• Anonym (Vad)

Låna ut pengar till pojkvännen

Hej. Jag skriver här för att få lite råd... Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Det är känsligt för pojkvännen så vi undviker lätt att prata om det här med ekonomi.

Jag blir tvungen att låna ut mina pengar till pojkvännen nästan varje månad... eller tvungen o tvungen, jag lånar ut för att jag inte vill säga nej, jag vill hjälpa honom och eftersom jag oftast kan så gör jag det.

Men det börjar bli lite jobbigt känner jag på senaste. Är jag självisk som känner så? Vi får ungefär samma lön båda två men han har dubbelt så mycket utgifter så det gör ju att jag har mycket mer penga över...

Jag lånar ut till t.ex. mat, bensin, småsaker, middagar...

Kanske är egoistiskt detta men jag vill gärna ha tillbaka mina pengar jag lånar ut (inte alltid, jag ser mellan fingrarna oftast) men ibland påpekar jag vad han är skyldig mig, t.ex. säger jag något i stil med ?men om du lånar 500kr nu så kommer du vara skyldig mig 1000kr tills din nästa lön, hur ska du då ha råd att betala mig det?? Med det menar jag snarare att jag tänker på honom, det blir ju bara värre liksom för honom att låna utav mig.

Men han blir sårad utav detta och det är inte min mening, hur ska jag uttrycka mig? Han tror bara jag trycker ner honom och att det jag säger skulle betyda att 1000kr är mycket för honom men inget för mig, och det är ju inte alls det jag menar... jag är inte bättre än honom liksom, jag har bara mindre utgifter.

Det är ett känsligt ämne för honom har jag märkt... och jag förstår honom. Men vad ska jag göra, från min sida? Ärligt så vill jag inte låna ut pengar hela tiden... men vad ska jag göra liksom. :( Just nu t.ex. så håller jag på att spara ihop till något till mig, nu blir jag tvungen att ta av sparandet bara för att jag är i ett förhållande liksom... känns inte roligt. Eller är jag bara egosistisk? Hur känner ni?

• Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Utnyttjad) skrev 2018-01-17 10:54:48 följande:

Han utnyttjar dig. Börja med att sluta låna ut pengar till onödiga saker som middagar och småsaker. Har han inte ekonomi för det så kan han inte heller lägga pengar på det.

Hjälp honom att fixa en bättre ekonomi där han inte behöver låna pengar av dig (visst, behöver han mat så... men om han skär ner på andra, onödiga utgifter så borde det lösa sig om han har en normal lön) eller dumpa honom. 500 kr hit eller dit kan tyckas som att det inte är hela världen, men 500 kr/månad under ett helt år blir 6000 kr. 1000 kr/månad blir 12000 kr/år osv. Låt dig inte bli utnyttjad. Han tar det för givet att du ska "låna ut" pengar så att han klarar sin ekonomi, och sen betalar han inte tillbaka. Han snyltar helt enkelt.

Han skär verkligen ner på allt... han har det jätte tufft just nu. Så tufft att jag en gång fick handla mat till honom och hans barn så att han skulle ha något att ge barnet då han hade pappa helg... han köper inget, snarare säljer. Han betalar bara sina utgifter. Och mat och bensin.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-17 12:31:08 följande:
    Han skär verkligen ner på allt... han har det jätte tufft just nu. Så tufft att jag en gång fick handla mat till honom och hans barn så att han skulle ha något att ge barnet då han hade pappa helg... han köper inget, snarare säljer. Han betalar bara sina utgifter. Och mat och bensin.
    Om han inte har råd ge barnet mat får väl barnet vara hos sin mamma. Och om det är så tufft och han verkligen gör allt, ja då måste han hitta andra vägar; söka socialbidrag tex. Har han inga sparade pengar och inga tillgångar säger de väl till slut ja? 
  • Anonym (Dumpa)

Ge inte mer pengar! För du kommer inte få tillbaka ett öre sen!

Varför ska du låna pengar till en vuxen människa?! Har du inte råd att köpa nåt så ska du fan inte heller ha de! Se till att få tillbaka dina pengar och dumpa han sen!

• Stårschan
    Älskar du honom? Ser du en framtid med honom? Tycker du om hans barn?

I så fall undrar jag - efter att ha satt mig bättre in i alla turer - varför du inte VILL hjälpa honom genom att flytta ihop. Det skulle ju förmodligen hjälpa upp hans ekonomi en hel del om han inte hade ett helt hushåll att dra runt på egen hand. Eller bor han så billigt att det inte skulle göra någon skillnad om ni skulle flytta ihop. Jag var lite snabb först när jag tyckte att han snyltade på dig, men efter vad jag har läst så kämpar han på ganska bra för att få det hela att gå ihop (bortsett från den där sporttävlingen då), medan du står lite på sidan om och ser om det bär eller brister för honom. Jag kan hålla med honom om att du inte verkar se er som ett "riktigt" par. Ta en funderare över vad du egentligen vill med honom. Är han mannen i ditt liv så kanske det inte är så fel att sponsra honom ekonomiskt för att hjälpa honom.
  • fornminne
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-17 12:26:57 följande:
    Antingen det, flytta ihop med mig, eller så flyttar han hem till föräldrarna. Och då känns det ju som att jag måste ta honom(menar inte så hemskt som det låter :) ) istället för att han ska vara tvungen att bo hos föräldrarna

Men alltså, VILL du vara med den här killen? Tycker du att det är värt alla uppoffringar? För flyttar han in hos dig, lär det bli du som åker på att försörja honom... Ännu mer än nu. Du måste liksom välja. Antingen börja säga NEJ och eventuellt bryta relationen. Eller ha det som du ha det. Kanske inte låna ut eller ge bort lika mycket, men då stå ut med hans sura miner. För han lär inte lägga av så länge han har det tufft samt vet att du har pengar över...
  • Jamesdio

Älskar du honom och vill dela resten av livet med honom? Då kan ni flytta ihop och göra en gemensam budget med allt vad det innebär och du hjälper honom att ta tag i sin egen ekonomi, med ansvar och allt. För detta krävs ju att du är beredd att skjuta till av dina pengar och att leva på den nivå som hans ekonomi tillåter.

