• Anonym (Ledsen)

    Sorgen över en skilsmässa med barn.

    Kommer man någonsin över det, egentligen?

  • Svar på tråden Sorgen över en skilsmässa med barn.
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (Orolig man) skrev 2018-07-19 22:08:41 följande:

    Min fru har bestämt sig att hon vill skiljas. Jag är fortfarande i chock då jag har svårt att ta in det. Vi har haft det knackigt i flera år men i vintras blev hon plötsligt gladare och ville ha sex jämt. Jag trodde att vi var på rätt väg. Men nu har hon blivit kär i en man hon chattat med på Wordfeud och Kik och vill skiljas. Hon har på bara ett par dagar helt släppt mig känslomässigt, pratar inte med mig, tittar inte på mig. Hon bara chattar med den här nye.

    Problemet är att det är otroligt svårt att hitta en ny bostad åt henne. Men vi har i alla fall bestämt att hon ska sova i ett annat rum under tiden. Det är otroligt plågsamt för mig att ha henne nära men ändå oåtkomlig.

    Jag är precis i början av processen och hoppas verkligen att jag kan komma över det för så här går inte att ha det.


    Känns igen men vi hade ingen otrohet. Har några råd som jag själv tyvärr inte förstod hade varit bra då. Sätt upp olika sorters gränser för dig själv och henne när ni delar bostad. Gränser om tidsperiod, vardagssysslor och hur ni ska samtala. Tänk på din egen respekt och värdighet. Kanske har hon blivit digitalt beroende? Viktigt att du sörjer och förstår att hon inte är en bra person att bygga sitt liv med. Om ni har barn måste du vara bästa möjliga pappan till dem, jobbigt för dem framöver att leva varannan vecka med sin konstiga mamma, men det kan du inte påverka. Jag gissar att hon inte vill gå i terapi eller ens försöka prata igenom möjligheter till reparation? Jag tror att du måste släppa henne. Styrkekram.
  • Anonym (Orolig man)

    Tack Sebben! Ja, jag känner att vi måste ha lite regler för hur vi ska bo tills hon hittar något eget. Jag kommer nog att få ta en stor roll i barnens bästa när hon väl flyttar. Då kommer hon säkert att vilja spendera mycket tid med den nye. Barnen är så stora så de väljer själva, det behöver vi inte styra upp. Terapi är uteslutet nu, det är kört. Men vi får väl se efter ett tag om det kan komma öppningar. Men jag kommer inte att sitta och vänta på att hon ska få rusa av sig. Mitt mål nu är att inte gräva ner mig.

  • Anonym (Hm)
    MR Human skrev 2018-05-23 10:19:39 följande:
    Ja det är en stor sorg. Speciellt om man blir lämnad och det är otrohet med i bilden. Det är en process som man måste genomlida tyvärr. Det finns sätt att fly smärtan. Många tar till tabletter/knart och dricker mycket alkohol eller kanske flyr in i ett annat förhållande och det är möjlligt.

    Jag tror att man då bara skjuter upp smärtan för sorgen måste få ha sin gång!

    Enligt mig så är det så måste man döda det där hoppet om att det en gång kommer att bli bra igen. Jag har märkt att trots att man blivit så otroligt sårad och förnedrad och blivit behandlad som en dörrmatta så kommer man på sig själv med att sitta och tänka "det löser sig mellan oss i framtiden". Det är ju absurt!

    Döda hoppet och minimera kontakten med ditt x! Försök att inte tänka på vad hon/han gör och om dom träffar sin nya och har sex ofta osv.
    Det är bara att inse att : Det gör dom och det finns ingenting du kan göra åt det heller. Släpp ditt X ur huvudet..

    Det är först nu 5 veckor senare jag börjar förstå det här. Jag har varit långt nere i kolgruvan..
    Håller med
  • Anonym (W)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-06-17 14:29:04 följande:

    Ja, alla är olika, självklart. Känner flera som gått rakt in i nya relationer och det gått jättebra. Själv har jag svårt att släppa människor nära. Så jag är en sådan som behöver mycket tid själv först.


    Män har oftast ett behov av att snabbt hoppa in i nya relationer. Statistiskt sett. Man kan undra varför.
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (W) skrev 2019-07-22 15:45:13 följande:

    Män har oftast ett behov av att snabbt hoppa in i nya relationer. Statistiskt sett. Man kan undra varför.


