• Äldre 3 Jan 03:01
    5651 visningar
    8 svar
    8
    5651

    Otrevliga gäster/ kunder förtjänar otrevlig respons

    Hej!

    Jag har jobbat på en snabbmatsresaurang i drygt tre år nu. 
    Att mina gäster ska vara nöjda är mitt prio ett men när okända människor kommer in och helt oprovocerat beter sig illa mot mig eller andra gäster i restaurangen så biter jag ifrån och ger dem absolut ingen bra service (vill ju såklart inte att dem ska återkomma). 

    Tycker ni detta är fel? Ska folk få bete sig hur som helst bara för att jag "får betalt för att göra mitt jobb". 
    Jag menar, jag är ju också bara människa med känslor precis som alla andra. Ska jag bara ta emot all skit för att jag får betalt för att vara där. 

  • Svar på tråden Otrevliga gäster/ kunder förtjänar otrevlig respons
  • Äldre 3 Jan 03:29
    #1

    Om du vet att du har gjort rätt,
    varför då ta upp saken i ett forum mitt i natten

  • Anonym (Rätt)
    Äldre 3 Jan 03:33
    #2

    Jag tycker inte att det är fel att stå upp för sig själv eller ge mindre bra service om någon beter sig förjävligt. Tyvärr verkar inte dom flesta cheferna hålla med och tycker man ska ta hur mycket skit som helst, så jag vågar aldrig säga till.

  • Äldre 3 Jan 07:13
    #3

    Vad säger din chef o arbetskamrater om att du behandlar en kund så?

  • Äldre 3 Jan 07:22
    #4

    Du gör helt rätt!

  • Anonym (Beror på)
    Äldre 3 Jan 08:02
    #5

    Det beror ju på vad det gäller, med tanke på att du skriver mitt i natten så kan jag tänka mig att du precis kommit hem efter att ha träffat massa fulla fjortisar som har lov och de är ju ganska ofarliga men något irriterande och då är det väl bara att göra sitt jobb och inte bry sig mer om det, samma sak om det är någon som är stressad och bara säger sin beställning utan ett leende Hej. Kommer något däremot in och skriker din lilla jäkel ge mig min mat, ja då hade jag inte varit speciellt trevlig tillbaka.

    Jag har jobbat inom samma bransch och det är inget för lättstötta, ta inte allt så personligt, sen brukade jag alltid vara extra trevlig mot dom som inte var så trevliga när dom kom in, oftast vände det och de gick därifrån leende men så klart inte alltid men då har ju jag visat mig vara den större personen så det kändes ändå bra. Vi hade även en uttalad policy av chefen, "även om kunden inte alltid har rätt så ska ni bete er som om hen har det, tills det kommer något personligt påhopp, då får ni säga vad fan ni vill"

  • Anonym (Njaa)
    Äldre 28 Feb 20:43
    #6

    Företaget förlorar alltid när kunder blir dåligt bemötta. Även om ni inte vill att person X återkommer, så riskerar ni att även fler personer inte återkommer. T.ex övriga gäster som bevittnade den dåliga servicen du gav, samt alla deras bekanta som de berättar det till.

    Jag tycker det är bättre att bemöta personens otrevliga sätt genom att kommentera det sakligt, berätta vad som gäller och ge dem sedan bra service. Är de rentav oförskämda eller går i oprovocerad personangrepp ber du dem genast lämna stället och de får inte service alls. Ni ska inte ta emot vad som helst skit. "Vi accepterar inte ditt beteende, nu vill jag att du lämnar stället. Du är varmt välkommen tillbaka när du lugnat ner dig" kan du säga till exempel.

    Att hålla på att hämnas eller vara sur under servering får bara dig att framstå som oproffsig.

  • Anonym (Ll)
    Äldre 9 Mar 10:53
    #7
    NewGirl0120 skrev 2018-01-03 03:01:50 följande:

    Hej!

    Jag har jobbat på en snabbmatsresaurang i drygt tre år nu. 

    Att mina gäster ska vara nöjda är mitt prio ett men när okända människor kommer in och helt oprovocerat beter sig illa mot mig eller andra gäster i restaurangen så biter jag ifrån och ger dem absolut ingen bra service (vill ju såklart inte att dem ska återkomma). 

    Tycker ni detta är fel? Ska folk få bete sig hur som helst bara för att jag "får betalt för att göra mitt jobb". 

    Jag menar, jag är ju också bara människa med känslor precis som alla andra. Ska jag bara ta emot all skit för att jag får betalt för att vara där. 


    Ditt jobb är att ge bra service oavsett vad så länge det inte går till personangrepp.

    Att medvetet välja att ge en knepig eller otrevlig kund dålig service för att du anser det är fel och man får lära sig att inte ta det personligt.

    Klarat du inte av det kanske du ska söka dig till ett annat jobb.
  • Anonym (...)
    Äldre 15 Mar 11:21
    #8
    Anonym (Njaa) skrev 2018-02-28 20:43:44 följande:

    Företaget förlorar alltid när kunder blir dåligt bemötta. Även om ni inte vill att person X återkommer, så riskerar ni att även fler personer inte återkommer. T.ex övriga gäster som bevittnade den dåliga servicen du gav, samt alla deras bekanta som de berättar det till.

    Jag tycker det är bättre att bemöta personens otrevliga sätt genom att kommentera det sakligt, berätta vad som gäller och ge dem sedan bra service. Är de rentav oförskämda eller går i oprovocerad personangrepp ber du dem genast lämna stället och de får inte service alls. Ni ska inte ta emot vad som helst skit. "Vi accepterar inte ditt beteende, nu vill jag att du lämnar stället. Du är varmt välkommen tillbaka när du lugnat ner dig" kan du säga till exempel.

    Att hålla på att hämnas eller vara sur under servering får bara dig att framstå som oproffsig.


    Där jag har jobbat måste vi tyvärr servera dem som kallas oss jävla hora mm Vår chef tyckte att deras pengar var lika mycket värda som alla andras men jag förnedrade inte mig själv genom att göra det med ett leende.
Svar på tråden Otrevliga gäster/ kunder förtjänar otrevlig respons