• pollyankan

    Lämnar barn på förskolan

    Okej. Hjälp mig nu.

    Pappan jobbar o dotter på 3 år är på dagis och mamman är med vänner och åker skidor i Sälen.

    Är detta okej?

    Lämna barnen tidigare på dagis för att gå på morgon yoga?

    Detta gäller inte mig utan barn på mitt dagis där föräldrarna sen lägger upp tex på FB.

    Jag blir så ledsen o irriterad. Vi har aldrig barnvakt men behövs tydligen inte om man får göra så här.Jag är extremt noga med att mina barn inte är på dagis om jag inte jobbar. Livrädd tex när jag de få gånger måste handla innan hämtning.

    Vad säger reglerna?

    Mvh.......

  • Svar på tråden Lämnar barn på förskolan
  • Anonym (..)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-12 23:57:02 följande:

    Nej de får inte fatta sådana beslut själva. Det vet de om. Nej pedagoger agerar inte poliser så därför diskuteras inte ert agerande.


    Får och får... Det görs.

    Just det, det diskuteras inte. De väljer att fatta egna beslut och inte att agera poliser.

    Tur att det finns vettiga pedagoger!
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (..) skrev 2018-02-13 00:06:32 följande:

    Får och får... Det görs.

    Just det, det diskuteras inte. De väljer att fatta egna beslut och inte att agera poliser.

    Tur att det finns vettiga pedagoger!


    Ja jag skulle hellre aldrig få för mig att agera polis. Det får vi heller inte göra. Det beslutet tas också av förskolechef, inte av pedagogerna. Du ska veta att det finns pedagoger som leker poliser eller som gärna vill göra det. Tur att det finns regler som hindrar dem från det.
  • Anonym (Förskollärare)
    modsey skrev 2018-02-13 00:05:44 följande:

    Nej det var min tolkning efter att du skrivit att det var onödiga påhopp eller hur du uyryckte dig längre upp. Stryk person och lämna påhopp


    Nej jag skrev inget om påhopp heller. Du går nog läsa igen vad jag skrev.
  • modsey
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-10 21:28:44 följande:

    Nu gör du onödiga påhopp. Bara för att jag har andra åsikter för vad förskolan skall användas till så saknar jag inte inlevelseförmåga och empati. Dessutom har mina personliga åsikter inget med mitt agerande som pedagog att göra.


    Pk då är det två förskolelärare i samma tråd....
  • Anonym (Förskollärare)
    modsey skrev 2018-02-13 00:14:36 följande:

    Pk då är det två förskolelärare i samma tråd....


    Varför hänvisar du till detta inlägget? Du pratade om att jag skrivit att du har svårt att förstå vad jag menar och att det var ett personangrepp. Det är det ju inte. Ja ska du jämföra det med att du säger att jag saknar inlevelseförmåga empati så förlorar du ju den matchen. Vad vill du egentligen?
  • AndrewF

    Anonym (Försk­ollära­re)

    Imponerad av dig. Du har rätt.

    Jag är helt oförstående ätill ifrågasättande av "Anonym (förskolärare)". Varför anklaga någon som följer regelverket? Är vi bortskämda med det tycker ni? Det handlar om att inte utnyttja systemet. Vad kan nästa steg vara... att några människor får sjukpenning fast man kan arbeta exempelvis? Sen kan vi gråta hur mycket vi vill över detta.

    Att samhället subventionerar kostnaden för förskoleplatser är väl något fantasktiskt i sig själv. I England/London kostar det ca 570kr PER DAG och barn med förskoleavgift.

  • modsey
    Anonym (Förskollärare) skrev 2018-02-13 00:23:00 följande:

    Varför hänvisar du till detta inlägget? Du pratade om att jag skrivit att du har svårt att förstå vad jag menar och att det var ett personangrepp. Det är det ju inte. Ja ska du jämföra det med att du säger att jag saknar inlevelseförmåga empati så förlorar du ju den matchen. Vad vill du egentligen?


    Nu har jag inte barn på dagis längre. Men vad ag önskat är en ändring i reglerna. Som jag skrev längre upp. Och du behöver inte alls fortsätta skriva om du inte vill denattera. Helt ok.
  • Fru Ve

    Låter som om det finns många väldigt osmarta människor. Om man gör en "fuling" och lämnar barn på förskola utan att man ska jobba - då bör man ju rimligt vara väldigt diskret och inte låta allt och alla få veta vad man har för sig. Hur kan annars förskolan få veta att man är hemma och fixar med huset t.ex?

