• Anonym (Alicia)

    Bilen som statussymbol

    Varför är så många kvinnor så måna om att visa upp sig med en fin bil? Det är tydligt hur de mallar sig på förskole- eller icaparkeringen och dröjer sig kvar för att visa hur mycket bättre de är för att de kliver in i en stadsjeep. Det är så uppenbart att det blir pinsamt, och det är så vanligt. Har till och med varit med om att tjejer eller kvinnor tittar elakt på mig och drar uppmärksamheten till sig för att visa vilken bättre bil de kliver in i. Jag skulle kunna köpa en my stadsjeep kontant så det är inte avundsjuka, men jag åker omkring i en 10 år gammal halvkombi. Jag märker hur undersköterskor, arbetslösa och städerskor växer 3 decimeter när de parkerar bredvid mig med sina belånade bilar och liksom tittar på mig som om de har högre status. Och de känner ju uppenbarligen att de är bättre på grund av bilen de åker i. Varför denna hysteri med att skaffa en statusbil? Själv beundrar jag de kvinnor (och män) som kör runt i en liten skrothög, de är coolast för att de vågar stå emot trycket att belåna sig och skaffa en likadan bil som alla andra.

  • Svar på tråden Bilen som statussymbol
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (K) skrev 2018-02-20 07:59:35 följande:

    Ja! Hen är avslöjad.

    Ingen mallar sig med Odd Molly kofta.


    Jo, det är just denna typ av kvinna jag menar. Har man en utbildning, egen inkomst och försörjer sig själv så behöver man inte hävda sig.
  • Mandel
    Anonym (K) skrev 2018-02-20 07:59:35 följande:
    Ja! Hen är avslöjad.

    Ingen mallar sig med Odd Molly kofta.
    Definitivt inte jag i alla fall för jag tycker att Odd Molly gör konstiga kläder i konstiga mönster och med konstiga snitt och konstig passform.
    Känns mer som städrockar tycker jag...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LaFontaine
    Anonym (Alicia) skrev 2018-02-20 20:29:36 följande:
    Jo, det är just denna typ av kvinna jag menar. Har man en utbildning, egen inkomst och försörjer sig själv så behöver man inte hävda sig.
    Men jag undrar fortfarande, hur vet man att någon mallar sig? Mallar jag mig per automatik när jag bär min Odd Molly-kofta och kör min BMW? Eller än värre, när jag bär Busnel och kör BMW?
  • Anonym (Va?)

    Men Herregud, är det ingen som fattar vad Ts menar? Vart bor ni alla som inte kan förstå detta? Jag är med om detta vartenda jäkla dag och det gör att jag ibland känner att jag inte orkar lämna en endaste gång till på skolan, och det är inte bara att folk är malliga, de är rakt ut otrevliga, trots att man själv alltid är trevlig! Jag är trött på att ta skit från folk som anser sig vara bättre för att de tagit lån (ibland tror man att de tar lån just för att de ska kunna se ner på andra) och kör en finare bil eller bor i ett stort hus som de inte ens äger.

    Sen skaffar de barnvagnar de inte använder för att skryta, och fula "märkeskläder" till barnen, bara för att visa att de är lite bättre än alla andra.

    Jag bryr mig inte vad de kör eller köper egentligen, det jag reagerar på är hur äckligt de beter sig, och hur de får mig och andra att må.

    Även klasskompisarna kommer till mitt barn och kommenterar äckliga statusgrejer och till och med nämner sina nya bilar och hur bättre de är, och där blir det ju helt uppenbart hur snacket går, hur föräldrarna för över sitt äckliga dömande till sina barn.

    Samtidigt är de så duktiga på alla föräldramöte och det är så hemskt med mobbning, trots att det är deras barn som är värst, och de gör inte ett skit åt det.

