• Anonym (Vad)

Låna ut pengar till pojkvännen

Hej. Jag skriver här för att få lite råd... Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Det är känsligt för pojkvännen så vi undviker lätt att prata om det här med ekonomi.

Jag blir tvungen att låna ut mina pengar till pojkvännen nästan varje månad... eller tvungen o tvungen, jag lånar ut för att jag inte vill säga nej, jag vill hjälpa honom och eftersom jag oftast kan så gör jag det.

Men det börjar bli lite jobbigt känner jag på senaste. Är jag självisk som känner så? Vi får ungefär samma lön båda två men han har dubbelt så mycket utgifter så det gör ju att jag har mycket mer penga över...

Jag lånar ut till t.ex. mat, bensin, småsaker, middagar...

Kanske är egoistiskt detta men jag vill gärna ha tillbaka mina pengar jag lånar ut (inte alltid, jag ser mellan fingrarna oftast) men ibland påpekar jag vad han är skyldig mig, t.ex. säger jag något i stil med ?men om du lånar 500kr nu så kommer du vara skyldig mig 1000kr tills din nästa lön, hur ska du då ha råd att betala mig det?? Med det menar jag snarare att jag tänker på honom, det blir ju bara värre liksom för honom att låna utav mig.

Men han blir sårad utav detta och det är inte min mening, hur ska jag uttrycka mig? Han tror bara jag trycker ner honom och att det jag säger skulle betyda att 1000kr är mycket för honom men inget för mig, och det är ju inte alls det jag menar... jag är inte bättre än honom liksom, jag har bara mindre utgifter.

Det är ett känsligt ämne för honom har jag märkt... och jag förstår honom. Men vad ska jag göra, från min sida? Ärligt så vill jag inte låna ut pengar hela tiden... men vad ska jag göra liksom. :( Just nu t.ex. så håller jag på att spara ihop till något till mig, nu blir jag tvungen att ta av sparandet bara för att jag är i ett förhållande liksom... känns inte roligt. Eller är jag bara egosistisk? Hur känner ni?

• Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen
  • fornminne

Ledsen ts, men detta är ingen bra kille. Han utnyttjar dig. Han ger dig dåligt samvete för att du ska ge honom pengar, trots att du inte har det så fett själv. Om ni fortsätter tillsammans kommer du att få fortsätta försörja honom, för du kommer inte att kunna säga nej när han sitter på pottkanten. Gör slut och träffa nån bättre, som respekterar dig och inte ser dig som en bankomat. Visst bör man hjälpa varandra i ett förhållande, men till en viss gräns.

• Anonym (Ester)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-17 09:01:19 följande:

Ja, han får mig att få dåligt samvete ifall jag inte kan låna. Vet inte om det är hans mening men, t.ex. han utövar en sport (ingen dyr) och jag har aldrig behövt betala för den förut, men nu vill han gå på tävling och det kostar. Så jag sade vilka pengar jag har kvar att klara mig på (förutom sparandet som jag inte vill använda). Då sade han ?jaa... inte kan jag åka på någon tävling då.? Vet inte hur ni tolkar det men då får man ju dåligt samvete för att jag ju faktiskt vill han ska åka på denna tävling han sett framemot...

eller en annan mening han sagt, ?inte har du ju direkt bjudit in mig att bo hos dig? (mycket mindre hyra alltså). = dåligt samvete.

Inte har jag mycket pengar alltid heller men oftast mer än honom bara. jag har också levt med nästan inga pengar vid slutet av månaden många gånger. Men hans tar slut i räkningar nästan direkt han får lön, därav har ju jag mer under månadens gång.

Vi har varit ett par i 2 år. Han har behövt låna ibland i ca ett halvt år. Tror det började vid hans rättskostnader, men inget av det här är ju mina problem egentligen. Kanske är egoistiskt att tänka såhär om en partner men det är ju inte mitt barn och mitt ex eller mina räkningar över huvudtaget oavsett vad det handlar om... varför ska jag bli tvungen att betala saker jag inte valt i mitt liv. Eller ja, jag valde ju partner.

Fast din partner är ju vuxen. Du ska inte behöva känna dig tvungen att betala för hans saker bara för att ni är ett par. Speciellt då ni inte är gifta eller ens bor tillsammans.

Sen skulle jag aldrig flytta ihop med honom om jag var du. Inte som hans ekonomi ser ut idag, i alla fall.

Det är inte ditt fel att han inte kan tävla. Klart att det är tråkigt, men att han kan åka på såna saker ska ju inte hänga på dig heller. Må inte dåligt över det! Det är inte ditt fel. Känner du att han säger något enbart för att ge dig dåligt samvete över hans ekonomi, skulle jag säga ifrån. Det är inte okej.
  • Mamalo

Hej, sluta helt låna ut pengar. Inte till honom inte till släkt o vänner. Dags att växa upp. Du blir utnyttjad. Känslomässigt o ekonomiskt. Låt ingen behandla dig som dörrmatta.

• Stårschan

Du har med andra ord åkt på att försöka göra det uppfostringsarbete som hans föräldrar struntade i - nämligen att han måste ta ansvar för sin ekonomi och göra rätt för sig.

Avtändande så det sjunger om det.

