• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2018-03-26 22:10:24 följande:

Nu syftar jag INTE på tråddeltagarna i tråden..

Många verkar ju glömma bort att religionsfrihet går åt bägge hållen. Likväl som man skall utöva vilken religion man vill så skall ju man även ha rätten att slippa bli utsatt för andras religionsutövning.

Så jag undanber mig böneutrop och kyrkklockor, dörrknackande religiösa, och dem som delar ut "flygblad med inbjudan till kyrkor/moskéer/synagogor.

Ja, jag vet att kyrkklockor är en del av vårt kulturarv, dock så tycker jag det är ändå lite störigt med dessa också.

Rättern att få utöva religion är grundlagsskyddad och självklart ska alla typer av församlingar ha samma rätt att kalla till religiösa sammankomster. En församling kan nekas kalla till sammankomster genom klockringning eller böneutrop med hänvisning till allmänna ordningsföreskrifter och för att skydda medborgare från buller men då ska samma regelverk gälla för alla församlingar och religioner.

Vidare så är rätten att utöva sin religion mycket stark och argumentet att stoppa böneutrop för att man har en rätt att få slippa religion håller inte riktigt:

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/religionsfriheten-en-langtgaende-rattighet
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2018-03-28 08:38:49 följande:
    Rättern att få utöva religion är grundlagsskyddad och självklart ska alla typer av församlingar ha samma rätt att kalla till religiösa sammankomster. En församling kan nekas kalla till sammankomster genom klockringning eller böneutrop med hänvisning till allmänna ordningsföreskrifter och för att skydda medborgare från buller men då ska samma regelverk gälla för alla församlingar och religioner.

Vidare så är rätten att utöva sin religion mycket stark och argumentet att stoppa böneutrop för att man har en rätt att få slippa religion håller inte riktigt:

www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/religionsfr...
    Märkligt.. Jag förnekade aldrig lagen, var gjorde jag det citera det tack. Jag skrev enkelt att religionsfrihet går åt bägge hållen.

Läs denna mening en gång till:
    "Likväl som man skall utöva vilken religion man vill så skall ju man även ha rätten att slippa bli utsatt för andras religionsutövning."

Så du får försöka med något annat än att sparka in redan öppna dörrar s.a.s.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Bjoer
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 23:04:37 följande:
    Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. Glad
    Folk blir medlemmar när de föds. Hade man behövs ansöka om medlemskap hade det varit runt miljonen på sin höjd. Deras medlemsantal säger ingenting utom att folk är för lata för att gå ur.

Sen är vi inte ett kristet land på alla tänkbara sätt. Du tror väl inte att lucia och jul är där de är för att det är kristna högtider? Midsommar? Valborg? Etc. etc. De flesta av våra högtider kommer från tiden innan kristendomen. Vissa har blandats med kristna högtider för att det var lättare att få folk kristna då.

Samhällets informella regler är inte heller baserade på kristendom. Många normala moralregler är universella. De flesta kristna moralregler ignorerar vi (tack och lov!). Sverige var ett kristet land när folk var troende kristna, men med tron försvann också det som var kristet. Det mesta med Sverige och andra nordiska länder kommer från tiden innan kristendomen eller har utvecklats parallellt med kristendomen. Sen har givetvis kristendomen påverkat också, men att påstå att "hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen" är bara rent skitsnack.
  • Anonym (nej)

Nej, vi ska inte ha böneutrop i Sverige.

• Anonym (Nejmen?)

Inte blir man medlem i någon kyrka vid födseln! Det är ju föräldrarna som väljer att döpa barnet och därmed låta dem bli medlemmar. Många mycket oreflekterat däremot. Mina barn är då rakt inte med i någon kyrka. Sånt får de bestämma själva när de blir äldre ifall de nu skulle vara lagda åt det religiösa hållet...

Bjoer skrev 2018-03-28 09:42:08 följande:

Folk blir medlemmar när de föds. Hade man behövs ansöka om medlemskap hade det varit runt miljonen på sin höjd. Deras medlemsantal säger ingenting utom att folk är för lata för att gå ur.

Sen är vi inte ett kristet land på alla tänkbara sätt. Du tror väl inte att lucia och jul är där de är för att det är kristna högtider? Midsommar? Valborg? Etc. etc. De flesta av våra högtider kommer från tiden innan kristendomen. Vissa har blandats med kristna högtider för att det var lättare att få folk kristna då.

Samhällets informella regler är inte heller baserade på kristendom. Många normala moralregler är universella. De flesta kristna moralregler ignorerar vi (tack och lov!). Sverige var ett kristet land när folk var troende kristna, men med tron försvann också det som var kristet. Det mesta med Sverige och andra nordiska länder kommer från tiden innan kristendomen eller har utvecklats parallellt med kristendomen. Sen har givetvis kristendomen påverkat också, men att påstå att "hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen" är bara rent skitsnack.

• Anonym (mor)
    Anonym (nej) skrev 2018-03-28 09:45:54 följande:

Nej, vi ska inte ha böneutrop i Sverige.

Tänk om det var så enkelt och självklart.
  • Bjoer
    Anonym (Nejmen?) skrev 2018-03-28 11:39:37 följande:

Inte blir man medlem i någon kyrka vid födseln! Det är ju föräldrarna som väljer att döpa barnet och därmed låta dem bli medlemmar. Många mycket oreflekterat däremot. Mina barn är då rakt inte med i någon kyrka. Sånt får de bestämma själva när de blir äldre ifall de nu skulle vara lagda åt det religiösa hållet...

Innan 1996 blev alla vars ena förälder var medlem medlemmar vid födseln. Idag blir man det vid dopet. Det innebär att de flesta levande svenskar som är medlemmar idag inte aktivt gått med i svenska kyrkan.
  • Anonym (mor)
    Bjoer skrev 2018-03-28 11:50:11 följande:
    Innan 1996 blev alla vars ena förälder var medlem medlemmar vid födseln. Idag blir man det vid dopet. Det innebär att de flesta levande svenskar som är medlemmar idag inte aktivt gått med i svenska kyrkan.
    Men det är enkelt att aktivt gå ur om man känner för det. Det gjorde jag när Antje Jackelén dök upp.
  • Anonym (NEJ!)
    EnAnonumius skrev 2018-03-28 00:05:51 följande:
    Jasså du skall svar mig när jag inte är i affekt.  Drömmer
    Så gulligt av dig då, att du vill slingra dig. Kräks

Bra då vet jag att du inte kan svara egentligen utan är ute efter att idka personpåhopp, och spekulera om personen  bakom datorn egentligen, och att var ute efter att i huvudsak att provocera. Det var ditt huvudsakliga mål från början då du egentligen inte kan debattera sak  och bemöta sak egentligen.
    Du är ju i affekt! Intrycket jag får av det du skriver, är att det är viktigare för dig att "vinna diskussionen" och tjafsa en massa, än att faktiskt diskutera och utbyta tankar. Att jag skrev som jag gjorde står jag för och det hade ingenting med personangrepp att göra och inte heller var det för att provocera. Jag ifrågasatte din ståndpunkt. Det är det diskussion handlar om. Klarar du inte av att bli emotsagd, så kanske du borde göra något annat än att diskutera i ett öppet forum.
  • Bjoer
    Anonym (mor) skrev 2018-03-28 11:57:15 följande:
    Men det är enkelt att aktivt gå ur om man känner för det. Det gjorde jag när Antje Jackelén dök upp.
    Jojo, och jag har gått ur, men hur många är det egentligen som inte bryr sig och bara stannar av lättja? Minst 50% av medlemmarna skulle jag gissa. Minst!
Svar på tråden Böneutrop!