• Anonym (Kvinna27)

Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!

Hej!

Då jag ska börja jobba på kontor vill jag köpa på mig lite snyggare vardagskläder, och söker framförallt svarta kostymbyxor eller liknande. Alltså inte jeans, och inte leggings, utan lite kraftigare byxor i tyg. De kan vara antingen utsvängda eller smala nedtill. Men de behöver främst vara bekväma och tåliga.

Var kan man hitta bra sådana om man har både mage och rumpa? Behöver omkring strl 46/48.

Ni kvinnor som är större och har kontorsklädsel, vad bär ni för kläder? Önskar alla tips och råd! Och gärna konkreta sådana, inte bara från vilken butik ni handlar, utan vilka specifika plagg ni trivs med.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (Man) skrev 2018-02-12 13:15:06 följande:

Jag har dålig koll på hennes inköp.

Nej hon har aldrig bara ben. Som jag skrev har hon oftast tunna hudfärgade strumpor, ibland svarta. Hon växlar mellan strumpbyxor och strumpor. Också sommartid har hon strumpor på jobbet. 

Hon har ungefär likadant som dig, smalare vader men tjocka lår. Också ganska rund mage. Så det kan vara svårt ibland att få strumpbyxor som går på och sitter bra.

Ja, det är lite svårare att hitta riktigt bra kläder när kroppen inte är så rak som många kläder är gjorda för. Just lite finare business-kläder verkar vara svårt i plus size. Men skam den som ger sig
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Kvinna27) skrev 2018-02-12 12:58:14 följande:
    Utbudet är dock inte så stort, men ja, jag har sneglat på More by Stockholm också. Vet du hur kläderna känns och sitter?
    Jag är smal och använder inte själv kläder från märket, men en bekant till mig gör det och hon tycker att de sitter väldigt bra. Kostymbyxorna har till exempel ett litet område med resårer i midjan vilket är en fördel för överviktiga. 

Hon var väl däremot inte så imponerad över kvaliteten. Någon fåll släppte och något annat blev kvickt noppigt, men det är ju inga dyra kläder det handlar om heller. 
  • Anonym (Tjej)

Har du kollat Zalando? Har för mig att H&M har en del för plus size? 

• Anonym (NN)
    Anonym (Kvinna27) skrev 2018-02-12 07:26:00 följande:

Jag undrar om du skulle kunna tipsa om en specifik modell av lauries byxor. Det fanns så många olika. Köper du med elastisk midja? Är de höga eller låga i midjan? Oroar mig för att de ska hamna fult på magen och skapa valkar. Brukar därför köpa så hög midja som möjligt i byxor. Men egentligen behöver de väl bara vara bra i omkrets så att säga, för att förhindra osmickrande tryck om magen

Emma modellen är den jag brukar använda, elastisk midja och väldigt smickrande generellt tycker jag. Tänk på att de är stora i storlekarna dock, jag har i vanliga fall 46/48 men i dem 44 så ganska rejäl skillnad!

Vad gäller pennkjol så vågar jag mig inte heller på instoppad topp :) Dressad blus / skjorta (de där från bravissimo jag nämnde innan alternativt en enkel T-shirt och kavaj brukar jag ha.

Och formande underkläder spar jag till festligare tillfällen :)
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (NN) skrev 2018-02-12 17:39:40 följande:

Emma modellen är den jag brukar använda, elastisk midja och väldigt smickrande generellt tycker jag. Tänk på att de är stora i storlekarna dock, jag har i vanliga fall 46/48 men i dem 44 så ganska rejäl skillnad!

Vad gäller pennkjol så vågar jag mig inte heller på instoppad topp :) Dressad blus / skjorta (de där från bravissimo jag nämnde innan alternativt en enkel T-shirt och kavaj brukar jag ha.

Och formande underkläder spar jag till festligare tillfällen :)

Tack! Ska definitivt prova Emma-byxorna! Håller de bra, är slitstarka? Tex mellan låren och så?
  • DuranDuran
    Anonym (Kvinna27) skrev 2018-02-12 03:50:44 följande:

Hej!