    Jag är trött på denna ytliga elaka fasad, denna tävling som jag inte ens valt att vara med i, som egentligen bottnar i en rädsla att inte vara perfekt, att inte räcka till, dåligt mående och samvete. Om man kan få det att se perfekt ut på utsidan, så kanske ingen ser kaoset på insidan. Okej, vi alla mår dåligt och har problem, varför kan vi inte bara hjälpas åt någon gång? Det behöver inte ens vara något stort, för mig räcker det med att man hälsar tillbaka på morgonen, eller skiter i att skratta åt mig när jag kliver ur min sunkiga bil..

    Vart är all empati man läser så mycket om överallt? För jag ser bara hat och dömande. Till och med har det blivit roligt skvaller om någon är fattig. Fattigdom är tydligen roligt, det är jättekul att skvallra om den stackars familjen som inte har råd med vinterkläder till sina BARN! Istället för att försöka hjälpa, stå och snacka skit på skolgården..

    Och sen blir man förvånad över mobbning, utanförskap, självmord, depression m.m., men gör inte ett SKIT för att försöka förhindra det. Det är lättare att snacka skit och frysa ut och köpa lite mer märkeskläder.

    Och jag bor inte ens i ett jättefint område, men alla verkar ändå tro att de är något här.

    Det finns till och med folk här som skulle kunnat klassas som "trash", som gått och blivit fina i kanten helt plötsligt efter de flyttat från sin lägenhet till hus, och helt plötsligt går de från att ha pratat med en nästan varje dag, till att höja näsan i vädret och fnysa när man hälsar, då var man plötsligt inte "fin nog" att konversera med.

    Det är sjukt att man ska bli behandlad utefter vad man kör för bil, och inte utefter hur man är som person, och ännu värre, barnen ska dras in i det. Barn till låginkomsttagare har inte lika stor rätt till att få må bra och få gå i skolan som alla andra?

    The world is for the privileged?

    Ja, jag har mycket att säga om detta, är så trött på det. Fattar ni inte hur dåligt ni får folk att må med ert dömande och skitsnack?

  • Anonym (Va)

    Jag har aldrig sett detta fenomen. Men så har jag lyxen att kunna cykla oftast. Och visst sträcker jag på mig lite extra när jag cyklar förbi alla kollegor dom köar med sina smutsiga bilar att komma in i parkeringsgaraget. Mallig

  • Anonym (Rut)

    Ärligt talat så tror jag du tolkar in lite mycket. Bryr dig lite mycket om vad du tror andra inbillar sig eller tänker. Jag tror att de flesta skulle bli förvånade om det fick reda på hur lite folk egentligen bryr sig om hur andra är, gör m.m.

    Jag har råkat bosätta mig i ett riktigt höginkomst område. Nu råkar min man vara höginkomstagare men knappast jag. Jag har som jag tidigare skrev inte ens körkort utan drar min dramaten till butiken fast jag bara är 35. Har inget problem med det. Ingen dömmer mig eller verkar ens bry sig om det. Ibland stannar de bilen och glatt ropar "Hej vill du åka med" Och det vill jag ju. 

    Slappna av. Om nu någon faktist är riktigt otrevlig (och inte bara osäker vilket ofta blandas ihop) så är det bästa du kan göra att inte bry dig. Det vinner du på.


    Anonym (Va?) skrev 2018-02-21 23:34:34 följande:

    Men Herregud, är det ingen som fattar vad Ts menar? Vart bor ni alla som inte kan förstå detta? Jag är med om detta vartenda jäkla dag och det gör att jag ibland känner att jag inte orkar lämna en endaste gång till på skolan, och det är inte bara att folk är malliga, de är rakt ut otrevliga, trots att man själv alltid är trevlig! Jag är trött på att ta skit från folk som anser sig vara bättre för att de tagit lån (ibland tror man att de tar lån just för att de ska kunna se ner på andra) och kör en finare bil eller bor i ett stort hus som de inte ens äger.

    Sen skaffar de barnvagnar de inte använder för att skryta, och fula "märkeskläder" till barnen, bara för att visa att de är lite bättre än alla andra.

    Jag bryr mig inte vad de kör eller köper egentligen, det jag reagerar på är hur äckligt de beter sig, och hur de får mig och andra att må.

