• Anonym (begagnat)

Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

Ni som köper begagnade kläder till barnen, varför gör ni det? Förutom av den uppenbara anledningen att det är billigare. Undrar också om ni har som krav att kläderna är i felfritt skick, alltså utan fläckar, noppor, tvättludd, hål, ej urtvättade osv.? 

• Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?
  • BuoBä

Jag köper nästan bara begagnat av många skäl, detta är några:

* Jag gillar inte Newbie-färgskalan som är inne nu. Med begagnat så har man färgerna från de senaste 10 åren eller så att välja på.

* Det är bra för miljön och plånboken.

* Dottern kan få ha sina favoritkläder på dagis och ingen behöver gråta blod om det blir en fläck.

Jag bryr mig faktiskt inte om de är lite blekta, smånoppiga eller om det är nån liten diskret fläck/lagning. Så blir nya kläder också efter en användning eller två. Däremot köper jag inget som är trasigt, solkigt eller är så urtvättat att det är sladdrigt.

• Anonym (Sia)

Jag och myrorna lever i ett väl fungerande kretslopp, jag köper en stor del av ungarnas kläder där och när kläderna blivit för små så lämnar jag tillbaka dom :)

Skor köper jag alltid och ytterkläder oftast nytt men byxor och tröjor, särskilt i mindre storlekar hinner knappt nötas innan det är för smått.

Så varför? Bra för miljön och plånboken.

Krav på det jag köper? Jag köper bara sådant som ser nytt ut, någon liten noppa kan vissa plagg få komma undan med men aldrig sådant som är trasigt eller har fläckar.

• Anonym (ibland)
    Anonym (Sia) skrev 2018-03-03 23:10:47 följande:

Jag och myrorna lever i ett väl fungerande kretslopp, jag köper en stor del av ungarnas kläder där och när kläderna blivit för små så lämnar jag tillbaka dom :)

Skor köper jag alltid och ytterkläder oftast nytt men byxor och tröjor, särskilt i mindre storlekar hinner knappt nötas innan det är för smått.

Så varför? Bra för miljön och plånboken.

Krav på det jag köper? Jag köper bara sådant som ser nytt ut, någon liten noppa kan vissa plagg få komma undan med men aldrig sådant som är trasigt eller har fläckar.

Lustigt. För mig är det tvärt om. Jag tycker att tröjor ofta ser urtvättade ut eller har nån fläck. Men dyrare plagg som ytterkläder och skor köper ibland begagnat.  Ofta kan det vara att jag behöver extrakläder på dagis eller slutet av säsongen när något är för litet eller trasigt och jag måste ha något en kortare tid. Gummistövlar måste man ha, men används inte så mycket.
  • HD2017dis

Mycket av gifterna som finns vid tillverkningen har försvunnit på begagnade kläder. Det+miljövänlighet+braförplånboken är mina skäl.

• BuoBä
    Anonym (ibland) skrev 2018-03-03 23:26:14 följande:

Gummistövlar måste man ha, men används inte så mycket.

Precis! Dottern hann ha sina första stövlar tre gånger, sen var de för små. Då kändes det vettigare att ha betalat 25 kr än 250... Det är inte det att jag inte har råd att köpa nytt. Det skulle jag mycket väl kunna göra om jag ville, men det känns väldigt onödigt.

Meeeen - som jag brukar säga - det är tur att vissa föredrar att köpa nytt, annars skulle det inte finnas något för oss andra att fynda.
  • Kusin Krakel

Billigare, bra för miljön och för att det finns roliga, lite udda plagg (det sista var främst aktuellt när barnet var 7 år och äldre, hon tyckte då själv det var kul med second hand). Köper bara frächa kläder och bara i butiker (har aldrig köpt kläder över nätet).

• Anonym (120 centilong)
    Anonym (begagnat) skrev 2018-03-03 22:22:53 följande:
    Ni som köper begagnade kläder till barnen, varför gör ni det? Förutom av den uppenbara anledningen att det är billigare. Undrar också om ni har som krav att kläderna är i felfritt skick, alltså utan fläckar, noppor, tvättludd, hål, ej urtvättade osv.? 
    Behövs inget mer skäl än att det är billigare. Mycket billigare. Så länge inte barnen är trendkänsliga för speciella märkeskläder fungerar ett par byxor eller en jacka från Myrorna lika bra som kläder inköpta från en normal klädbutik. Barnen växer ur kläderna för fort för att betala ordinarie butikspris för dem.

Självklart ser man till att kläderna är i bra skick när man köper dem.
  • annabellelee

Köper ofta tröjor på Erikshjälpen. "Viktigare" plagg som overaller på lite dyrare Second hand-affärer, där kläderna är i bättre skick.

Man får bättre kvalitet billigare helt enkelt. Jag vill inte betala flera tusen för en overall som är urvuxen efter ett par månader.

Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?