• Ewald01

När ringer du 112 ?

Anonym (asdt) skrev 2018-01-20 17:22:54 följande:

Så man ska nu ringa samtidigt som man försöker?

Det vore ju ett enorma framsteg för dig.

Självklart ska man ringa så snabbt som möjligt, helst samtidigt som man försöker. Ja.
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-20 17:53:35 följande:
    Jaså, det var nått nytt, varför ska man inte längre hålla på i nån minut själv för?
    Man måste ju kolla vad som har hänt. Ringer de 112? Beror ju vad det är för skada .... 

Se ett exempel:

och

• Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-20 21:08:51 följande:
    Det händer rätt ofta att någon som nyss ätit måste sövas akut.Det löser sig oftast bra ändå i och med att anestesin har andra strategier. Det är många som ätit precis innan de åker ut med bilen, så  få offer på vägarna har nog varit svältande i 6 timmar.

man kan dock få svälja en viktig medicin med lite vatten..

När min syster bröt armen tog jag hem henne till mig och lagade mat, Sedan åkte vi till akuten, De kunde då förstås imte operera förrän nästa dag, men hon ville inte sova där i alla fall.

Allt är relativt

Man gämför risker med aspiration under narkos med risker att avstå från operation, de som behöver opereras - de opereras!.!
    Ja, problemet lösas genom intubation - det är väl strategin. Eller hur?

Ja, det med stabilt sidoläge hos medvetslösa har ju samma princip.

Bedömer man att personen har skyddsreflexerna kvar kan den ju sitta kvar i bilen. Bedömer man däremot att personen inte har skyddsreflexerna kvar måste man ta ut den och lägga i stabilt sidoläge så att maginnehållet kan rinna ut. Annars kan man dö på grund av aspiration.

Inte bra om maginneh
    ållet kommer in i lungorna!

I Tyskland och Österrike rekommenderas ju alltid att ta ut medvetslösa och lägga dem i stabilt sidoläge. 

Läkarna pratar ju om Glasgow-Coma-Scale och medvetandegraden. Vid SHT (sv
    åra skallskador) ska man snarare utgå ifrån att skyddsreflexerna inte är kvar även om personen andas. Tror personer med SHT ska intuberas. (Larynxtubus).

• Ewald01

Patienter med akut hjärtinfarkt ska få en aspirin i väntan på ambulansen/ akutläkaren. Överlevnadschensen ökar då med 20 %.

20 % var det. 

(Man borde d
    å förstås inte ha ngn allergi mot aspirin respektive acetylsalicylsyra).

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-21 16:54:24 följande:
    Av vem?
    Intubera gör i regel sanitäter, läkare eller sjuksköterskor/ sjukvårdspersonal.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-21 17:03:18 följande:
    I regel - vad betyder det?

Vad är sanitär? 
    En sanitäter ... sjukvårdspersonal. Glad

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-21 17:44:35 följande:
    Med vilken utbildning då?
    Se här:

de.wikipedia.org/wiki/Sanit%C3%A4ter

ingen jätteavancerad utbildning. Men en sanitäterutbildning.

Tror det beror på hjälpsorganisationen (i Tyskland).

Sanitäterutbildning bygger på en första hjälpen kurs och sen har man en utbildning (t.ex. 60 timmar) och sen har man ett prov vad jag vet.

I Österrike ska man ha jobbat ett visst antal timmar med andra Sanitäter .... tror det är 140 timmar eller så. Sen läser man väl kurser och har väl ett prov.

Där man har livsfarliga skador eller sjukdomar får man ju en läkare.

Läser man en första hjälpen kurs har man ett litet prov efter kursen och man måste svara rätt på 7 av 10 frågor. Det är en 1 dags kurs och obligatorisk för alla bilister.
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-21 20:19:54 följande:
    Helt enkelt en annan typ av struktur. Åter...
    Det stämmer.

Säger ju tyskarna också. 

Sen verkar det vra ovanligt att läkarna kommer till patienten i många länder.

"Människor hjälper människor" är också ofta ett motto (gäller inom ambulansen och brandkåren). Det är ofta frivilliga som jobbar och de får ingen lön alls.

Sanitäter (Österrike) - det finns en lag.

Utbildning: 100 timmar teori, 160 timmar praktisk utbildning och ev. 40 timmar inriktning.

www.roteskreuz.at/gesundheit/ausbildungen-im-oerk/sanitaeter/
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-21 20:19:54 följande:
    Helt enkelt en annan typ av struktur. Åter...
    ... och akutläkarna när situationen kräver det.

(se t.ex. akutläkarbil under utryckning).

• Ewald01
    modsey skrev 2018-01-21 20:29:49 följande:
    Mmm om jag kommer flytta till Tyskland ska jag komma i håg det. Finns det ingen tysk tråd du kan ta detta i?
    Det var till din info.

