• EllisO

Vill inte acceptera provanställning.

Jag var nyligen på en gruppintervju med 25 andra där 11 av oss kommer att anställas. Jag är själv idag fastanställd sedan två år på mitt nuvarande jobb där jag arbetat med liknande uppgifter. På intervjun var alla utom jag och en till person, statligt anställda. De snackades högt i gruppen om att om man ju bara tar tjänstledigt Från sona nuvarande tjänster för att testa detta jobb och kan sedan återvända till sitt nuvarande utan problem om de inte visar sig vara intressant. Detta stack i ögonen på mig. Dessa övriga personer var mellan 23-27 och jag är själv 31. Om jag blir erbjuden jobbet vill jag inte acceptera en provanställning. Jag vill ju inte berätta att det beror på det jag nyss skrev men vill ändå få fram på ett snygg sätt att jag har lång erfarenhet och efter denna omfattande rekrytering inte vill lämna en fast anställning för en provanställning. Jag vill alltså att de ska förstå att jag inte kommer att försvinna som de andra har möjlighet att göra.

Några tips??

• Svar på tråden Vill inte acceptera provanställning.
  • Anonym (Löntagare)
    FruNyfiken skrev 2018-02-21 13:58:05 följande:

Som arbetsgivare anställer jag aldrig utan provanställning! Det är ju mer som ska funka än att personen är kvalificerad.

I den branschen som jag tidigare varit anställd inom är det likadant, alltid provanställning.

Om du kategoriskt vägrar provanställning så finns risken att du blir utan jobb.

Har du aldrig varit med om att provanställda reser sig upp och går i princip när som helst? Jag jobbar i en bransch där det är brist på arbetskraft och där i princip ingen behöver gå arbetslös. Jag har suttit på arbetsgivarsidan också, eftersom jag har kört eget, nu är det ett tag sedan, men det var brist på folk redan då.

Jag provanställde ytterst sällan, men jag tog alltid referenser. Idag skulle jag dessutom kolla upp personen på sociala media - Facebook, LinkedIn, Twitter med mera. Själv har jag inte råkat ut för att provanställda plötsligt låtit bli att dyka upp utan förvarning, men jag vet branschkollegor som råkat ut för det, och korkade som de är hade de inte ens koll på att en provanställd inte har någon uppsägningstid, det gäller enbart arbetsgivaren. Anställda har ställt sig upp klockan 11:18 och sagt "hej då, jag slutar nu, nej jag behöver inte berätta varför". Praxis är 1 månads uppsägningstid från arbetsgivarens sida i den här branchen.

Jag har utnyttjat det just för att jag väntat på bättre erbjudanden som jag vet dyker upp på kort sikt, det har inte varit populärt, speciellt inte om jag går rakt över till konkurrenter med dagsfärsk info om vad man pysslar med där jag var provanställd. Det finns historier om mullvadar som låtit sig provanställas just för att kunna komma ut snabbt med info.

De flesta arbetsgivare är ganska oförberedda på detta.   

• Anonym (Löntagare)
    FruNyfiken skrev 2018-02-21 16:31:39 följande:
    Ja, eller så tar de tjänstledigt för att prova annat arbete. Vi har gått på rejäla nitar tidigare och på grund av det anställer jag inte utan provanställning. Alternativt på visstidsanställning så att vi hinner se vad personen kan och hur de fungerar i gruppen. I ett mindre privat företag kan tyvärr en person nästan få företaget att gå omkull!

Svarar på mellanpostningen....

Ditt resonemang funkar bara på relativt okvalificerade jobb, där folk är ersättningsbara med relativt kort upplärningstid. Jag skulle aldrig provanställa någon som skulle läras upp om vad våra kunder har för system, eftersom det är affärshemligheter och kompetens som vi lever på, och sedan riskera att den provanställde läcker detta till våra konkurrenter. Att belägga provanställda med munkavle eller skriva in konkurrensklausuler i ett provanställningsavtal, det är inte vatten värt i händelse av en konflikt. Det är alltså såpass värdefulla affärshemligheter att våra kunder kräver speciella låsta ytor med begränsad access inne på våra kontor, s.k. satellitkontor. Skulle vårat jobb åt kunderna läcka ut så kan vi kyssa oss i röven. Tror ingen här ens drömmer om att släppa in provanställda i en sådan miljö...

• HelaGotland
    Bjoer skrev 2018-02-21 11:14:24 följande:
    Säg precis det. Du kan inte med gott samvete gå från en tillsvidareanställning till en provanställning. Jag har faktiskt inte hört att folk brukar ta tjänsteledigt från sitt jobb för att prova andra jobb tidigare. Snarare om det handlar om något mer drastiskt, som att plugga, ta sabbatsår eller liknande.

Jodå det är väldigt vanligt idag. Man kan få på 6 mån eller 1 år så en provanställning är egentligen inget hinder.
  • Steven01

Detta är ju helt sjukt. Och samtidigt som kvinnor gnäller att dom inte får fasta tjänster kan man alltså ta tjänsteledigt för att byta jobb?!? Inte konstigt att det bara är en massa vik på kvinnodominerade arbetsplatser.