    Inget konstigt alls. Vi män är tänkande, empatiska och vi uppskattar att ge och få närhet. Vi har mycket att ge och vi är uppfostrade att stötta och ta hand om andra.

    Inte skulle vi bara ägna oss åt oss själva och våra mest egoistiska intressen, aldrig skulle vi shoppa loss, ägna oss åt vårt utseende, supa lådvin med våra väninnor och spela Candy Crush.

    Nej, vi har större uppgifter och ansvar. Vi utvecklar oss inför framtiden. Då behöver vi relationer. Vi kämpar!
  • Anonym (W)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-22 16:31:47 följande:

    Inget konstigt alls. Vi män är tänkande, empatiska och vi uppskattar att ge och få närhet. Vi har mycket att ge och vi är uppfostrade att stötta och ta hand om andra.

    Inte skulle vi bara ägna oss åt oss själva och våra mest egoistiska intressen, aldrig skulle vi shoppa loss, ägna oss åt vårt utseende, supa lådvin med våra väninnor och spela Candy Crush.

    Nej, vi har större uppgifter och ansvar. Vi utvecklar oss inför framtiden. Då behöver vi relationer. Vi kämpar!


    Att ni skulle vara mer empatiska och osjälviska än kvinnor går tvärt emot forskningen. Ditt självförhärligande är tyvärr ingen acceptabel källa, jag vill ha siffror..
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (W) skrev 2019-07-22 16:43:29 följande:

    Att ni skulle vara mer empatiska och osjälviska än kvinnor går tvärt emot forskningen. Ditt självförhärligande är tyvärr ingen acceptabel källa, jag vill ha siffror..


    Mitt tips är att googla lite, sannolikt på engelska språket. Jag skulle gissa på Psychology.net som en bra källa. Vill du att en man ska göra det åt dig? Är det nån sorts härskarteknik eller mera vanlig lättja? Varför söker du statistik och fakta på familjeliv? Det tror jag inte killar skulle göra, men du är fri att göra hur tokigt som helst, bara du inte skadar oss..
  • Anonym (W)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-22 16:56:57 följande:

    Mitt tips är att googla lite, sannolikt på engelska språket. Jag skulle gissa på Psychology.net som en bra källa. Vill du att en man ska göra det åt dig? Är det nån sorts härskarteknik eller mera vanlig lättja? Varför söker du statistik och fakta på familjeliv? Det tror jag inte killar skulle göra, men du är fri att göra hur tokigt som helst, bara du inte skadar oss..


    Men vad pratar du om? Hellsnurrigt. Självklart har jag letat efter svar. Men inte funnit några klara. Så frågan kvarstår. Så, sluta ödsla min tid nu med larv.
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (W) skrev 2019-07-22 17:12:58 följande:

    Men vad pratar du om? Hellsnurrigt. Självklart har jag letat efter svar. Men inte funnit några klara. Så frågan kvarstår. Så, sluta ödsla min tid nu med larv.


    Hoppas så att du finner fakta. Jag har gett dig tips ovan, du verkar inte bry dig om det? Du kommer inte att finna ett snabbt och populistiskt enkelt svar, gissar jagz Ditt språk är så sökande och spännande - larv, helsnurrig, självtillräcklig, självklart, ödsla tid osv. Vill du att jag ska återgälda på samma sätt? Jag försöker svara på din fråga. Ledsamt att du är så surmulen.

    Inom psykologin kallas det projektion. Kolla det. Lycka till!
  • Anonym (W)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-07-22 17:25:25 följande:

    Hoppas så att du finner fakta. Jag har gett dig tips ovan, du verkar inte bry dig om det? Du kommer inte att finna ett snabbt och populistiskt enkelt svar, gissar jagz Ditt språk är så sökande och spännande - larv, helsnurrig, självtillräcklig, självklart, ödsla tid osv. Vill du att jag ska återgälda på samma sätt? Jag försöker svara på din fråga. Ledsamt att du är så surmulen.

    Inom psykologin kallas det projektion. Kolla det. Lycka till!


    Vad är det med alla vidriga, elaka män här på forumet? Såhär var det inte för fem år sen. Tvi.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (L) skrev 2019-07-22 17:33:38 följande:

    Hur går det TS? Hoppas du mår bättre!


