När ringer du 112 ?
Så man ska nu ringa samtidigt som man försöker?
Det vore ju ett enorma framsteg för dig.
Så man ska nu ringa samtidigt som man försöker?
Det vore ju ett enorma framsteg för dig.
I dessa fall borde man inte ringa.
... och nej, de ringer inte.
Just det, vi kan lägga ner här ...
Patienter med akut hjärtinfarkt ska få en aspirin i väntan på ambulansen/ akutläkaren. Överlevnadschensen ökar då med 20 %.
20 % var det.
(Man borde då förstås inte ha ngn allergi mot aspirin respektive acetylsalicylsyra).

Ska egentligen 15-åriga läkarstudenter få träffa patienter?
Nyhetsmorgon i TV4 från 2017-10-19: Frågan har väckts i och med att en 15-åring och en 16-åring just nu utbildar sig till läkare i Sverige.
Som en del i dagens läkarutbildning låter man studenter tidigt praktisera på läkarmottagningar.
Vi stänger nu verkligen här.
Vi kommer inte vidare genom att diskutera upp och ner.
Det är nog inte troligt att vi kommer fram till en olycka där vår hjälp och våra kunskaper behövs.
Bättre att syssla med något annat.
Jag har nu googlat lite.
Jag hittade verkligen ett antal fall där människor dog eftersom de har fått ner maginnehållet i lungorna.
www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/fick-kraks-i-lungorna-dog
och
www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/opererades-for-benbrott-kraktes-och-dog
eller här (Tyskland) ...
www.abendzeitung-muenchen.de/inhalt.an-erbrochenem-erstickt-mann-51-stirbt-in-ausnuechterungszelle.db22e06f-3de2-4334-a624-ad736f93c530.html
... finns mycket mer ...
Men risken bedöms ju också finnas om medvetslösa sitter kvar i en bil eller om man inte tar av hjälmen på en medvetslös motorcyklist.
Det stabila sidoläget ska ju undvika att sådant händer.
Hur stor bedöms risken vara att medvetslösa dör av sådant här i Sverige? Risken finns ju om man inte har skyddsreflexerna kvar.
Jag har nu googlat lite.
Jag hittade verkligen ett antal fall där människor dog eftersom de har fått ner maginnehållet i lungorna.
www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/fick-kraks-i-lungorna-dog
och
www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/opererades-for-benbrott-kraktes-och-dog
eller här (Tyskland) ...
www.abendzeitung-muenchen.de/inhalt.an-erbrochenem-erstickt-mann-51-stirbt-in-ausnuechterungszelle.db22e06f-3de2-4334-a624-ad736f93c530.html
... finns mycket mer ...
Men risken bedöms ju också finnas om medvetslösa sitter kvar i en bil eller om man inte tar av hjälmen på en medvetslös motorcyklist.
Det stabila sidoläget ska ju undvika att sådant händer.
Hur stor bedöms risken vara att medvetslösa dör av sådant här i Sverige? Risken finns ju om man inte har skyddsreflexerna kvar.