• Anonym (begagnat)

Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

Ni som köper begagnade kläder till barnen, varför gör ni det? Förutom av den uppenbara anledningen att det är billigare. Undrar också om ni har som krav att kläderna är i felfritt skick, alltså utan fläckar, noppor, tvättludd, hål, ej urtvättade osv.? 

• Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?
  • Anonym (Secondhand)
    Tom Araya skrev 2018-03-04 22:55:36 följande:
    Nu har jag inga egna barn, men har bott ihop med en tvåbarnsmamma som både köpte begagnat ibland och även sålde eller gav bort det barnen växt ur.

Min erfarenhet är att det finns ett enormt utbud av second-hand-kläder i mycket bra skick, inte sällan att det knappt syns att de är begagnade.
    Det stämmer, jag upptäckte även hur mycket fina vuxenkläder man kan fynda på t ex tradera. Vissa saker är helt oanvända, bara att tvätta upp så har man ännu ett snyggt plagg i garderoben. Ligger i tiden, "köpa nytt" börjar allt mer hamna tillsammans med 80-talet.
  • Anonym (köper bara nytt)

Jag köper bara nytt, men enligt min egen erfarenhet är begagnathandeln ett intresse för många. Alltså de roas av det, och därför handlar de begagnat. För många är det säkert en ekonomisk fråga också, och för somliga en fråga om ekologisk hållbarhet (bättre för planeten om saker används). Men för de flesta är det nog ändå en fråga om att man tycker att det är kul.

Jag personligen roas INTE av det och har inte tålamod att gå igenom en massa osorterade plagg för att hitta något i rätt storlek som jag gillar. Önskar att jag gjorde det, för ur ett ekologiskt perspektiv tilltalar det mig att inte köpa nytt i onödan och att använda saker tills de tar slut.

• BuoBä
    Anonym (köper bara nytt) skrev 2018-03-05 12:25:23 följande:

Jag köper bara nytt, men enligt min egen erfarenhet är begagnathandeln ett intresse för många. Alltså de roas av det, och därför handlar de begagnat. För många är det säkert en ekonomisk fråga också, och för somliga en fråga om ekologisk hållbarhet (bättre för planeten om saker används). Men för de flesta är det nog ändå en fråga om att man tycker att det är kul.

Jag personligen roas INTE av det och har inte tålamod att gå igenom en massa osorterade plagg för att hitta något i rätt storlek som jag gillar. Önskar att jag gjorde det, för ur ett ekologiskt perspektiv tilltalar det mig att inte köpa nytt i onödan och att använda saker tills de tar slut.

Ja det krävs en del tid (och framförhållning) för att handla begagnat. Särskilt om man är ute efter något specifikt. Det är klart att det är mycket enklare att knalla in på Stadium i september och köpa ett par regnvantar i rätt storlek, än att redan i februari börja leta i second hand-butiker, blocket, tradera, barnmarknader, loppisar etc. Så lite sport är det.
  • Gena

Köper ofta ytterkläder begagnat. På så sätt kan man ha flera fleecar, överdragsbyxor, galonkläder osv. Då behöver man inte vara lika noga med att se till att det både finns grejer hemma och på dagis. Man kan dessutom ha extra överdragsbyxor som alltid hänger på dagis om det skulle bli snabbt väderombyte. Köper även begagnade stövlar att ha i reserv på dagis.

• Anonym (Idefix)

Köper begagnat för att det är klimatsmart och att farliga antimögelmedel avgår från många textilier under den första tiden. Inget jag vill utsätta en bebis för. Nobbar dock plagg från rökare och sköljmedelsmissbrukare.

Skönt och praktiskt för barnet ska det vara, det är viktigt också.

Fattig? Inte direkt. Bland de 5% bäst betalda härinne, enligt gamla tiders omröstningar med flera hundra svarande. 

Men gillar ändå folk som överspenderar på nya saker för då kan ju jag köpa dem billigt sedan. 

• Anonym (Secondhand)
    BuoBä skrev 2018-03-05 13:08:06 följande:
    Ja det krävs en del tid (och framförhållning) för att handla begagnat. Särskilt om man är ute efter något specifikt. Det är klart att det är mycket enklare att knalla in på Stadium i september och köpa ett par regnvantar i rätt storlek, än att redan i februari börja leta i second hand-butiker, blocket, tradera, barnmarknader, loppisar etc. Så lite sport är det.
    Ja absolut, lika kul som för en jägare på pass;)
    BuoBä skrev 2018-03-05 13:08:06 följande:
    Jo, och där kommer tiden in som en viktig aspekt. Man köper på begagnatmarknaden om man har tiden att lägga på jakten, och tiden att planera för framförhållning.
  • LFF

Jag har tvillingar och även om vi inte vill klä dem identiskt lika så vill de rent generellt ha samma typ av kläder. Det skulle ta helt åt helsike för lång tid att leta rätt på det begagnat så av den anledningen köper vi nya kläder. Skulle jag orka lägga tid på att leta begagnat så skulle jag ha vissa krav på att kläderna var i hyfsat skick (inga hål, inga fläckar) och sannolikt ha dessa kläder som slit- och slängkläder på förskolan eller när vi vet att det kommer gå vilt till och man inte vill ha på dem kläder som kommer riskera att bli trasiga.

• Jemp
    Anonym (köper bara nytt) skrev 2018-03-12 08:57:30 följande:

Jo, och där kommer tiden in som en viktig aspekt. Man köper på begagnatmarknaden om man har tiden att lägga på jakten, och tiden att planera för framförhållning.

Beror ju också på. Är man inte beroende av det behövs inte så mycket extra framförhållning eller tid. Däremot om man vill vara säker på att hitta begagnat i tid så. För min del handlar det framförallt om att smita in på en affär med begagnat istället för nytt eller att följa sådana sidor på Facebook. Framförhållning är jag dålig på.
  • BuoBä

Helt sant. Nu har jag turen att bo på ett ställe med ett otal second hand-butiker, och barnmarknader så gott om varje helg både vår och höst, så för mig är det inte så mycket merarbete. Men så ser det definitivt inte ut överallt.
  • Poppy75

Främsta orsaken till att jag köpte begagnat var hälsoaspekten. Kändes inte ok att sätta på mina små bebisar nya kläder som är fulla med kemikalier. Jag ville klä dem i väl urtvättade kläder när de var riktigt små. Nu är de fyra år och vi köper inte lika mycket begagnat längre men en hel del. Det känns bra med miljöaspekten och jag får erkänna att det även spelar viss roll med statusaspekten. Jag bor i ett område där de flesta bryr sig om miljön och ett snyggt begagnat plagg ger betydligt mer kredd än ett snyggt nytt.

• Tom Araya
    Anonym (Idefix) skrev 2018-03-05 19:18:11 följande:

Köper begagnat för att det är klimatsmart och att farliga antimögelmedel avgår från många textilier under den första tiden. Inget jag vill utsätta en bebis för. Nobbar dock plagg från rökare och sköljmedelsmissbrukare.

Det får vara bra stora "barn" man köper kläder till för att riskera att de innan begagnats av rökare... DrömmerSkrattande

Sköljmedel borde vara minst lika möjligt att tvätta ur som kemikalierna från fabrik.
  • Tom Araya
    Anonym (Secondhand) skrev 2018-03-05 09:38:36 följande:
    Det stämmer, jag upptäckte även hur mycket fina vuxenkläder man kan fynda på t ex tradera. Vissa saker är helt oanvända, bara att tvätta upp så har man ännu ett snyggt plagg i garderoben. Ligger i tiden, "köpa nytt" börjar allt mer hamna tillsammans med 80-talet.
    Ja, ännu mer bland vuxenplagg. Jag handlade en del på tradera för några år sedan. Ropade in plagg för 20-200 kr som kostat 500-2000 nya och vissa var inte mer än provade, de kunde ha butikens lappar kvar.