  • cloudberry79

    Jag får träna en timme på arbetstid i veckan. Både jag och maken reser mycket i jobbet. På resorna är det inte alltid bara arbete, utan ibland teambuildingaktiviteter som skidåkning och liknande. Nu har vi snart inga förskolebarn längre, men jag önskar väl mest att folk slutade dra förhastade slutsatser. Ja, jag kanske går på morgonyoga varje onsdag. På arbetstid. Alternativet är att gå direkt till kontoret, inte ligga hemma och ha sovmorgon och vara ledig.


    Just NO.
  • Fru Ve
    cloudberry79 skrev 2018-02-13 09:52:17 följande:

    Jag får träna en timme på arbetstid i veckan. Både jag och maken reser mycket i jobbet. På resorna är det inte alltid bara arbete, utan ibland teambuildingaktiviteter som skidåkning och liknande. Nu har vi snart inga förskolebarn längre, men jag önskar väl mest att folk slutade dra förhastade slutsatser. Ja, jag kanske går på morgonyoga varje onsdag. På arbetstid. Alternativet är att gå direkt till kontoret, inte ligga hemma och ha sovmorgon och vara ledig.


    Det är lite så jag tänker. Att folk gör mycket som kanske också är inkluderat i jobbet, om man har sånt arbete. Och då kan du gå på yoga i lugn och ro. Ska förskolepersonalen då jaga efter andra föräldrar som inte råkar ha friskvårdsaktiviteter på jobbet? Det blir ju väldigt märkligt och även orättvist. Många gånger är det kanske människor med högre utbildning som har friare jobb med mer förmåner, medan lågutbildade har de styrda jobben med stämpelklocka.
  • Anonym (..)
    Fru Ve skrev 2018-02-13 09:45:13 följande:

    Låter som om det finns många väldigt osmarta människor. Om man gör en "fuling" och lämnar barn på förskola utan att man ska jobba - då bör man ju rimligt vara väldigt diskret och inte låta allt och alla få veta vad man har för sig. Hur kan annars förskolan få veta att man är hemma och fixar med huset t.ex?


    I det fallet som jag känner till trodde mamman att det var ok att lämna på förskolan fast hon var hemma, så hon pratade med personalen om hur mycket hon fick gjort. De tog det då till chefen, som ringde upp.

    I vårt fall kan jag inte dölja att min man är bortrest. Dels pratar äldsta barnet om det och jag tänker inte be henne ljuga. Dels är det normalt min man som hämtar och lämnar, så det blir ju andra tider när han är borta och bara jag som kommer till förskolan (samt mina föräldrar som hjälper till ibland).

    Skulle jag själv varit hemma för att släppa skulle jag såklart sagt till barnen att jag skulle jobba, och inte sagt något på förskolan, men det brukar inte hända.
  • Anonym (Bjma)
    cloudberry79 skrev 2018-02-13 09:52:17 följande:

    Jag får träna en timme på arbetstid i veckan. Både jag och maken reser mycket i jobbet. På resorna är det inte alltid bara arbete, utan ibland teambuildingaktiviteter som skidåkning och liknande. Nu har vi snart inga förskolebarn längre, men jag önskar väl mest att folk slutade dra förhastade slutsatser. Ja, jag kanske går på morgonyoga varje onsdag. På arbetstid. Alternativet är att gå direkt till kontoret, inte ligga hemma och ha sovmorgon och vara ledig.

    Wow vad jobbar du med? Låter sjukt bra och vilka arbetsförmågor?

    Får och får, jobbar själv i förskola. Jag bryr mig inte om vad föräldrarna gör sålänge barnen mår bra.

    Sen kan man tänja ur en annan aspekt, föräldern lämna barnet på fsk tidigt för att yoga.

    Under tiden är personalen underbemannade då många är borta och kan inte vara den härliga pedagogen som öppnar trygga famnen och tröstar alla ledsna och skrika barn. Ett barn mindre gör skillnad i barngruppen.

    Jag är absolut ingen moral polis men förskolan är mer än bara barnpassning.


  • modsey
    Anonym (..) skrev 2018-02-13 10:06:28 följande:

    I det fallet som jag känner till trodde mamman att det var ok att lämna på förskolan fast hon var hemma, så hon pratade med personalen om hur mycket hon fick gjort. De tog det då till chefen, som ringde upp.

    I vårt fall kan jag inte dölja att min man är bortrest. Dels pratar äldsta barnet om det och jag tänker inte be henne ljuga. Dels är det normalt min man som hämtar och lämnar, så det blir ju andra tider när han är borta och bara jag som kommer till förskolan (samt mina föräldrar som hjälper till ibland).