• HelaGotland
    Steven01 skrev 2018-02-21 18:38:26 följande:
    Detta är ju helt sjukt. Och samtidigt som kvinnor gnäller att dom inte får fasta tjänster kan man alltså ta tjänsteledigt för att byta jobb?!? Inte konstigt att det bara är en massa vik på kvinnodominerade arbetsplatser.

Vad i allsin dar får dig att tro att det bara gäller kvinnor??? Skyll dig själv för att du inte lyckats hitta ett företag med kollektivavtal!
  • Anonym (Annabus)

Är det en statlig tjänst du har sökt? Det är väldigt sällan inte 6 månaders provanställning används.

Är själv statligt anställd, men får bara tjänstledigt för att pröva nya statliga jobb. De vill uppmuntra rörlighet inom statliga jobb.

• Anonym (Linux)
    sextiotalist skrev 2018-02-21 14:54:31 följande:
    Så du menar att du är en sådan attraktiv arbetsgivare att folk säger upp sin fasta tjänst för att börja hos dig.
    De enda gångerna jag har haft provanställning (och sambon med) har varit när jag inte har haft en fast anställning innan.
    Hos oss (i den branschen jag arbetar i) så får man alltid en fast anställning om man har en innan (annars hade man inte kunnat få någon med erfarenhet alls)
    Antar att det du syftar på är "tillsvidareanställd" det finns inga fasta tjänster, man kan bli uppsagd ändå av olika anledningar arbetsbrist är en av dem.
  • FruNyfiken
    Anonym (Löntagare) skrev 2018-02-21 16:56:03 följande:

Svarar på mellanpostningen....

Ditt resonemang funkar bara på relativt okvalificerade jobb, där folk är ersättningsbara med relativt kort upplärningstid. Jag skulle aldrig provanställa någon som skulle läras upp om vad våra kunder har för system, eftersom det är affärshemligheter och kompetens som vi lever på, och sedan riskera att den provanställde läcker detta till våra konkurrenter. Att belägga provanställda med munkavle eller skriva in konkurrensklausuler i ett provanställningsavtal, det är inte vatten värt i händelse av en konflikt. Det är alltså såpass värdefulla affärshemligheter att våra kunder kräver speciella låsta ytor med begränsad access inne på våra kontor, s.k. satellitkontor. Skulle vårat jobb åt kunderna läcka ut så kan vi kyssa oss i röven. Tror ingen här ens drömmer om att släppa in provanställda i en sådan miljö...

Fel. Bara för att din bransch funkar så, betyder det inte att alla gör det. Nej, jag har aldrig varit med om att någon med provanställning rest sig upp och gått på dagen. Däremot har vi valt att avbryta provanställning för att personen i fråga inte har haft/klarat det som krävs. Och nej, det handlar inte om okvalificerat arbete, tvärtom! Vårt arbete kräver högre kvalifikationer än utbildningen ger och vi får räkna med minst ett år efter avslutad utbildning för att de ska lära sig. Och även om personen har erfarenhet kräver vårt arbete att det utförs på ett speciellt sätt. Inget som gemene utbildad klarar av. Och våra anställda har varken tillgång till hemligstämplade affärssystem, kundinformation eller annan delikat information. Således är det inget provanställda kommer åt!
  • Anonym (Löntagare)

En persons kvalifikationer vad det gäller sådant som ligger utanför utbildning kollar man lämpligen via referenser, och de givna referenserna frågar man om andra kontakter, som man kollar upp. 

De enda vi provanställde på 90-talet var nyutexade som inte hade någon byrkesrelaterad akgrund som man kunde kolla upp. Om man sedan väljer att anställa på prov istället för att kolla upp en persons yrkesmässiga bakgrund, tyder mer på att HR är lata och/eller inkompetenta. 

Jag har tagit provanställning, på egen begäran, hos ett par arbetsgivare, när jag har förhandlat om arbetsvillkor hos andra arbetsgivare "under bordet", just för att kunna hoppa över till ett bättre jobb snabbt. I ett fall har jag inte fått jobbet jag sökte - det var mycket förhandlingar i över 4 månaders tid - och då valde jag att låta provanställningen gå över i en visstidsanställning. Det var ett bra jobb men inte så bra som det var på det andra (missade utlandstjänstgöring som verksamhetschef, det var surt). I det andra fallet förhandlade jag om anställning och delägarskap på ett företag, och använde provanställningen på ett annat företag som tidsfrist och möjligheten att "spionera" på deras verksamhet innifrån. Jag gick i princip på dagen jag fick det andra, och plockade med mig två större kunder. Jag var väl inte populär på där jag hade provanställningen...   

• NELJ
    FruNyfiken skrev 2018-02-21 13:58:05 följande:

Som arbetsgivare anställer jag aldrig utan provanställning! Det är ju mer som ska funka än att personen är kvalificerad.

I den branschen som jag tidigare varit anställd inom är det likadant, alltid provanställning.

Om du kategoriskt vägrar provanställning så finns risken att du blir utan jobb.

Oj! Även på folk som har 10-20 års erfarenhet? Går de med på det? Vad är det för bransch?
Svar på tråden Vill inte acceptera provanställning.