    Tack. I omgångar går det bra. Allt snurrar fint med Vv. Träffar en ny lite nu och då, vi umgås, har trevligt tillsammans. Jag har mina fritidsintressen och mitt hus.

    Men jag saknar barnen så när de inte är hos mig, och jag saknar det fina familjeliv som vi hade. Jag älskade det, verkligen. Kan ibland känna starkt hat mot exet som förstörde allt. Ibland har jag accepterat det. Människor förändras. .... så är det bara.
  • jrockyracoon
    Anonym (W) skrev 2019-07-22 15:45:13 följande:
    Män har oftast ett behov av att snabbt hoppa in i nya relationer. Statistiskt sett. Man kan undra varför.
    Jag tror att det förklaras av bl.a. de fem faktorerna nedan:
    1. Män har ett betydligt sämre socialt skyddsnät än kvinnor. De har färre vänner/kontakter/bekanta.
    2. De kontakter de har kan de ofta inte prata med om sina känslor, och få känslomässigt stöd av. Somliga män kan inte ens prata med sin allra bästa vän om deras dåliga mående.
    3. Det är oftare kvinnorna som gör slut med männen än tvärtom.
    4. Kvinnor har lättare att klara sig utan sex än män.
    5. Män har en tendens av att må ganska bra i ett förhållande som inte utvecklas och har ofta inga klagomål med arbetsfördelningen i hemmet.  Kvinnor vill ofta att utveckling ska ske, men inte män. Kvinnor anser i större utsträckning än män att förhållandet är tärande rent praktiskt, eftersom de i större utsträckning tar hand om hushålllsuppgifterna och barnen.

    Både punkt 1,2 och 3 leder till att män drabbas värre av en skilsmässa än kvinnorna i den meningen att de inte bearbetar den lika bra. De har ingen eller få att prata om den med och om de har det, så tas det inte emot lika lätt. I de fall kvinnan har tagit initiativet till att skiljas kan männen vara långt efter kvinnorna i sin bearbetning.(punkt 3) Männen har ett större behov av sex.(punkt 4).

    Så punkt 1 - 4 gör att mannen mår generellt sämre efter en skilsmässa, samtidigt som punkt 4 och 5 gör att kvinnorna trivs ganska bra med att inte gå in i något nytt. Punkt 1 gör att kvinnorna kan få ut sitt sociala behov genom sina vänner. Punkt 1 gör också att kvinnorna kan bearbeta skilsmässan på ett konstruktivt sätt och därför också får något ut av att vänta med nya relationer.

    En lösning för männen att överkomma deras problem blir då att skaffa en ny relation samtidigt som kvinnorna inte upplever det lika akut.

    Du fick inga siffror, men jag är rätt säker på att punkt 1 - 5 stöds i forskning.
  • Anonym (K)
    Anonym (W) skrev 2019-07-22 17:47:57 följande:

    Vad är det med alla vidriga, elaka män här på forumet? Såhär var det inte för fem år sen. Tvi.


    Man blir inte direkt förvånad att han blev dumpad. Riktigt otrevlig och självgod människa....
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (W) skrev 2019-07-22 17:47:57 följande:

    Vad är det med alla vidriga, elaka män här på forumet? Såhär var det inte för fem år sen. Tvi.


    Vidrig, elak och tvi... varmt tack. Vad mysigt du verkar och vilka bra välgrundade argument du har. De lyfter alla debatter. Tack. Du är så spännande och intressant. Måste varit toppen på forat för fen år sedan då du och dina likar kunde analysera tillsammans utan att någon ifrågasatte. Var det fem år sedan eller längre tillbaka? Kanske på dinosauriernas tid?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-09-06 18:57:45 följande:
    Tack. I omgångar går det bra. Allt snurrar fint med Vv. Träffar en ny lite nu och då, vi umgås, har trevligt tillsammans. Jag har mina fritidsintressen och mitt hus.

    Men jag saknar barnen så när de inte är hos mig, och jag saknar det fina familjeliv som vi hade. Jag älskade det, verkligen. Kan ibland känna starkt hat mot exet som förstörde allt. Ibland har jag accepterat det. Människor förändras. .... så är det bara.
    Trevligt att höra.
Svar på tråden Sorgen över en skilsmässa med barn.