• Anonym (Inte okej)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-16 22:26:05 följande:

Aha okej, nej jag är ju inte det... men jag är väl för snäll, han får ju mig att få dåligt samvete då han säger saker som att han inte vill låna av mig längre, att jag bara gnäller om att få mina pengar och att han säger att han blir tvungen att göra si o så då... (eftersom det inte finns pengar). Så då ger jag väl med mig :(

Fast vadå eftersom att "det finns pengar"?! Ja DU har pengarna. Han har inte. Du har inget som helst ansvar för varken honom eller hans unge. Han utnyttjar dig och ger dig dåligt samvete för då vet han att du lånar ut.

Såg också att du skrivit nåt om att han försökt bjuda in sig till att bo i din lägenhet. Skulle verkligen dra öronen åt mig då. Du vet väl också att om ni flyttar ihop sen separerar så är det mest troligt att han får din lägenhet sen då han behöver den mer pga att han har barn. Och låter ju mer på honom som att han vill flytta ihop bara för att få det billigare, och inte utav kärlek.
  • Anonym (Utnyttjad)

Han utnyttjar dig. Börja med att sluta låna ut pengar till onödiga saker som middagar och småsaker. Har han inte ekonomi för det så kan han inte heller lägga pengar på det.

Hjälp honom att fixa en bättre ekonomi där han inte behöver låna pengar av dig (visst, behöver han mat så... men om han skär ner på andra, onödiga utgifter så borde det lösa sig om han har en normal lön) eller dumpa honom. 500 kr hit eller dit kan tyckas som att det inte är hela världen, men 500 kr/månad under ett helt år blir 6000 kr. 1000 kr/månad blir 12000 kr/år osv. Låt dig inte bli utnyttjad. Han tar det för givet att du ska "låna ut" pengar så att han klarar sin ekonomi, och sen betalar han inte tillbaka. Han snyltar helt enkelt.

• Anonym (mmm)

TS, om du vill skulle du kanske kunna efterskänka det han är skyldig nu men säga att: "Nu blir det förändring här. Ny start -inga mer lån. Du behöver hitta ett sätt så att du klarar dig utan mig som buffert. Hur skulle det tex fungera om du var singel?"

Att han antyder att du borde säga att han ska bo hos dig, det ska man ju bara göra om man verkligen vill flytta ihop med någon. Det är klart man sänker sina kostnader när man bara har en hyra men du ska ju inte gå med på något sånt om du inte är hundra säker på att det är en bra ide. 
    Han skulle kunnat säga "jag älskar dig och vill inte vara utan dig en sekund! Saknar dig alltid, kan vi inte flytta ihop?" (istället för att gnälligt antyda och ge dig dåligt samvete) 

• Sylvestra
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-17 09:01:19 följande:
    Ja, han får mig att få dåligt samvete ifall jag inte kan låna. Vet inte om det är hans mening men, t.ex. han utövar en sport (ingen dyr) och jag har aldrig behövt betala för den förut, men nu vill han gå på tävling och det kostar. Så jag sade vilka pengar jag har kvar att klara mig på (förutom sparandet som jag inte vill använda). Då sade han ?jaa... inte kan jag åka på någon tävling då.? Vet inte hur ni tolkar det men då får man ju dåligt samvete för att jag ju faktiskt vill han ska åka på denna tävling han sett framemot...

eller en annan mening han sagt, ?inte har du ju direkt bjudit in mig att bo hos dig? (mycket mindre hyra alltså). = dåligt samvete. 

När det gäller tävlingen hade jag lugnt sagt något i stil med: "Nej, det verkar inte som o du har råd att åka och tävla denna månad"

Har ni diskuterat att bli sambos pga att ni älskar varandra, trivs tillsammans och vill bo ihop eller är det så att frågan dyker upp bara för att han ska få lägre utgifter? Här är det en enorm skillnad på de två alternativen.

Min uppfattning från vad jag läst här är att han verkar manipulativ.
  • Anonym (Vad)
    Sylvestra skrev 2018-01-17 11:25:12 följande:

När det gäller tävlingen hade jag lugnt sagt något i stil med: "Nej, det verkar inte som o du har råd att åka och tävla denna månad"

Har ni diskuterat att bli sambos pga att ni älskar varandra, trivs tillsammans och vill bo ihop eller är det så att frågan dyker upp bara för att han ska få lägre utgifter? Här är det en enorm skillnad på de två alternativen.

Min uppfattning från vad jag läst här är att han verkar manipulativ.

Grejen är den att vi har bott ihop i min lägenheten en gång i tiden. Men det gick inte få av irrelevanta orsaker så han skaffade egen lägenhet då. Så just nu är det nog för kostnaderna han skulle flytta ihop med mig, och för att jag skulle hjälpa honom att få ordning på sin ekonomi. Ärligt tycker jag om att ha mitt eget space tillsvidare så jag är inte riktigt 100 med det...
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-17 12:23:45 följande:

Grejen är den att vi har bott ihop i min lägenheten en gång i tiden. Men det gick inte få av irrelevanta orsaker så han skaffade egen lägenhet då. Så just nu är det nog för kostnaderna han skulle flytta ihop med mig, och för att jag skulle hjälpa honom att få ordning på sin ekonomi. Ärligt tycker jag om att ha mitt eget space tillsvidare så jag är inte riktigt 100 med det...

Antingen det, flytta ihop med mig, eller så flyttar han hem till föräldrarna. Och då känns det ju som att jag ?måste ta honom?(menar inte så hemskt som det låter :) ) istället för att han ska vara tvungen att bo hos föräldrarna
Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen