• Anonym (Vad)

Låna ut pengar till pojkvännen

Hej. Jag skriver här för att få lite råd... Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Det är känsligt för pojkvännen så vi undviker lätt att prata om det här med ekonomi.

Jag blir tvungen att låna ut mina pengar till pojkvännen nästan varje månad... eller tvungen o tvungen, jag lånar ut för att jag inte vill säga nej, jag vill hjälpa honom och eftersom jag oftast kan så gör jag det.

Men det börjar bli lite jobbigt känner jag på senaste. Är jag självisk som känner så? Vi får ungefär samma lön båda två men han har dubbelt så mycket utgifter så det gör ju att jag har mycket mer penga över...

Jag lånar ut till t.ex. mat, bensin, småsaker, middagar...

Kanske är egoistiskt detta men jag vill gärna ha tillbaka mina pengar jag lånar ut (inte alltid, jag ser mellan fingrarna oftast) men ibland påpekar jag vad han är skyldig mig, t.ex. säger jag något i stil med ?men om du lånar 500kr nu så kommer du vara skyldig mig 1000kr tills din nästa lön, hur ska du då ha råd att betala mig det?? Med det menar jag snarare att jag tänker på honom, det blir ju bara värre liksom för honom att låna utav mig.

Men han blir sårad utav detta och det är inte min mening, hur ska jag uttrycka mig? Han tror bara jag trycker ner honom och att det jag säger skulle betyda att 1000kr är mycket för honom men inget för mig, och det är ju inte alls det jag menar... jag är inte bättre än honom liksom, jag har bara mindre utgifter.

Det är ett känsligt ämne för honom har jag märkt... och jag förstår honom. Men vad ska jag göra, från min sida? Ärligt så vill jag inte låna ut pengar hela tiden... men vad ska jag göra liksom. :( Just nu t.ex. så håller jag på att spara ihop till något till mig, nu blir jag tvungen att ta av sparandet bara för att jag är i ett förhållande liksom... känns inte roligt. Eller är jag bara egosistisk? Hur känner ni?

• Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen
  • Anonym (fd)

Sluta låna ut pengar!
    Din pojkvän är oförskämd som blir sur för att du inte försörjer honom.
    Det han måste lära sig är att hushålla med sina egna pengar. Det är ingenting han kan lära sig om någon (du) hela tiden fyller på med pengar.

• Anonym (man)

Förstår hur du tänker (jag tänkte likadant med min fd sambo), men du behöver nog tänka om.

Problemet med att låna ut pengar till samma person hela tiden är att du blir personens problemlösare. Ganska snabbt vänjer sig personen vid att du alltid ska vara där och lösa hans ekonomiska problem vilket i sin tur gör att personen inte tar tag i problemen och löser dem på riktigt. Varför ska han göra det när han alltid kan komma till dig?

Inte nog med det, när folk vänjer sig vid saker så tar de efter ett tag också dem för givna och förväntar sig att det ska bli så varje gång. personen slutar uppskatta din hjälp för det blir norm och det enda personen lägger märke till är när du inte leverera den hjälp personen vant sig vid. Exempel... du tänker inte på hur ofta din tvättmaskin fungerar som den ska, du märker bara när den slutar funka. Du tänker inte på hur ofta din buss går i tid, du ser bara när den inte går i tid.

Om jag vore du skulle jag sluta med det, eller om du nu ska vara snäll sätta en gräns, tex. Jag kommer låna ut pengar till dig 2 ggr till men sen är det slut med det, så får personen tid att lösa problemet på riktigt. 

• Anonym (ndfn)

Allt verkar handla om vad du gör för honom, men jag undrar vad han gör för DIG? Om han nånsin gör nåt då. Annars verkar förhållandet bra ensidigt alltså. O så var du ju osäker på känslorna för honom också..

• Anonym (Inte okej)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-17 14:05:13 följande:

Jag har varit osäker på mina känslor nästan hela förhållandet. Jag tycker om honom, men ibland känns det som att jag slösar tid av någon anledning. Som att jag vill göra något som jag inte vet vad är. Men så ibland tänker jag framåt och tänker att han är en bra person. MEN, vi bråkar jätte mycket nu. Vi vill inte bråka men vi kommer inte ifrån det. Tjafs och onödigheter... jag vet också att han mår dåligt över alla han problem han har...

och ja, han skulle få det betydligt lättare genom att bo med mig. Men det är något som gör mig osäker, jag vill vara själv och vara med honom? Men bara för att hjälpa honom hade jag kunnat gå med att han bor här men tänker jag på mig själv så vet jag inte ifall jag mått bättre. Så jag vet väl varken ut eller in får man väl dra som slutsats....

OM ni skulle bli sambos. Så tänk över detta noga och skriv samboavtal!!!

Annars får han rätt till din lägenhet vid en separation då han har barn!!!!
  • Anonym (nja)
    Jag har varit osäker på mina känslor nästan hela förhållandet. Jag tycker om honom, men ibland känns det som att jag slösar tid av någon anledning. Som att jag vill göra något som jag inte vet vad är. Men så ibland tänker jag framåt och tänker att han är en bra person. MEN, vi bråkar jätte mycket nu. Vi vill inte bråka men vi kommer inte ifrån det. Tjafs och onödigheter... jag vet också att han mår dåligt över alla han problem han har...
    och ja, han skulle få det betydligt lättare genom att bo med mig. Men det är något som gör mig osäker, jag vill vara själv och vara med honom? Men bara för att hjälpa honom hade jag kunnat gå med att han bor här men tänker jag på mig själv så vet jag inte ifall jag mått bättre. Så jag vet väl varken ut eller in får man väl dra som slutsats....
    Han har det tufft, han utnyttjar dig ekonomiskt, ni bråkar mycket och du är osäker på dina känslor för honom.

Låter inte som världens bästa förutsättningar precis...

Om jag vore du skulle jag göra slut. Vad är du rädd för?
  • fornminne
    Ja, du slösar din tid om du inte ens älskar honom och han behandlar dig som han gör.

Ett sunt förhållande handlar om att ge och ta, inte bara ge.

Jag förstår att han har det jobbigt, men det är inte ditt ansvar att lösa.
  • Anonym (nja)

Jag tror att du innerst inne vet vad du vill TS. Du vill gå vidare. Det är uppenbart när man läser mellan raderna i dina inlägg. Du har inga starka känslor för denna kille och han ger dig bara problem. Du stannar för att vara snäll och för att det är synd om honom. Och för att du tycker om honom, men det räcker inte.

Kanske vet du inte heller hur du ska göra slut? Eller är rädd för hans reaktion? En vanlig anledning till att man drar ut på det.

Men för bådas skull tycker jag att du ska ta tjuren vid hornen och avsluta detta. Om du verkligen älskade honom och han var lika beredd som du på att jobba på ert förhållande istället för att bara gnälla eller be dig om pengar, då skulle det kanske funka. Men som det är nu är det dödsdömt. Ni förtjänar båda bättre än en halvdan relation utan starka känslor, med mycket bråk och där du delvis får försörja honom. 

• Anonym (Vad)
    Anonym (nja) skrev 2018-01-17 16:55:17 följande:

Han har det tufft, han utnyttjar dig ekonomiskt, ni bråkar mycket och du är osäker på dina känslor för honom.

Låter inte som världens bästa förutsättningar precis...

Om jag vore du skulle jag göra slut. Vad är du rädd för?

Jag är väl rädd för att det var hand jag ändå ville ha. Jag vet att han tar bort all kontakt om det blir slut. Jag tycker ju ändå om att umgås med honom. Men det är så svårt ibland, jag har börjat bli riktigt less då vi bråkar. Nuförtiden orkar jag knappt en sekund då vi börjar bråka, som att jag ger upp bara...
  • Anonym (Vad)
    Anonym (nja) skrev 2018-01-17 17:14:04 följande:

Jag tror att du innerst inne vet vad du vill TS. Du vill gå vidare. Det är uppenbart när man läser mellan raderna i dina inlägg. Du har inga starka känslor för denna kille och han ger dig bara problem. Du stannar för att vara snäll och för att det är synd om honom. Och för att du tycker om honom, men det räcker inte.

Kanske vet du inte heller hur du ska göra slut? Eller är rädd för hans reaktion? En vanlig anledning till att man drar ut på det.

Men för bådas skull tycker jag att du ska ta tjuren vid hornen och avsluta detta. Om du verkligen älskade honom och han var lika beredd som du på att jobba på ert förhållande istället för att bara gnälla eller be dig om pengar, då skulle det kanske funka. Men som det är nu är det dödsdömt. Ni förtjänar båda bättre än en halvdan relation utan starka känslor, med mycket bråk och där du delvis får försörja honom. 

Ibland känns det så faktisk, att jag innerst inne vet vad jag vill. Men vill ändå ha honom kvar, så då jag börjar tänka så vet jag ändå inget...

Vi har försökt jobba på förhållande, sagt ?ska vi vara snälla nu?? Eller ?nu börjar vi om?. Men hittills har vi alltid landat på ruta ett efter en stund igen...
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-17 19:43:04 följande:
    Jag är väl rädd för att det var hand jag ändå ville ha. Jag vet att han tar bort all kontakt om det blir slut. Jag tycker ju ändå om att umgås med honom. Men det är så svårt ibland, jag har börjat bli riktigt less då vi bråkar. Nuförtiden orkar jag knappt en sekund då vi börjar bråka, som att jag ger upp bara...
    om det är meningen att det ska vara ni två, så kommer ni hitta tillbaka till varann senare. Just nu rekommenderar jag dig dock att ta ett break från honom 
Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen