• Äldre 27 Feb 19:45
    7490 visningar
    12 svar
    12
    7490

    Vart resa i Europa början maj för sol?

    Är gravid och kommer vara i v.28 i början maj, vi tänkte resa en vecka till solen slutet april/början maj med vår då snart 3-åring. Vill resa till "säkra" länder då jag är gravid (ej Turkiet, Bulgarien etc) om det skulle hända ngt och helst ej flyga så långt som kanarieöarna (flyger från Malmö, max 3-4 h flyg).

    Några tips? Tänker sol o bad i pool och lite aktiviteter som stad, djurpark, awualand vid dåligt väder. Funderar på södra Spanien vid Toremollinos, men är det varmt nog med 19-23 grader ute att bada i pool som ej är uppvärmd? Tips på lite bättre hotell bra för barn (4-5 stjärnor) i denna period?

    Tack :)

  • Svar på tråden Vart resa i Europa början maj för sol?
  • Äldre 27 Feb 20:47
    #1

    Vi var på södra Mallorca från 15 maj och en vecka framåt för ett antal år sedan. Då var det 25-27 grader och sol varje dag.

    Men det kan förstås skilja sig vecka för vecka, tur eller otur. Men se till att hotellet har uppvärmda pooler för de var inte varma...

  • Äldre 27 Feb 20:48
    #2

    Cypern är trevligt, varmt och säkert

  • Äldre 27 Feb 21:35
    #3

    Kolla så att du ens får flyga så sent i graviditeten, med resp flygbolag samt att din hemförsäkring täcker... (vet att det inte var vad du frågade om, men är ju synd att planera för en resa som måste ställas in i värsta fall)

  • Äldre 28 Feb 07:34
    #4

    Tack för tips! Får bli uppvärmd pool. Jag har koll på att försäkringen endast täcker tom v.28, tack ändå. Klart vi kunde åka lite tidigare, men april är ju inte så varmt. Vill inte riskera ngt, men känns inte jättesent 3 mån innan bf...

  • Äldre 28 Feb 08:56
    #5

    Vi har varit på Mallorca två gånger i maj. Inga uppvärmda pooler utomhus, men väl inomhus. Värmen har varierat, men inga 27 grader.

  • Äldre 28 Feb 09:19
    #6

    Det är inte jättevarmt i Europa så dags på året, pooler brukar vara ganska kalla tyvärr. Kreta som ligger långt söderut av de grekiska öarna kan vara helt ok redan i april om man har lite tur, men välj hotel med inomhuspool också. Lägg på lite extra flygtid för att ta er till Egypten eller välj något av de stora inomhusvattenlanden i Tyskland (ex. Tropical island) är mitt tips om ni verkligen är intresserade av att bada. Angående säkerheten i Egypten är den i dagsläget god vid turistorterna, Sharm el Sheikh eller Hurghada är mitt tips. Vattenlanden i Tyskland kan dessutom nås med färja och bil, lite skojigare för en treåring kanske?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 28 Feb 11:02
    #7

    Jag skulle tycka att det skulle kännas sådär med Egypten om jag var gravid med tanke på rätt hög risk för magsjuka...

    bila/åka tåg ner till Frankrike kanske så slipper man problemet med att flygbolagen inte vill ha höggravida på planen med? Nice är fint tex.


    riboflavin skrev 2018-02-28 09:19:22 följande:

    Det är inte jättevarmt i Europa så dags på året, pooler brukar vara ganska kalla tyvärr. Kreta som ligger långt söderut av de grekiska öarna kan vara helt ok redan i april om man har lite tur, men välj hotel med inomhuspool också. Lägg på lite extra flygtid för att ta er till Egypten eller välj något av de stora inomhusvattenlanden i Tyskland (ex. Tropical island) är mitt tips om ni verkligen är intresserade av att bada. Angående säkerheten i Egypten är den i dagsläget god vid turistorterna, Sharm el Sheikh eller Hurghada är mitt tips. Vattenlanden i Tyskland kan dessutom nås med färja och bil, lite skojigare för en treåring kanske?


  • Äldre 28 Feb 12:26
    #8
    LovisaM skrev 2018-02-27 20:48:46 följande:

    Cypern är trevligt, varmt och säkert


    Exakt. Cypern ligger längst österut i Medelhavet = varmare & torrare än västra Medelhavet. Dessutom lugnt och med låg kriminalitet. :)
  • Äldre 28 Feb 13:11
    #9

    Malta

  • Äldre 28 Feb 17:22
    #10

    Har alrig varit på Malta så verkar spännande, billigt med. Vill ha lite runt omkring om vi har osis med vädret och det är för kallt för att bada i poolerna, satsar på hotell med inomhuspool som ni skriver. Vädret är ju så lurigt på våren i hela Europa. För några år sedan hade vi 25 grader över påsken i Malmö sen öste det ner och var 10 grader året efter.

  • Äldre 28 Feb 17:24
    #11

    Cypern!

  • Äldre 7 May 06:49
    #12

    Hej,

    Jag skulle själv ha valt en ö då det blir lätt att ta sig runt ön mellan städer. Jag har nyligen varit i både Gran Canaria och Malta, eachcity.blogspot.se

    Annars är Grekland ett säkert val.

Svar på tråden Vart resa i Europa början maj för sol?