• Anonym (Alicia)

    Bilen som statussymbol

    Varför är så många kvinnor så måna om att visa upp sig med en fin bil? Det är tydligt hur de mallar sig på förskole- eller icaparkeringen och dröjer sig kvar för att visa hur mycket bättre de är för att de kliver in i en stadsjeep. Det är så uppenbart att det blir pinsamt, och det är så vanligt. Har till och med varit med om att tjejer eller kvinnor tittar elakt på mig och drar uppmärksamheten till sig för att visa vilken bättre bil de kliver in i. Jag skulle kunna köpa en my stadsjeep kontant så det är inte avundsjuka, men jag åker omkring i en 10 år gammal halvkombi. Jag märker hur undersköterskor, arbetslösa och städerskor växer 3 decimeter när de parkerar bredvid mig med sina belånade bilar och liksom tittar på mig som om de har högre status. Och de känner ju uppenbarligen att de är bättre på grund av bilen de åker i. Varför denna hysteri med att skaffa en statusbil? Själv beundrar jag de kvinnor (och män) som kör runt i en liten skrothög, de är coolast för att de vågar stå emot trycket att belåna sig och skaffa en likadan bil som alla andra.

  • Svar på tråden Bilen som statussymbol
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Alicia) skrev 2018-02-19 20:18:01 följande:
    Som jag skrev tidigare så vet jag vad föräldrar till barnens klasskompisar jobbar med och det märks tydligt att de anser sig vara bättre då de iklädda odd mollykoftor finansierade av sina män kliver ur sina större bilar.
    Vad är problemet med att deras men betalt bilen.
  • Anonym (malliiii)
    Anonym (Alicia) skrev 2018-02-19 20:18:01 följande:
    Som jag skrev tidigare så vet jag vad föräldrar till barnens klasskompisar jobbar med och det märks tydligt att de anser sig vara bättre då de iklädda odd mollykoftor finansierade av sina män kliver ur sina större bilar.
    Odd Molly? Du skämtar? Man måste ju ha minst Burberry, allt annat är att vara en dålig white trash-morsa.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Alicia) skrev 2018-02-19 20:18:01 följande:
    Som jag skrev tidigare så vet jag vad föräldrar till barnens klasskompisar jobbar med och det märks tydligt att de anser sig vara bättre då de iklädda odd mollykoftor finansierade av sina män kliver ur sina större bilar.
    Stör det dig att de har gemensam ekonomi?
  • Gina43

    Sorry, känner inte igen det här beteendet alls. Däremot det vanligt att MÄN har bilen som statussymbol.

    Om du beundrar folk som kör omkring i rishögar för att de på något sätt håller fast vid "egen stil och motstår grupptryck" tycker jag synd om dig och den osäkerhet du har i dig själv - alla vet väl att rishögar inte är direkt miljövänliga eller trafiksäkra? Varför gå och beundra detta när det finns annat hos andra att beundra och uppmärksamma?

    Vi leasar en bil. Mest gillar jag den för att den för att det är en säker bil att ha.

  • Anonym (K)
    Anonym (malliiii) skrev 2018-02-19 20:50:16 följande:

    Odd Molly? Du skämtar? Man måste ju ha minst Burberry, allt annat är att vara en dålig white trash-morsa.


    Ja! Hen är avslöjad.

    Ingen mallar sig med Odd Molly kofta.
  • Anonym (O)

    Jag tror TS retar sig på lågavlönade kvinnor som tror de är von oben för deras män  tjänar  pengar. 

  • Anonym (keke)
    Anonym (O) skrev 2018-02-19 11:17:28 följande:

    Moderna bilar är tillräckligt lika varandra nu för tiden så tillverkarna måste bygga så mycket varumärke de kan.

    Dagens bilreklam framhäver ytterst sällan en teknisk innovation.  Snarare vill de skapa en känsla över att köra och äga ett visst bilmärke.

    Höjden av fånighet är den TV-reklamen  som går just nu där ett par ska separera. Men sedan åker de till sitt beach house och har sex. Sedan vet de inte hur de ska göra  med sitt beach house vid typ bodelningen. Allt på grund av... ta da.. en bil! 

    Eller Volvos reklam  med Zlatan. Bara känsla. Fast mindre fånig ;)

    Så blir det på en marknad med likvärdiga produkter.

    Jag tror det eldar på det här med bilen som statussymbol. För de som köper grejen och är inne i konsumtionssnurren.

    Motkraften blir övriga som faktiskt försöker konsumera mindre och inte är mottagliga för statussymbolsignaler.

    Personligen brydde jag mig mycket mer som yngre.  Nu bryr jag mig inte alls om bilar som status. Men, trots allt är  jag trogen ett visst märke, så helt oberörd är man ju inte ;) Jag hade kunnat köra flera andra märken som är fullt likvärdiga vad gälller kvalité,  prestanda och ekonomi.


    Tyvärr har du fel i rätt många punkter. Ja, en del bilar är likvärdiga men alla har långt ifrån samma teknik och säkerhet som du vill påskina i ditt inlägg - jag vet detta eftersom vi i familjen har en hållfasthetsingenjör som bl a tittar på krocktester, gör materialval och jämför olika bilmärken och modeller (för det gör man inom bilindustrin). Det är fortfarande stora skillnader på olika kategorier och märken. Sorry.
  • Anonym (O)
    Anonym (keke) skrev 2018-02-20 08:37:35 följande:

    Tyvärr har du fel i rätt många punkter. Ja, en del bilar är likvärdiga men alla har långt ifrån samma teknik och säkerhet som du vill påskina i ditt inlägg - jag vet detta eftersom vi i familjen har en hållfasthetsingenjör som bl a tittar på krocktester, gör materialval och jämför olika bilmärken och modeller (för det gör man inom bilindustrin). Det är fortfarande stora skillnader på olika kategorier och märken. Sorry.


    Jag kör en 1 år gammal Mercedes E-klass kombi av flera skäl. Alla som kör premimmärken vet att det är skillnad.

    Varför trycket inte reklamen på detta då? Vad tror du? Varför framhäver man inte krocksäkerhet?

    Bilar i samma marknadssegment ÄR likvärdiga. Varför väljer man en MB före en BMW eller en Audi?
  • Anonym (keke)
    Anonym (O) skrev 2018-02-20 08:52:21 följande:

    Jag kör en 1 år gammal Mercedes E-klass kombi av flera skäl. Alla som kör premimmärken vet att det är skillnad.

    Varför trycket inte reklamen på detta då? Vad tror du? Varför framhäver man inte krocksäkerhet?

    Bilar i samma marknadssegment ÄR likvärdiga. Varför väljer man en MB före en BMW eller en Audi?


    Fast nu nämnde du inte "i samma marknadssegment" utan mer svepande bilar generellt. I samma marknadssegment håller jag med.

    Reklamen går väl på vad som säljer och det är körupplevelsen i stort som gäller? Volvo trycker en hel del kring säkerhet och vi har också sett andra bilmärlen visa dödavinkelvarnare osv. Håller dock med om att bilreklamen ofta är töntig. Svårt att hävda fakta i reklam - företagen är nog rätt pigga på att anmäla varandra också.
  • Rataxes
    Anonym (Krass) skrev 2018-02-18 10:05:43 följande:
    Jag jobbad på bilprovningen 2011-2014 och det var många (av de få som fanns kvar även då) 90-talare med problem då. De har säkert varit ok tidigare. Det lär ju inte blivit bättre sedan dess. Klart en hel del gled igenom men på tok för många hade problem med avgasreningen. De flesta har väll annars rostat sönder vid det här laget. Sen är det klart skillnad på 1990 och 1999 men det är ändå gamla bilar gjorda för andra krav än vad vi har idag.

    Det optimala är ju att bara åka kollektivt med det fungerar inte i verkligheten för många.
    Har haft några 90-talsbilar och ingen har haft problem med avgasreningen. Inte på mina 80-talsbilar heller. Svetsade in katalysatorer på min 80-talspickup, numera avgasvärden som på min 2003:a.
    Det måste varit tyska skitbilar som haft problem?
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
Svar på tråden Bilen som statussymbol