• Anonym (Oväsen)

Böneutrop!

Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

• Svar på tråden Böneutrop!
  • Anonym (Kikiki)

"43 procent av svenska muslimer tycker att muslimer borde återvända till islams rötter, 67 procent tycker att det bara finns en tolkning av islam och hela 52 procent anser att det är viktigare att följa religiösa lagar än lagarna i Sverige."

Citat från artikel från Svd 2015

www.svd.se/radikal-islamism-drabbar-alla

Var detta en nyhet för de flesta eller?

• Anonym (Kikiki)

Angående att jämföra med klockan. Att ringa i klockan är inte en kristen tradition från början utan tvärtom var det t.o.m förbjudet att ringa i klockor inom kristendomen. Detta pga att klockan användes inom romarriket där man använde stora klockor för att ringa in till samling i Jupitertemplet i Rom. När kristendomen kom in i Europa så tog de över många eller de flesta av de traditioner som redan fanns t ex alla helgona, julen m.m. som idag anses som kristet. Men i själva verket har det sitt ursprung från gamla fornnordiska traditioner. Så hela diskussionen om klockor är ganska irrelevant för ämnet.

• EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 12:51:07 följande:
    Åke Bonnier är EN präst i svenska kyrkan. Hans röst är INTE allenarådande eller explicit representativ för svenska kyrkan, utan just Åke Bonniers åsikt. Det är just därför det ligger under hans blogg på svenska kyrkan. Jag känner väldigt många präster och vissa delar Bonniers åsikter, andra gör det inte. 

De argument som idag anförs när man hävdar att Sverige inte skulle vara ett kristet land, håller inte vatten. I synnerhet när man anför så pass postmodernistiska argument som att "Sverige är ett sekulariserat land". Spännande, men inte hållbart att ställa en 18 år gammal företeelse mot 1000 års kristen tradition.

Man behöver inte göra någon intellektuell djupdykning för att se det absurda och nästan komiska i den jämförelsen. -Hade Sverige varit så sekulärt som vissa vill göra gällande, hade vi inte sett så mycket som röken av en adventsljusstake i december månad och Luciatraditionen hade avskaffats för länge sedan.

Kultur och religion går hand i hand och har alltid gjort. Men just nu är det mode att förfäkta motsatsen, då det är yta och "vetenskap" och ateism som är på modet.

Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det. Kyss
    Nej Åke Bonnier är inte en präst.
    Han är biskop. Om du inte kan skilja på Biskop och präst är dina problem.
    Men lär dig att använda rätt titel på folk det är det minsta DU ska göra om du skall försöka göra dig trovärdig med dina motargument över en Biskops ord. Som jag också skrev, jag håller en Biskop mer trovärdig än dig. Vilket jag står fast vid.

Sedan detta med Lucia traditionen. Du kanske skall plugga på den en smula. Det är inte en protestantisk tradition.
    Sverige när Sverige HADE kristen tradition och byggde lagar på det kristna, så var vi katoliker fram till 1500-talet. Någon gång under 1500-talet så gick vi över till protestantismen. Det var Gustav Vasa som reformerade Sverige och bytte till protestantismen, närmare bestämt "Augsburgska Bekännelsen".
    Lucia är ett katolskt helgon, inte ett protestantiskt helgon. Så det är rätt så märkligt att Sverige har sitt "lusse firande" egentligen.
    Protestantismen har mycket få Helgon egentligen.

Protestantismen har bara fem helgon.
    * Jungfru Maria (Jesus moder)
    * Sankt Stefan
    * Johannes Döpare
    * Sankt Petrus
    * Sankt Paulus.

Vad menar du med att ateism är på modet? Är det för att fler folk vågar i dag att erkänna att de inte tror på gud/-ar.
    Eller vill du ha tillbaka traditionerna där man tvingade folk med fängelsestraff och spöstraff för att tro på Gud?
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 12:51:07 följande:
    Jag vidhåller min uppfattning. Tycker du något annat så står det dig fritt att fortsätta med det. Kyss
    Ja just det du vidhåller din uppfattning. Lär dig då att skilja på uppfattning och verklig FAKTA, när du skriver din text. Du försöker att framställa din text som om du skriver fakta, och inte skriver din uppfattning. Signifikant skilnad fast du försöker lägga till din smaklösa "puss smiley".
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-28 13:18:00 följande:
    Man har inte blivit automatiskt medlem i svenska kyrkan sedan 1996, så nej det stämmer inte det du säger. I dag krävs en aktiv handling, t ex genom ett dop för att bli medlem.

