• Äldre 16 May 10:35
    8225 visningar
    17 svar
    17
    8225

    Bugaboo???

    Ska snart köpa våran första vagn,

    Är bugaboo värt pengarna eller betalar man bara för märket?

    Tycker sitt delen ser så liten ut, hur länge kan man använda sittdelen?

    Har ni tips på andra smidiga vagnar ? ( är kort så ingen hög vagn

  • Svar på tråden Bugaboo???
  • Äldre 16 May 10:50
    #1

    Vi var nöjda med vår under alla år vi körde den. Nu var inte vår dotter ett långt barn, men vi hade inte problem med att den blev för liten.

  • Äldre 16 May 10:58
    #2

    Jag var verkligen jätteanti Bugaboo, tills jag ruttnade på vår Kronan och köpte en begagnad Buffalo. Så jävla nöjd med den. Köpte den för 7500, helt klart värt pengarna. Då var vagnen ett år gammal, men alla delar hade blivit utbytta samma år.

    Om du tycker att de är små har du kanske kollat på Donkey (eller rent utav Bee kanske, den är absurt liten), den ÄR mindre. Överlag är Buffalo en bättre vagn, men måste man ha en syskonvagn har man ju inte så mycket val.

    Numera har Buffalo slutat säljas nya, men de finns ju att köpa begagnat (blocket och Facebook är att rekommendera då), annars har de Fox som jag uppfattat ska vara nya motsvarigheten.

  • Äldre 16 May 11:05
    #3
    humlan00 skrev 2018-05-16 10:35:56 följande:

    Ska snart köpa våran första vagn,

    Är bugaboo värt pengarna eller betalar man bara för märket?

    Tycker sitt delen ser så liten ut, hur länge kan man använda sittdelen?

    Har ni tips på andra smidiga vagnar ? ( är kort så ingen hög vagn


    Det beror ju på vilken av vagnarna du köper. Som jag uppfattat det är väl Bugaboo Buffalo den som har störst sittdel. Donkey (äger en sån) har lite mindre men vår 2 åring har gått om utrymme i den och dom andra modellerna kan jag inte uttala mig om.

    Bugaboo är ju fruktansvärt lättrullade och har smarta finesser, du kan ju i princip fälla hela vagnen med bara 1 hand. Det finns mycket accessoarer och tillbehör vilket jag tycker är lite kul Vidare är det bra andrahandsvärde.

    Vi har även en Emmaljunga Super Viking, jag älskar den vagnen och jämfört med Donkeyn så drunknar sonen i sittdelen fortfarande, så jag skulle tippa på att han skulle kunna ha den iaf tills han blir 4, om han nu inte börja växa på bredden. Fördelen med den vagnen är ju att den fungerar i all terräng, den är lättrullad i både skog och snö. Den har en swingaway-bygel och knäledshandtag. Men båda vagnarna är ju härliga att köra
  • Anonym (K)
    Äldre 16 May 19:09
    #4

    Älskar vår Buffalo! Köpte den 2013 och har använt den till båda våra barn. Nu planerar vi för barn nr 3 och vi kommer använda samma vagn då så den har verkligen varit värd pengarna. Men vi är även bra på att ta hand om den, serva den osv.

  • Äldre 16 May 23:48
    #5

    Mitt råd till alla som ska köpa vagn är att testa, och jag menar testa ordentligt! Jag provkörde med vikt i, fällde upp och ihop, klickade i och ut delar, på flera olika märken säljaren var alldeles svettig haha Jag föll i slutändan för Britax smile2, jag tycker bugaboo har framförallt liggdelarna för lågt ner, och då är jag kort, men det där är ju en smaksak. Sedan tyckte jag att prismässigt och vad man fick för pengarna var britaxen mer värd, men bugaboo är himla sköna att köra och är riktigt bra vagnar, men jag tycker inte de är så mycket bättre att de borde vara så pass mycket dyrare men detta ju också en smaksak Är hur som helst supernöjd med min britax iaf och kompisen som köpte bugaboo Buffalo är supernöjd med den, så som sagt prova och välj det som passar er och era behov bäst.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • LFF
    Äldre 17 May 09:07
    #6

    Vilken Bugaboo har du tittat på som du tycker är så liten? Buffalo/Fox (ersättare till Buffalo) är ju väldigt rymliga.

