• 123qweqwe

kittla barn

Jobbar nu på fritids på en skola och allt är frid och fröjd tills för 3 mån sedan då skolan fick en ny rektor och allt gick som en sten neråt. Till allt man säger till henne är det negativt och hon kan göra något väldigt positivt till att man verkligen mår illa och vill sjukskriva sig. 

Jag brukar kittla barnen, kanske högst 10 sek, på fritids och barnen gillar det och ingen gnäller eller far illa. Men den nya rektorn gillar inte detta och fick nu för ca 3 veckor sedan en skriftlig varning som säger att det är dåligt och man ska inte göra det. Men hon säger inte varför det är dåligt.

Frågan, är det olagligt eller olämpligt att kittla barnen,mellan 9-13 år. De gillar det och ingen far illa. 
    Har börjat söka nya jobb då denna nya rektor är rena katastrofen. 
  • Svar på tråden kittla barn
  • Aniiee

Man ska vara väldigt försiktig med att kittla andra, särskilt barn. Just att kittlas är svårtolkat. De flesta skrattar, men det betyder inte alltid att de tycker att det är kul. Det är en försvarsmekanism att skratta när man blir kittlad, som människan (och andra primater) lärt sig uppskatta, men väldigt många är kvar i det automatiska "om jag visar att jag gillar det så skadar kittlaren mig inte"-mekanismen. Detta gör det också svårt att säga ifrån för barn för "jag skrattar ju så jag BORDE ju gilla det". Lägg till det att en vuxen fritidspedagog gör detta, och barnets beroendeställning gör det hela ännu svårare.

Barn kan skratta av ren förtvivlan, och om man inte märker det eller avfärdar det med "det var ju inte så farligt, jag bara kittlade" så kan man hamna väldigt, väldigt snett.

Sem vad just TS ska göra i just sin situation med sin arbetsgivare vet jag inte, men TS och vissa andra bör tänka två och tre gånger.

bra03 skrev 2018-03-22 21:58:39 följande:
    Menar du allvar, om personalen skulle kittla min son (8år) på fritids så skulle jag tycka att det var kul, inte fasen ska jag tutai ungen att det inkräktar på hans kroppsliga integritet.

Jäkla påhitt!
    Du behöver inte tuta i ungen någonting för att ungen själv ska tycka att något är obehagligt, Tycker din unge ska för avgöra själv om något är roligt eller inte, inte att du ska tuta i honom vad du tycker.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Freijah

Jag AVSKYR att bli kittlad, men jag är kittlig så jag skrattar ändå, tills dess att jag slutar andas.

Min stora son tycker inte heller om att bli kittlad, men skrattar om han blir det. Det betyder inte att han tycker om det.

Hurvida barnen gillar det eller inte kan jag inte svara på, men gör inte misstaget att tro att dom uppskattar det bara för att dom skrattar. Prata med dom och fråga om dom tycker det är kul, och säg att dom absolut ska säga nej om dom inte vill.

• complicit

Kanske är det barnen som berättat för någon annan vuxen att de inte vill bli kittlade av dig? Och rektorn skulle ju såklart inte bryta ett barns förtroende och säga vem/vilka de är. Nu har du fått till dig att inte kittla barnen, är det verkligen så svårt att låta bli det?

• bra03
    Aniiee skrev 2018-03-22 22:09:47 följande:

Man ska vara väldigt försiktig med att kittla andra, särskilt barn. Just att kittlas är svårtolkat. De flesta skrattar, men det betyder inte alltid att de tycker att det är kul. Det är en försvarsmekanism att skratta när man blir kittlad, som människan (och andra primater) lärt sig uppskatta, men väldigt många är kvar i det automatiska "om jag visar att jag gillar det så skadar kittlaren mig inte"-mekanismen. Detta gör det också svårt att säga ifrån för barn för "jag skrattar ju så jag BORDE ju gilla det". Lägg till det att en vuxen fritidspedagog gör detta, och barnets beroendeställning gör det hela ännu svårare.