    Även klasskompisarna kommer till mitt barn och kommenterar äckliga statusgrejer och till och med nämner sina nya bilar och hur bättre de är, och där blir det ju helt uppenbart hur snacket går, hur föräldrarna för över sitt äckliga dömande till sina barn.

    Samtidigt är de så duktiga på alla föräldramöte och det är så hemskt med mobbning, trots att det är deras barn som är värst, och de gör inte ett skit åt det.

    Jag är trött på denna ytliga elaka fasad, denna tävling som jag inte ens valt att vara med i, som egentligen bottnar i en rädsla att inte vara perfekt, att inte räcka till, dåligt mående och samvete. Om man kan få det att se perfekt ut på utsidan, så kanske ingen ser kaoset på insidan. Okej, vi alla mår dåligt och har problem, varför kan vi inte bara hjälpas åt någon gång? Det behöver inte ens vara något stort, för mig räcker det med att man hälsar tillbaka på morgonen, eller skiter i att skratta åt mig när jag kliver ur min sunkiga bil..

    Vart är all empati man läser så mycket om överallt? För jag ser bara hat och dömande. Till och med har det blivit roligt skvaller om någon är fattig. Fattigdom är tydligen roligt, det är jättekul att skvallra om den stackars familjen som inte har råd med vinterkläder till sina BARN! Istället för att försöka hjälpa, stå och snacka skit på skolgården..

    Och sen blir man förvånad över mobbning, utanförskap, självmord, depression m.m., men gör inte ett SKIT för att försöka förhindra det. Det är lättare att snacka skit och frysa ut och köpa lite mer märkeskläder.

    Och jag bor inte ens i ett jättefint område, men alla verkar ändå tro att de är något här.

    Det finns till och med folk här som skulle kunnat klassas som "trash", som gått och blivit fina i kanten helt plötsligt efter de flyttat från sin lägenhet till hus, och helt plötsligt går de från att ha pratat med en nästan varje dag, till att höja näsan i vädret och fnysa när man hälsar, då var man plötsligt inte "fin nog" att konversera med.

    Det är sjukt att man ska bli behandlad utefter vad man kör för bil, och inte utefter hur man är som person, och ännu värre, barnen ska dras in i det. Barn till låginkomsttagare har inte lika stor rätt till att få må bra och få gå i skolan som alla andra?

    The world is for the privileged?

    Ja, jag har mycket att säga om detta, är så trött på det. Fattar ni inte hur dåligt ni får folk att må med ert dömande och skitsnack?


  • Pope Joan II

    Jag tycker i och för sig att min bil är fin och vi ses ju förstås tillsammans när jag färdas i den eller tar mig ut eller in i den, men från det till att jag på något sätt skulle visa upp mig med den som om om vi vore ett ekipage för andra att se upp till tror jag bara människor med hög paraniod beredskap skulle kunna får för sig. 

  • Anonym (Haha)

    Hahaha, vilka problem du har! Gud vad du projicerar! Du läser deras tankar inbillar du dig men rösterna i ditt huvud tillhör ditt eget mindervärdeskomplex ;)

    Jag har också en gammal bil men skiter totalt i andras stadsjeepar.

  • Anonym (Haha)
    Anonym (O) skrev 2018-02-20 08:02:27 följande:

    Jag tror TS retar sig på lågavlönade kvinnor som tror de är von oben för deras män  tjänar  pengar. 


    Då borde hon gå till en psykolog.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Alicia) skrev 2018-02-20 20:29:36 följande:

    Jo, det är just denna typ av kvinna jag menar. Har man en utbildning, egen inkomst och försörjer sig själv så behöver man inte hävda sig.


    Så varför gör du det då? Du exploderar ju av ditt hävdelsebehov här i tråden? Snackar massa skit om dom du är besatt av och måste påpeka hur mycket bättre DU är.

    Det är dig själv du beskriver i din ts men du kanske är så narcissistisk att du projicerar dina sämre sidor på andra/har stora problem med avundsjuka.
Svar på tråden Bilen som statussymbol