• Anonym (begagnat)

Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

Ni som köper begagnade kläder till barnen, varför gör ni det? Förutom av den uppenbara anledningen att det är billigare. Undrar också om ni har som krav att kläderna är i felfritt skick, alltså utan fläckar, noppor, tvättludd, hål, ej urtvättade osv.? 

• Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?
  • Anonym (Greta)
    Anonym (5skäl) skrev 2018-03-04 19:02:50 följande:

1. Miljöskäl - mindre belastning på våra resurser.
    2. Ideologiska skäl  - tycker bara det är fel folk kastar fungerande saker istället för att återanvända
    3. Ideologiska skäl - pengarna går ju till välgörenhet om han handlar på Emmaus och liknande.
    4. Hälsoskäl. Kläderna är tvättade tidigare och därmed har man blivit av med otrevliga kemikalier.
    5. Ekonomiska skäl. Det är löjligt billigt och jag lägger hellre pengar annat än barnkläder som ändå blir för små inom ett halvår även om jag har råd.

Jag tjänar 56.000:- i månaden och har det inte knapert. Trots det köper jag nästan alla kläder på second hand, inklusive till mig själv. När jag köper nya kläder är det av bambu, hampa eller ekologisk bomull.
    Jag köper dessutom gärna mat med kort datum för jag tycker det är bättre att den äts upp istället för att butiken ska slänga den. Annars köper jag bara KRAV och FairTrade-märkt. Det lägger jag gärna pengar på.

Varför köper folk nya kläder? För att man haft det fattigt under sin uppväxt? I min bekantskapskrets är det bara folk som haft det knapert som barn som envisas med att köpa nytt

Så bra skrivet!
    Håller med, förutom att det butiker jag handlar i oftast säljer på kommission så det går inte till välgörenhet, det är jag väl medveten om.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (begagnat) skrev 2018-03-03 22:22:53 följande:

Ni som köper begagnade kläder till barnen, varför gör ni det? Förutom av den uppenbara anledningen att det är billigare. Undrar också om ni har som krav att kläderna är i felfritt skick, alltså utan fläckar, noppor, tvättludd, hål, ej urtvättade osv.? 

Köper mycket begagnat. Dels för att det är roligare att fynda billigt på loppisar än att lägga flera tusenlappar på nya kläder. Den främsta orsaken är dock att jag vill ha kläder till barnen där ohälsosamma och giftiga ämnen är borttvättade. Samt att jag vill bidra till att hålla konsumtionen nere till fördel för miljön. Underkläder, strumpor och skor köper jag alltid nytt.

Kläderna jag köper bör vara i eller näst intill i nyskick. Köper aldrig noppiga, trasiga eller fläckiga kläder. Köper på mig ett par stl uppåt till varje barn när jag hittar något fint så det finns hemma när garderoben behöver förnyas.
  • TeresB

Köper beg då och då. Det kan vara dyrare kläder som var slut i butik men man tycker är snygga och hittar jag beg i bra skick köper jag gärna. Även extra ytterkläder är bra att köpa begagnat. Eller att ha som extra på förskolan. Helt och i ok skick, litte noppor på muddar är helt ok.
  • Fru Ve

Främsta skälet till att jag ofta köper begagnat är att det är billigt och vi får pengar över till annat som är roligare. Men sen tycker jag också det är kul att gå på second hand och loppis, det är ett intresse för mig. 

Dessutom har jag en son med funktionshinder som går väldigt hårt åt sina tröjor, han biter sönder dem. Det kan gå åt flera tröjor i veckan som jag får lov att slänga då han är inne i en period då han känner stress (han biter mer då). Så det är helt omöjligt med honom att köpa nytt, han får bara begagnat. Skulle bli helt ruinerad om jag köpte nytt som han genast bet sönder. 

Ytterligare ett skäl är miljön eftersom det går åt väldigt mycket resurser till att producera kläder.

Jag köper inte kläder som ser uppenbart sjabbiga ut, är trasiga eller väldigt fläckiga. Men små skönhetsfel eller lite urtvättat är helt OK. Som sagt ibland kan min son bara ha sina tröjor några gånger innan de är slut i alla fall...

• mammalovis

Jag tycker helt enkelt att det är kul med kläder, så jag gillar att fynda både på rea och på barnklädesloppisar. På facebook har jag knappt köpt något, då det kräver att man ska boka en tid och hämta. Så förutom att det känns bra i plånboken är det synd att inte återanvända kläder som dessutom är bättre ur giftsynpunkt, men helt utan nya kläder till barnen hade jag inte klarat. Begagnat köper jag mest regnkläder, vår/sommarjackor, koftor, klänningar, t-shirts, byxor till pojken, stövlar och en del leksaker som pussel och spel. Jag skulle tippa på att kanske 25-30% är begagnat i barnens garderober.

• Tom Araya

Nu har jag inga egna barn, men har bott ihop med en tvåbarnsmamma som både köpte begagnat ibland och även sålde eller gav bort det barnen växt ur.

Min erfarenhet är att det finns ett enormt utbud av second-hand-kläder i mycket bra skick, inte sällan att det knappt syns att de är begagnade.
  • Jemp

Miljövänligt, billigt och hälsosammare (gifter från produktionen har i större grad tvättats bort). Köper bara sånt som är i så gott som nyskick.

• huskur
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-04 14:49:55 följande:
    Inte så konstigt att vissa ser ut som luffare enligt mig... men har man råd ser jg inte poängen med att köpa begagnat.

Ha, ha! Menar du att second hand= luffare? Hur man ser ut beror ju precis på vad för plagg man väljer! Glad Inte på om det är second hand eller inte. 

Finns en massa poänger med att köpa begagnat. Vad är poängen med att köpa obegagnat??
  • TillFlorida

Även om jag skulle kunna ha råd att köpa dyra kläder så finns det ingen anledning. Vi köper begagnat om vi kan.

• Anonym (Secondhand)

Rent ekonomiska skäl, en fin märkeströja som någon växt ur kostar ibland en struntsumma. Jag säljer även en massa så det är en runtgående cirkel. Ibland nytt eftersom man sparar så mycket pengar på att handla till barn på detta vis.
    Känns lite sunt i ens inre också på något vis.
Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?