• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • oanonym
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:29:58 följande:

Eftersom grunden kommer från bibeln, då är det ganska ovidkommande att det finns lagar som tagits bort. Frågan var huruvida vårt rättsväsende är baserat på kristendomen och svaret på den frågan är entydigt ja. 

Ja, det kan finnas en grund där någonstans. Men som tur är har människors vilja gått före Guds vilja.
  • Anonym (NEJ!)
    oanonym skrev 2018-03-28 13:07:52 följande:
    Beror på vad man menar med kristet land. Styret är ju sekulärt, så i det avseendet är inte Sverige ett kristet land.
    Absolut. "Sekulärt styre" har vi i princip haft sedan 1686, då kyrkan införlivades med staten och löd under kungen. 
  • oanonym
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:37:02 följande:

Absolut. "Sekulärt styre" har vi i princip haft sedan 1686, då kyrkan införlivades med staten och löd under kungen. 

Dock har inte kungen religionsfrihet, har jag för mig. Mycket konstigt.
  • Bjoer
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:29:58 följande:
    Eftersom grunden kommer från bibeln, då är det ganska ovidkommande att det finns lagar som tagits bort. Frågan var huruvida vårt rättsväsende är baserat på kristendomen och svaret på den frågan är entydigt ja. Glad
    Vissa delar av rättsväsendet har sin grund i kristendomen. Dessa delar har senare motiverats på andra sätt än via kristendom. De som inte kunnat motiveras på annat sätt har tagits bort. Att säga att rättsväsendet idag är kristet (pga. historik) och att det därför bidrar till att Sverige är kristet är inte korrekt. Idag har vi ett sekulärt rättsväsende baserat på sekulära värderingar. Att  kristna värderingar finns kvar på vissa ställen är mest för att de överlappar med sekulära värderingar och sekulär moralteori.
  • Anonym (NEJ!)
    Bjoer skrev 2018-03-28 13:10:17 följande:
    Vet du vad sekulär betyder? Sverige tillhör världens mest sekulariserade länder, om det inte är det mest sekulariserade landet i världen.

Lucia är fortfarande inte en i grunden kristen högtid. Den har blivit förkristnad genom åren. Precis som jag påpekade så är inte Sverige så kristet som du tror.

Exempel: "Enligt en Sifo-undersökning 2000 trodde 46 % av de 1 000 telefonintervjuade att det finns en högre makt och 13 % att det finns en gud."

Sverige är inte ett kristet land. Varken religiöst, kulturellt eller statligt. Det har varit ett kristet land religiöst, men är det inte längre. Jag förstår inte riktigt varför du håller fast vid det här? Vad är det du försöker visa?
    Det har jag redan lagt fram i mina svar. 1000 års tradition sopas inte bort för att 46% svarar det ena eller andra i en Sifoundersökning. Drar man de parallellerna så anser inte jag att man förstår vad som ligger i begreppet ett kristet land.

Hela vårt samhälle är byggt på kristna värden, de försvinner inte över en natt för att Svensson tycker at det otrendigt att tro på gud.
  • Anonym (självklart)
    Kawthar skrev 2018-03-27 20:02:23 följande:
    Igen, vi diskuterar böneutrop. Håll dig till ämnet istället eller har du inga vettiga argument?
    Hur får du en ödmjuk förfrågan till krav är ett mysterium.
    Absolut är det en frågan om decibel för någon som säger sig störas av ljudnivån, därför angav jag nivån här. Vi diskuterar om ett böneutrop en gång i veckan med en ljudnivå av en samtalston mellan två personer eller fågelkvitter.
    Men ok, ur din islamofobiska synvinkel är detta inget argument för dig. Du vill helt enkelt inte ha muslimer i Sverige punkt. Det är inte mycket mer att diskutera med dig annat än att Sverige , mitt land, är ett öppet, fritt och demokratiskt sekulariserat land
    där det råder religionsfrihet och yttrandefrihet. Lev med det.
    Av ren nyfikenhet, vad är en icke-troende muslim??

Det är bara ett mysterium för den som vill låtsas att det är ett mysterium. För den som vill likställa det med ”fågelkvitter”. 

Böneutrop är tillsammans med alla andra konservativa muslimska krav, som de jag räknade upp, en del i ett försök från konservativa muslimer att anpassa Sverige efter islam. Böneutropet har inget att göra med hur många decibel det låter. Böneutrop är en del av en försök att förändra vårt samhälle. Förkunnandet av en religions maktutövning över detta samhälle. 

Men en stor del av muslimerna i Sverige, kanske de flesta, är kulturella muslimer. Precis som de flesta av oss svenskar är kulturellt kristna. Dvs vi firar våra kristna högtider, vi döper våra barn och begraver våra döda i en kyrka. Utan att vi kanske egentligen tror att Jesus och Gud kommer att ta hand om dem. Dessa kulturella muslimer skiter egentligen i ”allahs” och ”profetens” vilja och lever normala svensson-liv men de firar sina högtider och de har sina seder ändå. DE vill inte att konservativa muslimska krafter skall driva Sverige i en islamistisk riktning. DE vill inte ha böneutrop, könssegregerade skolor och separata muslimska familjelagar om skilsmässor och arv. DE är de första offren för ett ökande islamistiskt inflytande. 

Och det enda du har kvar är att kalla mig ”islamofob”.

• Anonym (NEJ!)
    Bjoer skrev 2018-03-28 13:41:25 följande:
    Vissa delar av rättsväsendet har sin grund i kristendomen. Dessa delar har senare motiverats på andra sätt än via kristendom. De som inte kunnat motiveras på annat sätt har tagits bort. Att säga att rättsväsendet idag är kristet (pga. historik) och att det därför bidrar till att Sverige är kristet är inte korrekt. Idag har vi ett sekulärt rättsväsende baserat på sekulära värderingar. Att  kristna värderingar finns kvar på vissa ställen är mest för att de överlappar med sekulära värderingar och sekulär moralteori.
    HELA rättsväsendet har sin grund i kristendomen. Det oavsett om vi skulle bytt ut alla ursprungliga lagar mot nya i år. Jag har inte hävdat att vi har ett kristet rättssystem, utan att rättsystemet har sin grund i och är baserat på kristendomen. Det är en väsentlig skillnad. Att det i modern tid tillkommit lagar som inte har något med kristna traditioner att göra vet jag också.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 23:18:42 följande:
    Fast det är DEFINITIVT INTE två miljoner i Sverige som är muslimer. Faktiskt så finns det inte någon statistik alls på detta. Regeringens senaste uppskattning gjorde gällande att det fanns allt mellan 250 och 600 000 muslimer i Sverige, men säkert vet ingen, då sådant inte registreras.
    Muslimska organisationer själva tog fram siffran en halv miljon för 10-15 år sedan. Idag, med den pågående invandringen från muslimska länder, är runt en miljon muslimer en bra gissning.
  • Bjoer
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:42:30 följande:
    Det har jag redan lagt fram i mina svar. 1000 års tradition sopas inte bort för att 46% svarar det ena eller andra i en Sifoundersökning. Drar man de parallellerna så anser inte jag att man förstår vad som ligger i begreppet ett kristet land.

Hela vårt samhälle är byggt på kristna värden, de försvinner inte över en natt för att Svensson tycker at det otrendigt att tro på gud.
    Fast 1000 års tradition är irrelevant om dagens samhälle inte använder sig av de traditionerna. Om en bil har varit blå i 1000 år och jag målar den röd så är det inte fortfarande en blå bil av historiska skäl. Dessutom så är de senaste 1000 åren inte bara kristna traditioner och kulturella företeelser. Väldigt mycket av våra traditioner och kultur ligger utom kristendomen. Så dina 1000 år av tradition är inte relevanta, av båda ovanstående skäl. Din definition av ett kristet land är alldeles för öppen. Jag menar, många av de värderingarna som står i nya testamentet är hämtade från andra kulturer. Är Sverige ett Konfucianskt land bara för att den gyllene regeln först kom från Konfucius? Nej, givetvis inte.

Den enda rimliga definitionen av vad som gör ett land kristet måste ändå vara att en majoritet av befolkningen är kristna. Kristen är man om man tror på Jesus Kristus. Det gäller mindre än 10% av den svenska befolkningen.

Sen att många kulturella yttringar, värderingar etc. i Sverige idag inte kommer från kristendomen hjälper liksom inte din sak. Du säger att hela vår kultur, rättsväsende och samhällets informella regler är baserade på kristendom. Det är helt enkelt inte sant.
  • Anonym (Kikiki)

Det är väl bara tillåta det, Sverige är redan segregerat och det existerar redan små samhällen i det stora samhället. Fittja har haft böneutrop sen 2013 men var inte många som brydde sig då? Det finns även moskéer som är radikaliserade och orter som har sharialagar där kvinnan blir ombedd att klä på dig eller att gå hem om hon är ute. Det största problemet är inte direkt böneutrop utan det kan snarare ses som en konsekvens av misslyckad migrationspolitik sedan MINST 40 år tillbaka. Men många verkar ha bott under en sten och helt missat det. Lite sent börja skrika nu när Sverige redan har områden med 98% invandrare m.m.

Svar på tråden Böneutrop!