• EllisO

Vill inte acceptera provanställning.

Jag var nyligen på en gruppintervju med 25 andra där 11 av oss kommer att anställas. Jag är själv idag fastanställd sedan två år på mitt nuvarande jobb där jag arbetat med liknande uppgifter. På intervjun var alla utom jag och en till person, statligt anställda. De snackades högt i gruppen om att om man ju bara tar tjänstledigt Från sona nuvarande tjänster för att testa detta jobb och kan sedan återvända till sitt nuvarande utan problem om de inte visar sig vara intressant. Detta stack i ögonen på mig. Dessa övriga personer var mellan 23-27 och jag är själv 31. Om jag blir erbjuden jobbet vill jag inte acceptera en provanställning. Jag vill ju inte berätta att det beror på det jag nyss skrev men vill ändå få fram på ett snygg sätt att jag har lång erfarenhet och efter denna omfattande rekrytering inte vill lämna en fast anställning för en provanställning. Jag vill alltså att de ska förstå att jag inte kommer att försvinna som de andra har möjlighet att göra.

Några tips??

• Svar på tråden Vill inte acceptera provanställning.
  • HelaGotland
    Glinda från Oz skrev 2018-02-23 17:30:28 följande:
    Vad är det för konstigt jobb?

Konstigt, det är ganska normalt
  • Anonym (Förändring)
    Glinda från Oz skrev 2018-02-23 17:29:39 följande:

Går hon inte med på det blir hon kvar på sitt nuvarande jobb, det är inte mer med det. Man börjar alltid som provanställd oavsett vilken anställning man har på sitt nuvarande jobb.

Det stämmer inte. Du har en bild skapad av egna erfarenheter, det betyder inte att det är så överallt.
  • Glinda från Oz
    HelaGotland skrev 2018-02-23 17:32:59 följande:

Konstigt, det är ganska normalt

Vad är det för jobb?
    Anonym (Förändring) skrev 2018-02-23 17:34:44 följande:

Det stämmer inte. Du har en bild skapad av egna erfarenheter, det betyder inte att det är så överallt.

Det är inte bara mina erfarenheter.
  • Anonym (Förändring)
    Glinda från Oz skrev 2018-02-23 17:38:00 följande:

Vad är det för jobb?Det är inte bara mina erfarenheter.

Hade det varit fakta från många branscher så hade du känt till det flera i tråden försöker förklara för dig. Är man kvalificerad och har vettigt förhandlingsläge så finns ofta inte provanställning på kartan.
  • Anonym (M)

Jobbar på ett universitet, men inte inom akademin. Här gäller provanställning, både för höga och låga tjänster. Skönt, för en chefsrekrytering gick fel, så hen fick gå på dagen.

• Anonym (..)
    Glinda från Oz skrev 2018-02-23 15:18:10 följande:
    Det gäller inte bara okvalificerade jobb och vad är det för arbete som kräver månader att lära sig? Då kan man inte vara särskilt erfaren. På de jobb jag har varit på går man bredvid och lär sig 1-2 dagar, första veckan accepteras det att det blir en del fel och andra veckan att man är lite långsam sedan ska man veta vad man håller på med.
    Det låter som ganska okomplicerade jobb. Där jag jobbar är folk inte riktigt inne i jobbet förrän efter lång tid. Klara det mest rutinbetonade, visst, men många saker dyker inte ens upp varje månad.
    Visst kan man då svara i telefon eller ta mail och vidarebefordra en fråga, eller gå och ta reda på svaret, men det tar tid att kunna behandla den själv.