    Skulle jag själv varit hemma för att släppa skulle jag såklart sagt till barnen att jag skulle jobba, och inte sagt något på förskolan, men det brukar inte hända.


    Jag är en sån med ett ett fritt jobb. Jag kunde lämna barnen kl 9 och åka hem och lägga mig, ta en promenad eller åka till min mamma. Betald arbetstid och arbetet färdigt såklart då jag hade förtroendetid. Vissa projekt perioder kunde jag börja jobba när barnen somna och arbeta till 4 på morgonen. Jag tror att vi är många med den här typen av jobb där samhället inte alltid hänger med
  • cloudberry79
    Anonym (Bjma) skrev 2018-02-13 10:17:10 följande:
    Jag har ett tjänstemannajobb med oreglerad arbetstid. Normal arbetstid är vardagar 8-16.30, men jag har minst två-tre kvällsmöten i månaden, som jag kompar för, plus att jag är borta en helg i månaden som jag också kompar för. Jag har alltså en normal kontorstid, men den varierar. Mycket kan jag styra själv och anpassar mina arbetstider efter de människor som jag arbetar med.

    Friskvårdstimme på jobbet är väl inte ovanligt på något sätt. Om jag sen tar den på morgonen, mitt på dagen eller på eftermiddagen beror på om jag har några inbokade möten eller andra åtaganden under dagen. Eftersom jag är morgontrött så skulle det nog inte falla mig in att gå på just morgonyoga, men jag brukar simma, åka skidor eller promenera när jag tar ut min friskvård. Det är verksamheten som bestämmer om jag kan ta ut min timme och det passar oftast bäst i början eller slutet av dagen.

    Jag lämnar alltid barnen på morgonen (den ena till skolan och den andra till förskolan) och sen åker jag till jobbet. Precis som vem som helst som har reglerad arbetstid. I de flesta större organisationer har man väl nån typ av personaldagar eller liknande där man gör annat än bara jobbar. Vi brukar även ha någon friskvårdsdag om året där vi gemensamt gör någon aktivitet. Det är jobb det också, även om det inte är vår vanliga verksamhet.

    För mig har aldrig förskolan varit barnpassning, men att dra förhastade slutsatser av att någon går på morgonyoga är lite galet. Bara för att man själv är kedjad vid sin arbetsplats 8-16 innebär inte att andra är det. Jag har en lång utbildning och ett hyfsat välbetalt jobb, som innebär att jag faktiskt kan ta ut den där friskvården och ibland också jobba hemifrån.

    Det händer också att jag har barnen hemma när jag jobbar hemifrån, men det blir inte så mycket gjort som jag hade önskat. Jag vobbar en hel del, alltså jobbar hemifrån samtidigt som barnen är sjuka. Det är inget avundsvärt, men gör jag det inte så ligger arbetet på hög när jag kommer tillbaka eftersom ingen kan göra det åt mig. 
    Just NO.
  • Anonym (Förskollärare)
    modsey skrev 2018-02-13 06:48:06 följande:

    Nu har jag inte barn på dagis längre. Men vad ag önskat är en ändring i reglerna. Som jag skrev längre upp. Och du behöver inte alls fortsätta skriva om du inte vill denattera. Helt ok.


    Nej vi har nog debatterat färdigt. Vi kommer nog inte längre än så.
  • Anonym (Förskollärare)
    cloudberry79 skrev 2018-02-13 09:52:17 följande:

    Jag får träna en timme på arbetstid i veckan. Både jag och maken reser mycket i jobbet. På resorna är det inte alltid bara arbete, utan ibland teambuildingaktiviteter som skidåkning och liknande. Nu har vi snart inga förskolebarn längre, men jag önskar väl mest att folk slutade dra förhastade slutsatser. Ja, jag kanske går på morgonyoga varje onsdag. På arbetstid. Alternativet är att gå direkt till kontoret, inte ligga hemma och ha sovmorgon och vara ledig.


    Ja men det är skillnad. Inom vissa yrken ingår ju andra slags aktiviteter som träning od. Då tar man ju inte semester.
  • violis

    Denna tråd kom upp med " din favorittråd...har x antal olästa svar".. Såg då kommentaren här ovan om vad en. Förskoleplats kostar per år i verkligheten... Googlade då vad en förskoleplats kostar kommunen och hittade en sida som hette "babyhjälp" med lite nyare siffror...160000 dvs drygt 13000kr i månaden (13333,33333....) eller dryga 3000(3333,333..) kr i månaden.

Svar på tråden Lämnar barn på förskolan