• Anonym (Får de?)

Nekad semester

Om man satt att man ska ha semester i slutet av juli-början av augusti och sen säger upp sig, har arbetsgivaren rätt att neka en semester då?

• Svar på tråden Nekad semester
  • Anonym (B)

Spontant tänker jag; nej.

• Anonym (Jo)
    Anonym (B) skrev 2018-06-17 14:04:34 följande:
    Spontant tänker jag; nej.
    Samma här
  • Anonym (x)

Det beror ju på om det är inarbetad semester eller förskottssemester.

• Anonym (Får de?)
    FrökenCarlsson skrev 2018-06-17 14:25:09 följande:

Var semestern beviljad innan du sa upp dig? O varför nekas den nu?

Har aldrig behövt få den beviljad tidigare. Har en sån position att jag avgör själv och bara stämmer av så det inte skapar problem. Enda anledningen att det nekas är för att jävlas för att det kommer skapa mycket problem för dem att jag slutar. Har anställt flera vänner som garanterat kommer säga upp sig också nu.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Får de?) skrev 2018-06-17 14:47:02 följande:
    Har aldrig behövt få den beviljad tidigare. Har en sån position att jag avgör själv och bara stämmer av så det inte skapar problem. Enda anledningen att det nekas är för att jävlas för att det kommer skapa mycket problem för dem att jag slutar. Har anställt flera vänner som garanterat kommer säga upp sig också nu.
    Varför skulle de göra det?
  • Anonym (Får de?)
    Anonym (Fia) skrev 2018-06-17 14:52:12 följande:

Varför skulle de göra det?

De har sina anledningar. Två av dem följde med mig från gamla jobbet.
  • Anonym (Utnyttja semesterlagen?)

Ej beviljad semester får nekas i liknande situationer så länge som arbetsgivaren inte bryter mot semesterlagen iom nekandet. Beroende på exakt hur uppsägningstiden ligger så kanske du kan nyttja det till din fördel?

Om uppsägningstiden exempelvis ligger över hela resterande semesterperioden är de tvungna att ge dig 4 veckor sammanhängande någonstans där.

• Anonym (Får de?)
    Anonym (Utnyttja semesterlagen?) skrev 2018-06-17 15:07:11 följande:

Ej beviljad semester får nekas i liknande situationer så länge som arbetsgivaren inte bryter mot semesterlagen iom nekandet. Beroende på exakt hur uppsägningstiden ligger så kanske du kan nyttja det till din fördel?

Om uppsägningstiden exempelvis ligger över hela resterande semesterperioden är de tvungna att ge dig 4 veckor sammanhängande någonstans där.

Semestern måste vara där det var sagt. Har en utlandsresa då.

De gör så bara för stt jävlas.

Uppsägningtiden går ut i september.
  • Akira Öken
    Anonym (Får de?) skrev 2018-06-17 15:24:46 följande:

Semestern måste vara där det var sagt. Har en utlandsresa då.

De gör så bara för stt jävlas.

Uppsägningtiden går ut i september.

Problemet verkar vara att det inte är "sagt", då din arbetsgivare inte beviljat semestern. När erbjuds du istället semester?
Svar på tråden Nekad semester