Men är det inte så ska du sluta vara hans buffert och bankomat. Då får han lära sig att ta hand om sin egen ekonomi (du kan ju fortfarande hjälpa till med att göra och hålla en budget utan att skjuta till av dina pengar). Då får han leva med att han kanske inte kan sporta osv. för att mat och umgänge med barnet går före. Varför har han inte råd? Varför måste han flytta hem till sina föräldrar? Det kanske är den bästa lösningen då om han inte får ihop ekonomin utan dig?

• Anonym (Inte okej)

TS; Låt honom flytta in hos sina föräldrar då? Du ska ju inte behöva ta honom "bara för att". Och då kommer det troligen bli så att du får betala ännu mer och lite till. Eller så får han hitta ett billigare boende. Om han jobbar heltid så förstår jag inte hur han kan ha så dåligt med pengar trots rättegångskostnader?! Har han massa andra lån? Och han jobbar heltid skriver du. Måste ju ha riktigt dålig lön i så fall. Han får byta jobb! Och kan du verkligen se en seriös framtid mellan er då han knappt kan försörja sig idag? Har han inget sparande alls?! Han kanske har bara att han själv är för "snål" för att ta av det till hans mat osv. Vet folk som blivit lurade på det sättet.

Och

• Anonym (Men vad?)

Men vad är detta? Sluta låna ut pengar till honom.
    Tar hans pengar slut då lönen kommer i över sina tillgångar. Han behöver dra ned på sina kostnader och/eller öka sina intäkter. Sätt dig ner och gör en budget med människan. Eller kräv att få se en innan du lånar ut nästa gång.

Vill han dig väl? Eller handlar allt om honom?

Personligen tycker jag att vuxna personer som inte tar fullt ansvar för sig själva och sin ekonomi är sjukt oattraktiva. Han verkar vare sig ha stake, driv eller stolthet.

• Anonym (Vad)
    Stårschan skrev 2018-01-17 13:03:52 följande:

Älskar du honom? Ser du en framtid med honom? Tycker du om hans barn?

I så fall undrar jag - efter att ha satt mig bättre in i alla turer - varför du inte VILL hjälpa honom genom att flytta ihop. Det skulle ju förmodligen hjälpa upp hans ekonomi en hel del om han inte hade ett helt hushåll att dra runt på egen hand. Eller bor han så billigt att det inte skulle göra någon skillnad om ni skulle flytta ihop. Jag var lite snabb först när jag tyckte att han snyltade på dig, men efter vad jag har läst så kämpar han på ganska bra för att få det hela att gå ihop (bortsett från den där sporttävlingen då), medan du står lite på sidan om och ser om det bär eller brister för honom. Jag kan hålla med honom om att du inte verkar se er som ett "riktigt" par. Ta en funderare över vad du egentligen vill med honom. Är han mannen i ditt liv så kanske det inte är så fel att sponsra honom ekonomiskt för att hjälpa honom.

Jag har varit osäker på mina känslor nästan hela förhållandet. Jag tycker om honom, men ibland känns det som att jag slösar tid av någon anledning. Som att jag vill göra något som jag inte vet vad är. Men så ibland tänker jag framåt och tänker att han är en bra person. MEN, vi bråkar jätte mycket nu. Vi vill inte bråka men vi kommer inte ifrån det. Tjafs och onödigheter... jag vet också att han mår dåligt över alla han problem han har...

och ja, han skulle få det betydligt lättare genom att bo med mig. Men det är något som gör mig osäker, jag vill vara själv och vara med honom? Men bara för att hjälpa honom hade jag kunnat gå med att han bor här men tänker jag på mig själv så vet jag inte ifall jag mått bättre. Så jag vet väl varken ut eller in får man väl dra som slutsats....
  • Anonym (?)
    Han skär verkligen ner på allt... han har det jätte tufft just nu. /...han köper inget, snarare säljer. Han betalar bara sina utgifter. Och mat och bensin.
    Då kan han ju behöva se över sin ekonomi rejält och skära där det behövs.  Men har han insett det? Att vilja "låna" pengar till tävling tyder inte riktigt på det.
    Har man gemensam ekonomi är det gemensam syn och bedömningar av utgifter men har man separat så står man för sina egna utgifter. Som någon skrev, vad skulle han gjort om han varit singel? Det är gott och väl att vilja leva ihop med någon men det bör ju inte vara av ekonomiska skäl. Då är det faktiskt bättre att han flyttar hem till föräldrarna om nu ekonomin inte räcker till eget boende (varför??)

Har du någon insyn i vad det är för utgifter han har? Varför överstiger de hans inkomster? Otur någon gång eller precis efter oväntad arbetslöshet eller liknande är en sak, men här tycks han ha satt i system att leva över sina tillgångar.

Försök oavsett att inte ta på dig något samvete alls över hans ekonomi. Om han kommer med ett dröjande "jaa....då har jag väl inte råd med...." så kommer du med ett varken sorgset eller dömande "det har du nog rätt i", "det ser så ut" eller "nej, vad synd" och lämnar ämnet.
Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen