• Anonym (Gott)

Fattigmansmat - Gratäng

Vill tipsa om en Gratäng att göra om man är fattig men ändå vill äta nyttigt och gott!

Morot och purjolöksgratäng. :)

4 portioner

5 - 10 morötter

1 purjolök

Olja eller margarin

Ost

Salt och svartpeppar

Skala morötterna, skär i sneda skivor, koka i lättsaltat vatten i 10 min, slå ut vattnet.

Skär purjolöken i skivor, dela skivorna en gång, koka i vatten i 5 min, slå ut vattnet.

Sätt ugnen på 200 grader.

Smörj en form med lite olja eller margarin.

Lägg morötter och purjolök lite i lager i formen, salta och peppra lätt på, lägg över ost.

Låt gratängen vara ca 30 min i ugnen.

Servera med en smörgås till. :)

Morötter är nyttigt och billigt och även purjolök. Ost är däremot dyrt, men man behöver ju inte så mycket, och kniper det kan man väl äta utan. Själv tycker jag att morotsgratäng är lika gott som potatisgratäng.

• Svar på tråden Fattigmansmat - Gratäng
  • Anonym (Protein?)

Bra med tips! Men det där är en kolhydratbomb utan dess like. För min del blir jag hungrig direkt igen när blodsockret stigit i rekordfart å sedan sjunker som en sten till botten. Jag behöver protein för att bli mätt. Hag har lärt mig den hårda vägen genom att leva fattigt att rätter som denna gör det dyrare för mig. Jag måste tyvärr äta fler gånger å då kostar det mer än om det vore tex köttfärs eller falukorv i gratängen å gärna mjölk. Med protein i magen står jag mig så mycket längre...

• EnAnonumius
    Anonym (C) skrev 2018-04-08 16:52:35 följande:
    Förklara vari det otrevliga ligger i det jag skrev, för jag ser det knte.
    De är inte ensam. Jag såg inte heller något otrevligt med ditt inlägg.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (M)
    Aniiee skrev 2018-04-08 15:14:14 följande:

VIsst att morötter släpper ifrån sig vatten, men nej, det blir ingen vidare gratäng av det där. Inte vidare billig heller. Byt hälften av morötterna mot potatis, byt ut purjon (apdyrt i jämförelse) mot gul lök, lägg till en vitlöksklyfta och timjan, och ett par deciliter mjölk, så är det både billigare och nyttigare.

Som C skrev,skitbra med tips, men det du skrev,TS, var knappast ens en gratäng, mer ostgratinerade morötter med purjolök.

Fast skippa mjölken, är väl rätt allmänt känt nuförtiden att bröstmjölk från kor är onyttigt för människor?
  • EnAnonumius

Jag är ingen expert på detta med mat.
    Men när jag sitter och läser TS inlägg så får det mig att tänka på att det handlar om "ostgratinerade morötter och purjolök", än just  "purjo och morots gratäng".

Är jag fel ute, med min analys ni som är hajj på detta med matlagning?

• Glinda från Oz

Jag har gjort liknande grejer och det är ingen måltid, det är ett tillbehör som varken är billigt eller nyttigt (däremot svingott) att många börjar prata om vätska är för att du kallar det gratäng istället för rostade grönsaker med ost som det egentligen är. Man ska absolut inte koka grönsakerna innan då blir de för mjuka och osten ska på då de är nästan klara.

• Glinda från Oz
    Anonym (M) skrev 2018-04-08 20:32:20 följande:

Fast skippa mjölken, är väl rätt allmänt känt nuförtiden att bröstmjölk från kor är onyttigt för människor?

Mjölk är nyttigt men inte i för stora mängder (precis som med allt annat) det innehåller kalcium och många andra viktiga mineraler och vitaminer sedan förstår jag också att det oftast inte är så etiskt med mjölk.
  • Anonym (M)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-08 23:15:03 följande:

Mjölk är nyttigt men inte i för stora mängder (precis som med allt annat) det innehåller kalcium och många andra viktiga mineraler och vitaminer sedan förstår jag också att det oftast inte är så etiskt med mjölk.

