• 123qweqwe

kittla barn

Jobbar nu på fritids på en skola och allt är frid och fröjd tills för 3 mån sedan då skolan fick en ny rektor och allt gick som en sten neråt. Till allt man säger till henne är det negativt och hon kan göra något väldigt positivt till att man verkligen mår illa och vill sjukskriva sig. 

Jag brukar kittla barnen, kanske högst 10 sek, på fritids och barnen gillar det och ingen gnäller eller far illa. Men den nya rektorn gillar inte detta och fick nu för ca 3 veckor sedan en skriftlig varning som säger att det är dåligt och man ska inte göra det. Men hon säger inte varför det är dåligt.

Frågan, är det olagligt eller olämpligt att kittla barnen,mellan 9-13 år. De gillar det och ingen far illa. 
    Har börjat söka nya jobb då denna nya rektor är rena katastrofen. 
  • Svar på tråden kittla barn
  • Annita
    corryvonpleissen58 skrev 2018-03-23 14:08:34 följande:

Alltså, allvarligt. Är nu allting enbart sexrelaterad här? Jag är visst lite tveksam när det gäller ts, eftersom jag inte för 5 öre tror, att någon rektor skickar ut någon skriftlig varning till en personal, enbart för att denne kittlade någon på fritids. Men att påstå att någon 9 åring VILL utsätta sig för den särskilda kinken, är inte enbart lite långsökt.

Nej jag menade såklart tvärtom, att de INTE vill det. Att man bör passa sig för att sätta sig i positionen där man så tydligt har övertaget gentemot fritidsbarnen.

Jag menar inte att TS heller har en "kink" för kittling, förstår att man kan missförstå även det med flit. Men det är naivt att tro att kittling bara upplevs som ett oskyldigt bus av av alla. Jag inser att flera i tråden tycker att det är helt oskyldigt och att personer som inte gillar att bli kittlade är trista, humorlösa och lättkränkta.

Men jag tycker att kittlingstortyr är relevant att nämna i sammanhanget, ja.
  • Palestrina

Varför skrattar man egentligen när man blir kittlad? Så sjukt olämpligt, jag hatar att bli kittlad men kan inte låta bli att skratta ändå. Blir såklart förbannad om personen (min partner, ingen annan rör vid min kropp på det viset) inte slutar när jag säger ifrån. Antar att ATT man skrattar får kittlingen att verka mer harmlös än den upplevs för den som blir utsatt.

Såklart ska fritidspersonal inte kittla barn, några gillar det kanske men med största säkerhet är det många som INTE gillar det och som inte har något sätt att visa det.

Fast från det till att få en "varning" låter drastiskt? Jag skulle som rektor ta upp det muntligt först.

• Palestrina

Varför skrattar man egentligen när man blir kittlad? Så sjukt olämpligt, jag hatar att bli kittlad men kan inte låta bli att skratta ändå. Blir såklart förbannad om personen (min partner, ingen annan rör vid min kropp på det viset) inte slutar när jag säger ifrån. Antar att ATT man skrattar får kittlingen att verka mer harmlös än den upplevs för den som blir utsatt.

Såklart ska fritidspersonal inte kittla barn, några gillar det kanske men med största säkerhet är det många som INTE gillar det och som inte har något sätt att visa det.

Fast från det till att få en "varning" låter drastiskt? Jag skulle som rektor ta upp det muntligt först. Och kanske även prata med eleverna för att kolla av hur de upplever det.

• zdudmwml
    corryvonpleissen58 skrev 2018-03-23 14:08:34 följande:
    Alltså, allvarligt. Är nu allting enbart sexrelaterad här? Jag är visst lite tveksam när det gäller ts, eftersom jag inte för 5 öre tror, att någon rektor skickar ut någon skriftlig varning till en personal, enbart för att denne kittlade någon på fritids. Men att påstå att någon 9 åring VILL utsätta sig för den särskilda kinken, är inte enbart lite långsökt.
    Jodå, rektorer varnar för allt mellan himmel och jord för att de är skiträdda för föräldrar och rädda för skolinspektionen.
    Det finns många hårresande exempel på totalt helidiotiska varningar rektorer  tilldelar lärare.
  • AmericanMommy

Men alltså ni som säger att man daltar med barn för att pedagogen inte får kittla dom. Hur skulle ni själva känna er om ni hade en kollega eller chef på jobbet som kom fram och kittlade er titt som tätt? Tror inte ni hade accepterat det, så varför ska barn behöva acceptera det? Speciellt barn i den åldern som går på fritids brukar vara extra känsliga för kroppskontakt.

Jag tycker den som är lättkränkt här är TS och alla andra i tråden som inte kan ta ett nej.

