• Anonym (Olivträd)

Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!

Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar

Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?

• Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!
  • Anonym (argos)
    Anonym (Olivträd) skrev 2018-01-03 19:36:04 följande:

Och du kan inte svara på min fråga eller ens komma med starkare argument mer än så att det är barnsligt och sen fortsätta tugga om manipulativt beteende, som en upprepad papegoja. Det är faktiskt barnsligt bara det och tyder på att du är helt lost i vad du ens pratar om. Ska du ha en åsikt, ställ dig bakom den och VET vad du pratar om. Blir faktiskt riktigt förbannad över att ödsla tid i en sån debatt. Eller ursäkta mig, såkallad debatt . Nåt uselt försök till en debatt iallafall, men all det oseriösa lyser igenom att det är nån uttråkad bisysslare i nån mörk källare som drömmer om egna barn och minsann vet allt om barn och tycker sig kunna idiotförklara allt som rör sig på forum. Låt mig skratta. Man idiotförklarar bara sig själv. Innerligt. Jag föredrar nog en litet mer seriösare debatt med seriösare debattörer än så. Nån som faktiskt vet vad den pratar om och som verkligen står bakom sin egen "starka" åsikt och inte bara greppar i förvirring helt bananas

De flesta som går i svaromål på detta sätt är själva "övergivna" barn från skilsmässor och ger igen för sina egna ofullkomliga föräldrar. Förbittrade över den där som kom och förstörde deras barndom.

Kan vara värt att tänka på när man får de mest konstiga påhopp.
  • K grrl

Nu var det ju faktiskt inte jag som skrev det först, och fick inte heller någon fråga att besvara, utan höll bara med föregående skribent. Jag å min sida fick bara någon förolämpning slängd åt mitt håll.

Jag har egna barn, för övrigt, och är vad du skriver att döma betydligt äldre än vad du är.

• K grrl

Att idiotförklara och förolämpa anser jag för övrigt inte vara någon vettig grund för "seriös debatt"

• Anonym (Olivträd)
    Anonym (argos) skrev 2018-01-03 20:10:11 följande:

De flesta som går i svaromål på detta sätt är själva "övergivna" barn från skilsmässor och ger igen för sina egna ofullkomliga föräldrar. Förbittrade över den där som kom och förstörde deras barndom.

Man känner andra genom sig själv. Jag är uppväxt med två föräldrar och två syskon, de är fortfarande gifta, bor ganska nära mig och har inte direkt gjort nåt väsen av sig i sina liv. Så kanske mer är den som sa det kan va det
  • K grrl
    Anonym (argos) skrev 2018-01-03 20:10:11 följande:

Om dottern har sagt att hon inte har tänkt komma till pappan så länge TS är där kan du ge dig fan på att TS kallat det manipulativt. Men om TS säger att om barnet har tänkt komma och bo där - med sin pappa - är det inte manipulativt? I vilken värld då? Hur är man funtad som vuxen när man gör en sådan sak? Och hur kan man få det att handla om hämnd?
  • K grrl

*komma och bo där, med sin pappa, då vill TS ha skilda boenden - är inte det manipulativt?

• Anonym (Olivträd)
    K grrl skrev 2018-01-03 21:31:46 följande:

Om dottern har sagt att hon inte har tänkt komma till pappan så länge TS är där kan du ge dig fan på att TS kallat det manipulativt. Men om TS säger att om barnet har tänkt komma och bo där - med sin pappa - är det inte manipulativt? I vilken värld då? Hur är man funtad som vuxen när man gör en sådan sak? Och hur kan man få det att handla om hämnd?

K grrl skrev 2018-01-03 21:33:09 följande:

*komma och bo där, med sin pappa, då vill TS ha skilda boenden - är inte det manipulativt?

Haha när inte jag som TS har lust att sjunka ner i din sandlåda ska du dra med dig nån annan.. lycka till med ilskan
  • K grrl
    Anonym (Olivträd) skrev 2018-01-03 21:50:04 följande:

Haha när inte jag som TS har lust att sjunka ner i din sandlåda ska du dra med dig nån annan.. lycka till med ilskan

Nja, det är argumentation. Det där som du efterfrågade. Vad mig anbelangar har du redan sjunkit djupt i den där sandlådan, och det är mest bara du som verkar arg. Jag har en kärnfamilj - och till kärnfamiljer räknar jag inte skilsmässofamiljer där det finns olika kullar av barn - som jag är väldigt rädd om. Jag skulle inte vilja utsätta mina barn för en styvförälder, och den här tråden är bara ytterligare en bekräftelse på att jag resonerar rätt.
  • Anonym (???)
    K grrl skrev 2018-01-03 21:59:26 följande:

Nja, det är argumentation. Det där som du efterfrågade. Vad mig anbelangar har du redan sjunkit djupt i den där sandlådan, och det är mest bara du som verkar arg. Jag har en kärnfamilj - och till kärnfamiljer räknar jag inte skilsmässofamiljer där det finns olika kullar av barn - som jag är väldigt rädd om. Jag skulle inte vilja utsätta mina barn för en styvförälder, och den här tråden är bara ytterligare en bekräftelse på att jag resonerar rätt.

Vet inte vad ni bråkar om, men..,,

Om Du inte har någon styvfamilj eller erfarenheter av det, får man fråga - varför skriver du här och muckar? :-P

Alla kan drabbas av allt- t o m du! Om du nu inte har vuxna barn...skaffat barn på egen hand (inseminerat sig eller har haft en surrogatmamma)

Utsätta sina barn för en styvföräldern? Vem gör det frivilligt?

HUR fixar du det om den andra vill skiljas och hur förhindrar du då att ditt ex inte ska skaffa en ny? Nyfiken här!

Hehe.
  • Anonym (JD)
    Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-30 21:13:27 följande:
    Stackars barn kan jag hålla med dig om, som inte förstår sin egen roll i familjen. Allt ska tyvärr handla om henne i alla situationer. Konstigt att min andra bonusdotter lever i en sund familj och inte hennes syster, kanske twilight zone?

Men antar att jag som elak styvmor valt ut den bästa dottern och sen helt och hållet mobbat ut den andra, bara för att jag är så elak. Tänkte att när jag blev styvmor skulle jag verkligen bli den där elaka bara för att jag blev styvmor

Nån pratade om "styvmoderns gyllene regler", men jag är ju även mamma! Då ska jag alltså ha någon annans mammas regler åt mina barn? Sjukt..
    Kanske ni föräldrar skulle gå en föräldrakurs då om tjejen är en sån primadonna, det är ju ni som ska uppfostra henne och detta är ert misslyckande.
Svar på tråden Styvbarn kommer helt plötsligt hem under julen!