• EllisO

Vill inte acceptera provanställning.

Jag var nyligen på en gruppintervju med 25 andra där 11 av oss kommer att anställas. Jag är själv idag fastanställd sedan två år på mitt nuvarande jobb där jag arbetat med liknande uppgifter. På intervjun var alla utom jag och en till person, statligt anställda. De snackades högt i gruppen om att om man ju bara tar tjänstledigt Från sona nuvarande tjänster för att testa detta jobb och kan sedan återvända till sitt nuvarande utan problem om de inte visar sig vara intressant. Detta stack i ögonen på mig. Dessa övriga personer var mellan 23-27 och jag är själv 31. Om jag blir erbjuden jobbet vill jag inte acceptera en provanställning. Jag vill ju inte berätta att det beror på det jag nyss skrev men vill ändå få fram på ett snygg sätt att jag har lång erfarenhet och efter denna omfattande rekrytering inte vill lämna en fast anställning för en provanställning. Jag vill alltså att de ska förstå att jag inte kommer att försvinna som de andra har möjlighet att göra.

Några tips??

• Svar på tråden Vill inte acceptera provanställning.
  • Anonym (rut)
    Anonym (Aldrig provanställning) skrev 2018-02-22 22:10:24 följande:

Jag hade provanställning 6 månader vid min första tills-vidare-anställning. Sedan dess har jag bytt jobb 3 gånger och vid varje tillfälle har jag sagt ifrån när de säger att anställningen inleds med en provanställning. Typ: "Jag vill gärna arbeta här, men kan inte lämna en fast tjänst för en provanställning. Det är upp till er, vill ni ha mig lika gärna som jag vill arbeta här, så får ni erbjuda mig tills-vidare direkt."

Har alltid fått tills-vidare-anställning då.

Exakt det är så man får de bästa. 
  • Anonym (Löntagare)
    Glinda från Oz skrev 2018-02-23 09:16:18 följande:

Med ett sådant krav får du räkna med att inte få jobbet, då gör de troligtvis en nyrekrytering istället för att anställa dig om det behövs.

Som jag sa, okvalificerade jobb, där man kan ta in typ "vem som helst" med några veckors upplärning. Erfarenhetsdrivna jobb tar arbetsgivaren referenser på, för att kolla upp hur erfaren personen är och hur driven den är.  Där kan man inte "lära upp nån" på kort tid i alla fall.   
  • Jamesdio
    sextiotalist skrev 2018-02-23 10:25:58 följande:
    Jag har fd kollegor som gått över till en statlig myndighet och de har tillsvidareanställning direkt.
    De enda två gångerna jag har haft provanställning har varit när jag hade mitt första arbete och jag efter det jag började efter min arbetslöshet, då har jag arbetat inom kommun, landsting, statligt och privat. Detsamma gäller min sambo (som för övrigt bytte arbetsgivare för 5 år sedan till en statlig arbetsgivare)
    Jag menade inte generellt alla statliga myndigheter utan just den där jag har jobbat.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Aldrig provanställning) skrev 2018-02-23 09:43:16 följande:

Inte alls säkert. Vill de ha en så accepterar företaget det kravet. Accepterar de inte kravet, då visar det att företaget inte kan sätta sig in i den sökandes situation. Detta tyder på ett stelbent företag och då skulle i alla fall inte jag vilja ha jobbet. Det vill säga, ingen som helst förlust att man inte får jobbet.

Som jag skrev tidigare, jag har accepterat en provanställning och det var mitt första jobb. Därefter kan företagen glömma att få dit mig om de håller hårt på att det ska vara en provanställning. Så tycker jag alla borde resonera. Har man ett arbete sedan tidigare är det ju ingen som helst brådska med ett nytt jobb. Det ska man utnyttja när man söker sig till ett nytt arbete.

