Anonym (Olivträd) skrev 2017-12-26 07:10:32 följande:
Mitt styvbarn har inte velat vara hos sin pappa, hos oss, där hon även har en lillasyster på 5, sedan februari månad detta år. Hon har inte velat hälsa på, pratat med sin pappa på jättelänge, fram tills för ett par månader sen, men ff inte kommit hit. Hon har inte hälsa på stan, inte berättade hon om ny pojkvän heller då det begav sig, mamman fick hon att hålla tyst om detta, så vi fick veta det via ryktesspridning. Hon har pratat dåligt om oss, hur hon mår dåligt här får ångest av oss, hur jag som styvmamman styr och ställer och är fruktansvärt elak etc. Den andra styvdottern är här varannan vecka. Jag har en dotter från tidigare, henne får jag merparten information från om läget hur det ligger till. Så då har vi exkluderat henne enligt hennes egen önskan från familjen, dvs inget rum här längre osv. Men så helt plötsligt ville hon komma hit på juldagen...! Julklappar.. Är min första tanke.. Bara därf.. Hon var här i heeeela tre timmar
Så nu tänker jag, hur förhåller jag mig till detta?
Ja, som jag förstår, så är det besvärlig sits det här. Har läst dina inlägg och förstår varför du är upprörd. Tänkte bara svara din fråga här: JA, hon kom hem bara för att få julklappar! Självklart. Och ev kolla läget lite.

Hon visste om att hon skulle få en julklapp och hon var nyfiken vad de andra skulle få. Ev har hon blivit även tillsagd av sin mor att hämta julklapparna hos pappan. Och så betraktas julen som försoningstid- hon visste om att hon inte skulle få skäll av er. :-P
Hon är en tonåring och testar. Det är just det du ska förhålla dig till. Var vänlig och bestämd. Ditt hus dina regler. Ha inga förväntningar alls.
Att din man fixat julklappar till henne är ju inget konstigt. Det är hans uppgift att hantera sin dotter oavsett. Du kan luta dig tbx och se på vad som händer. Bry dig mindre om henne för din egen skull! Gör henne inte till ditt problem!
Inget avkall på bekostnad av hennes syskon. Barn i 16års ålder i vanliga skilsmässohem väljer att bo hemma mer hos en av föräldrarna- oftast väljer de ut det bofasta hemmet av rent bekvämlighetsskäl. Hon valde mamman, (mamman vill självklart ha henne hos sig så länge hon inte helt spårar ut där.)
Absolut inga konstigheter. Ni ska dock inte låta henne styra hemma hos er, ha utbrott eller spela dramaqueen. Ta det lugnt och låt få se vad som händer. Snart är hon myndig (därmed inte sagt att de blir mindre krävande för det! Jag menar barn i allmänhet) Hon har ju redan haft en hemlig pojkvän - det kanske blir bra det här. Låt hennes mamma ta hand om det också, hon behöver inte prata om det för er. Bry dig mindre, som sagt!
Det finns barn som manipulerar för att få sin vilja genom. Och det finns vuxna som manipulerar sina barn för att få barnen göra som de vill. Vad vill hon egentligen och vad vill hennes mamma?
Ibland hjälper det att bråka eller prata ut. Ibland inte. I det här fallet så låt bara tiden gå....