• Anonym (-)

Vad använder ni för kläder när ni är gravida?

Funderat på detta , finns det ens sk mammakläder längre eller använder dom flesta vanliga kläder nu fast i en större storlek?

• Svar på tråden Vad använder ni för kläder när ni är gravida?
  • Anonym (-)

Vilken typ av kläder framhäver gravidmagen?

• Anonym (Preggo)

Jag har köpt gavidtoppar och ett par klänningar på Ullared, även byxor därifrån. Sen ett del på second hand och några toppar från hm. Tycker inte det funkar att bara gå upp några storlekar eftersom det blir så löst sittande över axlarna och dessutom brukar plaggen bli lite korta och inte räcka ner över magen sista veckorna. Behöver kläder som ser ordentliga ut på jobbet - inte för att det är lätt att hitta... Men ja, några enstaka plagg har jag köpt som inte är gravidkläder - en klänning ny till varje graviditet (en omlottvariant från Lindex och en trikåklänning från peppercorn) samt kanske 2-3 långärmade t-shirts från Kappahl. Men annars har jag kanske 6-8 gravidtoppar, 2 gravidsommarklänningar, 2 par gravidjeans, en gravidjeanskjol, några gravidtights/strumpbyxor. Använder också en del av mina vanliga myskläder och långa linnen som jag haft sedan innan hemma.

Har storlek 42 i vanliga fall, gått upp ca 5-6 kg under senaste graviditeten (v 39 nu). Magen är rejält stor och tar mycket plats under kläderna! Åh, har också fått köpa några nya BHar då brösten växt två kupor!

• Anonym (S)
    Anonym (-) skrev 2018-05-15 20:11:06 följande:
    Men dom brukar va väldigt fula tex såna där hängselbyxor. Dom gravida som jag sett brukar ha ganska vanliga kläder (ser inte ut att vara från HM) därför jag tror att många gravida använder vanliga kläder fast större storlek
    Hängselbyxor har jag aldrig använt, jag gillar bara stilrena plagg. Däremot har jag köpt jeans från HM:s gravidsortiment. Snygga är de också. :) I övrigt kör jag med klänningar därifrån samt just nu en gravidt-shirt och en svart gravidkjol (också hm). Kan inte använda kläder i större storlek pga att jag är så smal i övrigt, har liksom storlek XS på mina gravidplagg nu när jag är i vecka 36. Det jag gillar med gravidplaggen är att det syns att man är gravid och inte bara tjock. Använde dock mina vanliga kläder bra länge, säkert till vecka 25 eller så. Vanliga tights funkar också fortfarande.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (-) skrev 2018-05-15 20:16:38 följande:

Hur många storlekar brukar man växa ungefär när man är höggravid?

Har inte kommit så långt än, är i v25 och magen är ganska stor, men kan fortfarande ha strl 36 på mycket, som är min vanliga strl. Det är nog väldigt individuellt hur mycket det skiljer sig i storlekar :)
  • Anonym (-)
    Anonym (S) skrev 2018-05-15 20:35:24 följande:

Hängselbyxor har jag aldrig använt, jag gillar bara stilrena plagg. Däremot har jag köpt jeans från HM:s gravidsortiment. Snygga är de också. :) I övrigt kör jag med klänningar därifrån samt just nu en gravidt-shirt och en svart gravidkjol (också hm). Kan inte använda kläder i större storlek pga att jag är så smal i övrigt, har liksom storlek XS på mina gravidplagg nu när jag är i vecka 36. Det jag gillar med gravidplaggen är att det syns att man är gravid och inte bara tjock. Använde dock mina vanliga kläder bra länge, säkert till vecka 25 eller så. Vanliga tights funkar också fortfarande.

Behöver man köpa större bh med? För jag har märkt att alla mina bhar har börjat bli för små och jag vet inte om det beror på graviditeten eller att jag gått upp lite i vikt (går oftast upp i bh storlek när jag går upp i vikt i vanliga fall när jag inte är gravid)men då brukar jag ju stanna på en storlek
  • Anonym (xxxl)
    Anonym (-) skrev 2018-05-15 20:27:58 följande:
    Oj det va stor skillnad
    Ja, jag får rejäl mage! Och går upp f.ö också. Hittills 15 kg. Dessutom har jag vansinnesont i själva maghöljet så jag tål INGET tryck på magen. Av det skälet hatar jag det enda gravidplagg jag köpt nytt- mina byxor från H&M. De har en söm helt utan elasticitet för högt upp på magen! Och smala ben.
  • Anonym (S)
    Anonym (-) skrev 2018-05-15 20:41:57 följande:
    Behöver man köpa större bh med? För jag har märkt att alla mina bhar har börjat bli för små och jag vet inte om det beror på graviditeten eller att jag gått upp lite i vikt (går oftast upp i bh storlek när jag går upp i vikt i vanliga fall när jag inte är gravid)men då brukar jag ju stanna på en storlek
    Det är säkert individuellt, men mina bröst har ökat med fem hela kupstorlekar under båda mina graviditeter. Men omkretsen har däremot varit densamma.
  • JLES

Använder mamma-leggins från H&M och sen vanliga tröjor bara. :)

• Anonym (xxxl)
    Anonym (-) skrev 2018-05-15 20:41:57 följande:
    Jag har mina amningsbh:ar nu som gravid. De är större än mina vanliga och mjuka. Kan ha dom vanliga också även om de sitter supertajt. Har dom bara de ytterst få gånger jag är ute bland folk.
  • fjanten

Jag har haft några gravidjeans från HM, några gravid-tröjor och blusar, men använt vanliga långa, tajta linnen. Koftor, kavajer och liknande fungerar ju. Har varit höggravid mitt i vintern, så inga klänningar för min del.

Tyckte inte om att använda vanliga kläder i större storlek, då blir det ju för stort överallt förrutom mitt på magen... Drog ju fortfarande strl 36, förrutom att magen stack ut.

Köpte nya BHer när de vanliga blivit alldeles för tajta.

Svar på tråden Vad använder ni för kläder när ni är gravida?