• Anonym (Leg Apotekare)

    Jag är apotekare, fråga vad ni vill

    Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

  • Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • Mesmenir

    Sedan kan jag tillägga att det inte är en optimal arbetsmiljö vi har om man inte är stresstålig. Vi arbetar ofta långa pass på 9-11h med bara en kort lunch där endast två av personalen är utbildade farmaceuter, dvs får expediera receptbelagd medicin. Det innebär att man får slita ganska hårt under en arbetsdag även om det kanske inte ser så ut utifrån. Däremellan måste vi se till att lagret rullar, att grejerna inte blir gamla på hyllorna och att vi får upp alla varor.

    Vi är ständigt underbemannade pga farmaceutbrist och får då ofta ett väldigt tråkigt bemötande av vissa kunder. Jag gör verkligen allt jag kan för mina kunder, men man får extremt mycket skit under en arbetsdag. Jag vore så glad om man kunde respektera de rutiner vi måste arbeta efter för att utföra vårt arbete på ett korrekt och ffa säkert sätt. Vi måste klistra etiketter även om du haft preparatet förr, vi är skyldiga att kontakta läkare vid avvikande dosering och nej, vi kan inte hjälpa att fabrikanten inte kan tillhandahålla din medicin just nu fast vi beställt varan. Jag gnäller ALDRIG på jobbet annars men såna här kommentarer får mig att se rött

  • Mesmenir
    Anonym (X) skrev 2017-12-29 00:13:38 följande:

    Nja, om receptet säger Bricanyl 4x 100, varför ifrågasätts det uttaget? Har haft astma i hela mitt liv, är 46 år nu, och min astma försvinner inte för att Apoteket ifrågasätter receptet. Jag behöver ha medicin hemma för att det inte helt plötsligt ska ta slut, eller för att vi åker utomlands och jag behöver ha extra med mig. Anklagar inte just dig, men det är så irriterande att det ifrågasätts varje gång!


    Det är inte vi som står för ifrågasättandet där, utan det är tyvärr staten via TLV (myndighet) som satt en begränsning på hur mycket vi får lämna ut vid en expedition till varje enskild kund. Oavsett om läkaren skriver 10 förp/uttag får vi inte lämna ut det inom förmånssystemet om inte speciella skäl finns (ex lång resa då ska biljett visas). Den regeln är inte heller många som vet om utan tror vi nekar för att jäklas. Denna myndighet är på oss hela tiden och bryter vi mot reglerna kan vi få ganska dryga påföljder. Men det går absolut att framföra klagomål om detta till TLV. Annars får du hämta ut hur mycket du vill, men då får man betala hela summan själv, dvs det ingår inte i högkostnadsskyddet
  • RJEL

    Jag är den enda som verkligen ställde en fråga utan att klaga elr kasta skit med det är alla andra som får svar.. :/

  • Anonym (X)
    Mesmenir skrev 2017-12-29 00:20:25 följande:
    Det är inte vi som står för ifrågasättandet där, utan det är tyvärr staten via TLV (myndighet) som satt en begränsning på hur mycket vi får lämna ut vid en expedition till varje enskild kund. Oavsett om läkaren skriver 10 förp/uttag får vi inte lämna ut det inom förmånssystemet om inte speciella skäl finns (ex lång resa då ska biljett visas). Den regeln är inte heller många som vet om utan tror vi nekar för att jäklas. Denna myndighet är på oss hela tiden och bryter vi mot reglerna kan vi få ganska dryga påföljder. Men det går absolut att framföra klagomål om detta till TLV. Annars får du hämta ut hur mycket du vill, men då får man betala hela summan själv, dvs det ingår inte i högkostnadsskyddet
    Jag pratar inte om 10 förpackningar per uttag, utan om 4!
  • Anonym (....)
    Anonym (X) skrev 2017-12-29 00:13:38 följande:

    Nja, om receptet säger Bricanyl 4x 100, varför ifrågasätts det uttaget? Har haft astma i hela mitt liv, är 46 år nu, och min astma försvinner inte för att Apoteket ifrågasätter receptet. Jag behöver ha medicin hemma för att det inte helt plötsligt ska ta slut, eller för att vi åker utomlands och jag behöver ha extra med mig. Anklagar inte just dig, men det är så irriterande att det ifrågasätts varje gång!


