• Anonym (1280)

    70000 steg/vecka..

    eller som i mitt fall ca 3,5 mil.
    Hur många är det egentligen i dagens bilburna samhälle som rör sig så mycket minst var vecka?
    Om man räknar om det kommer man upp till dessa siffror om man är i väg och tränar 2-3 dagar i veckan? Beror givetvis kanske på vad det är man tränar och även på hur man tar sig dit...
    De dagar som jag jobbar så kommer jag lätt upp i dessa steg. De pga att jag går till och från jobbet. Annars hade jag inte gjort det även om det är ett väldigt rörligt arbete inom hemvården. 

  • Svar på tråden 70000 steg/vecka..
  • Anonym (Step)
    Anonym (Varierar) skrev 2018-01-03 14:15:22 följande:
    Pga sjukdom så är promenader det jag klarar av. Jag försöker promenera i olika terräng för ökad rörlighet.
    Det är ju utmärkt! Man ska göra det man klarar av.
  • Anonym (tony)
    Anonym (går) skrev 2018-01-03 14:05:44 följande:

    pinsamt haha!! hur mkt ska man gå då?


    Iallafall minst någon mil om dagen. Men helst det dubbla.
  • hammarhajen
    Anonym (går) skrev 2018-01-03 14:05:44 följande:
    pinsamt haha!! hur mkt ska man gå då?
    Vad är det som är pinsamt?

    Kroppen (och hjärnan) mår bäst om vi rör oss, det är väl inget konstigt. Att promenera en timme om dagen är kanon jämfört med att inte röra sig alls.Men sett till vad kroppen helst vill så är det ganska lite ändå. Sedan är livet just livet och för många ett svårt pussel att få ihop, och har man stillasittande jobb så kanske man får vara nöjd med en timmes promenad om dagen. Men att det egentligen är för lite, det är väl inte så konstigt? Våra kroppar vill inte vara relativt stilla i 23 h/dygn. 

    Varför är det pinsamt att påpeka det?
  • Tow2Mater
    Anonym (tony) skrev 2018-01-03 14:42:04 följande:
    Iallafall minst någon mil om dagen. Men helst det dubbla.
    Varfor det? For att leva ett par år längre som du ändå bara promenerar bort under ditt liv? ha ha!
  • Jennie med ie

    Innan jag blev värre i mina kroniska sjukdomar gick jag de flesta veckor 70.000 steg eller mer utan direkt konditionsträning i större omfattning. Jag har/hade helt enkelt ett jobb där man går en hel del. Hade jag haft ett stillasittande jobb hade det såklart sett annorlunda ut.

  • Anonym (Josssan)
    Anonym (1280) skrev 2018-01-03 13:37:30 följande:

    Om du går snabbt och är ute 1.5 timme så borde du ha kommit över 10000 steg. Man kan gå 1 mil på den tiden. Dina steg antyder mer på att du gått runt 4 km.

    Så visst är det nåt som inte stämmer.

    Jag har redan idag gått 5000 steg, vilket motsvarar 2,5 km.

    Sen har vi ju alla olika kriterier vad vi anser långpromenad.


    De flesta man frågar tycker nog över en timme räknas som en långpromenad.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2018-01-03 15:18:47 följande:

    Innan jag blev värre i mina kroniska sjukdomar gick jag de flesta veckor 70.000 steg eller mer utan direkt konditionsträning i större omfattning. Jag har/hade helt enkelt ett jobb där man går en hel del. Hade jag haft ett stillasittande jobb hade det såklart sett annorlunda ut.


    Numera är målet i snitt 5.000 steg/dag, och det har senaste halvåret varierat mellan 15.000 och 500. Så kan det också bli.
  • Anonym (Josssan)
    Anonym (går) skrev 2018-01-03 13:39:50 följande:

    hmm jag går minst 10.000 steg och som mest 17.000 är de lite då?


    Du frågar någon som promenerar hela dagarna.

    Du går mycket mer än de flesta andra
  • hammarhajen
    Anonym (Josssan) skrev 2018-01-03 15:26:53 följande:
    De flesta man frågar tycker nog över en timme räknas som en långpromenad.
    Nja, det beror nog på tempot. En timmes strosande är ju skillnad mot en timmes riktigt snabb gång. 

    För mig är nog en timme i snabbt tempo en "bra" promenad, medans en långpromenad nog går upp mot minst 1,5 h eller så. En timme strosande skulle jag nog knappt tänka på som promenad utan mer "ute en sväng". Men där tänker vi ju alla olika  
  • Anonym (hm)
    hammarhajen skrev 2018-01-03 15:35:50 följande:
    Nja, det beror nog på tempot. En timmes strosande är ju skillnad mot en timmes riktigt snabb gång. 

    För mig är nog en timme i snabbt tempo en "bra" promenad, medans en långpromenad nog går upp mot minst 1,5 h eller så. En timme strosande skulle jag nog knappt tänka på som promenad utan mer "ute en sväng". Men där tänker vi ju alla olika  
    Det var en fråga vad hundägare tyckte var en långpromenad på FB och där svara alla 1 timme+ så är nog vad de flesta tänker även om det såklart finns undantag!