... och sen får du inte blanda ihop Tyskland och Österrike heller.

Ringer du  112 i Österrike hamnar du direkt hos polisen Cool Oskyldig
  • Ewald01

Ska egentligen 15-åriga läkarstudenter få träffa patienter? 

Nyhetsmorgon i TV4 från 2017-10-19: Frågan har väckts i och med att en 15-åring och en 16-åring just nu utbildar sig till läkare i Sverige.
    Som en del i dagens läkarutbildning låter man studenter tidigt praktisera på läkarmottagningar.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-22 10:28:38 följande:
    På en svensk Internetsite sitter en amatör, uan att kunna svenska rekomendationer, lagstiftning eller praxis, och försöker lära profesionell vårdpersonal hur de ska agera vid olycker och kriser, se www.familjeliv.se/forum/thread/78261358-nar-ringer-du-112

Kanske ett brott mot kavcksalverialgen,  Lag (1960:409) om förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och sjukvårdens område
    Tidigare var det ju du som tyckte att man aldrig kan få ngt problem om man hjälper någon.

Nu hittade jag verkligen ngt om Rautek-greppet

ltdalarna.se/Om-landstinget/Press-och-media/Pressmeddelanden/Landstinget-Dalarna-gor-en-Lex-Maria-anmalan1/

Endast en personal kunde ta sig in i taget. Patienten förflyttas med lyft bakom rygg med korslagda armar (så kallade Rautek-grepp). I ambulansjournal noteras att patienten inte slagit i huvud eller nacke, inga frakturtecken. Bedöms som ett fall med skada axlar/nyckelben.
  • Ewald01
    Anonym (.....) skrev 2018-01-22 19:50:31 följande:
    Och för ett ev dödsfall/skada på sig? Tror inte folk vill det. Är man osäker ska man alltid ringa!
    vem som helst kan kalla sig "operatör" på nätet och skriva anonymt.

Antigen gör man som man har lärt sig eller s
    å låter man bli. 
  • Ewald01

Vi stänger nu verkligen här.

Vi kommer inte vidare genom att diskutera upp och ner.

Det är nog inte troligt att vi kommer fram till en olycka där vår hjälp och våra kunskaper behövs.
    Bättre att syssla med n
    ågot annat.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-22 20:28:19 följande:
    Och så läser du på vem anmälningen riktades mot och vad Lex Maria innebär.
    Vårdpersonal.

Ja, v
    årdpersonal är nog i en garantställning. 

Har nu f
    ått höra att jag devinitivt skulle kunna gå till hur jag hade tänkt mig - även i Sverige. Så jag skulle inte få några problem alls om jag gör hur jag hade tänkt att göra. 

Allts
    å t.ex. kolla hur personer mår och köra lite undersökningar osv. ...
  • Ewald01

Jag har nu googlat lite.

Jag hittade verkligen ett antal fall där människor dog eftersom de har fått ner maginnehållet i lungorna.

www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/fick-kraks-i-lungorna-dog

och 

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/opererades-for-benbrott-kraktes-och-dog

eller här (Tyskland) ... 

www.abendzeitung-muenchen.de/inhalt.an-erbrochenem-erstickt-mann-51-stirbt-in-ausnuechterungszelle.db22e06f-3de2-4334-a624-ad736f93c530.html

... finns mycket mer ... 

Men risken bedöms ju också finnas om medvetslösa sitter kvar i en bil eller om man inte tar av hjälmen på en medvetslös motorcyklist

Det stabila sidoläget ska ju undvika att s
    ådant händer.

Hur stor bedöms risken vara att medvetslösa dör av s
    ådant här i Sverige? Risken finns ju om man inte har skyddsreflexerna kvar.

• Ewald01

Jag har nu googlat lite.

Jag hittade verkligen ett antal fall där människor dog eftersom de har fått ner maginnehållet i lungorna.

www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/fick-kraks-i-lungorna-dog

och 

www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/opererades-for-benbrott-kraktes-och-dog

eller här (Tyskland) ... 

www.abendzeitung-muenchen.de/inhalt.an-erbrochenem-erstickt-mann-51-stirbt-in-ausnuechterungszelle.db22e06f-3de2-4334-a624-ad736f93c530.html

... finns mycket mer ... 

Men risken bedöms ju också finnas om medvetslösa sitter kvar i en bil eller om man inte tar av hjälmen på en medvetslös motorcyklist

Det stabila sidoläget ska ju undvika att s
    ådant händer.

Hur stor bedöms risken vara att medvetslösa dör av s
    ådant här i Sverige? Risken finns ju om man inte har skyddsreflexerna kvar.

Svar på tråden När ringer du 112 ?