• Anonym (Vad)

Låna ut pengar till pojkvännen

Hej. Jag skriver här för att få lite råd... Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Det är känsligt för pojkvännen så vi undviker lätt att prata om det här med ekonomi.

Jag blir tvungen att låna ut mina pengar till pojkvännen nästan varje månad... eller tvungen o tvungen, jag lånar ut för att jag inte vill säga nej, jag vill hjälpa honom och eftersom jag oftast kan så gör jag det.

Men det börjar bli lite jobbigt känner jag på senaste. Är jag självisk som känner så? Vi får ungefär samma lön båda två men han har dubbelt så mycket utgifter så det gör ju att jag har mycket mer penga över...

Jag lånar ut till t.ex. mat, bensin, småsaker, middagar...

Kanske är egoistiskt detta men jag vill gärna ha tillbaka mina pengar jag lånar ut (inte alltid, jag ser mellan fingrarna oftast) men ibland påpekar jag vad han är skyldig mig, t.ex. säger jag något i stil med ?men om du lånar 500kr nu så kommer du vara skyldig mig 1000kr tills din nästa lön, hur ska du då ha råd att betala mig det?? Med det menar jag snarare att jag tänker på honom, det blir ju bara värre liksom för honom att låna utav mig.

Men han blir sårad utav detta och det är inte min mening, hur ska jag uttrycka mig? Han tror bara jag trycker ner honom och att det jag säger skulle betyda att 1000kr är mycket för honom men inget för mig, och det är ju inte alls det jag menar... jag är inte bättre än honom liksom, jag har bara mindre utgifter.

Det är ett känsligt ämne för honom har jag märkt... och jag förstår honom. Men vad ska jag göra, från min sida? Ärligt så vill jag inte låna ut pengar hela tiden... men vad ska jag göra liksom. :( Just nu t.ex. så håller jag på att spara ihop till något till mig, nu blir jag tvungen att ta av sparandet bara för att jag är i ett förhållande liksom... känns inte roligt. Eller är jag bara egosistisk? Hur känner ni?

• Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen
  • Anonym (Vad)
    Anonym (mmm) skrev 2018-01-16 21:27:45 följande:

Tycker han låter som en snyltare, ärligt talat.

En sak om han är tacksam för att du stöttar men om han blir sur och tycker att DU är snål som inte vill bidra, nej, då blir det svårt att fortsätta tillsammans. 

Det är aldrig bra att känna sig skyldig penar så säkert därför han reagerar men samtidigt måste han väl fatta att du håller räkningen? Det är ju han som borde göra det. Kan det vara så att han mentalt ser på det som att du gett pengarna och inte lånat ut? 

Fråga hur han hade tänkt om det var du som lånade pengar av honom varje månad? Att du aldrig betalade tillbaka, att du inte ville prata om det men blev sur om han frågar efter sina pengar? Han måste försöka se det ur ditt perspektiv. Ni bor ju inte ens ihop. 

Han är tacksam... tror jag. Iallafall har han sagt saker i stil med ?jag hade aldrig gjort det utan dig?... Eller har jag kanske lagt mig i en sits var han tror att han alltid kan få låna pengar? F*n... egentligen är jag less på att låna ut! Jag vill väl ha mina pengar... han drar även kortet att han sliter 8h/dag medans jag bara jobbar 75%. Han tycker att jag har det för enkelt.

Betalar tillbaka gör han, ursäkta om jag uttryckt mig på annat vis. Men han blir nästan alltid sur ifall jag nämner om det... som sagt
  • Anonym (mmm)

Du får väl helt enkelt säga att du inga pengar har att låna ut nästa månad? Lägg undan det du har på ett sparkonto som du inte ens tänker röra själv, typ

• Anonym (Vad)
    Anonym (mmm) skrev 2018-01-16 21:43:33 följande:

Du får väl helt enkelt säga att du inga pengar har att låna ut nästa månad? Lägg undan det du har på ett sparkonto som du inte ens tänker röra själv, typ

Det är så jag gjort denna månad. Lagt undan det jag inte tänker använda själv. Men lär jag bli tvungen att ta av det bara för att jag är i detta förhållandet och det stör mig. Jag vill inte röra dem pengarna :(
  • Anonym (J)

Säg att han får lära sig att prioritera och leva på sin egen lön, har han inte rätt till bidrag så ska han kunna klara det. Och har han rätt till bidrag får han ta emot det istället för att leva på dig. Behöver man någon gång låna pengar så får man väl fråga sina föräldrar då?! Behöver man låna pengar varje månad så tar man inte ansvar för sin ekonomi och det måste en vuxen människa klara av att göra. Det hade varit skillnad om ni bodde ihop och levde som en familj, då är ju hushållet och pengarna (helt eller delvis) gemensamma.