OT Själv är jag t ex administratör. Inte rocket science men ganska mycket är arbetsplatsberoende. Kunna skriva och redigera dokument i word, exceöl, pdf etc kanske jag kan (även om det ändras så jag behöver uppdatera mig). Men det finns lokala regler om mallar och loggor och hur de får användas. Ta protokoll kan jag, men innan jag kan jargongen och namnen är det svårt att få det rätt vad man talat om och beslutat. Vilka referenssystem som gäller (alla använder inte EndNote och då får det justeras för hand). I vilka databaser man hittar info som behövs till våra ämnesområden. Lokala publikationsnormer.  Varifrån man har upphandlat så man får beställa. Hur man gör när leverantör inte är upphandlat (olika beroende på summan det gäller). Vilka frågor som sköts av oss, i så fall av vilken personalkategori, och vilka som hänvisas vidare och vart. Var man bäst beställer möteslokaler och catering. Diverse datorsystem: För att beställa internt, för att behandla fakturor (två olika beroende på huvudman). tre system våra olika webbsidor och två har bytts sedan jag började jobba här). System för att bygga och jobba med webbenkäter (och för att kunna utforma den OK måste du förstå i alla fall grundläggande statistisk metod även om andra gjort själva svarsalternativen - forskarna kan inte det tekniska runt datainhämtningen. System för att skapa anmanmälningssidor till möten, kurser och konferenser. Och det räcker inte med det tekniska; du måste skaffa dig en känsla för vilka uppgifter som behövs till arrangemanget. Skapa konton för att kunna beställa hos externa leverantörer. Över huvud taget sparar erfarenhet mycket arbete. Andra eller tredje gången du håller i en kurs vet du på förhand vad som brukar behövas och kan förebygga. Resebeställarsystem och rutinerna om vad som krävs vid resor så man inte beställer/betalar på felaktiga grunder. Fakturahantering när allt kommer in som det ska (scanna pdf-kopia av underlag eller spara ner en att bifoga från web eller outlookgodkännanden). Fakturahantering när övrig personal gjort fel vid beställningen. Regler som styr verksamheten, verksamhetsregler och lagregler. Och de ändras (nu ersätts PUL med ny datalag t ex). Lära mig vem som kan veta vad jag inte vet själv eller kan slå upp/googla mig till.  Mycket handlar om att lra sig vad man hittar info om sådant man inte vet. Personliga kontakter är viktiga och arbetsbesparande och sådana relationer tar också tid att bygga upp. (Med hjälp av sådan löste jag ett akut behörighetsproblem nyligen när de lokala ansvariga var sjuka. )  Det finns ofta ingen att fråga lokalt; arbetskamraterna, även andra administratörer, har andra arbetsuppgifter och vet ofta inte något om mina uppgifter även om de skulle vilja hjälpa till.
    Litet axplock som exempel på att nej, man blir inte fullärd på ett par veckor.

Det är möjligt att vår städpersonal skulle anse sig färdiglärd på ett par veckor inkl miljöregler, beställningssystem och specialrutiner, men knappast våra servicekillar eller datatekniker. Jag tror inte du skulle få andra svar från t ex våra  kemister heller. Det tar inte två veckor att lära sig nya instrument eller att utarbeta vettiga analysmetoder inom ett nytt område. Generellt brukar man säga där jag jobbar att det tar ett halvår innan man har mer hjälp av en nyanställd än vad det kostar arbetsplatsen i handledning.
  • Anonym (techne)
    Glinda från Oz skrev 2018-02-23 17:29:39 följande:
    Går hon inte med på det blir hon kvar på sitt nuvarande jobb, det är inte mer med det. Man börjar alltid som provanställd oavsett vilken anställning man har på sitt nuvarande jobb.
    Jag känner ingen med universitetsutbildning som behöver ta en provanställning, vi är alla 40+ med rejäl erfarenhet och jobb och den arbetsgivare som föreslår provanställning gör sig enbart löjlig.

Just nu ska företagen vara glada om de får behålla produktionstekniker och ingenjörer, det är bra drag där. De senaste två som stack från min arbetsplats drog till Schweiz och dubblade sin lön rakt av.
  • Anonym (techne)
    Det tar så där fem år att ens komma igenom alla typer av kvalitetsprojekt som jag kan få hantera. Och det går bara om företaget gör den typen av förändringar under perioden. Bygger ut sin fabrik gör man t.ex. oftast inte årligen.
  • Anonym (Avlönad)

Samma erfarenheter som techne. Provanställningar är ovanligt inom privat arbetsmarknad teknik och naturvetenskap. Det är nyutexade som kan erbjudas sådant, de med erfarenhet skulle aldrig gå med på det, och arbetsgivarna måste bjuda över varandra för att överhuvudtaget få folk.

• Jamesdio
    Inte konstigt alls!