    Idag var jag ute i en och en halv timme och kom upp i 8652 steg, 5,5 km. Min hund vill springa fram så jag går snabbt och ibland springer så jag förstår inte hur andra kan komma upp i det dubbla på samma längd, om man nu inte springer.
  • Anonym (1280)
    Anonym (hm) skrev 2018-01-03 16:27:34 följande:

    Det var en fråga vad hundägare tyckte var en långpromenad på FB och där svara alla 1 timme+ så är nog vad de flesta tänker även om det såklart finns undantag!

    Idag var jag ute i en och en halv timme och kom upp i 8652 steg, 5,5 km. Min hund vill springa fram så jag går snabbt och ibland springer så jag förstår inte hur andra kan komma upp i det dubbla på samma längd, om man nu inte springer.


    Jag förstår inte hur du inte kan komma längre ifall du verkligen går snabbt samt även springer ibland. Man brukar räkna att man går 1 km på 10 min. Vilket stämmer rätt bra, då det tar 30 min för mig att gå 3 km.

    Räknar man ut på detta som du nu skrev så går du inte ens 4 km i timmen.

    Tror inte din stegräknare fungerar riktigt som den ska.
  • Anonym (1280)
    Anonym (hm) skrev 2018-01-03 16:27:34 följande:

    Det var en fråga vad hundägare tyckte var en långpromenad på FB och där svara alla 1 timme+ så är nog vad de flesta tänker även om det såklart finns undantag!

    Idag var jag ute i en och en halv timme och kom upp i 8652 steg, 5,5 km. Min hund vill springa fram så jag går snabbt och ibland springer så jag förstår inte hur andra kan komma upp i det dubbla på samma längd, om man nu inte springer.


    Jag förstår inte hur du inte kan komma längre ifall du verkligen går snabbt samt även springer ibland. Man brukar räkna att man går 1 km på 10 min. Vilket stämmer rätt bra, då det tar 30 min för mig att gå 3 km.

    Räknar man ut på detta som du nu skrev så går du inte ens 4 km i timmen.

    Tror inte din stegräknare fungerar riktigt som den ska.
  • Anonym (Hund)
    Anonym (hm) skrev 2018-01-03 09:21:17 följande:

    Fast jag går en långpromenad på minst 1 timme om dagen, ofta 1½ så det är inte synd om hunden. Du är ju extrem om du går 20-30000 steg på en promenad.


    Det är möjligt att jag är extrem :) 1 timme räknar jag inte ens som långpromenad, det är vår korta morgonpromenad de dagar jag börjar jobba redan klockan 7. Du måste gå extremt långsamt dock om du trots att du är ute så pass lång tid + övriga korta rundor jag antar att du tar, kommer upp i så få steg.

    Idag jobbar jag kväll så vi började morgonen med en kortare promenad i stan och sedan när det var ljust gick vi ut i skogen. På 3 timmar i skogen hann vi gå ca 21 000 steg/1,5 mil och då gick vi inte i jätteraskt tempo. På asfalt går det såklart att gå lite fortare, men det är tråkigt att gå så länge i stan.
  • Anonym (vandraren)
    Anonym (hm) skrev 2018-01-03 16:27:34 följande:
    Det var en fråga vad hundägare tyckte var en långpromenad på FB och där svara alla 1 timme+ så är nog vad de flesta tänker även om det såklart finns undantag!

    Idag var jag ute i en och en halv timme och kom upp i 8652 steg, 5,5 km. Min hund vill springa fram så jag går snabbt och ibland springer så jag förstår inte hur andra kan komma upp i det dubbla på samma längd, om man nu inte springer.
    Går du i rask takt med hunden 1,5timme kommer du upp i ungefär 12500-14000 steg utan problem.
  • hammarhajen
    Anonym (hm) skrev 2018-01-03 16:27:34 följande:
    Det var en fråga vad hundägare tyckte var en långpromenad på FB och där svara alla 1 timme+ så är nog vad de flesta tänker även om det såklart finns undantag!

    Idag var jag ute i en och en halv timme och kom upp i 8652 steg, 5,5 km. Min hund vill springa fram så jag går snabbt och ibland springer så jag förstår inte hur andra kan komma upp i det dubbla på samma längd, om man nu inte springer.
     De flesta går den sträckan på knappt en timme om de går raskt, så antingen har du en trasig stegräknare eller lite annan uppfattning om vad "snabbt" är än många andra. 

    Men hur som helst är ju det viktiga inte vad vi anser om ditt tempo, utan att DU är nöjd och tillfreds
  • Anonym (går)
    hammarhajen skrev 2018-01-03 15:06:41 följande:

    Vad är det som är pinsamt?