Jag tycker att du ska säga åt honom att du behöver dina pengar själv. Han får kolla upp om han har rätt till bostadsbidrag, underhåll för barnet osv. Och göra upp en budget som han sedan håller sig till. Sedan kan du, OM du vill, såklart bjuda på en middag/bio/drink osv ibland.

• Anonym (J)

Och ge honom absolut inte av dina sparpengar!

• Anonym (Vad)
    Anonym (J) skrev 2018-01-16 21:56:33 följande:

Säg att han får lära sig att prioritera och leva på sin egen lön, har han inte rätt till bidrag så ska han kunna klara det. Och har han rätt till bidrag får han ta emot det istället för att leva på dig. Behöver man någon gång låna pengar så får man väl fråga sina föräldrar då?! Behöver man låna pengar varje månad så tar man inte ansvar för sin ekonomi och det måste en vuxen människa klara av att göra. Det hade varit skillnad om ni bodde ihop och levde som en familj, då är ju hushållet och pengarna (helt eller delvis) gemensamma.

Jag tycker att du ska säga åt honom att du behöver dina pengar själv. Han får kolla upp om han har rätt till bostadsbidrag, underhåll för barnet osv. Och göra upp en budget som han sedan håller sig till. Sedan kan du, OM du vill, såklart bjuda på en middag/bio/drink osv ibland.

Allt det du skriver låter vettigt och som en plan. Ska se om något går men en del är redan testat. T.ex. att underhållet är beräknat och det blir inte mindre. Bostadsbidrag fick han inte heller... Att fråga sina föräldrar vågar han inte för att hans pappa nästan alltid klankar på honom. Och hans mamma är dessutom arbetslös... Så han har väl inte så många val egentligen... känner mig nästan dum som skriver här då han har det svårt... dum för att jag bara vill ha mina pengar fastän jag ofta har råd att låna ut..,
  • Anonym (Ester)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-16 21:24:59 följande:

Känner att jag aldrig hade kunnat säga en sån sak till honom. Dels för att jag inte hade haft mage till det och mest för att han hade tagit jävligt illa upp, att jag bara lämnar han utan pengar då han verkligen hade behövt mig .. svår sits :(

Ja, tänkte väl att det bara skulle vara kontexten, så kan man säga det lite snällare. Men det är ju ändå något sånt du måste säga till honom! Du är inte skyldig att försörja honom. Du får förklara att du vill kunna lägga undan pengar och inte behöva röra dem. Du måste ju kunna ha ett sparande. Att du inte vill hjälpa honom ekonomiskt hela tiden betyder ju inte att du inte bryr dig om honom.

Han låter lite manipulativ om han ofta drar olika "kort" och säger att du borde hjälpa honom för att du har det så mycket lättare eller att ni inte är ett team längre bara för att du vill få tillbaka dina pengar som han lånat.
  • vettefaen

Hmm mej du är inte egoistisk alls. Det ör jättefint av dig att du hjälper honom men skulder ska man betala tillbaka. Du är i din rätta om du vill driva in och stoppa utlåningen eller för den delen justera summan du vill låna ut. Att han förblir skuldsatt är inte bra. Gör en budget med snubbe.

• Anonym (Samma)

Var i samma situation fast vi bode ihop. Hon hade CSN o betalade kanske 20% av alla utgifter. Jag stod för maten och köpte även saker till henne för min lön var så himla bra och hon hade ingen o låg hemma.

Sen blev hon helt utan inkomst i 3 månader före hon fixade jobb. Fick reda på att hon hade ett fondsparande på över 200 000 av hennes föräldrar. Hon gjorde även slut kort därefter!

Har aldrig känt mig så lurad och utnyttjad men jag har lärt mig något. Man kan aldrig lita på någon i livet mer än sin familj.

Här utnyttjar han dig till max! Det är faktiskt du som sliter ihop dina pengar på ditt jobb!!!!

• Anonym (Vad)
    Anonym (Ester) skrev 2018-01-16 22:14:42 följande:

Ja, tänkte väl att det bara skulle vara kontexten, så kan man säga det lite snällare. Men det är ju ändå något sånt du måste säga till honom! Du är inte skyldig att försörja honom. Du får förklara att du vill kunna lägga undan pengar och inte behöva röra dem. Du måste ju kunna ha ett sparande. Att du inte vill hjälpa honom ekonomiskt hela tiden betyder ju inte att du inte bryr dig om honom.

Han låter lite manipulativ om han ofta drar olika "kort" och säger att du borde hjälpa honom för att du har det så mycket lättare eller att ni inte är ett team längre bara för att du vill få tillbaka dina pengar som han lånat.

Aha okej, nej jag är ju inte det... men jag är väl för snäll, han får ju mig att få dåligt samvete då han säger saker som att han inte vill låna av mig längre, att jag bara gnäller om att få mina pengar och att han säger att han blir tvungen att göra si o så då... (eftersom det inte finns pengar). Så då ger jag väl med mig :(
Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen