• Anonym (grekens brorsa)

    Föräldrar vill polisanmäla mig för stöld????

    Satt och fikade på vår balkong här igår och rätt som det är flyger en boll in på balkongen. Ungarna på gården har spelat fotboll visar det sig och ställer sig och skriker att bollen ska tillbaka.

    Tänker inte mer på det utan slänger ner bollen.

    Nån kvart senare åker bolljäveln upp igen, men nu har de ner en kruka på utebordet som slår sönder.

    Nu blir jag på dåligt humör och säger att ungarna får hämta bollen själva varpå jag möts av glåpord (grova sådana) och arga kommentarer. Får bla höra att jag är en "jävla horgubbe" osv. och tillslut tappar jag sugen och går in.

    Nån kvart senare ringer det på dörren, det bankas och har sig och de skriker "gubbjävel ge oss bollen!" osv.

    Jag väntar en stund, sen öppnar jag och säger att de har förlorat sina chanser och får skaffa en ny boll eftersom de inte kan hålla reda på den själva.

    Kan tillägga att det här är inte första gången de har upp bollar på folks balkonger. Har påtalat för hyresvärden om problemet men de kan inte göra så mycket.

    Så idag, blev jag påhälsad av en granne, som tydligen är mamma till nån av de här ungarna. Hon påpekar att jag har blivit polisanmäld för stöld och att hon vill ha bollen tillbaka.

    Jag påpekar att jag ju redan är polisanmäld så det får väl polisen sköta. Dessutom är ungarna skyldiga till skadegörelse av min och säkert flera andra hryesgästers balkonger.

    Vad fan ska man göra med sånt här folk???

  • Svar på tråden Föräldrar vill polisanmäla mig för stöld????
  • taquine

    Tror inte du behöver vara speciellt orolig ts, polisen har väl (förhoppningsvis viktigare saker att stå i än bollar) Verkar som du har fått sådana där läskiga föräldrar till grannar som försvarar sina huliganungar till varje pris.
    Tycker inte det borde vara så svårt att gå till en fotbollsplan eller gräsplätt.... 


    Goodness me
  • Anonym (Elaka mamman)

    Vad gör föräldrarna nästa gång en boll förstör t ex en ruta, personen inte är hemma? Polisanmäla för stöld igen?

    Seriöst, hade nått av mina barn gjort nått liknande så hade munnen tvättats med tvål, en rejäl ursäkt till personen samt ersätta med sin månadspeng och dessutom bollförbud nån månad.

  • fattigast
    Anonym (Me) skrev 2018-05-05 13:21:31 följande:

    Alltså, barn är barn. Tråkigt med blomman, den hade du kunnat prata med någon förälder om. Och självfallet ska barnet hellre spela på någon plan, snart krossar de ju något fönster. Men att behålla bollen och sura - nej. Inte ok.


    Nej, barn ska sitta ner, hålla käft och göra som de bli tillsagda .
    Jag hatar barn.
  • Anonym (123)

    Tycker du gör rätt ts. Finns för mycket slappa föräldrar.


    Anonym (Me) skrev 2018-05-05 13:21:31 följande:

    Alltså, barn är barn. Tråkigt med blomman, den hade du kunnat prata med någon förälder om. Och självfallet ska barnet hellre spela på någon plan, snart krossar de ju något fönster. Men att behålla bollen och sura - nej. Inte ok.


    Så vilka konsekvenser tycker du att dessa barn skulle få? En klapp på axeln och en isglass?
  • Anonym (Rätt)

    Du skulle sagt till morsan som ringde på, att ersätter du mig för krukan ditt barn hade sönder nu direkt, så får du också tillbaka bollen, nu direkt!

    Annars helt rätt att behålla bollen.

  • Anonym (S)
    Anonym (Me) skrev 2018-05-05 13:21:31 följande:

    Alltså, barn är barn. Tråkigt med blomman, den hade du kunnat prata med någon förälder om. Och självfallet ska barnet hellre spela på någon plan, snart krossar de ju något fönster. Men att behålla bollen och sura - nej. Inte ok.


    Men att ungarna kallar honom för horgubbe är ok? Jag hade skurit sönder bolljäveln med en kniv
  • OlleKonrad
    Anonym (Me) skrev 2018-05-05 13:21:31 följande:

    Alltså, barn är barn. Tråkigt med blomman, den hade du kunnat prata med någon förälder om. Och självfallet ska barnet hellre spela på någon plan, snart krossar de ju något fönster. Men att behålla bollen och sura - nej. Inte ok.


    Naturligtvis. Att bli kallad horgubbe, få sin egendom förstörd och dessutom bli polisanmäld: det är OK det.

    Rent juridiskt så är det inte ett självklart fall. Krukan har han rätt att få ersättning för. Bollen har han ingen rätt att göra anspråk på däremot. Det är dock inte att betrakta som stöld om någon av oaktsamhet sparkar upp en boll på din balkong.

    Att medvetet behålla bollen kan möjligtvis betraktas som stöld eller kanske egenmäktigt förfarande. Om någon skulle råka tappa sin Rolex-klocka på din gräsmatta så har du ju inte rätt att behålla den.

    Vad som är tydligt i det här fallet, om nu trådstartren talar sanning, är att skitungarna har kassa föräldrar som inte kan uppfostra sina barn.
  • Anonym (grekens brorsa)
    Anonym (p45) skrev 2018-05-05 13:33:04 följande:

    Nog för att barn är barn, och shit happens etc.

    Men ditt sätt att hantera det på fungerade alldeles utmärkt under 70-80talet. Sköt man in en fotboll på grannens tomt (surgubben!) så fick man ta mössan i handen och ringa på och  be att få tillbaka sin fotboll, gärna be om ursäkt att det "hände".

    Råkade man dessutom skjuta sönder något, tja, då j-lar gällde det att lägga benen på ryggen inledningsvis. Antingen fick man glömma bort sin boll, men mer troligt var att den sura grannen minsann visste vem som var ägare till bollen som numera ligger i hans trasiga växthus. Då fick mina föräldrar en påhälsning! Och då fick man lära sig att skämmas!

    Idag tycks det vara omvända landet Sverige. Du förväntas gladeligen kasta tillbaka bollen i tid och otid. Gör du inte det så får du stå ut med att "snorungar" kallar dig för än det ena än det andra. Som grädde på moset kommer någon curling-morsa och säger att hon minsann har polisanmält dig... Ridå!

    Är själv trebarns-farsa. Det händer ibland att min barn skjuter in en fotboll till grannen. Då får de lösa det själva. Skulle det skapa irritation hos min granne så skulle jag "förstå" det och jag skulle be mina barn att spela fotboll på en annan plats.

    I vissa avseenden var det bättre förr...

    //grumpy-old-man


    Jag minns hur jag fick skäll av mina föräldrar för att vi sprang runt på gårdarna som barn och retade upp folk på gården (innergårdar). Minns aldrig att jag fick gå och be nån om ursäkt men det beteendet du beskriver som fanns förr är ju som du säger helt bortblåst.

    Barnen bestämmer, syns väl i skolan. Jobbat extra som fritidsledare och vi hade nån kille som hade utbrott när han inte fick som han ville. Vid nått tillfälle höll han på och kastade stolar och välte bord. Hade förmodligen gett nån annan elev hjärnskakning eller värre om inte vi brottat ner honom.

    Förr hade föräldrar accepterat situationen men just den här killens mamma var helt hysterisk. Vi tog bilder och visade hur hennes ängel hade gått fram men hon vägrade tro på det utan ansåg att det var andra elever eller vi som orsakat det när vi brottat ner honom.

    Man undrar ju hur det kunde bli såhär. Framtidens ungar kommer ju bli helt jävla handlingsförlamade.
  • Anonym (grekens brorsa)
    Ignoramus skrev 2018-05-05 13:54:04 följande:

    Det mest rimliga hade väl varit att lämna tillbaka bollen efter att de åkt och köpt en ny kruka och sedan planterat om växten till dig.


    Kommer aldrig hända. Morsan får det väl till att jag får skylla mig själv som har en blomma där.

    Bollen lär ha varit billigare än både blomma i helgen kruka. Nu står den i en ful jäkla f.d smörask.
  • Ignoramus
    Anonym (grekens brorsa) skrev 2018-05-06 01:20:51 följande:

    Kommer aldrig hända. Morsan får det väl till att jag får skylla mig själv som har en blomma där.

    Bollen lär ha varit billigare än både blomma i helgen kruka. Nu står den i en ful jäkla f.d smörask.


    Instämmer i att det aldrig kommer att hända. Men det är en rimlig sak att kräva när de kommer och säger att de vill ha tillbaka bollen. :)
  • Anonym (n)

    Vilken jäkla idiot till morsa!
    Ungarna springer runt som vandaler, de är utan tillsyn och dom vandaliserar samt trakasserar folk. Det är enormt stor brist i uppfostran. Därtill skyndar mamman till deras försvar.
    Du har grund för att göra en orosanmälan till socialtjänsten.

