-
Jobbar nu på fritids på en skola och allt är frid och fröjd tills för 3 mån sedan då skolan fick en ny rektor och allt gick som en sten neråt. Till allt man säger till henne är det negativt och hon kan göra något väldigt positivt till att man verkligen mår illa och vill sjukskriva sig.Jag brukar kittla barnen, kanske högst 10 sek, på fritids och barnen gillar det och ingen gnäller eller far illa. Men den nya rektorn gillar inte detta och fick nu för ca 3 veckor sedan en skriftlig varning som säger att det är dåligt och man ska inte göra det. Men hon säger inte varför det är dåligt.Frågan, är det olagligt eller olämpligt att kittla barnen,mellan 9-13 år. De gillar det och ingen far illa.Har börjat söka nya jobb då denna nya rektor är rena katastrofen. -
Svar på tråden kittla barn
-
Ah okejerikaABC skrev 2018-03-23 11:38:05 följande:Ja och jag håller med dig!
De flesta citerar ju när de säger emot så tänkte om du citerat fel och gav mig ett "svar". Ursäkta för missförståndet.
-
Rent sakfel.erikaABC skrev 2018-03-23 10:25:52 följande:Skolledningen har sagt åt en fritidspersonal att sluta kittla barn.
Det får en fritidspersonal att se rött och starta en tråd på internet där han grinar över saken.
Att fritidspersonal blir så upprörd över att skolledning bestämmer vad han ska göra med barnen får ju varningsklockan att ringa.
Hur svårt kan det vara att sluta kittla barn i sin yrkesutövning?
Rektorn har inte sagt till utan utdelat en varning vilket är mycket allvarligt. Av det TS berättat har rektorn begått formella tjänstefel. Varningar måste innehålla viss formalia, tex ska inte TS tvingas fråga här vad som hon gjort fel utan sådant ska klart framgå. Bland annat men det finns flera fel gjorda av rektorn så TS har ALL anledning att bli fly förbannad.
Sedan är det en annan diskussion huruvida det är lämpligt att skolpersonal leker med barnen. -
Ja om personen inte är i beroendeställning till dig så kan du nog förlita dig på en ärlig reaktion.Bjoer skrev 2018-03-23 10:06:43 följande:Fast du märkar ju rätt snabbt när du slutar kittla någon vad de egentligen tyckte, eller hur? Så svårt är det inte att fatta ifall nån tycker det är ok eller inte.
Ett barn mot en fritidspedagog är dock i beroendeställning.
Så barn kan låtsas gilla det för att de tror att det är den reaktionen den vuxna förväntar sig och vill ha.
Precis som en anställd som skrattar åt sin chefs skämt vare sig de är roliga eller inte.
Dessutom så antar barn att det vuxna gör är rätt och riktigt. På samma sätt antar barn att vuxna har rätt att ta sig de friheter de gör med barns kroppar. Inget barn ifrågasätter sina föräldrars rätt att borsta deras tänder vare sig barnet gillar det eller inte. På samma sätt ifrågasätter inte barn att de får smisk när de "gjort fel" om det är deras verklighet.
Därför är det vuxnas ansvar att lära ut barns rättigheter för barn och respektera deras integritet.
Det kan mycket väl vara så som någon föreslog att ett eller flera barn har klagat till andra.
Däremot så tvivlar jag på att det är korrekt gjort av rektorn att skicka ut en skriftlig varning som första åtgärd. -
Rektorn borde ha tagit upp det direkt med dig först, så en skriftlig varning utan att man fått veta att man agerat fel verkar märkligt. Om det nu inte är så att du anses ha agerat fel tidigare.
Men det där med att kittlas är olämpligt, skrattet är en rent fysisk reaktion och har inte med glädje att göra. Som vuxen är du en förebild för barnen, du visar vad som är ok att göra mot en annan människa.
När vi vet att kittling är en välkänd tortyrmetod så inser man att det är ett olämpligt beteende att visa barn. -
Vi som skriver här i tråden vet inte om den skriftliga varningen var den första åtgärden.zdudmwml skrev 2018-03-23 12:10:45 följande:Rent sakfel.
Rektorn har inte sagt till utan utdelat en varning vilket är mycket allvarligt. Av det TS berättat har rektorn begått formella tjänstefel. Varningar måste innehålla viss formalia, tex ska inte TS tvingas fråga här vad som hon gjort fel utan sådant ska klart framgå. Bland annat men det finns flera fel gjorda av rektorn så TS har ALL anledning att bli fly förbannad.
Sedan är det en annan diskussion huruvida det är lämpligt att skolpersonal leker med barnen.
Det kan vara så att rektor tagit upp detta muntligt men att ts då inte brydde sig.
De som kränker andras integritet brukar ha oerhört svårt att ta till sig att det de gör inte är önskvärt. -
Tycker att ämnet är mycket ambivalent. För det ena tycker jag att själva ordet identitetskränkning gått lite överstyr här, främst med tanke på alla dessa fl föräldrar resp mammor, och deras relation till diverse institutioner typ förskola, skola, fritids mm.
Jag anser det inte som något pedagogiskt fel med att kittla barn, beroende på situationen. Heller inte anser jag att all personal som jobbar med barn är potentiella pedofiler.
Någon har skrivit här, att fritids inte finns till för att leka. Varför inte då? Får barn inte vara barn någon timme om dygn? 9 eller 13 år gamla.
Alla som antingen själva har några barn eller jobbar med barn, vet nog, att just i den åldern, kan barn vara mycket tydliga med att visa vad de gillar eller ej.
TS, en skriftlig varning från arbetsgivaren är en allvarlig handling. Antingen vill den nya rektorn markera terrängen för andra, eller så har du inte skrivit hela sanningen här.
Det är snarare osannolikt att någon rektor skickar någon skriftlig varning till någon personal, enbart för att denne kittlat barn på fritids. Hon borde vara mycket medveten om att det skulle inte ske utan några konsekvenser från arbetstagaren i så fall. Typ facket, juridiskt bistånd, enhetschef mm.
-
Kanske OT, kanske inte. Men inom BDSM finns kittling med som en särskild "kink", både för de som vill utsätta och de som vill utsättas. I de fallen handlar det helt klart om makt och dominans.
-
Eller så pratar man fritids och lek.Annita skrev 2018-03-23 13:36:20 följande:Kanske OT, kanske inte. Men inom BDSM finns kittling med som en särskild "kink", både för de som vill utsätta och de som vill utsättas. I de fallen handlar det helt klart om makt och dominans.
-
Varför inte dra till med tortyr när du ändå håller på med att vara osaklig?Annita skrev 2018-03-23 13:36:20 följande:Kanske OT, kanske inte. Men inom BDSM finns kittling med som en särskild "kink", både för de som vill utsätta och de som vill utsättas. I de fallen handlar det helt klart om makt och dominans.
Lite folkmord också kanske?
Poängen, om du inte förstod det, var att man kan inte jämföra saker som inte låter sig jämföras. -
Alltså, allvarligt. Är nu allting enbart sexrelaterad här? Jag är visst lite tveksam när det gäller ts, eftersom jag inte för 5 öre tror, att någon rektor skickar ut någon skriftlig varning till en personal, enbart för att denne kittlade någon på fritids. Men att påstå att någon 9 åring VILL utsätta sig för den särskilda kinken, är inte enbart lite långsökt.Annita skrev 2018-03-23 13:36:20 följande:Kanske OT, kanske inte. Men inom BDSM finns kittling med som en särskild "kink", både för de som vill utsätta och de som vill utsättas. I de fallen handlar det helt klart om makt och dominans.