    Kroppen (och hjärnan) mår bäst om vi rör oss, det är väl inget konstigt. Att promenera en timme om dagen är kanon jämfört med att inte röra sig alls.Men sett till vad kroppen helst vill så är det ganska lite ändå. Sedan är livet just livet och för många ett svårt pussel att få ihop, och har man stillasittande jobb så kanske man får vara nöjd med en timmes promenad om dagen. Men att det egentligen är för lite, det är väl inte så konstigt? Våra kroppar vill inte vara relativt stilla i 23 h/dygn. 

    Varför är det pinsamt att påpeka det?


    pinsamt för MIN DEL.
  • nonameleft
    Anonym (tony) skrev 2018-01-02 17:28:53 följande:
    Ca 10-12 tim promenad om dagen blir det med jobb och privat!
    Antar att 8 av de timmarna är i jobbet som väktare då och resterande 4 timmar är privat. Du har förmodligen inga hushållssysslor att sköta, barn att ta hand om eller dylikt då  eller också så promenerar du på natten när sådana saker är avklarade? 

    Att inte vara utomhus och promenera i 4 timmar per dag (efter jobb) innebär inte att man är lat. Att ta hand om sm
    å barn och hushållsarbete kvällstid är inget en gör sittandes på rumpan förstår du. Jag går upp klockan 6 (allra senast) på morgonen, förbereder frukost och gör iordning barn innan jag åker till jobbet. När jag kommer hem från jobbet är det matlagning, läxläsning, disk och undanplock, lek med barn, sagoläsning, blöjbyte, dusch och nattning av barn, tvätt och förberedelser för morgondagen. När allt är klart är kl cirka 22. Du tycker kanske att jag borde gå ut och promenera några extra timmar då eller?

    Jag promenerar i snitt 8 kilometer dagligen
    . Räcker alldeles utmärkt. Lägg till 3-4 styrketräningspass och något löppass i veckan på det plus allt dagligt hushållsarbete och spring efter en liten så uppfyller jag gott en hälsosam rörelsekvot. 

    Men du är kanske bara här för att provocera...
  • Anonym (tony)
    nonameleft skrev 2018-01-05 11:39:07 följande:

    Antar att 8 av de timmarna är i jobbet som väktare då och resterande 4 timmar är privat. Du har förmodligen inga hushållssysslor att sköta, barn att ta hand om eller dylikt då  eller också så promenerar du på natten när sådana saker är avklarade? 

    Att inte vara utomhus och promenera i 4 timmar per dag (efter jobb) innebär inte att man är lat. Att ta hand om små barn och hushållsarbete kvällstid är inget en gör sittandes på rumpan förstår du. Jag går upp klockan 6 (allra senast) på morgonen, förbereder frukost och gör iordning barn innan jag åker till jobbet. När jag kommer hem från jobbet är det matlagning, läxläsning, disk och undanplock, lek med barn, sagoläsning, blöjbyte, dusch och nattning av barn, tvätt och förberedelser för morgondagen. När allt är klart är kl cirka 22. Du tycker kanske att jag borde gå ut och promenera några extra timmar då eller?

    Jag promenerar i snitt 8 kilometer dagligen. Räcker alldeles utmärkt. Lägg till 3-4 styrketräningspass och något löppass i veckan på det plus allt dagligt hushållsarbete och spring efter en liten så uppfyller jag gott en hälsosam rörelsekvot. 

    Men du är kanske bara här för att provocera...


    Gå ut och rör på dig med dina barn! Det är väldigt nyttigt kan jag lova dig. Och det är inte skadligt för hälsan heller
  • Anonym (dennadär)
    nonameleft skrev 2018-01-05 11:39:07 följande:

    Antar att 8 av de timmarna är i jobbet som väktare då och resterande 4 timmar är privat. Du har förmodligen inga hushållssysslor att sköta, barn att ta hand om eller dylikt då  eller också så promenerar du på natten när sådana saker är avklarade? 

    Att inte vara utomhus och promenera i 4 timmar per dag (efter jobb) innebär inte att man är lat. Att ta hand om små barn och hushållsarbete kvällstid är inget en gör sittandes på rumpan förstår du. Jag går upp klockan 6 (allra senast) på morgonen, förbereder frukost och gör iordning barn innan jag åker till jobbet. När jag kommer hem från jobbet är det matlagning, läxläsning, disk och undanplock, lek med barn, sagoläsning, blöjbyte, dusch och nattning av barn, tvätt och förberedelser för morgondagen. När allt är klart är kl cirka 22. Du tycker kanske att jag borde gå ut och promenera några extra timmar då eller?

    Jag promenerar i snitt 8 kilometer dagligen. Räcker alldeles utmärkt. Lägg till 3-4 styrketräningspass och något löppass i veckan på det plus allt dagligt hushållsarbete och spring efter en liten så uppfyller jag gott en hälsosam rörelsekvot. 

    Men du är kanske bara här för att provocera...


    Du kan ju inte prioritera lek, blöjbyten, läxor, sagor, nattning och rena kläder över promenader!! Förstår du väl.
Svar på tråden 70000 steg/vecka..