• Äldre 23 May 13:17
    6784 visningar
    18 svar
    18
    6784

    Min dotter på fyra år talar inte!

    Min dotter som fyller fyra år i juni har inte börjat tala än. Hon kan säga mamma, pappa, och nej. Annars så har hon påhittade ord eller halva stavelser i ord, som tex Bii: Bil, Laa: Lampa, Taa: Tack osv. Till djur säger hon inte namnen på djuren utan hur djuret låter. Hon kommunicerar med hjälp av kroppsrörelser, läten, ansiktsgrimarger, handrörelser, TAK-tecken och känslouttryck. Hon är väldigt social och inte blyg.

    Under ett år har vi nu gått hos logoped, men det ger inget resultat. Hennes hörsel är utredd och är helt normal. Dagis har tagit hjälp av talpedagog samt tränar och uppmuntrar henne. Dagis har tom behållt henne på den yngre avdelningen för att kunna stödja och ge henne mer tid till hennes talutveckling. Men nu till augusti är det dags för henne att flytta upp till de gemensamma avdelningen. Hon har självfallet vistats på den ?stora? avdelningen dagligen för att leka med gemnåriga barn. Men tyvärr tappar hennes gemnåriga dagis kamrater intresset för henne eftersom de inte förstår henne.

    Under lång tid känner jag att det är som att springa rakt in i en stenmur. Jag har så många frågor som ingen i min närhet kan svara på. Jag blir frustrerad och gör allt i min makt för att inte visa detta för min dotter, men jag har mer och mer insett att min dotter är mer frustrerad än jag när hon inte kan göra sig förstådd.

    Är det någon därute som har råd att ge, liknande problem eller vad vi kan göra för att komma vidare?

  • Svar på tråden Min dotter på fyra år talar inte!
  • Anonym (Ja)
    Äldre 23 May 14:29
    #1

    Jag har ett barn som haft likadant. Vid 4 år kunde han 4-5 ord och så ganska mycket läten (djur och uttryck typ bam, aj etc). Han var också social och framåt. Det som hjälpte då var att vi gav honom en ipad som han kunde titta på youtube med. Han tittade då på samma videoklipp/mening om och om igen jättejättemånga ggr och då fastnade det bättre. Han hade lättare att lära sig från film än från människor för han behövde så många upprepningar. Det var lite som att han inte har ett språkcentrum i hjärnan utan han måste som lära in alla ord "manuellt" eller vad man ska säga.

    Nu är han 11 år och har fortfarande jättedåligt tal och förståelse. Han har ca 500 ord han kan säga och förstår och uttalet är ganska dåligt på svenska. Ca hälften av orden han kan är på engelska och där har han mkt bättre uttal och lättare att lära sig. Han kan inte gå i vanlig skola. Han hade dock svårt att lära sig TAKK också. Han har nästan ingen grammatik utan bara ord.

    Hur mkt förstår ditt barn?

  • Äldre 23 May 15:52
    #2
    +1

    Mitt barn förstår och tar direktiv utan problem.

    Vad får ni för hjälp för din son?

  • Äldre 23 May 15:53
    #3

    Mina in pratade inte heller vid 4år. Han har autism. Är inte heller osocial eller blyg. Nu är han 7år och pratar massor men man hör tydligt att han är långt efter i talet då han pratar ganska "barnsligt" hans tal kom igång i 4,5 års åldern.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 23 May 15:54
    #4

    Ah men förstår hon så är det inte samma alls, då missförstod jag dig :)

  • Äldre 23 May 16:12
    #5
    viseversa skrev 2018-05-23 15:53:04 följande:

    Mina in pratade inte heller vid 4år. Han har autism. Är inte heller osocial eller blyg. Nu är han 7år och pratar massor men man hör tydligt att han är långt efter i talet då han pratar ganska "barnsligt" hans tal kom igång i 4,5 års åldern.


    Min SON pratade inte vid 4år ska det stå.
  • Anonym (Kan det vara)
    Äldre 23 May 18:18
    #6

    Kan barnet ha en språkstörning?

  • Anonym (Dyspr­axi)
    Äldre 23 May 18:23
    #7

    Kan det vara oral dyspraxi?

    Gör barnet övningar med tungan hit och dit och kan härma dina tung- och läpprörelser?

  • Anonym (Träna­)
    Äldre 23 May 19:36
    #8

    Vår dotter kom inte heller igång med talet. När hon var 3,5 gjordes en utredning. Då kunde hon ganska många ord, men inte säga en hel mening. Frågade inget, kunde inte berätta något. Utredningen visade inget autism men misstänkt språkstörning. Vi beställde hem materialet språklekar från Bornholmsmodellen. Efter någon veckas träning började hon rimma. Vi spelade lotto. Man turades om att ta upp en bild och beskriv vad man såg. I början kunde hon bara säga tex blå. Då var det tex Bamse med blå mössa på bilden. Vi läste bamsetidningar pga att bilderna förstärker det man läser. När hon var mindre gick det inte att läsa för henne. Hon satte händerna för öronen o skrek. Troligtvis blev det för jobbigt för henne med alla ord. Idag går hon i ettan och pratar, läser och skriver mycket bra. Ett stort kliv var just att lära sig läsa. Då både ser hon språket och " känner" det i handen. Mitt råd är träning. Vi tränade jämt. Man får hitta på nya språklekar. Finns även appar man kan ladda ner.Det ska vara roligt att träna!

  • Äldre 24 May 01:47
    #9

    Hon måste ju definitivt bli utredd. Ni måste veta vad det är som är problemet så att hon kan få rätt hjälp, om det är autism, språkstörning, autism, oral dyspraxi, utvecklingsstörning etc. Att bara gå hos logoped räcker ju inte när det handlar när det handlar om en så pass kraftig försening. Gå till BVC och säg att hon måste utredas.

  • Äldre 24 May 13:48
    #10

    Till anonym Träna. Jag känner så igen det du skriver och ska prova dina råd. Lotto kör vi mycket med och nu kommer mina gamla Bamse tidningar till andväning. Ska börja läsa redan ikväll.

    Är så oerhört tacksam för er som skriver. Känner mig så ensam med detta problemet och det stillar mig att få höra från andra föräldrar.

    Trots jag googlat runder viste jag inte om att det fanns något som heter oral dyspraxi! Dags att byta logoped?!?

  • Anonym (Dyspr­axi)
    Äldre 24 May 15:09
    #11
    VildaTuvasmamma skrev 2018-05-24 13:48:45 följande:

    Till anonym Träna. Jag känner så igen det du skriver och ska prova dina råd. Lotto kör vi mycket med och nu kommer mina gamla Bamse tidningar till andväning. Ska börja läsa redan ikväll.

    Är så oerhört tacksam för er som skriver. Känner mig så ensam med detta problemet och det stillar mig att få höra från andra föräldrar.

    Trots jag googlat runder viste jag inte om att det fanns något som heter oral dyspraxi! Dags att byta logoped?!?


    Ja eller verbal dyspraxi kanske det heter. Är inte proffs men de misstänkte lite ang vår dotter som kastar om stavelser, sluddrar när hon har mkt att säga och dreglar lite. Fast det verkar inte vara det ändå med henne. För hon har blivit jättebra på att härma rörelser och hon pratar bra när meningarna är korta.

    Har ni fått övningar för tungan?
  • Anonym (Dyspr­axi)
    Äldre 24 May 15:12
    #12
  • Anonym (A)
    Äldre 24 May 18:36
    #13

    Min son pratade men låg låååångt efter när han var liten (och gör fortfarande, han är 9 år nu) Vi övade mycket med bildordböcker för barn och samspelade kring Var är fågeln? Vad är detta? etc. Resultatet blev att sonen sprang och hämtade de böckerna när vi inte förstod. De blev som kommunikationspärmar men jag slapp göra dem ???? Vi använde också en del tecken som stöd.

  • Anonym (M)
    Äldre 24 May 19:00
    #14

    Min son pratade väldigt dåligt fram till 3,5 år. Sen började han plötsligt prata massor men otydligt och grammatiska fel. Han glömde också vad ord betydde emellanåt. Han fick ganska mycket utbrott eftersom han inte kunde

    göra sig förstådd och jag tyckte också andras reaktion var jobbig ibland, där det märktes de reagerade på att talet var sent.

    Vi gick iaf hos logoped och han fick diagnosen generell språkstörning. Jag var himla rädd han skulle ha något annat i kombination men nu är han 8 och det hörs knappt att han har haft problem. Han har lärt sig prata tydligt, läsa, skriva och räkna och hänger med i förväntad takt i skolan.

    Ibland kan jag känna att han inte har samma stora ordförråd som jämgamla eller sin lillasyster på 3 år yngre som varit väldigt tidig med talet(märkligt hur det kan bli så olika med samma föräldrar) och att han fortfarande bygger upp meningar fel och har svårt att förstå vissa saker, men det är så lite det märks av och jag är så himla lättad över hur han tagit igen sig. Ville väl bara inflika med att även om det känns långt dit nu kan det också bara släppa och bli jätte bra, utefter ditt barns förutsättningar.

  • Anonym (M)
    Äldre 24 May 19:03
    #15

    Kan tillägga att när jag frågade logopeden om potentiella diagnoser när vi började gå där(han var då 3) så sa hon att det var för tidigt att utreda och att man oftast gör det högre upp i skolåldern. Även fröken har nu sagt något om att man ofta märker potentiella diagnoser mer och utreder i 3an, 4an nånstans. Så vår logoped fokuserade bara på det språkliga.

  • Anonym (A)
    Äldre 25 May 06:03
    #16
    Anonym (M) skrev 2018-05-24 19:03:30 följande:

    Kan tillägga att när jag frågade logopeden om potentiella diagnoser när vi började gå där(han var då 3) så sa hon att det var för tidigt att utreda och att man oftast gör det högre upp i skolåldern. Även fröken har nu sagt något om att man ofta märker potentiella diagnoser mer och utreder i 3an, 4an nånstans. Så vår logoped fokuserade bara på det språkliga.


    Jag blir skogstokig på vården som tänker "vänta & se"! Utreds ett barn i "onödan" blir det iaf ett kvitto till föräldrarna att det just ni inte finns skäl till oro. Socialt hamnar barnet som inte kan prata utanför. Jag var en skitjobbig förälder som krävde att bvc antingen skulle sluta klaga på att sonen var sen eller skriva diverse remisser (audionom & logoped) Bestäm er liksom! I vårt fall visade det sig nåt år senare att han hade autism så han kunde få intensiv beteendeterapi (IBT) Det hade han inte fått om den diagnosticerats långt senare
  • Anonym (AnnaB­ella)
    Thu 24 Jun 2021 01:29
    #17
    VildaTuvasmamma skrev 2018-05-23 13:17:04 följande:

    Min dotter som fyller fyra år i juni har inte börjat tala än. Hon kan säga mamma, pappa, och nej. Annars så har hon påhittade ord eller halva stavelser i ord, som tex Bii: Bil, Laa: Lampa, Taa: Tack osv. Till djur säger hon inte namnen på djuren utan hur djuret låter. Hon kommunicerar med hjälp av kroppsrörelser, läten, ansiktsgrimarger, handrörelser, TAK-tecken och känslouttryck. Hon är väldigt social och inte blyg.

    Under ett år har vi nu gått hos logoped, men det ger inget resultat. Hennes hörsel är utredd och är helt normal. Dagis har tagit hjälp av talpedagog samt tränar och uppmuntrar henne. Dagis har tom behållt henne på den yngre avdelningen för att kunna stödja och ge henne mer tid till hennes talutveckling. Men nu till augusti är det dags för henne att flytta upp till de gemensamma avdelningen. Hon har självfallet vistats på den ?stora? avdelningen dagligen för att leka med gemnåriga barn. Men tyvärr tappar hennes gemnåriga dagis kamrater intresset för henne eftersom de inte förstår henne.

    Under lång tid känner jag att det är som att springa rakt in i en stenmur. Jag har så många frågor som ingen i min närhet kan svara på. Jag blir frustrerad och gör allt i min makt för att inte visa detta för min dotter, men jag har mer och mer insett att min dotter är mer frustrerad än jag när hon inte kan göra sig förstådd.

    Är det någon därute som har råd att ge, liknande problem eller vad vi kan göra för att komma vidare?


    Hejsan!
    Jag har läst dina inlägg i den här tråden och jag har haft ungefär samma erfarenhet med min dotter.

    Ditt inlägg är nu drygt 3 år gammalt så jag gissar att din dotter är 7 nu. Hur har det gått för er, för din dotter?

    Min dotter kämpar fortfarande på.
  • Thu 24 Jun 2021 06:19
    #18

    Det låter som att hon har språkstörning, men inget fel med intelligensen av det Du har skrivit. Min bror pratade inte heller vid 4-årsålder (bara enstaka ord), men han förstod massor. Han blev felplacerad i en särklass, för att ingen visste bättre hur man kan lösa det här. När han skulle börja 8:an fick han istället gå om 7:an fast för normalbegåvade. Det var då som normal skola började gälla efter man först kollat intelligensen. Men han stammar massor även nu i vuxen ålder, när han är 26 år, men han är ändå högintelligent, och jobbar dessutom som civilingenjör! Din dotter förstår vad Du säger, och det är det som är allra viktigast vilket jag vet av erfarenhet.

Svar på tråden Min dotter på fyra år talar inte!