Komjölk gör ben mer poröst och kalciumet absorberas dåligt. Att använda mjölk för kalciumet är alltså kontraproduktivt. Vitaminerna och mineralerna får du i dig på annat sätt ändå om du äter en normal, varierad diet. Plus att du slipper alla tillväxthormoner. Bättre att använda växtmjölk med kalcium. DET är nyttigt! :) (Och nej, jag är inte vegan, däremot reagerar jag varje gång någon använder 'mjölk' och 'nyttigt' i samma mening för det är helt enkelt inte sant.)
  • Glinda från Oz
    Anonym (M) skrev 2018-04-09 07:33:25 följande:

Komjölk gör ben mer poröst och kalciumet absorberas dåligt. Att använda mjölk för kalciumet är alltså kontraproduktivt. Vitaminerna och mineralerna får du i dig på annat sätt ändå om du äter en normal, varierad diet. Plus att du slipper alla tillväxthormoner. Bättre att använda växtmjölk med kalcium. DET är nyttigt! :) (Och nej, jag är inte vegan, däremot reagerar jag varje gång någon använder 'mjölk' och 'nyttigt' i samma mening för det är helt enkelt inte sant.)

Komjölk i Sverige är berikad med A vitamin, det lägger man alltså till och för mycket A vitamin gör benen porösa som du säger det är alltså inte mjölken i sig. Kroppen tar upp kalciumet i mjölken bra och kalciumet i växtmjölken är tillsatt inte naturligt. Varför ens kalla det växtMJÖLK om mjölk nu är så dåligt?!
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2018-04-09 07:33:25 följande:
    Du skriver ju inte varför växtmjölk är nyttigare än den vanliga mjölken.

Det är som någon i tråden påtalade. Komjölken vi dricker är berikad med vitamin A. Och det är Vitamin A som man kan få i sig för mycket av som gör att man kan få problem med skelettet. Inte mjölken isig.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-a

Även växtmjölk så berikar dem med _vissa_ vitaminer och mineraler. Så ja hur nyttig är växtmjölken egentligen?
    Man får ju berika både komjölken och växtmjölken.
  • Anonym (Protein?)
    Anonym (M) skrev 2018-04-08 20:32:20 följande:

Vem har sagt att det måste vara komjölk? Det kan ju vara havremjölk eller kokosmjölk eller cashew eller rismjölk etc... det finns annat än komjölk nu förtiden om man nu ska märka ord som du just gjorde...
  • Anonym (F)

Ja det är gott med gratäng, se till att ha en viss majoritet av potatis. Använd mycket grädde och mjölk så blir det både mättande och gott.

• Anonym (Biobonus)

Som måltid betraktat är det inte särskilt nyttigt; för lite fibrer och protein, för mycket fel sorts fett med olja och ost. För liten mängd mat för att bli mätt någon längre stund. Med macka till blir det ännu värre, såvida inte den är grovt fullkorn utan smör, med massor av proteinrikt pålägg.

Men som tillbehör kan det nog vara gott!

• Anonym (F)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-04-09 17:16:31 följande:

Som måltid betraktat är det inte särskilt nyttigt; för lite fibrer och protein, för mycket fel sorts fett med olja och ost. För liten mängd mat för att bli mätt någon längre stund. Med macka till blir det ännu värre, såvida inte den är grovt fullkorn utan smör, med massor av proteinrikt pålägg.

Men som tillbehör kan det nog vara gott!

Man kan slänga i lax eller köttfärs för att få proteinet. Byt ut oljan mot hederligt smör. Ost kan vara onyttigt, det är ändå värt det.

Fibrer är lite svårare, man kan kanske knapra på en torr Weetabix istället för en socckerfylld macka.
  • Swedman

Om det finns pengar till grädde så värm den i en kastrull bredvid med du saltar o pepprar. Sen häller du grädden över grejset. 

Svar på tråden Fattigmansmat - Gratäng