Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

    Problem på arbetet

    ericafriman skrev 2018-05-23 14:17:06 följande:

    Hejsan, 

    Jag har en ledande tjänst som ansvarig för en mindre avdelning på ett större företag inom elektronikbranschen. På avdelningen är vi totalt 10 personer & jag har den ledande rollen på avdelningen & är ansvarig. På avdelningen arbetar jag med bland annat löner, svara i telefonen, boka möten, ge service åt de anställda på avdelningen inom administrativa arbete samt leda och organisera.


    Jag har märkt på sistone att det inte är så trevlig atmosfär bland oss som arbetar på avdelningen. Då många av mina kollegor svarar i telefonen märks att dom är ointresserade och väldigt oartiga. Även användandet av sociala medier m.m. (känns lite som en lekplats). Jag tycker stämningen gör också att det känns otydligt vilka arbetsuppgifter som gäller samt atmosfären. Jag har börjat leta efter dokument om arbetsmiljö mm men finns ingen dokumentation alls om att det ens genomförts även inget om


    Jag har försökt ordna möte så vi kunnat prata om detta alla 10 st. De argumenterar att de tycker jag verkat tappa lustan för mitt arbete, vilket jag ej vet vart de fått det ifrån. 2 st anställda håller med mig i min syn på problemet men blir hela tiden motarbetande mot resterande. Jag har redan prata med min chef och hon säger att jag ska försöka lösa detta på avdelningen då det är våran avdelning det gäller.


    Är det någon som kan hjälpa mig och komma med idéer hur jag kan lösa detta? Är lite desperat..


    Lite oklart -
    är du personalansvarig chef på avdelningen?


  • Kjell2
    ericafriman skrev 2018-05-23 17:17:26 följande:

    ja precis det stämmer. jag har varit det i 6 månader så är rätt ny inom ledarskap.


    Då får du i steg ett vara tydlig i din roll
    Inte " Jag har en ledande tjänst som ansvarig för en mindre avdelning"
    utan "Jag är chef för en mindre avdelning"

    Din arbetsbeskrivning
    "På avdelningen arbetar jag med bland annat löner, svara i telefonen, boka möten, ge service åt de anställda på avdelningen inom administrativa arbete samt leda och organisera. "
    låter du närmast som en kvalificerad sekreterare, inte som en chef.

    Din chef har rätt - detta är ditt ansvar att lösa.

    Du måste vara tydlig med dina anställda:
    Vi ska träffas för att gå igenom hur vi jobbar och vilka regler som gäller
    Privatsurf får ni ordna utanför arbettid
  • Kjell2

    Mera
    Som chef har du väldigt stora möjlighetr att bestämma vad som gäller på din avdelning.

  • Kjell2
    ericafriman skrev 2018-05-23 18:13:17 följande:

    De förslagen jag har tänkt föredra är att vi bokar ett antal möte där vi tillsammans med de anställda (alltså hela avdelningen) lägger upp regler för bland annat: avdelningens regler, arbetsuppgifter, raster, schema, rättigheter och skyldigheter som anställd, information om nyanställning och introduktion, semesteransökan, rehabrutiner, osv.

    Eftersom för mig är det ändå viktigt att hela gruppen är med i beslut eftersom det påverkar alla och vill att alla ska känna sig delaktig. Sen tänkte jag också om man kan hyra in en konflikt/beteende-person (vet ej exakt vad tjänsten heter..någon som vet?) Vet att vissa som är kommunala anställda, grupper där har tillgång till det på APT-möten m.m.


    Kolla först upp kollektivavtal och lagar.
Svar på tråden Problem på arbetet