Utredning och vetenskapliga bedömningar på statlig myndighet. Först måste man ha rätt utbildning, helst forskarutbildning inom relevant område. Sedan anställs det i princip aldrig någon som kommer direkt ifrån studierna. Man ska lära sig alla datasystem som används, sätta sig in i alla lagar och föreskrifter som gäller, lära sig hur utredningsprocedurerna går till för en mängd olika typer av utredningar, lära sig praxis på HUR man brukar bedöma olika data, samt inhämta kunskap inom de områden som man oundvukligen har kunskapsluckor i eftersom man ska kunna spänna över ett ordentligt stort vetenskapligt område, osv. På ett år har man bara lärt sig grunderna. Först efter ett flertal år är man varm i kläderna och kan få mer ansvar. En del klarar inte av att göra dessa bedömningar och skriva rapporter av rätt kvalitet inom de dead-lines man har.
  • sextiotalist
    Anonym (..) skrev 2018-02-23 18:47:32 följande:
    Det låter som ganska okomplicerade jobb. Där jag jobbar är folk inte riktigt inne i jobbet förrän efter lång tid. Klara det mest rutinbetonade, visst, men många saker dyker inte ens upp varje månad.
    Visst kan man då svara i telefon eller ta mail och vidarebefordra en fråga, eller gå och ta reda på svaret, men det tar tid att kunna behandla den själv.

OT Själv är jag t ex administratör. Inte rocket science men ganska mycket är arbetsplatsberoende. Kunna skriva och redigera dokument i word, exceöl, pdf etc kanske jag kan (även om det ändras så jag behöver uppdatera mig). Men det finns lokala regler om mallar och loggor och hur de får användas. Ta protokoll kan jag, men innan jag kan jargongen och namnen är det svårt att få det rätt vad man talat om och beslutat. Vilka referenssystem som gäller (alla använder inte EndNote och då får det justeras för hand). I vilka databaser man hittar info som behövs till våra ämnesområden. Lokala publikationsnormer.  Varifrån man har upphandlat så man får beställa. Hur man gör när leverantör inte är upphandlat (olika beroende på summan det gäller). Vilka frågor som sköts av oss, i så fall av vilken personalkategori, och vilka som hänvisas vidare och vart. Var man bäst beställer möteslokaler och catering. Diverse datorsystem: För att beställa internt, för att behandla fakturor (två olika beroende på huvudman). tre system våra olika webbsidor och två har bytts sedan jag började jobba här). System för att bygga och jobba med webbenkäter (och för att kunna utforma den OK måste du förstå i alla fall grundläggande statistisk metod även om andra gjort själva svarsalternativen - forskarna kan inte det tekniska runt datainhämtningen. System för att skapa anmanmälningssidor till möten, kurser och konferenser. Och det räcker inte med det tekniska; du måste skaffa dig en känsla för vilka uppgifter som behövs till arrangemanget. Skapa konton för att kunna beställa hos externa leverantörer. Över huvud taget sparar erfarenhet mycket arbete. Andra eller tredje gången du håller i en kurs vet du på förhand vad som brukar behövas och kan förebygga. Resebeställarsystem och rutinerna om vad som krävs vid resor så man inte beställer/betalar på felaktiga grunder. Fakturahantering när allt kommer in som det ska (scanna pdf-kopia av underlag eller spara ner en att bifoga från web eller outlookgodkännanden). Fakturahantering när övrig personal gjort fel vid beställningen. Regler som styr verksamheten, verksamhetsregler och lagregler. Och de ändras (nu ersätts PUL med ny datalag t ex). Lära mig vem som kan veta vad jag inte vet själv eller kan slå upp/googla mig till.  Mycket handlar om att lra sig vad man hittar info om sådant man inte vet. Personliga kontakter är viktiga och arbetsbesparande och sådana relationer tar också tid att bygga upp. (Med hjälp av sådan löste jag ett akut behörighetsproblem nyligen när de lokala ansvariga var sjuka. )  Det finns ofta ingen att fråga lokalt; arbetskamraterna, även andra administratörer, har andra arbetsuppgifter och vet ofta inte något om mina uppgifter även om de skulle vilja hjälpa till.
    Litet axplock som exempel på att nej, man blir inte fullärd på ett par veckor.

Det är möjligt att vår städpersonal skulle anse sig färdiglärd på ett par veckor inkl miljöregler, beställningssystem och specialrutiner, men knappast våra servicekillar eller datatekniker. Jag tror inte du skulle få andra svar från t ex våra  kemister heller. Det tar inte två veckor att lära sig nya instrument eller att utarbeta vettiga analysmetoder inom ett nytt område. Generellt brukar man säga där jag jobbar att det tar ett halvår innan man har mer hjälp av en nyanställd än vad det kostar arbetsplatsen i handledning.
    När vår nya administratör anställdes gick hon omlott i två månader med den som skulle pensioneras för att lära sig, men det tog ett år innan hon hade blivit varm i kläderna, det var, som du skriver, så många olika system och rutiner som det skulle sättas in i.
Svar på tråden Vill inte acceptera provanställning.