• AnnaB90

Bedside crib - tips tack!

Hej alla som har erfarenhet av Bedside crib!

Är ute efter att köpa en bedside crib och skulle behöva förslag och tips på vilka som är bäst! Fick höra av min svåger att de har upplevt att deras snabbt blev för "kort" i längden, någon som har hittat en längre modell så man slipper byta ut så fort?
    Vill också gärna veta vilka modeller som har varit enkla att fästa i sängen och som stabilt stått kvar på samma ställa?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Bedside crib - tips tack!
  • Snuttis2

Vi köpte en säng från kaxholmen(svensk tillverkas ) som hag tror heter Nina. Den har justerbar sida o funkar till ca 2 års ålder . Den o gulliver på ikea var de enda godkända sängarna när spjälsäng test genomfördes för några år sedan!

• Fennyxx
    Fennyxx skrev 2018-03-04 20:41:42 följande:

Ikea Gulliver som har ett högt läge passade perfekt bredvid vår säng (man kan montera bort ena sidan) Det går ju lätt att justera lite med tex tjock bäddmadrass annars. Mycket bättre än att köpa en grej till som kanske bara används några månader.

Vi fäste med en slags plastad ståltråd i sängramen. Funkade bra. Annars funkar små spännband eller liknande. Vet att många klämmer fast spjälsängen mellan stora sängen och väggen så att den inte kan åka iväg.
  • Jsv17

Vi har en Moweo bedside crib, det jag gillade med den ör att den är höj och sänkbar så jag kan ha den i exakt höjd med vår säng så blir som en förlängning av våran säng. Min son somnar oftast på min arm så då kan jag ändå ha honom i sin säng och ligga precis bredvid honom ändå, och bara rulla av honom från armen när han somnat och han tar inte upp plats hos oss men jag har honom alldeles intill ändå

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Lovatic91
    Anonym (R) skrev 2018-03-04 21:22:59 följande:

Vi har också kört en Ikea Gulliver i högt läge med ena sidan borta. Sambon satte fast den i vår sång med två mindre spännband typ (i brädorna under resårmadrassen). Hade säkert funkat med tvingar också.

Är den godkänd för att ha som drop side ?
  • grönaärtan
    JLES skrev 2018-11-04 18:46:10 följande:

Vi har en Chicco Next2Me! Vi är nöjda!

vad har ni för säng ni vuxna? Funderar på  en next2me dream .. vi hade vårt första barn mellan oss i babynest men nu med syskonet går det inte utan att behöva flytta om storebror skulle vilja komma till oss.. men vi har dum säng - ikea malm...
  • Kendra

Vi hade en Chicco Next2Me Bedside Crib. Enkel att fästa i sängen med remmar och höj och sänkbar och passar till alla sängar. Tyckte nog medföljande madrass var lite väl hård men kör man med babynest så funkar det. Går att fålla ihop så enkel att förvara till nästa barn. Tror vi använde vår tills dottern var cirka 5-6 mån om jag inte minns fel. Tillslut använde vi den som förvaring till kuddar och tecken för de var enklare att samsova i vår säng då jag helammade länge och kunde då sova och amma samtidigt utan att behöva lyfta över. Fick sängen i present så vet tyvärr inte vad den kostade.

• JLES
    grönaärtan skrev 2018-11-05 08:09:11 följande:

vad har ni för säng ni vuxna? Funderar på  en next2me dream .. vi hade vårt första barn mellan oss i babynest men nu med syskonet går det inte utan att behöva flytta om storebror skulle vilja komma till oss.. men vi har dum säng - ikea malm...

Vi har en kontinentalsäng och de är egentligen inte kompatibla med Chiccon då Chiccon inte ska fästas i madrass/oavsett tjocklek. Men jag var lite innovativ och bara drog remmarna under sängen, upp över och runt om stommen och tillbaka till sängen. Chiccon sitter som sten kan jag säga. :)
  • Lovatic91
    JLES skrev 2018-11-05 10:06:18 följande:

Vi har en kontinentalsäng och de är egentligen inte kompatibla med Chiccon då Chiccon inte ska fästas i madrass/oavsett tjocklek. Men jag var lite innovativ och bara drog remmarna under sängen, upp över och runt om stommen och tillbaka till sängen. Chiccon sitter som sten kan jag säga. :)

Vi har en säng där understa madrassen är fast i stommen eller hur man ska säga. Antar att det är samma som ni har. Satte ni remmarna i benet eller hur gjorde ni förstår inte riktigt
  • JLES
    Lovatic91 skrev 2018-11-05 12:13:42 följande:

Vi har en säng där understa madrassen är fast i stommen eller hur man ska säga. Antar att det är samma som ni har. Satte ni remmarna i benet eller hur gjorde ni förstår inte riktigt

Runt hela nedesta madrassen som är fast i stommen så i stommen, inte benen. Slängde remmarna under sängen och tog emot på andra sidan, sen la jag remmarna under mittenmadrassen och drog de tillbaka till sängens sida. Då är sängen liksom säkrad i hela basen på kontinentalsängen (omfamnar hela stommen) som är stenhård och står där den står på golvet. Kan inte förklara bättre haha :( Vi har dock en 140 säng, därför räckte den nog runt. Lär inte räcka runt en 180 säng..
  • Lovatic91
    JLES skrev 2018-11-05 21:00:20 följande:

Runt hela nedesta madrassen som är fast i stommen så i stommen, inte benen. Slängde remmarna under sängen och tog emot på andra sidan, sen la jag remmarna under mittenmadrassen och drog de tillbaka till sängens sida. Då är sängen liksom säkrad i hela basen på kontinentalsängen (omfamnar hela stommen) som är stenhård och står där den står på golvet. Kan inte förklara bättre haha :( Vi har dock en 140 säng, därför räckte den nog runt. Lär inte räcka runt en 180 säng..

Det beror väl på hur långa remmarna är! Får testa och se
  • JLES
    Lovatic91 skrev 2018-11-05 21:13:59 följande:

Lycka till!! :D
  • Lovatic91
    Lovatic91 skrev 2018-11-05 21:13:59 följande:

Alltså remmarna under hela sängen sen emellan den understa madrassen så funkar det ju!
    JLES skrev 2018-11-05 21:18:16 följande:

Lycka till!! :D

Alltså remmarna under hela sängen sen emellan den understa madrassen så funkar det ju! Är det så man ska göra ?

Haha så förvirrad
  • Lovatic91
    Jsv17 skrev 2018-03-05 21:35:20 följande:

Vi har en Moweo bedside crib, det jag gillade med den ör att den är höj och sänkbar så jag kan ha den i exakt höjd med vår säng så blir som en förlängning av våran säng. Min son somnar oftast på min arm så då kan jag ändå ha honom i sin säng och ligga precis bredvid honom ändå, och bara rulla av honom från armen när han somnat och han tar inte upp plats hos oss men jag har honom alldeles intill ändå

Hur satte ni fast den i er säng ?
  • Jsv17
    Lovatic91 skrev 2018-11-05 21:22:14 följande:

Hur satte ni fast den i er säng ?

När han var liten hade jag den inte fastsatt, när han blev lite rörligare spände vi band runt ramen (under korgen) och runt benen på sängen, satt fast som berget, var mannens eget hemmabygge
    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Bedside crib - tips tack!