• Sassa4

Stort barn i magen v 32+3

Jag är gravid i vecka 33 och var idag och gjorde ett ultraljud och fick då veta att mitt barn väger hela 2400 g just nu. Det är ju jättemycket enligt mig! Det var en förlossningsläkare som utförde ultraljudet och enligt henne så låg jag lite över kurvan men fortfarande normalt. Och han i magen mår iaf jättebra.

Men jag är livrädd att föda ett stort barn på 4-5 kilo. Enligt läkaren så kan det vara så att barnet är lite större för att båda jag och min sambo är långa. Han är 187 och jag 170.

Kan jag påverka något för att barnet inte ska bli så överdrivet mycket större? Jag har fram till nu rört mig jättelite pga svår foglossning och även ätit ganska mycket socker sen jag gick in i vecka 30. Har det kunnat bidragit till att barnet tjockat på sig så mycket? Om jag börjar äta bättre och försöker skippa allt socker, kan jag påverka vikten på barnet då?

Hjälp =/

• Svar på tråden Stort barn i magen v 32+3
  • fanola
    Sassa4 skrev 2018-02-22 19:21:13 följande:

Åh grattis till er! :) Hur gick allt för dig? Fick du någon bristning där nere? Svårt att förstå att det ska komma ut en stor bebis från mitt hål, haha.

Ja tyvärr fick jag lite bristningar men tror de mest berodde på att jag inte riktigt förstod när jag skulle krysta och inte. Har hört väldigt många me den storleken på barn som inte spruckit alls!
  • fjanten

Mitt första barn vägde 4,7kg. Kom ut med hjälp av sugklocka - fick ett stygn av "skönhetsskäl". Stort huvud var problemet för pojken, inte att själva han var stor. Jag hade extremt graviditetsillamående och spydde tills efter förlossningen, så hans vikt berodde knappast på vad jag åt. Däremot var moderkakan enorm och likaså navelsträngen. Sedan var både jag och barnets pappa stora som nyfödda. Jag är nu 173 och han 185. Han föddes förresten i 40+6 (men förlossningen startade i 40+4).

Andra barnet gjordes en massa TUL på. Hon beräknades vara ca 37% för stor. Skulle bli igångsatt i v. 38 om inte allt hade startat av sig själv i 37+0. Ut kom ett barn på 3,5kg, men då i vecka 37 som sagt.

• fjanten
    fjanten skrev 2018-02-22 21:04:56 följande:

Mitt första barn vägde 4,7kg. Kom ut med hjälp av sugklocka - fick ett stygn av "skönhetsskäl". Stort huvud var problemet för pojken, inte att själva han var stor. Jag hade extremt graviditetsillamående och spydde tills efter förlossningen, så hans vikt berodde knappast på vad jag åt. Däremot var moderkakan enorm och likaså navelsträngen. Sedan var både jag och barnets pappa stora som nyfödda. Jag är nu 173 och han 185. Han föddes förresten i 40+6 (men förlossningen startade i 40+4).

Andra barnet gjordes en massa TUL på. Hon beräknades vara ca 37% för stor. Skulle bli igångsatt i v. 38 om inte allt hade startat av sig själv i 37+0. Ut kom ett barn på 3,5kg, men då i vecka 37 som sagt.

Sydde inget alls efter andra förlossningen. Storebror hade banat vägen 12,5 månader tidigare
  • fjanten

Fast är 2400gram så mycket för veckan..? Hur många procent över genomsnittet låg beräkningen på?

• Mia86a

Äsch jag tror det är svårt att påverka barnets vikt. Jag själv har ätit jättenyttigt bägge mina graviditeter och är själv nätt byggd och har bara haft en liten mage vid graviditeterna, dvs liten viktuppgång. Trots det vägde mina barn drygt 4 kg och 5 kg. Jag uppfattade dock ingen skillnad vid förlossningen mellan dem.

Säger de dessutom att barnet endast är lite över normalkurvan skulle jag slappna av.

• Ruter

Jag åt också jättenyttigt med båda barnen och tränade var dessutom inte änns rund. Såg knappt gravid ut. Köpte 2 gravidtröjor mest för att jag trodde det behövdes men klara mig lika bra med kläderna jag hade innan. Köpte inga nya byxor veck bara ner kanten något på jeansen från v33. Första sonen kom i v42 och vägde 4560gram och 38 i huvudomfång och 53cm lång. Med andra fick jag göra en massa glukosbelastningar för att kolla graviditetsdiabetes och var inte änns i närheten av det låg nästan för lågt istället. Samma där hade mina vanliga kläder. Andra barnet, dottern kom i v41 och vägde 4400 och var 55 lång, huvudomfång 37cm.

Båda förlossningarna gick snabbt, första 10 timmar efter första känning (första kännbara sammandragningen i hela graviditeten. Andra på 3 timmar från första känning. Fick sy nåt styng efter båda men inget som jag märker av såhär 1,5 år efter senaste. Igen smärta efter nån av graviditeter, va ute på långpromenad(10km) 2 dagar efter båda varit födda. Så tror inte man kan påverka storleken eller förlossningen i säg. Det kan gå jättebra även om de är stora och det kan gå sämre med skador även med barn under 3 kg beror nog mycket på hur kroppen reagerar och det vet man tyvärr inte förens efteråt

• Jsv17
    Sassa4 skrev 2018-02-22 19:25:26 följande:

Oj då. Där ser man! Men att det kan bli sån skillnad på vikt mot vad bm/läkaren sagt? Hur var ditt matintag om jag får fråga? :)

Jag åt ju mindre socker iom graviddiabetes, men tror inte det hade ngt med hans storlek att göra. Jag har hört om flera liknande stora skillnader mot tul och faktisk födelsevikt. När de gör tul mäter de magen och lårbenet bl.a. så jag tror om du och din man är långa kanske bebisen har långa ben och du får då en felaktigt hög viktskattning, tul är tydligen väldigt svåra, kan vara svårt att mäta rätt och missar de bara lite blir formulan för uträkningen fel.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • ninjamamman
    fjanten skrev 2018-02-22 21:08:38 följande:

Fast är 2400gram så mycket för veckan..? Hur många procent över genomsnittet låg beräkningen på?

Ja det är rätt mycket. Har fött ett barn i v 31 som vägde 2,3 och hon låg 20% över. Hon var förresten otroligt mycket mer smärtsam att få ut än storebror på över 4 kg.
  • fjanten
    ninjamamman skrev 2018-02-23 02:38:45 följande:

Ja det är rätt mycket. Har fött ett barn i v 31 som vägde 2,3 och hon låg 20% över. Hon var förresten otroligt mycket mer smärtsam att få ut än storebror på över 4 kg.

Okej

Det är ju ofta lite mer smärtsamt med ett mindre barn eftersom de inte alltid har så mycket styrka att hjälpa till har jag för mig?
  • Sassa4
    fjanten skrev 2018-02-22 21:08:38 följande:

Vet inte hur många procent över det är då läkaren inte sa det till mig. Hon sa bara att jag låg på den övre kurvan, men fortfarande inom vad som anses normalt. Men alla mina gravidappar som jag har säger att barnet väger ca 2000 gram denna veckan. Så 2400 är ändå ganska mycket =/
  • Sassa4
    Maddiieee skrev 2018-02-22 19:50:23 följande:

Vet inte riktigt om jag tror på det där att man kan begränsa barnets vikt med eget matintag. Min ena graviditet gick jag upp 30 kg och levde på godis. Ut kom en pojke vecka 42 på 4075 gr. Nästa graviditet levde jag nyttigt och gick upp 18 kg. Ut kom en pojke i vecka 42 på 4080 gr. Alltså gjorde min kost absolut ingen skillnad.

Nej jag vet inte riktigt heller om jag tror på det. Men man kan ju alltid hoppas :) har gått upp väldans många kilon pga svår foglossningen och massa illamående. Så har mest legat ner och vart tvungen att äta. Kanske därför bebisen lagt på sig en del i magen.
  • fjanten
    Sassa4 skrev 2018-02-23 11:10:01 följande:

Vet inte hur många procent över det är då läkaren inte sa det till mig. Hon sa bara att jag låg på den övre kurvan, men fortfarande inom vad som anses normalt. Men alla mina gravidappar som jag har säger att barnet väger ca 2000 gram denna veckan. Så 2400 är ändå ganska mycket =/

Nå nå, jag skulle inte oroa mig Vissa får större barn, andra får mindre. Vi som är längre har lättare att få något större barn - eftersom de får lite mer utrymme att växa på. Å andra sidan har vi inte samma problem med för smala bäcken, så det brukar gå bra ändå. Som sagt kan kosten inte påverka mer än några gram upp eller ner, så den tanken får du nog släppa. Tänk istället på att större barn brukar ha mer kraft att hjälpa till vid förlossningen!
  • Sassa4
    Ruter skrev 2018-02-22 22:22:14 följande:

Jag åt också jättenyttigt med båda barnen och tränade var dessutom inte änns rund. Såg knappt gravid ut. Köpte 2 gravidtröjor mest för att jag trodde det behövdes men klara mig lika bra med kläderna jag hade innan. Köpte inga nya byxor veck bara ner kanten något på jeansen från v33. Första sonen kom i v42 och vägde 4560gram och 38 i huvudomfång och 53cm lång. Med andra fick jag göra en massa glukosbelastningar för att kolla graviditetsdiabetes och var inte änns i närheten av det låg nästan för lågt istället. Samma där hade mina vanliga kläder. Andra barnet, dottern kom i v41 och vägde 4400 och var 55 lång, huvudomfång 37cm.