  • Anonym (A)
    taquine skrev 2018-05-05 15:04:44 följande:
    Tror inte du behöver vara speciellt orolig ts, polisen har väl (förhoppningsvis viktigare saker att stå i än bollar) Verkar som du har fått sådana där läskiga föräldrar till grannar som försvarar sina huliganungar till varje pris.
    Tycker inte det borde vara så svårt att gå till en fotbollsplan eller gräsplätt.... 
    Så är det
  • AndreaBD
    Anonym (Rätt) skrev 2018-05-05 22:52:01 följande:

    Du skulle sagt till morsan som ringde på, att ersätter du mig för krukan ditt barn hade sönder nu direkt, så får du också tillbaka bollen, nu direkt!

    Annars helt rätt att behålla bollen.


    Jag håller med om att det skulle vara rättvist.

    När det gäller lagen, är jag ganska säker att man inte får behålla bollen. Det kanske inte räknas som stöld men åtminstone som "egenmäktig förfarande" (har jag för mig det heter?) .
  • Anonym (Absolut rätt)

    Helt rätt i att du behöll bollen. Om ungarna sparkar upp den på din balkong och det dessutom går sönder en kruka får de för tusan skylla sig själva. Fattar inte hur barn uppfostras nuförtiden - istället för att be om ursäkt och se till att det inte händer igen, nä, då är det du som blivit "drabbad" av deras lek som får skit. Såklart, för att barn är barn och då är det helt ok att vandalisera.
    Blir tokig på ungarna som är typ 7-8 år som är utanför mitt sovrumsfönster som leker krig och pangpang och springer runt som galningar på gatan, använder helt sinnessjuka svordomar, skriker och hojtar. Helt ok om detta varit kl 7 på kvällen. Detta är halv 11. Halv-fucking-11 på kvällen och de är 7 år gamla! Påtalade vänligt (!) igår kväll att de skulle dämpa sig, pga höll på att få psykbryt, de skrattade, och fortsatte sin lek, utan att ens bry sig en gnutta.
     Aja, sidospår - MEN, rätt att du behöll bollen. Kanske lär de sig nånting.

  • Deacon

    Man tar sig för pannan när man läser detta... Hur tänker barnens föräldrar? Vi vet iofs inte vilken historia barnen har diktat upp för sin mamma.... nog tveksamt att den var helt sanningsenlig.

  • Anonym (freja)
    Anonym (p45) skrev 2018-05-05 13:33:04 följande:

    Nog för att barn är barn, och shit happens etc.

    Men ditt sätt att hantera det på fungerade alldeles utmärkt under 70-80talet. Sköt man in en fotboll på grannens tomt (surgubben!) så fick man ta mössan i handen och ringa på och  be att få tillbaka sin fotboll, gärna be om ursäkt att det "hände".

    Råkade man dessutom skjuta sönder något, tja, då j-lar gällde det att lägga benen på ryggen inledningsvis. Antingen fick man glömma bort sin boll, men mer troligt var att den sura grannen minsann visste vem som var ägare till bollen som numera ligger i hans trasiga växthus. Då fick mina föräldrar en påhälsning! Och då fick man lära sig att skämmas!

    Idag tycks det vara omvända landet Sverige. Du förväntas gladeligen kasta tillbaka bollen i tid och otid. Gör du inte det så får du stå ut med att "snorungar" kallar dig för än det ena än det andra. Som grädde på moset kommer någon curling-morsa och säger att hon minsann har polisanmält dig... Ridå!

    Är själv trebarns-farsa. Det händer ibland att min barn skjuter in en fotboll till grannen. Då får de lösa det själva. Skulle det skapa irritation hos min granne så skulle jag "förstå" det och jag skulle be mina barn att spela fotboll på en annan plats.

    I vissa avseenden var det bättre förr...

    //grumpy-old-man


    Håller så med! Jag är själv ung och upplevde det mer som du när jag var liten. Allt har förändrats så fort. På bara 10-15 år har barn blivit onåbara. Jag önskar mig tillbaka till den stränga disciplinen på 50-talet som min farmor talat om.
  • Anonym (äckligaungar)

    Jag hade nog skurit hål i bollen och lämnat tillbaka den, då har du inte stulit den och du kan säga att den troligen skars sönder av krukan som gick i flera bitar.

Svar på tråden Föräldrar vill polisanmäla mig för stöld????