• 123qweqwe

kittla barn

Jobbar nu på fritids på en skola och allt är frid och fröjd tills för 3 mån sedan då skolan fick en ny rektor och allt gick som en sten neråt. Till allt man säger till henne är det negativt och hon kan göra något väldigt positivt till att man verkligen mår illa och vill sjukskriva sig. 

Jag brukar kittla barnen, kanske högst 10 sek, på fritids och barnen gillar det och ingen gnäller eller far illa. Men den nya rektorn gillar inte detta och fick nu för ca 3 veckor sedan en skriftlig varning som säger att det är dåligt och man ska inte göra det. Men hon säger inte varför det är dåligt.

Frågan, är det olagligt eller olämpligt att kittla barnen,mellan 9-13 år. De gillar det och ingen far illa. 
    Har börjat söka nya jobb då denna nya rektor är rena katastrofen. 
  • Svar på tråden kittla barn
  • zdudmwml
    Annita skrev 2018-03-22 11:43:20 följande:
    Jag är inte sjukligt lättkränkt men tycker inte det är okej att kittla barn på fritids.

Själv verkligen hatar jag att bli kittlad. Hatar! Och om nåt av mina barn kom hem och berättade att personalen brukar kittla dem skulle jag tycka att det var väldigt gränslöst.

Med detta sagt kan det ändå vara en dålig chef och att prata med facket låter som en bra idé.
    Ja jävlar vad dålig personalen är som leker med barnen. Förbannade svinpäls till personal. Den borde kölhalas minst.
    Självklart är alla i hela världen precis som du. Japp. Självklart. Visst är det så.

Du verkar inte veta vad gränslöst betyder. Ingen som är sjukligt lättkränkt vet det.
  • Mirelle

Beror på!

Jag avskyr att bli kittlad. Den som kittlar mig får sina fiskar varma! Det en sann plåga från helvetet och värre än att föda barn. För mig.

Mina ungar älskar att bli kittlade ibland. Den ena är lika kittlig som babybossen (knappt alls) och den andra är ganska kittlig men tycker att det är härligt ändå.

Minsta tecken på att nån inte gillar det så bör man låta bli för all framtid. För säkerhets skull kan man fråga om man ska låta bli.

Men den där rektorn... Jag förstår att du söker efter annat.

• Annita
    zdudmwml skrev 2018-03-22 11:47:53 följande:

Ja jävlar vad dålig personalen är som leker med barnen. Förbannade svinpäls till personal. Den borde kölhalas minst.

Självklart är alla i hela världen precis som du. Japp. Självklart. Visst är det så.

Du verkar inte veta vad gränslöst betyder. Ingen som är sjukligt lättkränkt vet det.

Du verkar ganska lättkränkt själv tycker jag.

Såklart fattar jag att inte alla är som jag. Men jag tror inte jag är ensam om att inte gilla att bli kittlad, det var så jag menade.

Och personal "leker" inte med barn på fritids.
  • zdudmwml

TS

Vid en skriftlig varning ska det klart framgå VAD du gjort för fel och vilka lagar och regler du brutit mot.
    Det ska också framgå vad som händer om du gör samma fel för en varning ska inte vara en disciplinär åtgärd, ett sorts straff, utan som ett redskap att kunna fortsätta anställningen.

Din rektor verkar ha begått direkta och formella fel, hon sköter inte sitt arbete och du måste koppla in facket omedelbart.
    Vad du än gör ska du inte skriva under "varningen". Definitivt inte innan du pratat med facket.

Ett av skolans stora problem idag är svaga och olämpliga ledare som fattar subjektiva beslut för att det känns rätt. Du ska veta att du inte är ensam TS, det finns gott om konflikter mellan lärare och rektorer som försöker dela ut varningar för allt möjligt, allt från roliga historier till att ta tag i våldsamma elever. Samtidigt finns en beröringsskräck eftersom rektorerna är rädda för vad dessa sjukligt lättkränkta föräldrar ställer till med.

• zdudmwml
    Annita skrev 2018-03-22 11:56:12 följande:
    Du verkar ganska lättkränkt själv tycker jag.

Såklart fattar jag att inte alla är som jag. Men jag tror inte jag är ensam om att inte gilla att bli kittlad, det var så jag menade.

Och personal "leker" inte med barn på fritids.
    Haha, du vet att du gör bort dig när du försöker få mig att framstå som lättkränkt?

Personal ska banne mig inte leka med barnen. Vilken otroligt sjuk tanke att skolpersonal skulle få för sig att leka med barnen. Jag tycker du ska anmäla all lek du ser hädanefter.
  • Annita
    zdudmwml skrev 2018-03-22 12:08:12 följande:

Haha, du vet att du gör bort dig när du försöker få mig att framstå som lättkränkt?

Personal ska banne mig inte leka med barnen. Vilken otroligt sjuk tanke att skolpersonal skulle få för sig att leka med barnen. Jag tycker du ska anmäla all lek du ser hädanefter.

Nej jag gör inte alls bort mig. Den som vägrar se att det finns olika sätt att se på saken är du.
  • John22
    zdudmwml skrev 2018-03-22 12:08:12 följande:

Fast det är du ju. Du började ju böla, tjura och kalla folk för saker direkt när du märkte att de inte tyckte som du.

För övrigt kanske du ska ta några lektioner i läsförståelse eftersom tråden inte handlar om lek, utan specifikt om att kittla.
  • Pissarro2
    123qweqwe skrev 2018-03-22 06:59:42 följande:
    Jobbar nu på fritids på en skola och allt är frid och fröjd tills för 3 mån sedan då skolan fick en ny rektor och allt gick som en sten neråt. Till allt man säger till henne är det negativt och hon kan göra något väldigt positivt till att man verkligen mår illa och vill sjukskriva sig. 

Jag brukar kittla barnen, kanske högst 10 sek, på fritids och barnen gillar det och ingen gnäller eller far illa. Men den nya rektorn gillar inte detta och fick nu för ca 3 veckor sedan en skriftlig varning som säger att det är dåligt och man ska inte göra det. Men hon säger inte varför det är dåligt.

Frågan, är det olagligt eller olämpligt att kittla barnen,mellan 9-13 år. De gillar det och ingen far illa. 
    Har börjat söka nya jobb då denna nya rektor är rena katastrofen. 
    Om de var betydligt yngre hade det känns ganska ok, typ under 4 år, men en 13-åring kittlar man väl inte? Det låter skumt... 9 år är också över gränsen. Om barnen gillar det så kan det också vara att de inte vågar säga emot, eller tror att det är så det ska vara.
  • Pissarro2
    Mirelle skrev 2018-03-22 11:51:01 följande:

Beror på!

Jag avskyr att bli kittlad. Den som kittlar mig får sina fiskar varma! Det en sann plåga från helvetet och värre än att föda barn. För mig.

Mina ungar älskar att bli kittlade ibland. Den ena är lika kittlig som babybossen (knappt alls) och den andra är ganska kittlig men tycker att det är härligt ändå.

Minsta tecken på att nån inte gillar det så bör man låta bli för all framtid. För säkerhets skull kan man fråga om man ska låta bli.

Men den där rektorn... Jag förstår att du söker efter annat.

Men man kittlar väl inte barn som är så gamla, och särsrkilt inte om de inte är dina egna. Om  de gillar det vet man inte säkert heller då de kanske inte vågar säga emot en aukoritet. 13 år gamla barn är ju inne i puberteten, så då skulle det ju se väldigt suspekt ut om en ledare höll på så eller?

Det var ett tag sedan en dagislärare blev polisanmäld och nedslagen för att påstått ha tafsat på ett barn, och det visade sig att det inte var sant t o m. Kittla och tafsa må ha olika syften, men på håll så kan det se likadant ut beroende på vem som tolkar det.
  • bra03
    erikaABC skrev 2018-03-22 10:01:31 följande:

Nej, självklart ska skolpersonal inte kittla barnen.

Det handlar om deras kroppsliga integritet.

Menar du allvar, om personalen skulle kittla min son (8år) på fritids så skulle jag tycka att det var kul, inte fasen ska jag tutai ungen att det inkräktar på hans kroppsliga integritet.

Jäkla påhitt!
Svar på tråden kittla barn