Dock verkar utbudet av begagnat för vuxna vara enormt mycket större vad det gäller damplagg än för herrplagg.
    Jag undrar om det har med olika konsumtionsmönster för män och kvinnor eller om man är olika benägna att ta sig tiden att sälja plagg man inte längre vill ha kvar?
  • Anonym (Idefix)
    Tom Araya skrev 2018-03-16 00:46:22 följande:
    Det får vara bra stora "barn" man köper kläder till för att riskera att de innan begagnats av rökare... DrömmerSkrattande

Sköljmedel borde vara minst lika möjligt att tvätta ur som kemikalierna från fabrik.
    Faktiskt inte, eftersom hela poängen med sköljmedel är att det inte går ur.

Det sätter sig som en hinna runt fibrerna i textilen och det är det som ger antistateffekt/mjukgörande effekt, och även allergirisken. Sköljmedel innehåller även hormonstörande ftalater.

Jag anser att sköljmedel bör förbjudas av miljöskäl och flera kommuner skriver också i sina rekommendationer att man inte ska använda sköljmedel, då det är en helt onödig produkt. Det är dessutom direkt förstörande när det gäller träningskläder och sabbar deras förmåga att leda bort fukt.

Se vidare:

www.viivilla.se/bad/tvattstuga/tvatta-miljovanligt-/

www.engelholm.se/Bygga-bo-miljo/Miljoskydd/Goda-rad--tips/Tvatt-av-klader/

atervinningsbar.se/farligt-avfall/skoljmedel/
  • Anonym (Anna)
    Anonym (köper bara nytt) skrev 2018-03-05 12:25:23 följande:

Så det är mer viktigt att det är roande, än att du tänker på miljön?

Lite lustigt att du inte har tålamod idag att göra något för framtida generationer när de kommer att ha ännu sämre med tid, men det är så klart inte ditt problem. Bara du är road så löder det sig.
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-16 18:16:54 följande:
    Så det är mer viktigt att det är roande, än att du tänker på miljön?

Lite lustigt att du inte har tålamod idag att göra något för framtida generationer när de kommer att ha ännu sämre med tid, men det är så klart inte ditt problem. Bara du är road så löder det sig.
    What??? Var kom det där ifrån? Jag är inte road av att shoppa alls, vare sig nytt eller begagnat, men jag har väl aldrig sagt att jag måste bli road heller? Framför allt har jag inte tid att leta efter kläder på second hand. Sorry, men jag gör annat för miljön och framtida generationer istället, kanske t o m mer än vad du gör, det vet ju inte du hur jag lever? Så lägg ner dina spydigheter. Det är väl toppenbra att du shoppar begagnat, du kanske köper de grejer som just jag har skickat vidare.
  • elyse

Vad köper begagnat hela familjen, men barnens kläder till ca 50% och vi vuxna ca 25%. Vi skänker sedan kläderna vidare, dvs vi säljer dem inte.

Varför? Minska konsumtionen, att gifter är urtvättade och att det är billigare. Jag köper dock bara plagg i nyskick. Inga hål, noppror eller urtvättade färger.

• huskur
    Fast jag kan inte påstå att jag "jagar" efter grejor. Det är mer som en stillsam, men ändå lit spännande, utflykt. Det är ju inte precis några förbrukningsartiklar man köper på second hand, så därför är det sällan det blir några "brandkårsutryckningar", åtminstone inte för mig. 

Jag har en lista på kylskåpet där jag skriver upp allt eftersom vad det nu kan vara som jag tänker att jag skall titta efter nästa gång. Planera, kan jag inte kalla det. Det är inte till något speciellt tillfälle jag köper sakerna, utan när jag skall använda något, så tar jag vad jag har. Ytterst sällan (många år emellan) som jag måste ge mig ut och verkligen jaga.
  • Anonym (O)

Jag har krav så som du säger... det ska vara helt, fint och rent. Dels är det billigare och dels känns det bra att saker kommer till användning. Jag köper också nya saker, behåller det som är verkligt fint som mina ev barnbarn skulle kunna använda, övrigt säljs eller skänks. Barnen växer oftast snabbare än kläderna slits, och då är det ju bra om de fortsätter användas någon annanstans.

Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?