Båda förlossningarna gick snabbt, första 10 timmar efter första känning (första kännbara sammandragningen i hela graviditeten. Andra på 3 timmar från första känning. Fick sy nåt styng efter båda men inget som jag märker av såhär 1,5 år efter senaste. Igen smärta efter nån av graviditeter, va ute på långpromenad(10km) 2 dagar efter båda varit födda. Så tror inte man kan påverka storleken eller förlossningen i säg. Det kan gå jättebra även om de är stora och det kan gå sämre med skador även med barn under 3 kg beror nog mycket på hur kroppen reagerar och det vet man tyvärr inte förens efteråt

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :) känns ju lite som det faktiskt är svårt att påverka barnets vikt. Den tar vad den behöver ändå. Är dock rädd att han ska fortsätta växa så mycket så han i slutändan kommer ut som en 5 kilos klump. Det känns som det är en total omöjlighet att få ut en sån bebis vaginalt.
  • Venenum
    Sassa4 skrev 2018-02-22 11:06:25 följande:

Jag är gravid i vecka 33 och var idag och gjorde ett ultraljud och fick då veta att mitt barn väger hela 2400 g just nu. Det är ju jättemycket enligt mig! Det var en förlossningsläkare som utförde ultraljudet och enligt henne så låg jag lite över kurvan men fortfarande normalt. Och han i magen mår iaf jättebra.

Men jag är livrädd att föda ett stort barn på 4-5 kilo. Enligt läkaren så kan det vara så att barnet är lite större för att båda jag och min sambo är långa. Han är 187 och jag 170.

Kan jag påverka något för att barnet inte ska bli så överdrivet mycket större? Jag har fram till nu rört mig jättelite pga svår foglossning och även ätit ganska mycket socker sen jag gick in i vecka 30. Har det kunnat bidragit till att barnet tjockat på sig så mycket? Om jag börjar äta bättre och försöker skippa allt socker, kan jag påverka vikten på barnet då?

Hjälp =/

I vecka 34 fick jag ett barmhärtighets-snitt då bebisen beräknades väga mellan 4400 och 4800 gram i magen. Vägde närmre 4800.
    Föregående bebis är född runt BF och vägde 2800 gram. 

Som tröst vill jag säga att enda anledningen till att de snittade ut barnet var för att föregående barn var en misslyckad igångsättning och därför ville man inte sätta igång mig igen. Läkaren sa dock att det teoretiskt var större chans för mig att trycka ut bebis nummer 2(tjockbebisen) än med första eftersom större bebisar ger mer att "greppa". 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • fjanten
    Venenum skrev 2018-02-23 14:55:06 följande:

I vecka 34 fick jag ett barmhärtighets-snitt då bebisen beräknades väga mellan 4400 och 4800 gram i magen. Vägde närmre 4800.

Föregående bebis är född runt BF och vägde 2800 gram. 

Som tröst vill jag säga att enda anledningen till att de snittade ut barnet var för att föregående barn var en misslyckad igångsättning och därför ville man inte sätta igång mig igen. Läkaren sa dock att det teoretiskt var större chans för mig att trycka ut bebis nummer 2(tjockbebisen) än med första eftersom större bebisar ger mer att "greppa". 

Wow! 4800 gram i vecka 34!?
  • Venenum
    fjanten skrev 2018-02-23 15:48:40 följande:
    Wow! 4800 gram i vecka 34!?

Haha jupp! 

Fick ligga på Neo i tre veckor och det såg ut som att jag bokstavligen tryckt ner en sexmånaders bebis bredvid de andra som samtliga var underviktiga till följd av havandeskapsförgiftning. Lustigt så här i efterhand. 

Vad jag ville få fram men inte är säker på att jag fick fram är att en större bebis inte behöver vara en nackdel gällande förlossning - och skulle det uppstå problem så löser det sig :)

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Mia86a
    Sassa4 skrev 2018-02-23 11:22:18 följande:

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter :) känns ju lite som det faktiskt är svårt att påverka barnets vikt. Den tar vad den behöver ändå. Är dock rädd att han ska fortsätta växa så mycket så han i slutändan kommer ut som en 5 kilos klump. Det känns som det är en total omöjlighet att få ut en sån bebis vaginalt.

Jag födde min bebis på 5 kg vaginalt. När de är tunga är de ju ofta också långa så i mitt fall gick det bra (han var 55 cm lång).
Svar på tråden Stort barn i magen v 32+3