    Donkey är lite smalare eftersom man ska få plats med två sittdelar på 74cm (men enligt mig helt oslagbar som syskon-/tvillingvagn).

    Bee är ju mer en sulky även om du kan ha en liggdelsinsats i den.

    Camelion har jag ingen direkt erfarenhet av.

    Vi köpte en Donkey till våra tvillingar. Hade den från start tills de slutade med vagn. Älskade den vagnen. Så vansinnigt trevlig att köra och ha att göra med.

  • Anonym (Lisa)
    Äldre 17 May 09:10
    #7

    Jag köpte en ny Buffalo i våras och är verkligen supernöjd med den! Testade många vagnar innan och efter det så var det bara Bugaboon som kändes bäst plus att den har smarta funktioner.

    Nu ligger ju förvisso euron lite högt mot kronan men annars kan man spara en slant genom att köpa från Holland.

  • Anonym (Belli­s)
    Äldre 17 May 09:22
    #8
    Jsv17 skrev 2018-05-16 23:48:13 följande:

    Mitt råd till alla som ska köpa vagn är att testa, och jag menar testa ordentligt! Jag provkörde med vikt i, fällde upp och ihop, klickade i och ut delar, på flera olika märken säljaren var alldeles svettig haha Jag föll i slutändan för Britax smile2, jag tycker bugaboo har framförallt liggdelarna för lågt ner, och då är jag kort, men det där är ju en smaksak. Sedan tyckte jag att prismässigt och vad man fick för pengarna var britaxen mer värd, men bugaboo är himla sköna att köra och är riktigt bra vagnar, men jag tycker inte de är så mycket bättre att de borde vara så pass mycket dyrare men detta ju också en smaksak Är hur som helst supernöjd med min britax iaf och kompisen som köpte bugaboo Buffalo är supernöjd med den, så som sagt prova och välj det som passar er och era behov bäst.


    Håller med! Prova, prova, prova! (Och köp sen begagnat, haha!)

    Har kört bugaboo bär jag var nanny några år innan jag själv fick barn. Håller också med om att liggdelarna på Bugaboo är för låga. Jag ogillar också de små hjulen och att handtaget inte går att vinkla. De känns lite för lätta på nåt sätt. Och definitivt alldeles för dyra! Man får inte såå mycket mer för pengarna. De känns mest skrytiga.

    Vi köpte en begagnad Brio Smile (för två år sedan, nuförtiden är väl Britax Smile2 typ samma vagn?) som vi ÄLSKAR! Vi gav inte ens 3000 för den med liggdel och sittdel, och den kändes typ helt oanvänd! Den är rejäl och stadig men ändå sjukt smidig, tar jättelite plats, med stora lättrullade hjul som går bra på alla underlag. Går att klicka i babyskyddet, lätt att fälla, tar liten plats i bilen. Snygg, sjukt bra suffletter och GIGANTISK varukorg. Finns i några snygga färger också!

    Ett tips, tänk på att involvera din partner i valet, om han tex är lång kanske inte alla vagnar funkar bra för honom!
  • LFF
    Äldre 17 May 09:29
    #9
    Anonym (Bellis) skrev 2018-05-17 09:22:01 följande:
    Håller med! Prova, prova, prova! (Och köp sen begagnat, haha!)

    Har kört bugaboo bär jag var nanny några år innan jag själv fick barn. Håller också med om att liggdelarna på Bugaboo är för låga. Jag ogillar också de små hjulen och att handtaget inte går att vinkla. De känns lite för lätta på nåt sätt. Och definitivt alldeles för dyra! Man får inte såå mycket mer för pengarna. De känns mest skrytiga.

    Vi köpte en begagnad Brio Smile (för två år sedan, nuförtiden är väl Britax Smile2 typ samma vagn?) som vi ÄLSKAR! Vi gav inte ens 3000 för den med liggdel och sittdel, och den kändes typ helt oanvänd! Den är rejäl och stadig men ändå sjukt smidig, tar jättelite plats, med stora lättrullade hjul som går bra på alla underlag. Går att klicka i babyskyddet, lätt att fälla, tar liten plats i bilen. Snygg, sjukt bra suffletter och GIGANTISK varukorg. Finns i några snygga färger också!

    Ett tips, tänk på att involvera din partner i valet, om han tex är lång kanske inte alla vagnar funkar bra för honom!
    Små hjul? Vare sig Buffalo/Fox eller Donkey har små hjul.
  • Anonym (K)
    Äldre 17 May 12:45
    #10

    Varken Buffalo/Fox eller Donkey har små hjul. Kan hålla med om att Cam och Donkey är rätt låga till ligg-/sittdelar men på Buffalon sitter de högre. Även om handtaget inte går att vinkla så går det ju att höja/sänka och det är det viktiga tycker jag, inte hur man gör det. Både jag och min man (som är en bra bit längre än mig) är väldigt nöjda med höjden på handtaget på Buffalon.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 20 May 10:10
    #11

    Är Bugaboo ens speciellt dyra längre? Det känns som om skillnaden i pris jämfört med t.ex. emmaljunga var betydligt större år 2005 än idag. Idag kostar en bugaboo cameleon omkring 10 000 kr och när jag googlar verkar en motsvarande vagn från emmaljuga verkar gå på omkring 9 000 (men jag kanske tittar på fel vagn/sida?). 

    Vi har en cameleon från 2007 och med undantag för framhjulen som vi fått byta en gång så funkar den jättebra fortfarande. Är väldigt nöjd.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 20 May 10:17
    #12
    Anonym (Bellis) skrev 2018-05-17 09:22:01 följande:
    Vi köpte en begagnad Brio Smile (för två år sedan, nuförtiden är väl Britax Smile2 typ samma vagn?) som vi ÄLSKAR! Vi gav inte ens 3000 för den med liggdel och sittdel, och den kändes typ helt oanvänd! Den är rejäl och stadig men ändå sjukt smidig, tar jättelite plats, med stora lättrullade hjul som går bra på alla underlag. Går att klicka i babyskyddet, lätt att fälla, tar liten plats i bilen. Snygg, sjukt bra suffletter och GIGANTISK varukorg. Finns i några snygga färger också!
    Enligt prisjakt är detta det lägsta priset på den vagnen idag, ca 6000 kr. Fortfarande stor skillnad jämfört med bugaboo, visserligen, men betydligt mindre skillnad jämfört med ett par år sedan om den kostade under 3 000 då.

    www.babyv.se/product.html/britax-smile-2-duovagn-2016
  • Anonym (Belli­s)
    Äldre 20 May 12:10
    #13
    Mascaraklumpar skrev 2018-05-20 10:17:51 följande:

    Enligt prisjakt är detta det lägsta priset på den vagnen idag, ca 6000 kr. Fortfarande stor skillnad jämfört med bugaboo, visserligen, men betydligt mindre skillnad jämfört med ett par år sedan om den kostade under 3 000 då.

    www.babyv.se/product.html/britax-smile-2-duovagn-2016


    Ja alltså som jag skrev så köpte vi den begagnad, hade använts till ett barn i ett år. Just då reades Brio Smile ut eftersom Britax köpt upp Brios barnvagnsfabrik, så då kunde man på Babya köpa en ny Brio Smile med sitt- och liggdel samt babyskydd och skötväska för ca 7000 tror jag, och då kollade jag inte ens onlinebutikerna eftersom vi ville ha begagnat. Vi köpte istället ett brio primo babyskydd med bas för halva priset nytt pga samma rea.

    Mitt råd är alltså att köp begagnat, ofta kan man få tag i vagnar som är sparsamt använda till väldigt bra priser. Vi använder samma vagn nu till andra barnet och liggdelen ser fortfarande nästan ny ut. Det är ju poppis nu att byta vagn ofta, många köper också vagn och ångrar sig och vill byta så det finns mycket att välja på på second hand-marknaden. Har man is i magen och kan tänka sig att åka en liten bit är det inte omöjligt att till och med hitta exakt den färg man föredrar osv!
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 20 May 13:45
    #14
    Anonym (Bellis) skrev 2018-05-20 12:10:37 följande:

    Ja alltså som jag skrev så köpte vi den begagnad, hade använts till ett barn i ett år. Just då reades Brio Smile ut eftersom Britax köpt upp Brios barnvagnsfabrik, så då kunde man på Babya köpa en ny Brio Smile med sitt- och liggdel samt babyskydd och skötväska för ca 7000 tror jag, och då kollade jag inte ens onlinebutikerna eftersom vi ville ha begagnat. Vi köpte istället ett brio primo babyskydd med bas för halva priset nytt pga samma rea.

    Mitt råd är alltså att köp begagnat, ofta kan man få tag i vagnar som är sparsamt använda till väldigt bra priser. Vi använder samma vagn nu till andra barnet och liggdelen ser fortfarande nästan ny ut. Det är ju poppis nu att byta vagn ofta, många köper också vagn och ångrar sig och vill byta så det finns mycket att välja på på second hand-marknaden. Har man is i magen och kan tänka sig att åka en liten bit är det inte omöjligt att till och med hitta exakt den färg man föredrar osv!


    Hoppsan, jag skummade uppenbarligen igenom ditt inlägg alldeles för fort innan jag svarade. Ber om ursäkt. Och jag håller med dig om begagnat, det finns många fina vagnar att få tag på till väldigt bra priser.
  • Anonym (Långb­ens mamma)
    Äldre 21 May 12:27
    #15

    Jag använder fortfarande Bugaboo Cameleons sittdel till min 2,5-åring.

    Inga problem alls , inte att sova i sittdelen när den är nedfälld i liggläge heller.

    Och då har jag ändå ett långt barn med långa ben.

  • Anonym (Katte­n)
    Äldre 21 May 12:30
    #16
    Jsv17 skrev 2018-05-16 23:48:13 följande:

    Mitt råd till alla som ska köpa vagn är att testa, och jag menar testa ordentligt! Jag provkörde med vikt i, fällde upp och ihop, klickade i och ut delar, på flera olika märken säljaren var alldeles svettig haha Jag föll i slutändan för Britax smile2, jag tycker bugaboo har framförallt liggdelarna för lågt ner, och då är jag kort, men det där är ju en smaksak. Sedan tyckte jag att prismässigt och vad man fick för pengarna var britaxen mer värd, men bugaboo är himla sköna att köra och är riktigt bra vagnar, men jag tycker inte de är så mycket bättre att de borde vara så pass mycket dyrare men detta ju också en smaksak Är hur som helst supernöjd med min britax iaf och kompisen som köpte bugaboo Buffalo är supernöjd med den, så som sagt prova och välj det som passar er och era behov bäst.


    Köpte också en britax smile 2. Lätt att välta, häng en skötväska på handtaget och minsta lilla ojämnhet så välter den mot en :( tog bara någon vagn utan att testa ordentligt.
  • Äldre 21 May 15:11
    #17
    Anonym (Katten) skrev 2018-05-21 12:30:14 följande:

    Köpte också en britax smile 2. Lätt att välta, häng en skötväska på handtaget och minsta lilla ojämnhet så välter den mot en :( tog bara någon vagn utan att testa ordentligt.


    Jaha, va konstigt jag har alltid skötväskan hängandes på handtaget och vår har aldrig vält och jag går i både terräng och på kullersten... men det är faktiskt ytterst få vagnar som är godkända för vikt på handtaget, så sådant är ju bra att kolla upp om man verkligen vill ha väskan hängandes där. Nu har skötväskan på handtaget fungerat utan problem för mig, men tycker britax har en så pass rymlig varukorg att jag hade inte sett det som ett problem. Det är det jag menar med att testa, för dig har britax smile inte fungerat, jag är supernöjd alla är vi olika
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Bugaboo???