• Anonym (begagnat)

Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

Ni som köper begagnade kläder till barnen, varför gör ni det? Förutom av den uppenbara anledningen att det är billigare. Undrar också om ni har som krav att kläderna är i felfritt skick, alltså utan fläckar, noppor, tvättludd, hål, ej urtvättade osv.? 

• Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-04 14:49:55 följande:
    Inte så konstigt att vissa ser ut som luffare enligt mig... men har man råd ser jg inte poängen med att köpa begagnat.
    Om du läser tråden så kan du också lära dig att se poängen Flört

Men vill du inte förstå, så fortsätt provocera...
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-04 11:54:28 följande:

Slla som snackr om miljö snackar bara skit. Det är för att de inte har råd.

Det brukar vara tvärtom tycker jag. De som egentligen inte har råd måste skylta med allt dyrt och nytt de har medan de med pengar inte behöver den bekräftelsen.
  • Venenum

Borde inte frågan vara "varför köper du bara nya kläder"?
    De begagnade kläderna jag köper är snygga, praktiska och dugliga ur alla aspekter. Ett bra sätt inte masskonsumera utan eftertanke och se till att använda vad som finns tillgängligt. 
    Oftast handlar det om kläder som snabbt blir urväxta eftersom barn växer och därför finns det gott om kläder som ser ut som nya. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (...)

Det är en kombination av miljö och ekonomi. Att tillverka nya kläder (framför allt jeans) sliter enormt på miljön och jag vill inte vara en del av det! Dessutom vill jag att mina barn ska lära sig att tänka miljövänligt.

De som har skrivit att de som köper begangnat inte har råd med nytt är inne på fel spår! Vi har råd att köpa nya, märkeskläder till våra barn men ser inte syftet! Istället har vi en mycket bra sparande till våra barn och kan amortera rejält på t.ex. huslån.

• Tveksamt

Inte så konstigt att vissa ser ut som luffare enligt mig... men har man råd ser jg inte poängen med att köpa begagnat.

Nej, om det i dina ögon betyder att se ut som luffare om man inte har nya och dyra kläder så ser vi väl ut som luffare. Men det skiter jag faktiskt i, din åsikt i frågan har exakt ingen betydelse.

Om man dessutom tror att den enda anledningen att köpa begagnat är för att man inte har råd med annat är man ganska trångsynt.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (G)

* Du ser vilket skick plaggen är i efter flera tvättar och kan snabbt avgöra hur kvalitén håller

* Miljövänligt

* Trevlig miljö att handla i secondhandbutiker lite mer gedigen känsla + de har ofta trevliga fik och finns leksakshörna för barnen.

* Billigare du sparar pengar till annat t.ex familjeresa

* Du hittar kläder som inte andra barn har lite roligare och varierande

* Större chans att hitta udda storlekar

* Om du inte gillar dagens trender är det lättare att hitta gamla trender i begagnade kläder.

• modsey

Gud...vi köpet gärna begagnad kläder. Skäl miljö. Mindre gifter i kläderna. Ekonomi ( då jar vi en god ekonomi ändå).

Men vi har verkligen inga luffarkläder. Tvärtom, reimaoveraller, snygga skidset i divetse bra märken , jag har blusar från Halston , Dior eyc som jag köpt på bland annat second hand i Paris.
  • Anonym (G)
    Venenum skrev 2018-03-04 17:56:02 följande:

Borde inte frågan vara "varför köper du bara nya kläder"?

De begagnade kläderna jag köper är snygga, praktiska och dugliga ur alla aspekter. Ett bra sätt inte masskonsumera utan eftertanke och se till att använda vad som finns tillgängligt. 

Oftast handlar det om kläder som snabbt blir urväxta eftersom barn växer och därför finns det gott om kläder som ser ut som nya. 

Juste en poäng till där, varför spendera dyra kronor på något som är väldigt tillfälligt? Barn växer ur kläderna lika fort så ja, då lägger jag hellre 25 kr på en tröja än 300

Som barnet kan ha 2 månader och sparar de där 275 till resor till sparkonto barnbidraget. Etc.

Håller med frågan bör vara "varför slösar folk pengar på konsumtion?"
  • Anonym (begagnat 2)

Är ju betydligt roligare att lägga pengarna på upplevelser som familjen kan njuta av än en massa kläder och att satsa de pengar man sparar på att köpa begagnat till godare mat dessutom är det roligt att tycka att man gör fynd och hittar saker till ett riktigt bra pris.

• Anonym (Greta)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-04 11:54:28 följande:

Slla som snackr om miljö snackar bara skit. Det är för att de inte har råd.

Haha vilket trams! Vi tjänar bra, eller nu vet jag inte hur du menar med "inte ha råd". Jag tjänar 41 000 och min man 58 000.

Jag köper mest nytt men en hel del begagnat till våra barn och då går jag oftast i second handbutikerna på Östermalm. Finns jättemycket fina märkeskläder som är i fint skick.
Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?