HelaGotland skrev 2018-02-21 18:50:31 följande:
Vad i allsin dar får dig att tro att det bara gäller kvinnor??? Skyll dig själv för att du inte lyckats hitta ett företag med kollektivavtal!
Nu överdriver du. Tjänstledighet för att pröva ny tjänst är ingen standardrättighet i avtalen. Själv jobbar jag landstingskommunalt och vi har ingen sådan rättighet. Enstaka väldigt nischade och högkvalificerade arbetskamrater har fått det av chefens goda vilja men långtifrån alla. Jag (administratör) skulle inte få det, motiverat med att det inte går att rekrytera en ersättare om man inte kan erbjuda en fast tjänst. (Vi har ingen arbetslöshet.) Ingen jag känner har gått in på provanställning. Inget förbjuder dem men vi har ingen tradition av det och väldigt få skulle ta en provanställning. (Jag har jobbat i tjugofem år och aldrig haft en.) De är enbart till fördel för arbetsgivaren. Snack om fördelar för den anställda är dumheter. Provanställning ger både större otrygghet och större ofrihet för den anställde. En provanställning binder du upp dig för men vid en fast anställning har du hos oss bara en månads uppsägningstid om du är ny hos arbetsgivaren, tre månader om du jobbat mer än ett år. Och känner den nyanställda att det inte alls var som hon tänkt sig så händer det också att de säger upp sig efter tre-fyra månader.
Jag har funderat i samma banor som TS. Just de statliga tycks glömma att inte hela arbetsmarknaden har samma generösa tjänstledigheter som de själva.
TS: Jag föreslår att du bestämmer på förhand vad du kan acceptera eller inte och talar klarspråk med arbetsgivaren utifrån det om du får ett erbjudande. "Vad kul, jag vill jättegärna jobba här. Hur hade ni tänkt er med anställningsstart, löneförhandling etc (om ni inte har fast lönetrappa)? " Oj, provanställning. Det blev besvärligt. Vi har inte statens rätt till tjänstledighet så jag skulle behöva säga upp den fasta tjänst jag har idag, det kan jag inte göra för en tidsbegränsad anställning. Men jag vill ju gärna jobba här. Har du några förslag?"
Arbetsgivaren kan normalt skippa provanställningen och gör det också om de är tillräckligt intresserade, men det är ju inte säkert att de gör det om de har flera jämngoda kandidater som är beredda att ta provanställning.
Själv skulle jag inte ta en provanställning. För mig som inte har den traditionen i arbetslivet signalerar det en misstro mot min kompetens och förmåga att uppföra mig som folk på en arbetsplats och en sådan arbetsgivare vill jag inte ha. Och tänk om det skulle vara kass arbetsledning, it-miljö eller annat på det nya jobbet så att man inte ens vill fortsätta? Då lär möjligheterna till annan placering hos arbetsgivaren som provanställd vara dåliga och jag har sagt upp mig från ett helt OK jobb för detta?
Ar man tjugo utan mycket i bagaget vad gäller utbildning eller arbetslivserfarenhet och ändå inte har jobb är ju vilken anställning som helst en förbättring, då förstår jag om man inte bryr sig.