• Ewald01

När ringer du 112 ?

SOS larm är ett företag som sköter nödnumret vad jag förstår och med har haft problem. I regel har de inte ens sjuksköterskor på plats.

(se mina tidigare inlägg). 

Viktigt är att ringa in när man har svar på frågorna. Missbruk kan vara straffbart (se Tyskland).

Att uppta ett nödnummer i onödan kan ta liv på andra. 

Skickar de sen inte hjälp trots att man har agerat enligt räddningskedjan och hjälp behövs skulle jag dokumentera detta. 

Agera enligt räddningskedja är väl bäst? Prata med experter i Tyskland och Österrike t.ex.

Jag har haft denna frågställning tidigare. "Men om ngt händer där uppe och jag är ensam och rädd för "vägpirater" då kan jag ju ringa nödnumret och säga att jag misstänker och vill kolla upp det snart och ....

svaret: NEJ, devinitivt inte i en sådan situation.

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-14 22:33:03 följande:
    PS ingen hamnar i fängelse av att ringa 112...däremot kan man hamna där om man ljuger....har du tänkt göra det?
    Men vad ska man ljuga om?

Man kollar upp grejer och ting och agerar enl. räddningskedja. Vad är problemet?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-14 22:57:28 följande:
    SOS ALARM svarar på nödnummret 112 i SVERIGE! Där svarar alltid en operatör som bedömmer vilket behov som finns.

Typ tre viktiga saker, antal personer, om de andas/är vakna och om någon sitter fastklämd. Mer behövs inte för att dra ut bilar på rulle!

Missbruk av 112 i Sverige är svårt att bevisa. Men om man uppenbarligen ringer och ljuger om en trafikolycka som inte ens hänt, då riskerar man straff. Ringer man om en trafikolycka som faktiskt har inträffat, kan man aldrig bli straffad. Säger du däremot att det är fem döda, och alla är oskadda, då är det ett gränsfall. Om du ringer och säger att det sitter en person kvar i bilen oklart andning,, då är det INTE straffbart. Du har större problem att ta tag i än risken att du falsklarmar!
    Vad är en "trafikolycka" ... om någon monterar snökedjor på bilen kan det uppfattas som olycka i vissa fall.

Även om ngn har parkerat bilen vid sidan och sover där inne ska man att först ta kontakt med honom. Knocka mot rutan och ropa.

Är olyckan av en sådan karaktär som kräver larmningen? Man larmar inte in alla olyckor!

Det SKA man kolla upp INNAN man ringer.

Antigen kollar man upp om det har hänt eller väntar man med att ringa.

Gränsfall? .... du ringer när du har tagit kontakt med personerna. Inte tidigare! 
    Du ska in i bilen (öppna dörren). Kommer du inte in via dörren tar du dig in via ett fönster om möjligt. Kan de prata med dig? Eller är de medvetslösa?

Att alla 5 är medvetslösa är kanske inte ens troligt.

Är de medvetslösa - det vill de på 112 larm bland annat veta. Hur många av dem? Vilka skador har de?

Om ingen har andning måste du lägga ut alla ... och försöka organisera fler som hjälper till. Du kan max reanimera 2 samtidigt om du trycker med en hand.
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-14 23:47:58 följande:
    Men snälla...det är ju du som tjatar om att man blir straffad om man inte frågat pat om när de blev av m oskulden och klämt igenom hela kroppen på hjärtstoppet.

Jag skriver att man blir inte straffad om man riger o säger kag har stannat vid en trafikolycka. 2 personer sitter kvar i bilen och en svarar inte på tilltal. Enough!!!!
    Ja, det verkar logiskt.

Varför ska man fråga när de blev av med oskulden?

Däremot så tyckte tyska experter att man ska fundera på en privat skadesförsäkring innan man kanske hjälper till i olyckor.

Om rättsläget är oklart och man vill hjälpa.
     Vad tycker du om det??

I A och D är det inte nödvändigt. Där är man hur som helst skyddad av lagen!
  • Ewald01

Men samtidigt så säger de att det kanske inte är nödvändigt att ha en massa försäkringar.

Egentligen i hela Skandinavien har man inte det där 

"jag drar dig inför rätten eftersom du har hjälpt mig och gjort ett fel" tänkande.

Däremot är det vanligare i Tyskland och Österrike - men där skyddar ju lagen.

Stämmer det?

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-15 08:24:51 följande:
    Vilket rättsläge är oklart?

Jo du förstår. Oskulder kan bli mer rabiara och mkt fixerade vid första hjälpen. Så en oskuld kan stämma dig.....
    Vad är en oskuld?

Du får bara röra en person enl. "välkända och beprövade" metoder. Alla metoder jag tänker använda är det.

Kan du förklara mer tydligt?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-15 08:24:51 följande:
    Vilket rättsläge är oklart?

Jo du förstår. Oskulder kan bli mer rabiara och mkt fixerade vid första hjälpen. Så en oskuld kan stämma dig.....
    Titta på videon!

Konkret:

Får du vem som helst behandla/röra så här. Svara tydligt!

Av vem kan du bli stämd?

(Förklaring: När det är tydligt att ngn har allfarliga hjärtporblem (som i filmen) - ring omedelbart 112!!)
    Just därför ska numret vara tillgängligt!!! Det är verkliga akutsituationer!!

">

• Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-15 11:30:30 följande:
    Eller så ringer man direkt, och berättar vad som hänt samtidigt man har händerna fria och lagt ifrån sig telefonen.
    Hon ringer ju.

Det gör hon ju!

Har du verkligen tittat på filmen?

Gör hon rätt? Ja eller nej?

Och titta på hela filmen snälla!

I det här fallet är det okej att ringa. Hon vet ju vad som har hänt, var hon är och annat.

Rekommendationerna som hon får att patienten inte ska äta ngt och att man ska kolla efter en hjärtestartare är ju logiska och motsvarar dessa i Tyskland!
  • Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-15 10:50:04 följande:
    Viktigt är dock att använda rätt metod på rätt sätt och vid rätt tillfälle.

Om du inte kan slå upp "oskuld" själv, hur skall du kunna klara en komplex olyckssituation?
    DU sk ainte kxxxxa ngn, men definitivt "röra" dvs. uttag ur en bil enligt det som lärs ut.

Men visst, om brandkåren får använda en metod så får även du använda den t.ex. ... så uttag är okej?

Sen: Vet man vad Rautek grepp är för ngt i Sverige?
    Om du berättar för en operatör att du har använt Rautek greppet så kan den tycka att du ligger på någon ... men alla i Europa vet vad det är för något.
  • Ewald01
    Pope Joan II skrev 2018-01-15 11:42:59 följande:

Ewald, hur mår du? Ska jag ringa någon...?

Exakt.

... och i samma sekund gör du kanske 10 bedömningar samtidigt ...
Svar på tråden När ringer du 112 ?