Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Får de?)

Nekad semester

Om man satt att man ska ha semester i slutet av juli-början av augusti och sen säger upp sig, har arbetsgivaren rätt att neka en semester då?

• Svar på tråden Nekad semester
  • Anonym (Får de?)
    John22 skrev 2018-06-17 16:34:57 följande:

Om semestern inte är beviljad kan den givetvis nekas, oavsett om du bara behövt "stämma av" tidigare.

Så de kan jävlas utan vidare?
  • Tiina87
    Anonym (Får de?) skrev 2018-06-17 15:59:23 följande:

Den är inlagd ja.

De har inte lämnat något annat förslag, utan säger bara att om jag ska gå så behöver jag vara på plats fram till dess.

Dåså då hår du på semester som planerat så får de isåfall beordra in dig och stå för alla dina extra kostnader.
  • Tiina87
    Anonym (Fia) skrev 2018-06-17 16:37:52 följande:

Du har fel, perioden är juni -augusti.

Kändes det bra att påpeka det?
  • Anonym (Fia)
    Tiina87 skrev 2018-06-17 20:00:21 följande:
    Kändes det bra att påpeka det?
    Nej, men det är viktigt när man diskuterar ämnet.
  • Tiina87
    Anonym (Fia) skrev 2018-06-18 15:56:27 följande:

Nej, men det är viktigt när man diskuterar ämnet.

Knappast i detta fallet.
  • Anonym (Fia)
    Tiina87 skrev 2018-06-18 15:59:52 följande:
    Knappast i detta fallet.
    När någon kommer med en direkt felaktighet i en diskussion, och det hör till ämnet, så anser jag att man ska rätta personen.

Sorry om det var svårt att inse ditt misstag.
  • GGN
    Anonym (Får de?) skrev 2018-06-17 19:49:59 följande:

Så de kan jävlas utan vidare?

Ja. Synd att du inte har sett till att ha ryggen fri. Men prata med facket väl?
  • Anonym (A)

Å andra sidan, kolla upp vad det värsta som kan hända är om du ändå tar semester...

• Anonym (asdf)
    Anonym (Får de?) skrev 2018-06-17 15:59:23 följande:

Den är inlagd ja.

De har inte lämnat något annat förslag, utan säger bara att om jag ska gå så behöver jag vara på plats fram till dess.

Du har laglig rätt till fyra sammanhngande sommarsemesterveckor. Vänd dig till facket.
  • Anonym (A)

Hur lång semester ska du ha?

Du kan ju också nämna för dem att överlämning och arbete under sommaren tyvärr nog blir mindre bra om du inte får någon semester.

Ärligt talat- förutom att lämna dåliga vitsord och krångla med pengar är det nog inte mycket de kan göra om du åker på semester i alla fall.

Svar på tråden Nekad semester