Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Nu syftar jag INTE på tråddeltagarna i tråden..
Många verkar ju glömma bort att religionsfrihet går åt bägge hållen. Likväl som man skall utöva vilken religion man vill så skall ju man även ha rätten att slippa bli utsatt för andras religionsutövning.
Så jag undanber mig böneutrop och kyrkklockor, dörrknackande religiösa, och dem som delar ut "flygblad med inbjudan till kyrkor/moskéer/synagogor.
Ja, jag vet att kyrkklockor är en del av vårt kulturarv, dock så tycker jag det är ändå lite störigt med dessa också.

Nej, vi ska inte ha böneutrop i Sverige.
Inte blir man medlem i någon kyrka vid födseln! Det är ju föräldrarna som väljer att döpa barnet och därmed låta dem bli medlemmar. Många mycket oreflekterat däremot. Mina barn är då rakt inte med i någon kyrka. Sånt får de bestämma själva när de blir äldre ifall de nu skulle vara lagda åt det religiösa hållet...
Folk blir medlemmar när de föds. Hade man behövs ansöka om medlemskap hade det varit runt miljonen på sin höjd. Deras medlemsantal säger ingenting utom att folk är för lata för att gå ur.
Sen är vi inte ett kristet land på alla tänkbara sätt. Du tror väl inte att lucia och jul är där de är för att det är kristna högtider? Midsommar? Valborg? Etc. etc. De flesta av våra högtider kommer från tiden innan kristendomen. Vissa har blandats med kristna högtider för att det var lättare att få folk kristna då.
Samhällets informella regler är inte heller baserade på kristendom. Många normala moralregler är universella. De flesta kristna moralregler ignorerar vi (tack och lov!). Sverige var ett kristet land när folk var troende kristna, men med tron försvann också det som var kristet. Det mesta med Sverige och andra nordiska länder kommer från tiden innan kristendomen eller har utvecklats parallellt med kristendomen. Sen har givetvis kristendomen påverkat också, men att påstå att "hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen" är bara rent skitsnack.
Nej, vi ska inte ha böneutrop i Sverige.
Inte blir man medlem i någon kyrka vid födseln! Det är ju föräldrarna som väljer att döpa barnet och därmed låta dem bli medlemmar. Många mycket oreflekterat däremot. Mina barn är då rakt inte med i någon kyrka. Sånt får de bestämma själva när de blir äldre ifall de nu skulle vara lagda åt det religiösa hållet...