• Anonym (Kvinna27)

Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!

Hej!

Då jag ska börja jobba på kontor vill jag köpa på mig lite snyggare vardagskläder, och söker framförallt svarta kostymbyxor eller liknande. Alltså inte jeans, och inte leggings, utan lite kraftigare byxor i tyg. De kan vara antingen utsvängda eller smala nedtill. Men de behöver främst vara bekväma och tåliga.

Var kan man hitta bra sådana om man har både mage och rumpa? Behöver omkring strl 46/48.

Ni kvinnor som är större och har kontorsklädsel, vad bär ni för kläder? Önskar alla tips och råd! Och gärna konkreta sådana, inte bara från vilken butik ni handlar, utan vilka specifika plagg ni trivs med.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!
  • Anonym (NN)

Grattis till nya jobbet!

Jag har samma storlek som du och tycker att Laurie byxor funkar bra. Finns på nätet, många färger och modeller. Vad gäller skjortor / blusar är bravissimo.com guld. Man har ju ofta stor byst som plus size och de har olika bystmått så man kan knäppa plaggen över bysten.

Ilse Jacobsens klänningar är smickrande och bra skurna tycker jag, har ett gäng sådana i olika färger och modeller. Pennkjol med lite stretch i är också en favorit.

Det jag tror man ska undvika är tunikor och liknnande långa, sladdriga plagg. Det kan vara väldigt frestande att försöka dölja magen på det sättet men jag upplever att resultatet lätt blir större och mer oformligt än nödvändigt.

• Anonym (Kvinna27)
    Anonym (NN) skrev 2018-02-12 05:09:46 följande:

Grattis till nya jobbet!

Jag har samma storlek som du och tycker att Laurie byxor funkar bra. Finns på nätet, många färger och modeller. Vad gäller skjortor / blusar är bravissimo.com guld. Man har ju ofta stor byst som plus size och de har olika bystmått så man kan knäppa plaggen över bysten.

Ilse Jacobsens klänningar är smickrande och bra skurna tycker jag, har ett gäng sådana i olika färger och modeller. Pennkjol med lite stretch i är också en favorit.

Det jag tror man ska undvika är tunikor och liknnande långa, sladdriga plagg. Det kan vara väldigt frestande att försöka dölja magen på det sättet men jag upplever att resultatet lätt blir större och mer oformligt än nödvändigt.

Åh, tack! Superbra tips!

Dessa byxor var en nyhet för mig. Ska definitivt prova dem. Ilse Jacobsen-klänningar har jag funderat på förut. Ska ge även dem ett försök. Hoppas att de sitter bra. Som du säger vill jag gärna dölja magen bakom något luftigt och formlöst, vilket jag själv ofta inte tycker ser bra ut på andra, men jag vågar inte riktigt ha något snävt på mig själv. Trots att jag annars tycker det ser bättre ut med något tajt på andra med lite mage så är det läskigt att bära något åtsittande själv... Jag vill gärna prova pennkjol också. Det ser så himla snyggt och kvinnligt ut. Men det kräver ju mer eller mindre en tajt överdel, gärna instoppad. Och då blir jag så blottad när allt är tajt

Brukar du ha formande underkläder till vardags? Jag vill ju helst inte behöva det. Har du strumpbyxor till kjol/klänning?
  • Anonym (Kvinna27)
    Salmiakk skrev 2018-02-12 07:13:08 följande:

zizzi.se har superfina kläder

Ja, har du provat deras kläder? Jag har kollat på deras jeans fler gånger än jag kan räkna, men inte vetat om de är värda att köpa. Man vet ju aldrig om modellerna har det bekvämt eller om de lider haha.

Jag måste nog kasta mig ut och testa lite nya kläder och märken men jag skulle föredra om någon lovordar dem innan jag betalar omkring tusenlappen för en vild chansning
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (NN) skrev 2018-02-12 05:09:46 följande:

Grattis till nya jobbet!

Jag undrar om du skulle kunna tipsa om en specifik modell av lauries byxor. Det fanns så många olika. Köper du med elastisk midja? Är de höga eller låga i midjan? Oroar mig för att de ska hamna fult på magen och skapa valkar. Brukar därför köpa så hög midja som möjligt i byxor. Men egentligen behöver de väl bara vara bra i omkrets så att säga, för att förhindra osmickrande tryck om magen
  • Anonym (Anja)

More by Stockholm som säljs på MQ har bra kläder för en mer dressad look för överviktiga och feta.

• Anonym (Man)

Min fru har ett ganska "fint" kontorsjobb och hon är både fyllig och ganska lång. Det är en viss utmaning för henne att klä sig stiligt men jag tycker hon klarar det bra. Åtsittande överdelar skulle framhäva bysten alltför mycket och alltför löst "hängande" skulle ge ett tältintryck. Jag har svårt att beskriva damkläder men vad jag förstår så är ett sätt att se snygg ut att markera midjan utan att framhäva bysten alltför mycket, ett skärp t.ex. Eller något som bryter av, en sjal eller en öppen tröja som gör att brösten inte framträder så tydligt. Hon har inget emot att visa sina former i sig. Hemma kan hon gå i en åtsittande jumper och på stranden har hon inga problem. Men på jobbet gäller det ju att ha en viss stil.

Nertill undviker hon ofta svarta strumpor om hon har kort kjol eller klänning. De skulle framhäva de grova benen för mycket. Så det blir ofta ljusa hudfärgade, tunna som knappt syns. Vid knälång kjol kan hon däremot ha svarta strumpor.

• Anonym (Kvinna27)
    Anonym (Anja) skrev 2018-02-12 07:53:49 följande:

More by Stockholm som säljs på MQ har bra kläder för en mer dressad look för överviktiga och feta.

Utbudet är dock inte så stort, men ja, jag har sneglat på More by Stockholm också. Vet du hur kläderna känns och sitter?
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (Man) skrev 2018-02-12 09:00:11 följande:

Min fru har ett ganska "fint" kontorsjobb och hon är både fyllig och ganska lång. Det är en viss utmaning för henne att klä sig stiligt men jag tycker hon klarar det bra. Åtsittande överdelar skulle framhäva bysten alltför mycket och alltför löst "hängande" skulle ge ett tältintryck. Jag har svårt att beskriva damkläder men vad jag förstår så är ett sätt att se snygg ut att markera midjan utan att framhäva bysten alltför mycket, ett skärp t.ex. Eller något som bryter av, en sjal eller en öppen tröja som gör att brösten inte framträder så tydligt. Hon har inget emot att visa sina former i sig. Hemma kan hon gå i en åtsittande jumper och på stranden har hon inga problem. Men på jobbet gäller det ju att ha en viss stil.

Nertill undviker hon ofta svarta strumpor om hon har kort kjol eller klänning. De skulle framhäva de grova benen för mycket. Så det blir ofta ljusa hudfärgade, tunna som knappt syns. Vid knälång kjol kan hon däremot ha svarta strumpor.

Okej, tack! Vet du var hon köper kläder?

Jag är inte så lång. Normallång typ. Och har smala vader men större lår och rumpa. Men jag ska prova pennkjol och någon blus. Har din fru aldrig strumpbyxor? Är hon bar om benen när hon bär kjol eller klänning?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna27) skrev 2018-02-12 13:03:44 följande:
    Okej, tack! Vet du var hon köper kläder?

Jag är inte så lång. Normallång typ. Och har smala vader men större lår och rumpa. Men jag ska prova pennkjol och någon blus. Har din fru aldrig strumpbyxor? Är hon bar om benen när hon bär kjol eller klänning?
    Jag har dålig koll på hennes inköp.

Nej hon har aldrig bara ben. Som jag skrev har hon oftast tunna hudfärgade strumpor, ibland svarta. Hon växlar mellan strumpbyxor och strumpor. Också sommartid har hon strumpor på jobbet. 

Hon har ungefär likadant som dig, smalare vader men tjocka lår. Också ganska rund mage. Så det kan vara svårt ibland att få strumpbyxor som går på och sitter bra.
Svar på tråden Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!