• Mandel

Helt ärligt så verkar det konstigt att hålla på och kittlas hela tiden.
    Om barnen gör så mot varandra är en sak, men en vuxen personal som gör det titt som tätt skulle jag faktiskt ta en funderar över varför.

Jag kittlar inte mina egna barn titt som tätt utan det skulle i så fall ske om vi busade på det viset med varandra och det är ett bus som man som förälder/far- morförälder har äran att ägna sig åt, men inget personal ska göra tycker jag.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fennyxx
    Mandel skrev 2018-03-23 18:41:32 följande:

Helt ärligt så verkar det konstigt att hålla på och kittlas hela tiden.

Om barnen gör så mot varandra är en sak, men en vuxen personal som gör det titt som tätt skulle jag faktiskt ta en funderar över varför.

Jag kittlar inte mina egna barn titt som tätt utan det skulle i så fall ske om vi busade på det viset med varandra och det är ett bus som man som förälder/far- morförälder har äran att ägna sig åt, men inget personal ska göra tycker jag.

Håller med. Dessutom finns en viktig pedagogisk poäng i att man inte tar sig friheter med andras kroppar på det sättet i skolan.. kroppskontakt ska vara önskat av båda.

Inte så lämpligt att lära ut att det är "kul" att tafsa på andra.
  • Physalis
    Fennyxx skrev 2018-03-23 19:18:54 följande:

Håller med. Dessutom finns en viktig pedagogisk poäng i att man inte tar sig friheter med andras kroppar på det sättet i skolan.. kroppskontakt ska vara önskat av båda.

Korrekturläser som en kratta
  • 1234568
    Fennyxx skrev 2018-03-23 19:18:54 följande:

Kittla och tafsa är ju VERKLIGEN samma sak. Jösses vilka sjuka kommentarer jag läser i den här tråden. Man blir ju mörkrädd.
  • Ggrodan
    1234568 skrev 2018-03-23 23:03:29 följande:

Kittla och tafsa är ju VERKLIGEN samma sak. Jösses vilka sjuka kommentarer jag läser i den här tråden. Man blir ju mörkrädd.

För ett barn är det fortfarande en fysisk maktutövning mot de och även om barnen skrattar (som djur man kittlar) kan det fortfarande vara plågeri när det sker på en vuxens initiativ och kroppen för barnen blir i en försvarslös position, det är inte att tafsa men det är samma princip, varför måste du kittlas? Kommunicerar du/ bondar du inte med barnet på ett tryggare sätt?
  • Aniiee
    Palestrina skrev 2018-03-23 14:31:46 följande:

Fast från det till att få en "varning" låter drastiskt? Jag skulle som rektor ta upp det muntligt först.

Det är en överlevnadsstrategi/försvarsmekanism som lever kvar. 
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Fennyxx
    1234568 skrev 2018-03-23 23:03:29 följande:

Nej visst är det inte samma sak, men att kittla någon som inte har bett om det och tafsa ligger alldeles för nära varandra för att det ska vara lämpligt att en lärare gör det på sina elever.

Det är ett jätteproblem att killar inte fattar att de ska låta bli att tafsa. Bättre att lära ut respekt för varandras kroppar än att man kan ta för sig utan att fråga..
  • Glinda från Oz

[quote=78572353][quote-nick]nnnnnnnn skrev 2018-03-22 10:16:12 följande:[/quote-nick]

Ja, det är olämpligt.

Titta gärna på detta om kroppslig integritet:

[/Vad får dig att tro att barnen inte givit sitt samtycke?

• 1234568
    Ggrodan skrev 2018-03-23 23:23:34 följande:

För ett barn är det fortfarande en fysisk maktutövning mot de och även om barnen skrattar (som djur man kittlar) kan det fortfarande vara plågeri när det sker på en vuxens initiativ och kroppen för barnen blir i en försvarslös position, det är inte att tafsa men det är samma princip, varför måste du kittlas? Kommunicerar du/ bondar du inte med barnet på ett tryggare sätt?

Och vem är du att berätta om hur alla barn uppfattar kittling? Mina barn tycker det är jätte kul. Ropar "mera mamma, kittla mera och springer skrattande undan". Men det är då plågeri..

Jösses, barn och vuxna uppfattar garanterar kittling på olika sätt. Dom flesta barn älskar den sortens lekar, medan vuxna avskyr det. Men nån jävla maktutövnibg är det ju inte, är ju en lek!

