• Jennn

Beräknat september! Följas?:D

Hej!

Jag är i vecka 17 på fredag 6/4 och väntar mitt första barn! Jag är 28 år och gift:)

Har ni fått stor mage? Mår ni bra? Känt någon spark? Osv...

Jag har redan börjat med mammabyxor, är ganska rund och svullen, mådde så dåligt fram till vecka 13, men nu mår jag bra! Trött bara och kroppen kliar...väntar på att få känna sparkar!

Haft 3 missfall sen innan så jag kom till vecka 6-8-11, så är så glad att det gått längre med denna graviditet!

Bor i Stockholm, så vore roligt att följas och kanske träffa nya människor :)

• Svar på tråden Beräknat september! Följas?:D
  • ElinJohanna89

Hej! Jag har beräknat 13.9 så idag blir det 17+0 :) Aldrig varit gravid innan så allt detta är nytt och spännande för mig!

Jag mådde väldigt illa fram till vecka 12 typ men nu spyr jag bara om jag är igång på tom mage :D 

Jag är också ganska rund och svullen och senaste veckan har det blivit obekvämt att ligga på mage :)

Min kropp kliar också! Nu är det lite bättre men veckorna 15-16 var ett helvete! Smörjade de värsta ställen med hydrocortison salva och resten av kroppen smörjer jag med vanlig hudlotion för jag är fruktansvärt torr på hela kroppen :/ Aldrig varit det innan.. Extremt trött har jag varit ända sedan start också så det är jobbigt :/ Nu har också ryggen pangat redan så varit sjukskriven nästan 3 veckor (provat jobba emellan men funkar inte), till saken hör att jag från tidigare har 3 stora diskbråck och förslitningar på kotorna... Detta bidrar förstås till en enorm oro för hur graviditeten ska gå, för att inte tala om förlossningen :( Men nästa vecka har jag första läkarkollen så ska försöka fråga lite då :)

Ingen spark än men väntar med spänning!

För övrigt är jag också 28år och sambo, har 2 bonusbarn på 10 & 12 år som mestadels bor hos sin mamma :) Uppvuxen och bosatt i Finland..

Har andra några cravings? och tänker ni ta reda på könet?

Kul att kunna följas åt!

• Jennn

Jag är beräknad 20/9, längtar ihjäl mig! Jag ska absolut kolla kön, den 27/4, OM dom ser:) är för nyfiken för att hålla mig! Hade inga speciella cravings, men surt, syrligt och fräscht ville jag ha mest. Nu är det som vanligt igen..det som är jobbigt är att man kissar jämt och är alltid panik kissnödig och trött. Fick oxå en salva till kroppen, är bättre nu, så förstår dig!

Hoppas din graviditet inte blir problem men tanke på det du är sjukskriven för:( jag var sjukskriven i början i 6 veckor, hade noll energi och deppig. Mådde jämt illa...nu är det bra!

Har du kollat vagn? Namn på båda könen? :)

• ElinJohanna89

Ja jag hoppas graviditeten ändå kommer funka utan större problem ???? Vi har ultraljud 2.5 och då ska vi också försöka få reda på könet ???? Jag är också en väldigt nyfiken person! Min magkänsla säger att det är pojke men olika tester och folk runt mig säger flicka så har faktiskt ingen aning längre ???? Önskar flicka men huvudsaken att barnet är friskt ????

Jag har en kompis som fick barn för 2 år sen och gillade deras vagn från första stund, en tutek turran! Spanade in sådana set på nätet som innehåller vagndel, sittdel samt bilstol och alla delar går att koppla fast i vagnramen ???? men hittade faktiskt av en slump sedan en likadan vagn på ett facebook-loppis för bra pris och den är helt som ny! Ytters lite använd och färgen är som mörk jeansblå ???? Så vi har faktiskt vagn redan ???? Kan lägga bild senare om du vill ????

Har ni offentliggjort graviditeten eller hur många vet om den? Vi har inte lagt ut nåt på facebook eller så men alla de närmaste fick veta senast efter ultraljudet v12 ???? Vi bor på en liten ort så ryktet sprids och jag får en del gratulationer från oväntade håll ???? Skulle velat lägga ut på facebook 1.4 men sambon var inte med ???? Skulle vart perfekt för att kolla hur många som skulle trott det var aprilskämt ????

• Jennn

Spännande! Tror oxå jag får flicka, men alla säger pojke haha! Men som du säger, bara barnet är frisk:)

Vi berättade offentligt vecka 13 och typ till närmsta vecka 6, är ju en person som verkligen inte kan hålla mig haha.

Kul med vagn redan! Vill oxå köpa, men vi börja köpa efter den 27/4 då vi ska på rutinkontroll och kolla kön. Vi tittar på en vagn som typ hela Sverige har, Bugaboo donkey duo. Men svindyr...kört några och dom är så sköna!! Ska kolla begangnad på blocket.

Men skicka gärna bild på din vagn, kul att se annat:) skicka på din mage oxå om du vill, kul att se hur andra ser ut i samma vecka:) så kan jag oxå lägga upp någon (om jag vet hur man gör från telefonen) :/

Ja precis, haha kul om du la ut första april och sen ser dom att det faktiskt var sant:)

Längtar ihjäl mig till ultraljudet, tiden går så långsamt!! Vad smörjer du magen med? Hur ofta? Jag har bio olj från apoteket, smörjer varje kväll eller morgon, sen alltid efter duschen:)

• ElinJohanna89

Ja jag är inte heller känd för att kunna hålla mig, tur min sambo är en ganska "privat" person så han bromsar lite min iver!

Försöker lägga upp vagnbild här nedan så får du se :) Någon gravidmage har jag ju då inte, är/ser bara fet ut ;D Har en del övervikt så folk som inte känner mig tror nog bara jag är tjock :D Dessutom har det mesta "gravida" lagt sig på rumpa & lår samt på sidorna och så är jag väldigt svullen högre upp på magen... Men känns som den lilla kulan man själv känner på magen växer för varje dag så snart blir det nog mer gravidmage än fetto :'D

Jag är ju inte så duktig på att komma ihåg smörjandet men har en helt vanlig lotion från dermosil, tänkt köpa nån "bättre" bara den är slut :) Till de torraste ställena har jag en riktigt fet salva, apo base tror jag det var :) Mest smörjer jag efter duschen varje dag men ibland också till natten, beror på hur mycket klåda jag har när jag ska lägga mig :)

• Jennn

Fin vagn! Ska nog köpa mig snart oxå, längtar! Jag har lite svullen kula (man ser att jag är gravid) men såklart inte den där jätterunda än. Jag har oxå gått upp lite på rumpa och lår, försöker hålla igång lite och tänka lite på vad jag äter, vill ju inte bli ännu större än vad jag kommer bli! Har ni pratar namn? Kanske jag redan frågat? Haha! Vi har bestämt oss för Nova till en tjej och Alexander till en kille:D

Är du finsk eller bor du bara där? I så fall är du ju grym på svenska:)

Jag glömmer oxå jätteofta med att smörja! Glömmer mina järntabletter oxå, så får ha larm haha.

Min man är syrian men mer som svensk, född och uppvuxen här, så blir förmodligen en jättemix på barnet, så är väldigt kul och se vems drag den får:p

• ElinJohanna89

Tack jag gillar med vagnen! :) Jag vill inte heller bli enorm men nu kom jag till en snabbmatsrestaurang för inget hemma lockade och jag var så hungrig så jag nästan spydde utanför restaurangen :p

Tror du frågade om namn men glömde svara :D Vi har funderat lite men inte bestämt oss, jag gillar Alexandra till flicka och Lucas till pojke, men inte alls säker än :D

Jag är finlandssvensk, som mumintrollen :D Alltså född och uppvuxen här men modersmålet är svenska :)

Ert barn kommer bli grymt charmigt med den blandningen! ??

• Jennn

Man FÅR unna sig ibland när man är gravid;)gott med snabbmat!

Fina namn! Dom vi har valt är typ dom ända vi kommer överens om, därför har vi bestämt oss för det redan nu:)

Okej,lite coolt. Finsk fast med svenskt språk;)

Ja, tror det blir en med mörkt hår och bruna ögon. Jag är blågrå och min bror. Men våran mamma är brunögd och svarthårig. Så hans sida är ju brunögda och svart hår, men vissa grönögda haha. Så blir spännande!

• ElinJohanna89

Ja, visst får man ju det iofs :)

Har ni några husdjur? Har de isf reagerat nåt på graviditeten?

Jag har en 20kg tung hund som envisas med att sitta och ligga på min mage :D Sitter jag i soffan och vi har gäster kommer hon och står i min famn som för att skydda min mahe eller så :D

Svar på tråden Beräknat september! Följas?:D