• Anonym (Vad)

Låna ut pengar till pojkvännen

Hej. Jag skriver här för att få lite råd... Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Det är känsligt för pojkvännen så vi undviker lätt att prata om det här med ekonomi.

Jag blir tvungen att låna ut mina pengar till pojkvännen nästan varje månad... eller tvungen o tvungen, jag lånar ut för att jag inte vill säga nej, jag vill hjälpa honom och eftersom jag oftast kan så gör jag det.

Men det börjar bli lite jobbigt känner jag på senaste. Är jag självisk som känner så? Vi får ungefär samma lön båda två men han har dubbelt så mycket utgifter så det gör ju att jag har mycket mer penga över...

Jag lånar ut till t.ex. mat, bensin, småsaker, middagar...

Kanske är egoistiskt detta men jag vill gärna ha tillbaka mina pengar jag lånar ut (inte alltid, jag ser mellan fingrarna oftast) men ibland påpekar jag vad han är skyldig mig, t.ex. säger jag något i stil med ?men om du lånar 500kr nu så kommer du vara skyldig mig 1000kr tills din nästa lön, hur ska du då ha råd att betala mig det?? Med det menar jag snarare att jag tänker på honom, det blir ju bara värre liksom för honom att låna utav mig.

Men han blir sårad utav detta och det är inte min mening, hur ska jag uttrycka mig? Han tror bara jag trycker ner honom och att det jag säger skulle betyda att 1000kr är mycket för honom men inget för mig, och det är ju inte alls det jag menar... jag är inte bättre än honom liksom, jag har bara mindre utgifter.

Det är ett känsligt ämne för honom har jag märkt... och jag förstår honom. Men vad ska jag göra, från min sida? Ärligt så vill jag inte låna ut pengar hela tiden... men vad ska jag göra liksom. :( Just nu t.ex. så håller jag på att spara ihop till något till mig, nu blir jag tvungen att ta av sparandet bara för att jag är i ett förhållande liksom... känns inte roligt. Eller är jag bara egosistisk? Hur känner ni?

• Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen
  • Kahbjb

Kort och gott,han tar dig för givet,du mår inte bra av det här..och det låter inte som ett sunt förhållande. Jag kanske låter hård, men antingen gör du slut eller så får ni sitta ner och göra en budget åt honom så fort som möjligt.

• Anonym (Anonym)

Oavsett om han betalar tillbaka eller inte är ju inte ts automatiskt skyldig att försörja honom för det? Är ni gifta? Jag lever med sambo och han har extremt svårt att hålla i sina pengar trots att han jobbar osv och jag studerar o ibland blir han sur för att jag inte kan/vill betala hans räkningar, även om jag nu skulle kunna det så vad har jag för anledning att göra det? Han har aldrig hjälpt mig när jag behövt ta hunden till veterinären och liknande.

• Anonym (Z)

Vad du ska göra? Du ska byta pojkvän.

• Anonym (ekonomisk man)

jag lånar överhuvudtaget inte ut pengar till någon, inte ens till en partner om jag hade haft någon, för märker dom att det blir för lätt att få låna pengar, till sist kommer de då aldrig att slut att låna pengar,man får  lära sig att leva efter sina tillgångar, och inte uttnyttja sin partne r ekonomiskt.det är fel.

• Anonym (Buffert)

Tycker mest det låter som om du är hans buffert. När det är tomt hos honom lånar han av dig, och betalar tillbaka när han får lön. Eftersom du säger att inte hans skuld ökar utan att han betalar av igen. Låter mest som om han borde försöka ordna ett eget litet sparande så att han har sin egen buffert. Verkar betydligt bättre att han lånar den där femhundringen av dig än via ett dyrt sms-lån. Ni kanske kan gå igenom hela hans ekonomi och se om det finns något att göra istället och att lönen räcker till den 25 var månad. Januari är det knapert hos många. Februari är en kortare månad och det kan bli bättre. Du vill trots allt hjälpa honom utan att stjälpa vare sigbhonom eller dig.

• Tow2Mater
    Anonym (Madde) skrev 2018-01-17 00:11:01 följande:
    Och TS skriver att han alltid betalar tillbaka. 
    Tvärtom; TS sa ju " (inte alltid, jag ser mellan fingrarna oftast)".
  • Anonym (Säg NEJ)

Du måste säga NEJ till din kille när han vill låna pengar!
    Det kan låta hårt, men det är inte ditt problem.

Det känns mer som att han utnyttjar dig, du är bra att låna pengar av och du har massor med mat i kylen. Hur länge har ni varit tillsammans och hur länge har han lånat pengar av dig?

• Anonym (Pepp)

TS. Gör så här: för över en viss summa varje månad till ett konto som är låst en viss tid. På så sätt har du kvar dina pengar, men kan inte låna ut något eftersom du behöver alla kvarvarande pengar för dina egna utgifter. Pojkvännen får lösa sina problem. Det måste han ju ändå.

• Anonym (Pepp)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-16 21:22:10 följande:

Idag när vi pratade om dethär igen och jag nämnde vad han är skyldig mig o så, då tyckte han att vi inte är ett team längre. Att det är bara du med ditt och jag med mitt, sade han.

Men det sagt så betyder väl det att han menar att jag inte ska tjata om vad han lånar av mig och att jag borde bara hjälpa honom då han har det svårt. Men hur länge?

Hur är ni ett team när du ensidigt hjälper honom?
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Säg NEJ) skrev 2018-01-17 08:20:41 följande:

Du måste säga NEJ till din kille när han vill låna pengar!

Det kan låta hårt, men det är inte ditt problem.

Det känns mer som att han utnyttjar dig, du är bra att låna pengar av och du har massor med mat i kylen. Hur länge har ni varit tillsammans och hur länge har han lånat pengar av dig?

Ja, han får mig att få dåligt samvete ifall jag inte kan låna. Vet inte om det är hans mening men, t.ex. han utövar en sport (ingen dyr) och jag har aldrig behövt betala för den förut, men nu vill han gå på tävling och det kostar. Så jag sade vilka pengar jag har kvar att klara mig på (förutom sparandet som jag inte vill använda). Då sade han ?jaa... inte kan jag åka på någon tävling då.? Vet inte hur ni tolkar det men då får man ju dåligt samvete för att jag ju faktiskt vill han ska åka på denna tävling han sett framemot...

eller en annan mening han sagt, ?inte har du ju direkt bjudit in mig att bo hos dig? (mycket mindre hyra alltså). = dåligt samvete.

Inte har jag mycket pengar alltid heller men oftast mer än honom bara. jag har också levt med nästan inga pengar vid slutet av månaden många gånger. Men hans tar slut i räkningar nästan direkt han får lön, därav har ju jag mer under månadens gång.

Vi har varit ett par i 2 år. Han har behövt låna ibland i ca ett halvt år. Tror det började vid hans rättskostnader, men inget av det här är ju mina problem egentligen. Kanske är egoistiskt att tänka såhär om en partner men det är ju inte mitt barn och mitt ex eller mina räkningar över huvudtaget oavsett vad det handlar om... varför ska jag bli tvungen att betala saker jag inte valt i mitt liv. Eller ja, jag valde ju partner.
Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen