Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Om man kan hänvisa till att man tex får bullerskador för att det är för hög decibel på tex ett böneutrop eller en kyrkklocka, så borde man kunna ge ett förbud mot att just den används på det stället där man mätt upp. Eftersom det är ganska noga vad gäller tex trafikbuller i tätort och liknande, så borde även sådana här inslag mätas bullret på.
Dock kan man inte diskutera religionsaspekten eftersom vi har religionsfrihet.
Åke Bonnier är EN präst i svenska kyrkan. Hans röst är INTE allenarådande eller explicit representativ för svenska kyrkan, utan just Åke Bonniers åsikt. Det är just därför det ligger under hans blogg på svenska kyrkan. Jag känner väldigt många präster och vissa delar Bonniers åsikter, andra gör det inte.
De argument som idag anförs när man hävdar att Sverige inte skulle vara ett kristet land, håller inte vatten. I synnerhet när man anför så pass postmodernistiska argument som att "Sverige är ett sekulariserat land". Spännande, men inte hållbart att ställa en 18 år gammal företeelse mot 1000 års kristen tradition.
Man behöver inte göra någon intellektuell djupdykning för att se det absurda och nästan komiska i den jämförelsen. -Hade Sverige varit så sekulärt som vissa vill göra gällande, hade vi inte sett så mycket som röken av en adventsljusstake i december månad och Luciatraditionen hade avskaffats för länge sedan.
Kultur och religion går hand i hand och har alltid gjort. Men just nu är det mode att förfäkta motsatsen, då det är yta och "vetenskap" och ateism som är på modet.
Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det.

Absolut har jag det. Om du läser missgärningsbalken (motsvarar dagens brottsbalk) från början av 1700-talet och sen jämför den med kyrkolagstiftningen för samma tidsperiod, så ser du direkt kopplingen. Därefter blir det inte svårt att se dragen om man plockar fram dagens lagtexter och jämför.
De värderingar som ligger till grund för lagstiftningen, har sina rötter i det kristna budskapet och lagen innan vi på allvar blev kristna så att säga, i.e gamla testamentet.
Ett specifikt exempel är förbudet mot månggifte i Sverige. Det är hämtat direkt från bibeln.