Då jag ska börja jobba på kontor vill jag köpa på mig lite snyggare vardagskläder, och söker framförallt svarta kostymbyxor eller liknande. Alltså inte jeans, och inte leggings, utan lite kraftigare byxor i tyg. De kan vara antingen utsvängda eller smala nedtill. Men de behöver främst vara bekväma och tåliga.

Var kan man hitta bra sådana om man har både mage och rumpa? Behöver omkring strl 46/48.

Ni kvinnor som är större och har kontorsklädsel, vad bär ni för kläder? Önskar alla tips och råd! Och gärna konkreta sådana, inte bara från vilken butik ni handlar, utan vilka specifika plagg ni trivs med.

Tack på förhand.

Fint att du är plus size.

Lycka till!
  • Anonym (NN)
    Anonym (Kvinna27) skrev 2018-02-12 20:04:26 följande:

Tack! Ska definitivt prova Emma-byxorna! Håller de bra, är slitstarka? Tex mellan låren och så?

Jo, det tycker jag absolut att de gör!
  • Anonym (Kvinna27)
    Anonym (NN) skrev 2018-02-13 05:27:38 följande:

Jo, det tycker jag absolut att de gör!

Tack! Dina tips har verkligen varit värdefulla. Kan du rekommendera någon kjol?
  • Anakha

Grattis till jobbet! :)

Jag har också ett jobb som kräver en mer dressad stil och ligger mellan 44-46 i storleken. Vet att det inte är helt lätt att hitta kläder alla gånger. På mitt förra jobb hade jag klänning framförallt och satsade på klänningar med markerad midja- omlottklänningar är ett bra tips och är snälla mot oss som har lite mage ;) Undvik dock klänningar med allt för mkt eller stora mönster på.

På mitt nya jobb så kör jag på svarta byxor, och har hittat mina favoriter på Kappahl. Svarta, stretchiga och smala, kostar 399 kr och har säkert runt 10 par. Lätt att kombinera med toppar, tunikor, tröjor etc.

Den byxa som jag brukar köpa heter Grace och finns upp till Strlk 46 men de är stretchiga som sagt.

Finns även nästan likadana i större storlekar och de heter XLY Daisy.

Kombinera gärna med skor som har lite klack så blir det ännu snyggare.

Lycka till!

" Some times I feel so small, that I would fit in the smallest of atoms and still be lost "
  • Anonym (Kvinna27)
    Anakha skrev 2018-02-13 09:00:12 följande:

Grattis till jobbet! :)

Jag har också ett jobb som kräver en mer dressad stil och ligger mellan 44-46 i storleken. Vet att det inte är helt lätt att hitta kläder alla gånger. På mitt förra jobb hade jag klänning framförallt och satsade på klänningar med markerad midja- omlottklänningar är ett bra tips och är snälla mot oss som har lite mage ;) Undvik dock klänningar med allt för mkt eller stora mönster på.

På mitt nya jobb så kör jag på svarta byxor, och har hittat mina favoriter på Kappahl. Svarta, stretchiga och smala, kostar 399 kr och har säkert runt 10 par. Lätt att kombinera med toppar, tunikor, tröjor etc.

Den byxa som jag brukar köpa heter Grace och finns upp till Strlk 46 men de är stretchiga som sagt.

Finns även nästan likadana i större storlekar och de heter XLY Daisy.

Kombinera gärna med skor som har lite klack så blir det ännu snyggare.

Lycka till!

Tack så mycket!
    Har kollat på Kappahls byxor och de verkar vara omtyckta. Fördelen är att jag nog kan testa dem i butik, istället för att beställa hem och hålla på och chansa med storlekar. Så det ska jag gå och göra! XLNT Daisy kan nog passa bra.

På sommaren, vad bär man då? När det är varmt och ingen annan har långbyxor och tält på sig... Finns det bra capribyxor också? Vad brukar ni ha om långbyxorna är för varma? Jag är ovan vid klänning, så det lär jag definitivt inte ha varje dag när det är varmt Finns det bra alternativ?

Och ja, angående skor så vill jag ha klack för att forma benen och rumpan, men jag måste hitta några som är bekväma samtidigt. Var köper ni/du skor?

--

Har f.ö. beställt ett par av dessa magiska Emma-byxor nu, så jag håller tummarna för dem.
Svar på tråden Bra kontorskläder som plus size? Hjälp önskas!