Barn kan skratta av ren förtvivlan, och om man inte märker det eller avfärdar det med "det var ju inte så farligt, jag bara kittlade" så kan man hamna väldigt, väldigt snett.

Sem vad just TS ska göra i just sin situation med sin arbetsgivare vet jag inte, men TS och vissa andra bör tänka två och tre gånger.

Du behöver inte tuta i ungen någonting för att ungen själv ska tycka att något är obehagligt, Tycker din unge ska för avgöra själv om något är roligt eller inte, inte att du ska tuta i honom vad du tycker.

Det är ju inte övergrepp vi pratar om utan kittel. Så barn ska slippa allt som är obehagligt, herregud vilket daltande..
  • Aniiee
    bra03 skrev 2018-03-22 23:01:59 följande:
    Det är ju inte övergrepp vi pratar om utan kittel. Så barn ska slippa allt som är obehagligt, herregud vilket daltande..
    Fast det blir övergrepp när försvarsmekanismer inte blir uppmärksammade. Skillanden mellan ett barn som skrattar i panik och förtvivlan när han blir kittlat och en kvinna som fryser i panik och förtvivlan när hon blir våldtagen är inte så stor som du kanske tror, rent vad som händer runt reaktionen från den utsatta. 

Och, ja, jag jämförde precis mekanismen som triggas när man blir kittlad med mekanismen som triggas när man blir våldtagen. Det står jag för, utan problem. Men du kommer så klart anse att jag överdriver... 
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Freijah
    Aniiee skrev 2018-03-22 23:39:13 följande:

Fast det blir övergrepp när försvarsmekanismer inte blir uppmärksammade. Skillanden mellan ett barn som skrattar i panik och förtvivlan när han blir kittlat och en kvinna som fryser i panik och förtvivlan när hon blir våldtagen är inte så stor som du kanske tror, rent vad som händer runt reaktionen från den utsatta. 

Och, ja, jag jämförde precis mekanismen som triggas när man blir kittlad med mekanismen som triggas när man blir våldtagen. Det står jag för, utan problem. Men du kommer så klart anse att jag överdriver... 

Jag håller med dig Aniiee.
  • Bjoer
    Aniiee skrev 2018-03-22 23:39:13 följande:

Fast du märkar ju rätt snabbt när du slutar kittla någon vad de egentligen tyckte, eller hur? Så svårt är det inte att fatta ifall nån tycker det är ok eller inte.
  • erikaABC
    complicit skrev 2018-03-22 22:25:59 följande:

Kanske är det barnen som berättat för någon annan vuxen att de inte vill bli kittlade av dig? Och rektorn skulle ju såklart inte bryta ett barns förtroende och säga vem/vilka de är. Nu har du fått till dig att inte kittla barnen, är det verkligen så svårt att låta bli det?

Skolledningen har sagt åt en fritidspersonal att sluta kittla barn.
    Det får en fritidspersonal att se rött och starta en tråd på internet där han grinar över saken.
    Att fritidspersonal blir så upprörd över att skolledning bestämmer vad han ska göra med barnen får ju varningsklockan att ringa.
    Hur svårt kan det vara att sluta kittla barn i sin yrkesutövning?
  • complicit
    erikaABC skrev 2018-03-23 10:25:52 följande:
    Skolledningen har sagt åt en fritidspersonal att sluta kittla barn.
    Det får en fritidspersonal att se rött och starta en tråd på internet där han grinar över saken.
    Att fritidspersonal blir så upprörd över att skolledning bestämmer vad han ska göra med barnen får ju varningsklockan att ringa.
    Hur svårt kan det vara att sluta kittla barn i sin yrkesutövning?
    Ja, det var ju  det jag skrev?
  • erikaABC
    complicit skrev 2018-03-23 11:31:20 följande:
    Ja, det var ju  det jag skrev?
    Ja och jag håller med dig!
Svar på tråden kittla barn