-
Nej. inte vad jag vet.Kjell2 skrev 2018-01-15 08:50:57 följande:Har någon frivillig blivit fälld eller skadeståndsskyldig i Sverige för att ha hjälpt enligt bästa förmåga? -
du menar vad man bedömer när man pratar?Dame2017 skrev 2018-01-15 15:19:25 följande:Nån som aldrig gjort nåt bra i hela sitt liv! Men som har jävla mycket synpukter på nåt den inte vet ett dugg om, egentligen.....
Du får bara...nja...var läser du det?
Förklara mer tydlig???? Ja gärna, en gång till
EWALD, satsa på att larma och säga att det har hänt något och det ser inte bra ut. Resten kommer du inte att fixa ändå för du kommer kissa ner dig av känslan att ÄNTLIGEN!!!!! Det kommer lixom inte att funka för dig! Du kommer inte i ett akut läge att ha förmågan att utföra nånting alls! För du står där och funderar på vilket land du är i, vad gäller här, ska jag lyfta si eller så, eller ska jag inte lyfta alls, och vem sa nu detta så jag vet när jag blir åtalad......suck och dubbelsuck....
- är personen medvetslös?
- hudfärg (chockad kanske?)
- andning
- är den rädd
- puls på handen (men jag har ibland problem att tasta den på mig själv)
- kallsvett?
- har den smärtor
- har den synliga skador, blödningar
- kan den röra armar och ben
- ont i nacken/ ryggen
- har airbag utlöst?
- otäta bensinledningar? lukt?
- rök ur motorn?
- andra som kan hjälpa -
Din länk fungerar inte, tyvärr.modsey skrev 2018-01-15 18:21:05 följande:www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.sosalarm.se/contentassets/340819999752467286d20136a7999839/nar-ska-man-ringa-112.pdf&ved=2ahUKEwjF_bXVvNrYAhUKKywKHbvpAPwQFjACegQIFRAB&usg=AOvVaw1Z3bfnoCra0ePjQcKEXmW4
I Sverige finns det rätt enkla lättfattade råd när man ska ringa och vilka frågor man kan få som livräddare. Egentligen är det inte så svårt att följa!
Error 404 -
Ring 112 till exempel om: ? du ser en bil som brinner utanför ditt fönster. ? du har kört på en älg med bil, och älgen lever. ? du ser flera människor som bråkar och slåss med varandra. ? du ser en person som blöder från huvudet och personen inte vet var han eller hon är.Aikido skrev 2018-01-15 18:28:46 följande:tinyurl.com/y9lgm9ag
www.sosalarm.se/contentassets/340819999752467286d20136a7999839/nar-ska-man-ringa-112.pdf
För att kunna bedöma om en person vet var den är måste jag väl har gått fram till den och pratat med den? ... och frågat den var han eller hon är ....
ja om JAG kör mot en älg och den lever, men då har JAG orsakat en olycka och VET vad sm har hänt.
Helt logiska saker .... -
Alla rekommendationer kan du läsa på t.ex. tyska och österrikiska Röda Korsets hemsidor.Dame2017 skrev 2018-01-15 15:23:33 följande:Nej, uttag är INTE att göra för privatpersoner då de inte har de hjälpmedel räddningstjänst och ambulans använder sig av. Det finns enbart två tillfällen privatpersoner får ta ut ur bil och det är när bilen börjar brinna eller riskerar att fall utför ett stup, då drar man så fort det går. För det finns inga sekunder till godo, och det är när personen har ett hjärtstopp och man måste göra HLR. Andas inte personen när man lyfter hakan så är det ett hjärtstopp och HLR ska påbörjas.
Alla i Europa vet inte! jag lovar på heder och samvete! Bara för att Ewald tror, så har han aldrig visat källa på nånting! Youtube duger inte!
Har du svensk forskning på hur stor risken är att dö av tyst aspiration/ aspiration om ngn medvetslös person (medvetandegrad under 9 enl. Glasgow Coma Scale) sitter kvar i en bil?
Vissa ryggskador är så stabia att man till och med kan riskera stabilt sidoläge - men inte alla förstås. (Det jag har hört - har inte fördjupat mig).
Så skulle du t.ex. böja in dig i en bil till en sittande person om Aigbag inte har utlöst eller skulle du kanske agera på annat sätt eller kolla upp om personen har en bältesmärke (bilbälte på - vissa Airbag utlöser bara om bilbältet var på) eller skulle du koppla bort bilbatteriet innan du böjar in dig?
Du skulle även ringa SOS larm om en bil har hamnat på järnvägsspår och ett tåg närmar sig och du har 40 sek för att ta ut ngn ur bilen? -
Hann inte kolla. Vad var det på kanal 7??Dame2017 skrev 2018-01-15 20:01:42 följande:Ewald, kolla kanal 7 NU!!!!
-
Ja,modsey skrev 2018-01-15 22:02:26 följande:En stor skillnad ewald är nog att i Sverige så är inte organisationer som rk och dyl något organ som ens har något strukturerat samarbete med sos eller 112. Så det kan definitivt finnas råd där som inte är förankrade i larmorganisationen . Så är det korrekt information du söker om vad som rekommenderas i Sverige är det sos sidor du ska gå på.
och den sidan du hänvisade till säger ju mer eller mindre detsamma som jag är van med. Bra sida.
Viktigt i alla fall att inte ringa vid rätt tidpunkt.
Vi kan ju för min del stänga tråden nu. -
Viktigt är att ringa vid rätt tidpunkt ... ska det självklart varaEwald01 skrev 2018-01-15 23:28:35 följande:Ja,
och den sidan du hänvisade till säger ju mer eller mindre detsamma som jag är van med. Bra sida.
Viktigt i alla fall att inte ringa vid rätt tidpunkt.
Vi kan ju för min del stänga tråden nu.
...
-
Och dessa fåtal saker är ju att bedöma medvetandegrad, skapa fri luftväg, kolla i munen, bedöma andningen, bedöma situationen/ läge, uttag ur en bil, ta av hjälmen på en motorcyklist.Dame2017 skrev 2018-01-19 10:39:56 följande:Tänk, vi kanske kan återgå till att vara seriösa nu?
Iof jag har varit högst seriös hela tiden. Det är ju skrämmande hur folk tror att de kan en massa och sen kan de inte sätta allt samman i en helhet och förstå att komma först till en olycksplats handlar om att göra ett fåtal saker snabbt, resten är lixom inte prioriterat.
Jag har alltid varit 100 % seriös och hänvisat till källor.
-
Att man skapar fri luftväg innan man ringer (om man är ensam) har ju en medicinsk bakgrund.Dame2017 skrev 2018-01-19 10:39:56 följande:Tänk, vi kanske kan återgå till att vara seriösa nu?
Iof jag har varit högst seriös hela tiden. Det är ju skrämmande hur folk tror att de kan en massa och sen kan de inte sätta allt samman i en helhet och förstå att komma först till en olycksplats handlar om att göra ett fåtal saker snabbt, resten är lixom inte prioriterat.
I Sverige gör man exakt på samma sätt. Samma tillväggångssätt som i D och A.(se vad som står på first aid kitten)
www.cederroth.com/se/produkt/first-aid-station/
Ofta har redan 2 eller 3 minuter gått när man kommer fram till en olycka. Viktigast är det att börja med livsräddande åtgärder så snabbt som möjligt dvs omgående.
Att säkra olycksplatsen kommer förstås innan (varningsblinkers, reflexväst, varningstriangel).