Alla företag funkar så, så då är väl alla företag stelbenta. Skulle man resonera som dig skulle man förbli arbetslös, man ska vara glad om man får en provanställning på heltid men schema direkt och slipper vara vikare först. Det är tragiskt men idag får man vara glad att man har ett jobb överhuvud taget.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Löntagare) skrev 2018-02-23 14:06:25 följande:

Som jag sa, okvalificerade jobb, där man kan ta in typ "vem som helst" med några veckors upplärning. Erfarenhetsdrivna jobb tar arbetsgivaren referenser på, för att kolla upp hur erfaren personen är och hur driven den är.  Där kan man inte "lära upp nån" på kort tid i alla fall.   

Det gäller inte bara okvalificerade jobb och vad är det för arbete som kräver månader att lära sig? Då kan man inte vara särskilt erfaren. På de jobb jag har varit på går man bredvid och lär sig 1-2 dagar, första veckan accepteras det att det blir en del fel och andra veckan att man är lite långsam sedan ska man veta vad man håller på med.
  • Anonym (Aldrig provanställning)
    Glinda från Oz skrev 2018-02-23 15:13:10 följande:

Alla företag funkar så, så då är väl alla företag stelbenta. Skulle man resonera som dig skulle man förbli arbetslös, man ska vara glad om man får en provanställning på heltid men schema direkt och slipper vara vikare först. Det är tragiskt men idag får man vara glad att man har ett jobb överhuvud taget.

Du skriver om något helt annat.

Observera att det jag skriver gäller när man redan har en tillsvidareanställning. Varför ska man byta ner sig till en osäker provanställning? Har man inte tillsvidareanställning, ja då får man nog köpa att det blir en provanställning först för då har ju arbetsgivaren övertaget. Nu har TS redan en tillsvidareanställning så då har TS övertaget. Aldrig att TS ska gå med på provanställning i detta läget.
  • Jamesdio
    Glinda från Oz skrev 2018-02-23 15:18:10 följande:
    Det gäller inte bara okvalificerade jobb och vad är det för arbete som kräver månader att lära sig? Då kan man inte vara särskilt erfaren. På de jobb jag har varit på går man bredvid och lär sig 1-2 dagar, första veckan accepteras det att det blir en del fel och andra veckan att man är lite långsam sedan ska man veta vad man håller på med.
    Haha! I mitt förra väldigt kvalificerade jobb räknades man inte som fullärd förrän man hade jobbat ca ett år. Och då pratar vi om högt utbildade människor som har varit i arbetslivet flera år.
  • Anonym (Förändring)
    Glinda från Oz skrev 2018-02-23 15:13:10 följande:

Nej, långt ifrån alla företag i Sverige använder sig av provanställning. Det stämmer att många sätter det som initialt krav före förhandling men inte ens där är det särskilt enhetligt.

Är man rätt kandidat med rätt tajming så är det mesta förhandlingsbart. Arbetsmarknaden är mycket gynnsam för kvalificerad arbetskraft just nu.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Aldrig provanställning) skrev 2018-02-23 15:22:08 följande:

Du skriver om något helt annat.

Observera att det jag skriver gäller när man redan har en tillsvidareanställning. Varför ska man byta ner sig till en osäker provanställning? Har man inte tillsvidareanställning, ja då får man nog köpa att det blir en provanställning först för då har ju arbetsgivaren övertaget. Nu har TS redan en tillsvidareanställning så då har TS övertaget. Aldrig att TS ska gå med på provanställning i detta läget.

Går hon inte med på det blir hon kvar på sitt nuvarande jobb, det är inte mer med det. Man börjar alltid som provanställd oavsett vilken anställning man har på sitt nuvarande jobb.
  • Glinda från Oz
    Jamesdio skrev 2018-02-23 15:24:44 följande:

Haha! I mitt förra väldigt kvalificerade jobb räknades man inte som fullärd förrän man hade jobbat ca ett år. Och då pratar vi om högt utbildade människor som har varit i arbetslivet flera år.

Vad är det för konstigt jobb?
Svar på tråden Vill inte acceptera provanställning.