Glinda från Oz skrev 2018-02-23 15:18:10 följande:
Det gäller inte bara okvalificerade jobb och vad är det för arbete som kräver månader att lära sig? Då kan man inte vara särskilt erfaren. På de jobb jag har varit på går man bredvid och lär sig 1-2 dagar, första veckan accepteras det att det blir en del fel och andra veckan att man är lite långsam sedan ska man veta vad man håller på med.
Det låter som ganska okomplicerade jobb. Där jag jobbar är folk inte riktigt inne i jobbet förrän efter lång tid. Klara det mest rutinbetonade, visst, men många saker dyker inte ens upp varje månad.
Visst kan man då svara i telefon eller ta mail och vidarebefordra en fråga, eller gå och ta reda på svaret, men det tar tid att kunna behandla den själv.
OT Själv är jag t ex administratör. Inte rocket science men ganska mycket är arbetsplatsberoende. Kunna skriva och redigera dokument i word, exceöl, pdf etc kanske jag kan (även om det ändras så jag behöver uppdatera mig). Men det finns lokala regler om mallar och loggor och hur de får användas. Ta protokoll kan jag, men innan jag kan jargongen och namnen är det svårt att få det rätt vad man talat om och beslutat. Vilka referenssystem som gäller (alla använder inte EndNote och då får det justeras för hand). I vilka databaser man hittar info som behövs till våra ämnesområden. Lokala publikationsnormer. Varifrån man har upphandlat så man får beställa. Hur man gör när leverantör inte är upphandlat (olika beroende på summan det gäller). Vilka frågor som sköts av oss, i så fall av vilken personalkategori, och vilka som hänvisas vidare och vart. Var man bäst beställer möteslokaler och catering. Diverse datorsystem: För att beställa internt, för att behandla fakturor (två olika beroende på huvudman). tre system våra olika webbsidor och två har bytts sedan jag började jobba här). System för att bygga och jobba med webbenkäter (och för att kunna utforma den OK måste du förstå i alla fall grundläggande statistisk metod även om andra gjort själva svarsalternativen - forskarna kan inte det tekniska runt datainhämtningen. System för att skapa anmanmälningssidor till möten, kurser och konferenser. Och det räcker inte med det tekniska; du måste skaffa dig en känsla för vilka uppgifter som behövs till arrangemanget. Skapa konton för att kunna beställa hos externa leverantörer. Över huvud taget sparar erfarenhet mycket arbete. Andra eller tredje gången du håller i en kurs vet du på förhand vad som brukar behövas och kan förebygga. Resebeställarsystem och rutinerna om vad som krävs vid resor så man inte beställer/betalar på felaktiga grunder. Fakturahantering när allt kommer in som det ska (scanna pdf-kopia av underlag eller spara ner en att bifoga från web eller outlookgodkännanden). Fakturahantering när övrig personal gjort fel vid beställningen. Regler som styr verksamheten, verksamhetsregler och lagregler. Och de ändras (nu ersätts PUL med ny datalag t ex). Lära mig vem som kan veta vad jag inte vet själv eller kan slå upp/googla mig till. Mycket handlar om att lra sig vad man hittar info om sådant man inte vet. Personliga kontakter är viktiga och arbetsbesparande och sådana relationer tar också tid att bygga upp. (Med hjälp av sådan löste jag ett akut behörighetsproblem nyligen när de lokala ansvariga var sjuka. ) Det finns ofta ingen att fråga lokalt; arbetskamraterna, även andra administratörer, har andra arbetsuppgifter och vet ofta inte något om mina uppgifter även om de skulle vilja hjälpa till.
Litet axplock som exempel på att nej, man blir inte fullärd på ett par veckor.
Det är möjligt att vår städpersonal skulle anse sig färdiglärd på ett par veckor inkl miljöregler, beställningssystem och specialrutiner, men knappast våra servicekillar eller datatekniker. Jag tror inte du skulle få andra svar från t ex våra kemister heller. Det tar inte två veckor att lära sig nya instrument eller att utarbeta vettiga analysmetoder inom ett nytt område. Generellt brukar man säga där jag jobbar att det tar ett halvår innan man har mer hjälp av en nyanställd än vad det kostar arbetsplatsen i handledning.