Och på den dumma frågan om jag inte bondar med barnen på annat sätt?...absolut inte, vi gör inget annat än kittlas.
  • Ggrodan
    1234568 skrev 2018-03-24 06:20:23 följande:

Och vem är du att berätta om hur alla barn uppfattar kittling? Mina barn tycker det är jätte kul. Ropar "mera mamma, kittla mera och springer skrattande undan". Men det är då plågeri..

Jösses, barn och vuxna uppfattar garanterar kittling på olika sätt. Dom flesta barn älskar den sortens lekar, medan vuxna avskyr det. Men nån jävla maktutövnibg är det ju inte, är ju en lek!

Och på den dumma frågan om jag inte bondar med barnen på annat sätt?...absolut inte, vi gör inget annat än kittlas.

Observera jag skrev "kan vara plågeri"

Inte att det är plågeri.

Klart det är skillnad på att familjen kittlar men en fröken? Nja.
  • Mandel
    1234568 skrev 2018-03-24 06:20:23 följande:

Fast här är det ju du som mamma som kittlar och de vill att du ska kittla dem mera för att det är en kärleksfull lek mellan mamma och barn. Ni busar tillsammans och skrattar. Det är er lek mellan föräldrar och barn.
    De vill ha mer av din uppmärksamhet och att du ska vara med dem mera. Därför skriker de efter mera för de vet att du fortsätter att vara och leka med dem då.

Visst är det skönt att barnen har en bra relation med personalen på fritids och att personalen älskar barnen, men någonstans är det ändå en gräns mellan att vara kärleksfull familj eller vän mot personal.

Jag rör inte andras barn över huvud taget så länge de inte har gjort sig illa och föräldern inte är i närheten.
    Det finns andra barn i vår närhet som jag skulle kunna gå i döden för, men även om jag faktiskt älskar dem, så kommer jag aldrig att tvinga mig på dem oavsett om det är för en hejdå kram, kittlande, eller en godnattkram osv. 
    Hemma hos mig är det okej att inte ta i hand och hälsa när man är barn och jag blir faktiskt beklämd av de föräldrar som mer eller mindre tvingar sina barn att ge andra vuxna en hej/hejdåkram när det så klart och tydligt syns att barnet faktiskt inte vill. Det räcker gott och väl med orden hej, tack för maten, hej då när man är gäst i mitt hem. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • corryvonpleissen58
    AmericanMommy skrev 2018-03-23 18:29:12 följande:

Men alltså ni som säger att man daltar med barn för att pedagogen inte får kittla dom. Hur skulle ni själva känna er om ni hade en kollega eller chef på jobbet som kom fram och kittlade er titt som tätt? Tror inte ni hade accepterat det, så varför ska barn behöva acceptera det? Speciellt barn i den åldern som går på fritids brukar vara extra känsliga för kroppskontakt.

Jag tycker den som är lättkränkt här är TS och alla andra i tråden som inte kan ta ett nej.

Skulle inte precis jämföra fritids med vuxna och deras relation med respektive chefen på jobbet.
    Heller inte är jag lättkränkt. Jag enbart undrar lite om hur lätt någon arbetstagare i dagens arbetsliv kan få någon skriftlig varning. För alla ni som inte förstår betydelsen. Det är ett steg från att bli avskedad från jobbet. 

1. Inte någon chef som är någorlunda insatt i sitt jobb skulle varna någon bara så där. Inte för något sånt som ts berättar här, eftersom det skulle med största sannolikhet leda till allvarliga konsekvenser från arbetstagarens sida.
    2. Det spelar inte någon som helst roll, hur vissa föräldrar här upplever ts beteende. Just barn i den åldern som ts beskriver här, är mycket tydligt i att visa sin ovilja. 
    3. Eftersom de inte gjort det, finns väl enbart två alternativ här. Antingen gillar de ts beteende eller så är de alldeles för rädda för att kunna berätta deras ovilja för någon annan. Vilket skulle tyda på att det finns större problem på denna fritids än enbart kittlandet.
    4. Eftersom jag inte tror att ts chef är ett fullständigt stolpskott, är jag helt övertygad att ts inte talar hela sanningen här.  
  • Bjoer
    Physalis skrev 2018-03-23 13:02:09 följande:
    På samma sätt antar barn att vuxna har rätt att ta sig de friheter de gör med barns kroppar. Inget barn ifrågasätter sina föräldrars rätt att borsta deras tänder vare sig barnet gillar det eller inte.
    Har du träffat barn? Barn i åldern där man lär dem borta tänderna ifrågasätter precis allt hela tiden.
  • Physalis
    Bjoer skrev 2018-03-26 10:48:07 följande:

Har du träffat barn? Barn i åldern där man lär dem borta tänderna ifrågasätter precis allt hela tiden.

Jag har barn.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden kittla barn