Nekad semester
Om man satt att man ska ha semester i slutet av juli-början av augusti och sen säger upp sig, har arbetsgivaren rätt att neka en semester då?
Om man satt att man ska ha semester i slutet av juli-början av augusti och sen säger upp sig, har arbetsgivaren rätt att neka en semester då?
Nej, inte så länge den redan är planerad och lagt in på schemat. Gäller även om du har uppsägningstid de veckorna du har semester.
Gäller också att du har intjänadsemester. Då kan du välja att ta ut den i ledighet eller få den utbetald i pengar.
www.unionen.se/rad-och-stod/semester-i-samband-med-uppsagning
Semestern måste vara där det var sagt. Har en utlandsresa då.
De gör så bara för stt jävlas.
Uppsägningtiden går ut i september.
Har aldrig behövt få den beviljad tidigare. Har en sån position att jag avgör själv och bara stämmer av så det inte skapar problem. Enda anledningen att det nekas är för att jävlas för att det kommer skapa mycket problem för dem att jag slutar. Har anställt flera vänner som garanterat kommer säga upp sig också nu.
Den är inlagd ja.
De har inte lämnat något annat förslag, utan säger bara att om jag ska gå så behöver jag vara på plats fram till dess.
Den är inlagd ja.
De har inte lämnat något annat förslag, utan säger bara att om jag ska gå så behöver jag vara på plats fram till dess.
Om semestern inte är beviljad kan den givetvis nekas, oavsett om du bara behövt "stämma av" tidigare.
Om den inte är beviljad så har de rätt att neka så länge att verksamheten inte tillåter semester. Enligt semesterlagen har man rätt till sammanhängande ledighet juli-augusti i fyra veckor. Men ex inom vården så kan mam få distans att flytta semester till efter den tiden pga verksamheten.
Av egen och bekantas erfarenhet: försök inte lösa detta själv, ta hjälp av facket!
De har sina anledningar. Två av dem följde med mig från gamla jobbet.