Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
F.ö. har jag inga planer på att flytta, men skulle inte ha något emot att bo granne med en kyrka, tvärtom. :)
Med tanke på att vi inte har en aning om vad böneutropen säger (det viktiga var visst inte budskapet utan hur högt böneutropen hörs) så tycker jag inte att det är ett välkommet inslag i vårt land.
En kyrkklocka ringer ju inte ut ett meddelande som bara vissa förstår, den bara låter. Sen är ju budskapet att ringa in till begravning, mässa, dop, vigsel, osv såsom det varit i svensk kultur i många, många år.
Nu kan jag inte svara på hur det ser ut i andra länder där kristna är en minoritet, men jag har svårt att tänka mig att det ljuder kyrkklockor på samma sätt som här. Skulle det bli haraj om kristna började flockas till Irak och kräva att man byggde kyrkor och skulle ha kyrkringning var 6:e timme?
Så länge ingen kan garantera att man inte utropar slagord, död åt otrogna, våldta din granne, osv så har böneutrop inget här att göra. I så fall skulle de vara på svenska, för det är det som är huvudspråket i detta land.
Tanken med att flyktingar kommer hit och får asyl är väl att de ska integreras. Hur funkar den integrationen om vårt samhälle måste anpassa oss efter dem snarare? Då är det i slutändan VI som måste integreras med flyktingarnas kultur istället.
Om man välkomnas till ett land och får ta del av dess resurser ska man fan inte komma och ställa massa krav. Det är snarare de som ska kravställas. Anpassa er eller, om det inte duger, åk någon annanstans där det passar bättre.
Nä, men om de bara håller sig till söndagen och nån extra högtid, så låt dom.
Men har samtidigt noll problem att man stänger ned hela skiten för samtliga.

Jag tror vi inom ett par/tre decennier har moskéer och minareter över hela vårt land. Böneutrop kommer att vara vardag vare sig vi vill eller inte. Här i Norrland där jag bor har vi än inget av detta och jag tror inte att det kommer byggas ngt precis i min närhet för det finns inte mark. Det är min lilla tröst.
Om man kan hänvisa till att man tex får bullerskador för att det är för hög decibel på tex ett böneutrop eller en kyrkklocka, så borde man kunna ge ett förbud mot att just den används på det stället där man mätt upp. Eftersom det är ganska noga vad gäller tex trafikbuller i tätort och liknande, så borde även sådana här inslag mätas bullret på.
Dock kan man inte diskutera religionsaspekten eftersom vi har religionsfrihet.
Om man kan hänvisa till att man tex får bullerskador för att det är för hög decibel på tex ett böneutrop eller en kyrkklocka, så borde man kunna ge ett förbud mot att just den används på det stället där man mätt upp. Eftersom det är ganska noga vad gäller tex trafikbuller i tätort och liknande, så borde även sådana här inslag mätas bullret på.
Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta.