• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 22:57:19 följande:
    Du ifrågasätter mitt förstånd, men beskyller mig för att komma med personangrepp? Grattis till dagens förstapris i dubbelmoral! Drömmer F.ö. har jag inga planer på att flytta, men skulle inte ha något emot att bo granne med en kyrka, tvärtom. :)
    Ja precis. Så det skall vara helt okey att hoppa på folk, men du vill inte få samma sak tillbaka?
    Du var den som satte tonfallet från början.

Bra då vet jag att du är en person som sätter två olika regler. Du skall få lov att sitta och idka personpåhopp och anklaga andra för att ha "större problem än kyrkklockorna", men när du får smaka på din egna medicin så skall du grin och böla om att du inte vill svar för att du väljer att projicera din affektion på omgivningen.

När skall du berätta för mig vilka stora problem jag har. Eller skall du fortsätta att slingar i från dfig med den barnsliga ursäkten "jag svar när du inte är i affekt"?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 23:04:37 följande:
    Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. Glad
    Skall du fortsätta med en dåres envishet att hävda att det är baserat på kristen domen så skall du lägga med en objektiv källa på att du har rätt i ditt påstående. Du påstår då ligger bevisbördan på dig med. Det är inte andras jobb att bevisa dig rätt. 

• Anonym (herke)

Med tanke på att vi inte har en aning om vad böneutropen säger (det viktiga var visst inte budskapet utan hur högt böneutropen hörs) så tycker jag inte att det är ett välkommet inslag i vårt land.

En kyrkklocka ringer ju inte ut ett meddelande som bara vissa förstår, den bara låter. Sen är ju budskapet att ringa in till begravning, mässa, dop, vigsel, osv såsom det varit i svensk kultur i många, många år.

Nu kan jag inte svara på hur det ser ut i andra länder där kristna är en minoritet, men jag har svårt att tänka mig att det ljuder kyrkklockor på samma sätt som här. Skulle det bli haraj om kristna började flockas till Irak och kräva att man byggde kyrkor och skulle ha kyrkringning var 6:e timme?

Så länge ingen kan garantera att man inte utropar slagord, död åt otrogna, våldta din granne, osv så har böneutrop inget här att göra. I så fall skulle de vara på svenska, för det är det som är huvudspråket i detta land.

Tanken med att flyktingar kommer hit och får asyl är väl att de ska integreras. Hur funkar den integrationen om vårt samhälle måste anpassa oss efter dem snarare? Då är det i slutändan VI som måste integreras med flyktingarnas kultur istället.

Om man välkomnas till ett land och får ta del av dess resurser ska man fan inte komma och ställa massa krav. Det är snarare de som ska kravställas. Anpassa er eller, om det inte duger, åk någon annanstans där det passar bättre.

• klyban
    Anonym (Oväsen) skrev 2018-03-26 19:45:30 följande:
    Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

Nä, men om de bara håller sig till söndagen och nån extra högtid, så låt dom.
    Men har samtidigt noll problem att man stänger ned hela skiten för samtliga.

hur många meter var det?
  • EnAnonumius
    Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. Glad
    Helt fel Sverige är inte ett kristet land.
    Jag tror mer på en Biskop, än på dig.
    Det står på Svenska kyrkans hemsida till och med att Sverige INTE är ett kristet land.

Så här skriver Biskop Åke Bonnier, jag citerar sista stycket från hans text:

"Är då Sverige ett kristet land? Nej, det är det inte. Goda handlingar, god etik, god moral, goda värderingar överlag gör ingen och inget till kristen/kristet. Kristus måste få vara i centrum. En relation med den korsfäste och uppståndne är det som gör oss till kristna, som sedan naturligtvis drar konsekvenser av tron. Allt annat är ett urvattnat användande av ordet kristet/kristen. Låt oss tala öppet och tydligt om detta."

https://blogg.svenskakyrkan.se/akebonnier/2011/04/17/ar-sverige-ett-kristet-land/

För den som kan läsa innan till ser tydligt att Sverige inte är ett kristet land, som (NEJ) felaktigt påstår.

Du kanske skall lägga ned och förväxla "största religionen"  i ett land  med "Kristet land". Det är knappast samma sak. Det är en signifikant skillnad mellan "största religionen" i ett land och "Kristet land".

Är det mer felaktiga påståenden du skall komma med? Det verkar ju vara din melodi i denna tråd.
    I annat fall så kan du ju kontakta Svenska Kyrkan så kan dom förklara för dig hur fel du har med ditt påstående om att Sverige är ett kristet land om du inte nöjer dig med Biskop Åke Bonniers text.

• Anonym (mor)

Jag tror vi inom ett par/tre decennier har moskéer och minareter över hela vårt land. Böneutrop kommer att vara vardag vare sig vi vill eller inte. Här i Norrland där jag bor har vi än inget av detta och jag tror inte att det kommer byggas ngt precis i min närhet för det finns inte mark. Det är min lilla tröst.

• Anonym (pppp)

Om man kan hänvisa till att man tex får bullerskador för att det är för hög decibel på  tex ett böneutrop eller en kyrkklocka, så borde man kunna ge ett förbud mot att just den används på det stället där man mätt upp. Eftersom det är ganska noga vad gäller tex trafikbuller i tätort och liknande, så borde även sådana här inslag mätas bullret på. 

Dock kan man inte diskutera religionsaspekten eftersom vi har religionsfrihet. 

• Anonym (mor)
    Anonym (pppp) skrev 2018-03-28 06:59:32 följande:

Om man kan hänvisa till att man tex får bullerskador för att det är för hög decibel på  tex ett böneutrop eller en kyrkklocka, så borde man kunna ge ett förbud mot att just den används på det stället där man mätt upp. Eftersom det är ganska noga vad gäller tex trafikbuller i tätort och liknande, så borde även sådana här inslag mätas bullret på. 

Fast det går knappast att komma och gnälla för att man råkat bosätta sig i närheten av Uppsala domkyrka! eller en annan kyrka som ringt i hundratals år! OCH jag tror för egen del att det inte kommer löna sig ETT DUGG att åberopa bullerskador när en ny minaret med tillhörande böneutrop smälls upp på ens gata. Det är vad jag tror och hur det blir får vi se de närmaste åren
  • oanonym

Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. 

Är rättaväsendet baserat på kristendom??

Har du belägg, eller exempel?
  • oanonym
    Anonym (pppp) skrev 2018-03-28 06:59:32 följande:

Jo, man kan diskutera religionsaspekten. Det som predikas ska följa våra lagar och våra värderingar, anser jag.
Svar på tråden Böneutrop!