Resten du skrev har jag redan adresserat i ett annat inlägg. :)
    Ja hur aktiv handling är det från individen när föräldrar släpar sina spädbarn till prästen och döper sina barn?
    Det är via dopet man blir medlem i Svenska kyrkan.
    Och med tanke på att det är spädbarn som döps i 9 av 10 fall så håller inte ditt påstående om aktiv handling. Snarare så blir svenskar tvingade till medlemskap i Svenska kyrkan av att  FÖRÄLDRARNA släpatt dem till prästen för att döpa sitt spädbarn.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 23:04:37 följande:
    Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. Glad
    Ja och en miljard flugor kan ju inte heller ha fel; ät skit. Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • HelaGotland
    Anonym (Kikiki) skrev 2018-03-28 15:13:07 följande:
    "43 procent av svenska muslimer tycker att muslimer borde återvända till islams rötter, 67 procent tycker att det bara finns en tolkning av islam och hela 52 procent anser att det är viktigare att följa religiösa lagar än lagarna i Sverige." Citat från artikel från Svd 2015 www.svd.se/radikal-islamism-drabbar-alla Var detta en nyhet för de flesta eller?

Detta var en nyhet för alla. Garanterat. Har du meddelat Rosenbad?
    Chaos is what killed the dinosaurs, darling
  • Anonym (Kikiki)

Handlar inte om huruvida Sverige ska vara ett kristet kontra muslimskt land utan om att vi ska hålla på våra egna tusenåriga gamla traditioner och våra värderingar som gjort oss till det öppna och välstånde land vi är idag (eller iallafall var..). Sveriges roll i världen har alltid varit att vara ledande landet vad gäller demokrati, rättigheter, jämställdhet och vi och våra förfäder har kämpat för att få Sverige till det land det är idag. Så att då gå tillbaka till en annan religion som är kvar i sharialagar, där kvinnor inte har samma rättigheter som män, där de har böneutrop etc finns det ingen anledning till. Kolla runt i världen så ser man hur det går/har gått för de länder som är muslimska. De som vill leva så har ju ett urval av länder som har deras traditioner men det finns bara ett Sverige. Och det vill vi ha kvar! Varför ändra på ett fungerande koncept och anpassa oss efter islam av alla religioner?

Det har med Sverige att göra och det land vi är och värderingar vi står för. Det har inget med kristendomen att göra ens. Att ha den diskussionen är bara för att rättfärdiga islam i Sverige. Men sanningen är att även om 60% i Sverige är med i svenska kyrkan (förut blev man ju det automatiskt vid födseln, så inte så konstigt det ser ut så) så är Sverige ett land där 80% INTE vill ha att göra med organiserade religioner. Självklart gäller det även islam.

Att svenskar firar religiösa högtider beror på att de flesta sträcker sig tillbaka till våra förfäders traditioner som de utöva för många tusen år sen (julen, midsommar etc som alltså är fornnordiska, inte kristna) och som sedan varit kvar i Sverige sedan dess även om kristendomen tog över dem. Oavsett vad så är det svenskt! Islam har inte den rollen i Sveriges historia och ska inte heller ha det.

Personligen tycker jag såklart inte det bör tillåtas men men.. Lite sent påkommet som sagt.

• nattuw
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-26 23:10:53 följande:
    Jag blir bara så förvånad, över att det finns människor som bevisligen ogillar klockringning, men ändå väljer att bosätta sig intill en kyrka?
    Jag valde inte att bosätta mig vid en kyrka. Jag bodde däremot vid en kyrkogård där det ringdes rikligt vid varje begravning och de tycktes dessutom ha haft en särdeles hög dödsfrekvens i just den församlingen.

Sen får vi betänka att det med dagens bostadsmarknad inte är alla förunnat att kunna välja och vraka när det gäller bostad och vart den ligger.
  • Anonym (Kikiki)
    HelaGotland skrev 2018-03-28 16:53:11 följande:

Detta var en nyhet för alla. Garanterat. Har du meddelat Rosenbad?

Ja det är meddelat och Centern svarade med införandet av sharialagar i domstolen.. ;)
  • KillBill

Jag har ibland förundrats över hur det kan komma sig att totalitära regimer som Nordkorea (som i praktiken förbjuder utövandet av religion)  kan existera i dagens samhälle men efter att ha läst vissa inlägg i tråden så är det inte så konstigt.  Religionsfrihet är en mänsklig rättighet och borde vara lika självklart som demokrati och yttrandefrihet.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Böneutrop!