• Anonym (Kvinna27)

Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!

Hej!

Då jag ska börja jobba på kontor vill jag köpa på mig lite snyggare vardagskläder, och söker framförallt svarta kostymbyxor eller liknande. Alltså inte jeans, och inte leggings, utan lite kraftigare byxor i tyg. De kan vara antingen utsvängda eller smala nedtill. Men de behöver främst vara bekväma och tåliga.

Var kan man hitta bra sådana om man har både mage och rumpa? Behöver omkring strl 46/48.

Ni kvinnor som är större och har kontorsklädsel, vad bär ni för kläder? Önskar alla tips och råd! Och gärna konkreta sådana, inte bara från vilken butik ni handlar, utan vilka specifika plagg ni trivs med.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!
  • Anakha

Jag har långbyxor året om, funkar för mig om man har en svalare tröja på sig. Capri har jag aldrig använt så där kan jag inte ge råd tyvärr :)

Jag går ganska mkt i mitt jobb så jag har investerat i ett par svarta släta Ecco-skor. Kostar lite mer men är ack så sköna. Jag har svårt att gå i riktigt höga klackar, och de Eccoskor jag använder har en klack på ca 4 cm vilket jag tycker är lagom. Har precis beställt då de hade 30% rabatt på Eccos egna hemsida = 770 kr.

De heter Ecco Shape 35.

" Some times I feel so small, that I would fit in the smallest of atoms and still be lost "
  • Anonym (Kvinna27)
    Anakha skrev 2018-02-13 11:02:01 följande:

Jag har långbyxor året om, funkar för mig om man har en svalare tröja på sig. Capri har jag aldrig använt så där kan jag inte ge råd tyvärr :)

Jag går ganska mkt i mitt jobb så jag har investerat i ett par svarta släta Ecco-skor. Kostar lite mer men är ack så sköna. Jag har svårt att gå i riktigt höga klackar, och de Eccoskor jag använder har en klack på ca 4 cm vilket jag tycker är lagom. Har precis beställt då de hade 30% rabatt på Eccos egna hemsida = 770 kr.

De heter Ecco Shape 35.

Tack för tipset! Jag kan inte heller gå med värdighet i särskilt höga klackar, så dessa såg ut att vara i min smak
  • Anakha

För tröjor/toppar kan jag även rekommendera Dea Axelssons. Har alltid tyckt att det är en tantaffär :P men har faktiskt köpt en hel del snygga tröjor/toppar där på sistone. De har allt även i "stora" storlekar och riktigt bra priser.

" Some times I feel so small, that I would fit in the smallest of atoms and still be lost "
  • Anakha
    Anonym (Kvinna27) skrev 2018-02-13 11:10:28 följande:

Tack för tipset! Jag kan inte heller gå med värdighet i särskilt höga klackar, så dessa såg ut att vara i min smak

Hahaha! Nej, samma här! Ibland får man ju bara inse sina begränsningar! ;)
  • Anonym (Anja)

För sommarkläder ta en titt på Alice Dot. 

• Anonym (a)

Nu har vi ingen särskilt bank- eller advokatkontoraktig stil där jag är administratör (Birkenstock och Scholl på fötterna snarare än klackar, och mer än en som kör med färdigslitna hål i jeansen) men med det i minnet: Jag har din storlek och använder ofta mörka stretchjeans från DNY eller Zizzi, båda bra för min figur. Som överdel gärna kortärmad linneskjorta (jag har ett par, tre snarlika, slipper gärna lägga tid på att välja) eller tunnare ull- eller cashmeretröja av standardstuk.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Kvinna27) skrev 2018-02-12 03:50:44 följande:

Hej!

Då jag ska börja jobba på kontor vill jag köpa på mig lite snyggare vardagskläder, och söker framförallt svarta kostymbyxor eller liknande. Alltså inte jeans, och inte leggings, utan lite kraftigare byxor i tyg. De kan vara antingen utsvängda eller smala nedtill. Men de behöver främst vara bekväma och tåliga.

Var kan man hitta bra sådana om man har både mage och rumpa? Behöver omkring strl 46/48.

Ni kvinnor som är större och har kontorsklädsel, vad bär ni för kläder? Önskar alla tips och råd! Och gärna konkreta sådana, inte bara från vilken butik ni handlar, utan vilka specifika plagg ni trivs med.

Tack på förhand.

Jag handlar alla mina kläder på Bonprix.

De har stora storlekar som inte är dyrare än små storlekar
  • Alessia

Jag har bara läst ditt startinlägg, TS.

En f d arbetskamrat till mig var alltid elegant på jobbet. Hon sa själv att hon behövde stl 46-48. Uppskattade hennes längd till ungefär samma som min dvs strax under 170 cm.
    Hon hade oftast långbyxor: svarta, marin eller mörkgrå. Välsittande, välpressade och med raka ben, inga vida fladdrande eller utställda alltså. Inte heller riktigt åtsmitande - inte snyggt på kurvor... Ofta kombinerat med kavaj eller enkel setkofta i samma färg som byxan. Under kavajen hade hon alltid enfärgade  eller mycket småmönstrade blusar eller toppar i starka färger som cerise, lysande turkos, illblått eller guldgult. Ofta siden eller sidenliknande material. Aldrig något  stormönstrat eller tunikaliknande. Ibland halsband som verkligen syntes. Och klackskor i bekväm klackhöjd vill jag minnas. Ja, den kvinnan visste hur hon skulle vara till sin fördel på jobbet.

• Anonym (NN)
    Anonym (Kvinna27) skrev 2018-02-13 07:01:57 följande:

Tack! Dina tips har verkligen varit värdefulla. Kan du rekommendera någon kjol?

Så roligt att höra! Jag å min sida har blivit inspirerad ; känner stt det är läge att uppdatera garderoben lite ;)

Min favoritkjol är modellen Olally från Inwear. Finns upp till storlek 46 och den funkar bra för min 46-48 figur. Enkel och klassisk, lätt att kombinera med det mesta och allmänt smickrande.
  • Avia

Har inte läst alla svar, men byxan Iris på Lindex är sköna, hållbara och sitter väldigt bra om man har lite mer former.

H&M har ett helt sortiment som är lite mer dressat som går upp till 48/50 iaf.

Och sen Bonprix, har stort sortiment av lite "damigare" byxor, funkar fin-fint som kontorsbyxor, bra priser (och enligt mig iaf, bra passform. 

Tycker alltid att det är lättare att hitta överdelar än underdelar så därför har jag bara tipsat om underdelar.

Svar på tråden Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!