    Ett recept på Bricanyl som säger 4x100 ska ifrågasättas då det är väldigt felaktigt!
  • Anonym (Vurpan)
    RJEL skrev 2017-12-29 00:30:17 följande:

    Jag är den enda som verkligen ställde en fråga utan att klaga elr kasta skit med det är alla andra som får svar.. :/


    Hallå där, jag fick inte heller svar! Och jag vill ha svar. NU!
  • Anonym (Leg Apotekare)
    RJEL skrev 2017-12-28 23:37:25 följande:

    Ska till thailand om 2 veckor och undrar vilket solskydd du rekommenderar till kropp och ansiktet. (Är gravid i vecka 23 när vi åker) ska vara där i 2 veckor.

    Undrar även vilket myggmedel du rekommenderar. Har försökt hitta dessa produkter på apotea men de står inget om det är tilllåtet för gravida osv


    Vad härligt med en resa. Då man som gravid kan få pigmentsförändringar av starkt solljus, skulle jag rekommendera ett solskydd med faktor 30 eller högre, och smörja ett par gånger per dag. Eventuella pigmentsförändringar är dock något som försvinner en tid efter förlossningen.

    Vad gäller myggmedel är MyggA okej att använda som gravid.

    Jag skulle även vilka slå ett slag för ett par stödstrumpor om du ska flyga såpass långt som till Thailand, så kan du minska risken för svullna ben.
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (S) skrev 2017-12-28 23:44:45 följande:

    Är det någon sorts "regel" när man jobbar på apotek att ju längre kön är desto långsammare ska man arbeta?


    Om jag skulle få en krona varje gång en kund gör sig lustig på detta sätt.. Ärligt talat, vi jobbar så fort vi kan för att göra de kontroller vi är ålagda att göra.

    *vem är medicinen till?

    * Vem har skrivit ut den?

    * Är förskrivaren behörig att skriva ut läkemedlet? Detta behöver man ibland dubbelkolla, beroende på läkemedel.

    * Förstår man doseringstexten?

    * Är doseringen rimlig?

    * Ringa läkaren om det finns några frågetecken

    * Finns det fler recept på samma eller liknande läkemedel? Olika styrkor? Vilket recept är korrekt?

    * Är det tillåtet att hämta inom förmånen enligt förmånsreglerna? Om inte kräver detta en diskussion med kunden.

    * Diskussion med kunden om det är ok att byta till generika.

    * Teknisk kontroll av varje förpackning. Ser förpackningen kurant ut, dvs säkerställa att förpackningen inte är skadad eller visar tecken på att ha något fel? Är hållbarheten tillräckligt lång för hela behandlingen?

    * Sätta på etiketten (på rätt förpackning), det är lätt hänt att förväxla etiketter så här gäller det att fokusera. Samtidigt finns regler för var på förpackningen etiketten får sitta.

    * Farmaceutisk kontroll: rätt läkemedel till denna persons indikation, i rätt dos?

    * kontrollera att läkemedlet fungerar bra tillsammans med och inte krockar (interagerar) med några andra av kundens mediciner.

    * rådgivning och tips för bättre läkemedelsanvändning.

    Eftersom vi vet att det finns så många kontroller vi måste göra med största noggrannhet, så finns det en gräns för hur snabbt vi kan arbeta utan att göra misstag. Vi vet hela tiden hur lång kö vi har, både i antal väntande och kötid. Vi är ofta underbemmanade och på många apotek har vi apotekstekniker på receptsidan. Det innebär att jag som farmaceut har flera pågående ärenden parallellt där teknikern är min förlängda arm och tar hand om delar av expeditionen som inte kräver legitimerad personal. Jag gör därefter kontrollerna och godkänner expeditionen. Varje misstag vi gör skulle potentiellt kunna riskera ditt liv eller hälsa och därför utför vi vårt arbete med största försiktighet.
  • Anonym (Leg Apotekare)
    Anonym (Vurpan) skrev 2017-12-29 00:08:15 följande:

    Nallar du någonsin från opiatmedicinerna? Det skulle jag ha gjort..


    För det första är det inget som jag någonsin gjort, eller funderat på att göra. Alla narkotiska läkemedel står under extremt noggrann kontroll med mycket täta investeringar. Att "nalla" därifrån skulle aldrig gå obemärkt förbi.
Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill